Eventuellt förbud mot elsparkcyklar – vad gäller för konsumenten?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Men, parkeringsproblemet är enkelt att lösa. Företagen som äger och hyr ut elsparkarna kan styra på vilka platser de får parkeras efter användning. Därmed går det mycket lätt att begränsa det till särskilda zoner, eller snarare ha buffertzoner runt vägar, gång/cykelbanor och en del andra platser. 10-15 m buffert vore lämpligt, så GPS-fel (normalt 4-6 m) inte låter folk parkera på fel plats av misstag.

Nu kan jag inte Göteborg, men i centrala Stockholm finns det inte särskilt många platser som är längre än 15 meter bort från närmsta väg.

Permalänk
Medlem

finns 100,000 saker som har högre dödsrisk än en elsparkcykel, varför riktar man in sig på just dom? För att det är relativt nytt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Nu kan jag inte Göteborg, men i centrala Stockholm finns det inte särskilt många platser som är längre än 15 meter bort från närmsta väg.

Godkända platser kan vara torg, öppnare platser, platser med cykelparkeringar (i såna fall får det förstås lokalt göras undantag från buffertregeln). I Göteborg finns det många lämpliga platser på korta avstånd från varandra, även inne i den mest centrala delen av stan. Även i Stockholm borde det finnas, men jag har bara varit där en handfull gånger.

En snabb koll på kartan säger mig att man som mest skulle behöva gå 150-200 m för att parkera, men det är nog det mest extrema fallet som går att hitta i Gbg, och då är det verkligen bara ett litet stråk i de tätaste delarna av stan som berörs.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

finns 100,000 saker som har högre dödsrisk än en elsparkcykel, varför riktar man in sig på just dom? För att det är relativt nytt?

De får en del uppmärksamhet för att de ligger spridda över trottoarena i centrala Stockholm... förmodligen mer än en tjänsteman som mer eller mindre snubblat över dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

finns 100,000 saker som har högre dödsrisk än en elsparkcykel, varför riktar man in sig på just dom? För att det är relativt nytt?

Fast det är väl samma argument som "Det finns ju värre droger än alkohol" grejen, jag personligen tror definitivt det skulle göra gott med lite reglemente kring skyddsutrustning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Tilläggas bör att i Sverige så räknas en elspark som en cykel, därför bör även den hjälmlag som gäller för barn under 15 gälla även för de som framför elspark.

Slutsatsen är att vi egentligen har rätt bra lagar kring allt det här redan idag, det handlar bara om att tillämpa dem.

Fast gör de verkligen det? Det är ju precis det som artikeln som länkas handlar om och det han från Transportstyrelsen pratar om. De passar i dagsläget inte in i någon av de definitioner som finns så alltså är de inte tillåtna i trafiken och skall inte vara där.

Om vi tar Xiaomi M365 som nämndes i början av tråden så går den ju i upp till 25 km/h så den kan inte klassas som en cykel. Enligt reglerna ska ett elfordon (utan trampor) ha en maxhastighet av 20 km/h för att få räknas som en cykel.

För Voi-sparkarna lär det falla på att de inte har en broms då jag gissar på att trycka en platta på bakdäcket inte är att räkna som att den är utrustad med en broms.

Källa hos Transportstyrelsen som har en förenklad sida så man slipper lusläsa lagtexterna: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordons...

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Det gör folk på vanliga cyklar också tyvärr. Det är ju livsfarligt att knalla runt i Sthlm city cyklisterna kör som dårar och ingen bryr sig om vad som händer runt om dom.

Nej det är sant... Cyklisterna är livsfarliga i stan även om man kör bil...
Men om de klassas som moped så kommer automatiskt hjälmtvång samt "försäkringsplikt".

Vi borde fan ha trafikvett i grundskolan kan man tycka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aktsu:

Fast gör de verkligen det? Det är ju precis det som artikeln som länkas handlar om och det han från Transportstyrelsen pratar om. De passar i dagsläget inte in i någon av de definitioner som finns så alltså är de inte tillåtna i trafiken och skall inte vara där.

Om vi tar Xiaomi M365 som nämndes i början av tråden så går den ju i upp till 25 km/h så den kan inte klassas som en cykel. Enligt reglerna ska ett elfordon (utan trampor) ha en maxhastighet av 20 km/h för att få räknas som en cykel.

För Voi-sparkarna lär det falla på att de inte har en broms då jag gissar på att trycka en platta på bakdäcket inte är att räkna som att den är utrustad med en broms.

Källa hos Transportstyrelsen som har en förenklad sida så man slipper lusläsa lagtexterna: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordons...

Det utredaren från Transportstyrelsen citeras som att säga är väldigt flummigt och kan reduceras till att elsparkcyklar är tillåtna inom de ramar som finns inom regelverket som definierar vad som är en cykel. Och också att han personligen är skeptisk till denna typen av scootrar och vill se hårdare regler. Som jag läser länken som du länkar till så är en Voi-scooter t.ex. att räkna som en cykel enligt nuvarande regelverk.

