Permalänk
Medlem

Köpråd billig 1080p gaming CPU

Det var längesen jag övervägde att köpa nytt men undrar vad ni tycker om mina planer på att byta ut min 3770K @ 4.6GHz mot möjligtvis en i3-8350K som skall överklockas en del då.

Jag är en simpel man med simpla behov i detta fallet. Bättre gamingprestanda utan någon större fokus på annan prestanda (tycker min 3770K klockad eller oklockad är rapp nog för Windowsarbete, SSD är oljan som som smörjer den upplevelsen). Jag är inte ute efter prestanda i video-encoding eller annat. Bara mer FPS i spel som körs i 1080p.

Kollar på antingen att försöka hitta ett uppgraderingspaket på ungefär 7600K-7700K begagnat men efter lite googlande har jag snubblat över Core i3-8350K som inte låter som mycket men som ändå är en 4-kärnig CPU som skall klara av 5+ GHz. Jag har en Corsair H110-kylare att hantera värmen med.

Så jag tittar på uppgradering av först och främst CPU-mobo-RAM och undrar vad ni tycker om olika kombinationer där. Den är upplåst och relativt klockvänlig. Butik i fråga är Netonnet.

Vilka moderkort bör jag titta på för god överklockningspotential?

Z370 eller Z390? Är ute efter mest bang for the buck med en Intel-CPU.

Hur avgörande är RAM-hastighet för FPS i 1080p?

Har ett GTX 1060 3GB som i framtiden kan uppgraderas antingen med SLI eller byte till något nyare.

PSU är ett EVGA 750 G2

Är jag ute och cyklar som kollar på denna cpu och borde jag gräva efter begagnade uppgraderingspaket istället? Bang for the buck är ledorden här.

edit: i5 8400K är ju också helt klart av intresse här när man kollar på priset.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk

@mezzo_: hur mkt får de kosta. Ditt grafikkort går inte å köra sli

Permalänk
Medlem

Bang for the buck är att sitta lugnt med din 3770k och invänta nya processorer.
Vill du ha bättre prestanda, är nog ett 2070 eller dylikt mer bang for the buck än att byta cpu/mobo/minne.

Jag har en 3770k och väntar på amd's nya.
Tycker inte att min 3770k ligger tillräckligt långt ifrån de nyare processorerna i prestanda för att motivera ett köp på, ja blir väl runt 13-15k för de cpu/minne/mobo jag vill ha, för kanske +20% prestanda per tråd.
Känns inte värt pengarna, även om DDR4 lockar lite också.

Skulle amd's nya kunna erbjuda snarlik prestanda som intel's 9***k till ett lägre pris så kanske det är dags att uppgradera.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk

Om fokuset är enbart att få mer fps i spel är det ett ganska svår motiverad uppgradering enligt mig. Nu vet jag inte vad ett nytt cpu+mobo+minnen kostar men en kvalificerad gissning på mellan 4000 till 6000 kr. Skillnaden i fps är väldigt liten mellan i3.an och din nuvarande i7.a, som bäst ger i3.an 14 procent mer fps beroende på speltitel, och majoriteten av kända speltitlar är prestandalyftet mindre än 6 procent. Är mellanskillnaden värd att få 1 till 12 fps mer? Enligt mig; nej. Svaret skulle vara detsamma om du valde 8400/7600/7700, eftersom priset fortfarande är höga för dessa delar, även som begagnat.

Om du har råd att slösa mellan 4000 till 6000 kr, skulle ett begagnat grafikkort vara ett bättre val t.ex 1080/1080ti.

Permalänk
Medlem

@Screenwalk: Det är svårt att rättfärdiga men jag vill ha en burk som prioriterar enkeltrådad prestanda i ett äldre spel. GPU har väldigt lite att göra med FPS i just mitt liv. I ärlighetens namn vill jag ha en en CPU som ger stabilt väldigt hög FPS i CSGO 1280x960 för att sedan kunna skaffa en 240Hz-skärm som inte är i närheten av att bli flaskhalsad av min CPU. Jag vill ha 400+ FPS och 240Hz. Den FPS jag har nu är enligt vem som helst "mer än god nog" men jag vill helt enkelt ha överflöd.

Men jag behöver inte rättfärdiga det, jag vill ha vansinnigt flytande CSGO helt enkelt. Andra spel hänger med på köpet med mitt 1060 som orkar med det mesta i 1080p som det är redan nu. Men i längden så är det bara att uppgradera vid behov om jag fastnar vid ett nytt spel.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

@Screenwalk: Det är svårt att rättfärdiga men jag vill ha en burk som prioriterar enkeltrådad prestanda i ett äldre spel. GPU har väldigt lite att göra med FPS i just mitt liv. I ärlighetens namn vill jag ha en en CPU som ger stabilt väldigt hög FPS i CSGO 1280x960 för att sedan kunna skaffa en 240Hz-skärm som inte är i närheten av att bli flaskhalsad av min CPU. Jag vill ha 400+ FPS och 240Hz. Den FPS jag har nu är enligt vem som helst "mer än god nog" men jag vill helt enkelt ha överflöd.

Men jag behöver inte rättfärdiga det, jag vill ha vansinnigt flytande CSGO helt enkelt. Andra spel hänger med på köpet med mitt 1060 som orkar med det mesta i 1080p som det är redan nu. Men i längden så är det bara att uppgradera vid behov om jag fastnar vid ett nytt spel.

https://www.ekwb.com/shop/ek-supremacy-precisemount-add-on-na...
2x 360 rad. pumpa 1.5v och kör på maximal stabil clock? Gissningsvis billigare än nya saker. Bang for buck dvs.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

@Nauie: Kör Corsair H110 och min 3770K @ 4.6GHz.

CSGO är ineffektivt på äldre chipsetsoch även om jag toppar över 350fps om jag kör hög fps_max så fluktuerar det en hel del mellan 200-400. Det är egentligen klart godkänt men jag vill ha en mycket stabilare median.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Om du redan har en 3770k på 4.6ghz är det ingen ide att uppgradera. Speciellt inte till en i3-8350K som endast har 4 kärnor/4 trådar. Jag skulle säga att en 3770k på 4.6ghz är ungefär lika snabb som en i3-8350K i stock hastighet i enkeltrådade applikationer. Sedan så fölorar du 4 trådar också, vilket kan vara bra att ha till spel som använder flera trådar, nuvarande eller kommande.

Frågan är om du vill spendera pengar på ny cpu, moderkort och mine för att kanske få några mer fps? Ibland är det spelet i sig och optimeringen som är viktigare än själva hårdvaran. Om man sitter på en 3770k i dagsläget som är överklockad och stabil är den enda vettiga uppgraderingen enligt mig en i9 9900k om man spelar. Vad jag har sett på diverse benchmarks är skillnaden i fps relativt liten mellan olika cpu, speciellt om man lirar på 1440p vilket många gör nuförtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mezzo_:

@Nauie: Kör Corsair H110 och min 3770K @ 4.6GHz.

CSGO är ineffektivt på äldre chipsetsoch även om jag toppar över 350fps om jag kör hög fps_max så fluktuerar det en hel del mellan 200-400. Det är egentligen klart godkänt men jag vill ha en mycket stabilare median.

Så redig vattenkylning med naked mount och en oc på 5.2++GHz. Borde väl öka medel rätt bra mot vad du har nu? Och det kostar garanterat mindre än att köpa en ny, bättre cpu (med tillhörande mobo/minne).
Jag kör min 3770k(delid) på 4.8GHz med en NH-U12S. Har du plockat bort IHS osv?

Annars tycker jag att du ska vänta på senare generationers processorer. för att de som finns nu är inte så mycket bättre än 3770k att de känns motiverbart att kasta pengar på dem för de extra fps du vill åt.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Så redig vattenkylning med naked mount och en oc på 5.2++GHz. Borde väl öka medel rätt bra mot vad du har nu? Och det kostar garanterat mindre än att köpa en ny, bättre cpu (med tillhörande mobo/minne).
Jag kör min 3770k(delid) på 4.8GHz med en NH-U12S. Har du plockat bort IHS osv?

Annars tycker jag att du ska vänta på senare generationers processorer. för att de som finns nu är inte så mycket bättre än 3770k att de känns motiverbart att kasta pengar på dem för de extra fps du vill åt.

Delid känns helt klart lite för mycket för mig, jag har låst upp multipel med blyerts på en AMD Athlon en gång i tiden. Men jag känner mig inte bekväm med att göra delid på min propp. Jag har en födelsedag i sommar men jag är samtidigt lite för gammal för att egentlign få några större summor så vi får se när jag kan få sparat ihop lite pengar och titta på hur marknaden ser ut vid det läget. Jag tror att mitt mål ändå är 7600K eller möjligtvis en Ryzen efter att ha tittat på lite siffror i CSGO med en 2800X.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Vill du tvunget "uppgradera" titta på i5-9400F då.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Med tanke på priset, 1589Kr https://www.webhallen.com/se/product/274591-Intel-Core-i3-835...

Så är nog en tokklockad 8350K mest single thread för pengarna, precis som TS tror. Dock behövs ju moderkort och DDR4.

Moderkort 1349Kr:
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/moderkort/intels...

3200MHz-minne, 1090Kr:
https://www.proshop.se/RAM/Corsair-Vengeance-LPX-DDR4-3200-C1...

Totalt 4028Kr för att maxa fps i CSGO, mindre än vad bara en 9700K kostar utan moderkort och minne.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv

i5-8400/i5-9400 om du lyckas hitta dem billigt nog. Annars invänta AMDs nya CPUer och se om de blir så bra som många tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

i5-8400/i5-9400 om du lyckas hitta dem billigt nog. Annars invänta AMDs nya CPUer och se de blir så bra som många tror.

6 kärnor gör ingen nytta i spelet han nämner, eftersom 8350K är billigare och dessutom klockar mycket högre så är den bättre för det scenariot.

Men jag håller med om att Zen2 är värd att vänta på, Intel har också en del huvudvärk med säkerhet just nu.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hedersmedlem

Om du ska köpa en ny CPU idag för absolut mest extrem FPS i CS:GO och för minst pengar, ja, då har du hittat rätt till i3-8350K.

Men jag hade funderat så här:

Hur länge sedan köpte du din i7-3770K? (Kom ut Q2 2012, så jag kan gissa på 5-7 år sedan.)

När kommer du vilja köpa din nästa uppgradering? (Vi kan genom att extrapolera att du kanske uppgraderar var 5-7:e år.)

Hur skulle du känna med att sitta med en 4C/4T-processor (en downgrade i trådantal jämfört med vad du har idag), som redan idag är otillräcklig för att få ut maximal spelprestanda år 2026? Kan du ens föreställa dig vilka slags spel du kommer spela från nu till 2026?

Isåfall (om du prompt ska uppgradera just nu) känns ett begagnat uppgraderingspaket med t.ex. en i7-6700K eller i7-7700K som ett betydligt bättre alternativ. Billigare, och du får åtminstone 4C/8T, med liknande entrådsprestanda som en i3-8350K. Ska du prompt ha en 4/4 så är i5-6600K och i5-7600K möjliga alternativ.

Men mest bang for the buck är klart att köra kvar på vad du har idag, och överklocka. Behöver du köpa bättre kylning är det en investering du kan ha med dig till nästa dator också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av the squonk:

6 kärnor gör ingen nytta i spelet han nämner, eftersom 8350K är billigare och dessutom klockar mycket högre så är den bättre för det scenariot.

Men jag håller med om att Zen2 är värd att vänta på, Intel har också en del huvudvärk med säkerhet just nu.

Att gå från 8 till 4 trådar kan jag inte rekommendera i något läge som en uppgradering, inte ens om det huvudsakligen är för CS:GO. 8400/9400 har åtminstone fler kärnor än hans nuvarande CPU. Men som sagt så hade jag inte köpt några CPUer för uppgradering innan Ryzen 3000-serien blivit testad.