Voi:s elscootrar är strypta till 20 km/h, så de borde vara OK ur hastighetssynpunkt. Om Xiaomi M365 däremot är strypt till 25 km/h så är det inte en cykel och är därmed inte laglig i trafik i Sverige! (Om den inte är typgodkänd som något annat slags fordon alltså, med de regler som det innebär.) Det i sig är ju intressant att diskutera - ska det vara lagligt att sälja fordon som inte uppfyller de regler vi har i Sverige?

Men varför skulle inte det vara att räkna som en broms att "trycka på en platta på bakdäcket"? Bara för att man använder banala termer för att beskriva hur en broms fungerar betyder det inte att det inte är en broms. Min frambroms på min cykel är ju "bara ett par gummiklossar som klämmer åt fälgen" om man ska uttrycka det så. Huvudsaken är att bromsen är ändamålsenlig för de hastigheter scootrarna ska framföras i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fast gör de verkligen det? Det är ju precis det som artikeln som länkas handlar om och det han från Transportstyrelsen pratar om. De passar i dagsläget inte in i någon av de definitioner som finns så alltså är de inte tillåtna i trafiken och skall inte vara där.

Om vi tar Xiaomi M365 som nämndes i början av tråden så går den ju i upp till 25 km/h så den kan inte klassas som en cykel. Enligt reglerna ska ett elfordon (utan trampor) ha en maxhastighet av 20 km/h för att få räknas som en cykel.

För Voi-sparkarna lär det falla på att de inte har en broms då jag gissar på att trycka en platta på bakdäcket inte är att räkna som att den är utrustad med en broms.

Källa hos Transportstyrelsen som har en förenklad sida så man slipper lusläsa lagtexterna: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordons...

Det går att strypa xiaomi till 20 km/h. Så det borde väl anses som en bra lösning och därav räknas som en cykel. Denna funktion finns alltså i dagsläget implementerad i deras scootrar.

Permalänk
Medlem

Ett annat problem är ju att det är en dålig grundprincip att stifta lagar som ingen kontrollerar. Säg t.ex. att man bestämmer att elsparkcyklar upp till 20km/h är cyklar och inte behöver hjälm, men sedan sägar man att elsparkcyklar upp till 25km/h är moped klass II och kräver förarlicens och hjälm.

Ok.. fine.. kanske... men vem ska kontrollera detta? Lagar som inte kan kontrolleras blir meningslösa och det är förmodligen inte heller elsparkcyklar som vi vill att skattebetalade poliser ska spendera sin tid på.

My point? Om detta ska fungera bra måste alla elsparkcyklar som säljs och används i Sverige fungera på samma sätt och vara lätta att identifiera. Det är m.a.o. ingen bra idé att göra skillnad på elsparkcyklar ifall de går i 20 eller 25 km/h men i övrigt ser likadana ut.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CFSsss:

Ett annat problem är ju att det är en dålig grundprincip att stifta lagar som ingen kontrollerar. Säg t.ex. att man bestämmer att elsparkcyklar upp till 20km/h är cyklar och inte behöver hjälm, men sedan sägar man att elsparkcyklar upp till 25km/h är moped klass II och kräver förarlicens och hjälm.

Ok.. fine.. kanske... men vem ska kontrollera detta? Lagar som inte kan kontrolleras blir meningslösa och det är förmodligen inte heller elsparkcyklar som vi vill att skattebetalade poliser ska spendera sin tid på.

My point? Om detta ska fungera bra måste alla elsparkcyklar som säljs och används i Sverige fungera på samma sätt och vara lätta att identifiera. Det är m.a.o. ingen bra idé att göra skillnad på elsparkcyklar ifall de går i 20 eller 25 km/h men i övrigt ser likadana ut.

En elsparkcykel som går i 25 km/h skulle också behöva vara typgodkänd som moped klass II. Såvitt jag vet finns inga sådana typgodkända elsparkcyklar i Sverige. En cykel behöver däremot inte vara typgodkänd om den uppfyller kraven. Det gör det väldigt svårt att på "stående fot" kolla om något uppfyller kraven eller ej, man skulle behöva testa maxhastigheten t.ex. (Det borde förvisso inte vara svårare än att kolla om en moppe är trimmad.)

Men ja, här skulle jag efterlysa att vi har bättre kontroller i trafiken. Jag lovar att de allra flesta trafikanter faktiskt skulle uppskatta dessa, precis som de flesta cyklister uppskattar poliskontroller av cyklister (vilket vi faktiskt ser bl.a. vid Slussen i Stockholm.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Men varför skulle inte det vara att räkna som en broms att "trycka på en platta på bakdäcket"? Bara för att man använder banala termer för att beskriva hur en broms fungerar betyder det inte att det inte är en broms. Min frambroms på min cykel är ju "bara ett par gummiklossar som klämmer åt fälgen" om man ska uttrycka det så. Huvudsaken är att bromsen är ändamålsenlig för de hastigheter scootrarna ska framföras i.

För att det inte direkt är ett adekvat sätt att bromsa säg 90 kg på. Att stoppa foten i marken är också en broms om vi definierar en broms endast som någon typ av hastighetsminskning.

Faktum kvarstår ju att vi har ett uttalande från personen på Transportstyrelsen som säger att de inte tycker dessa följer regelverket så att de kan klassas som antingen cykel eller moped. Så något är det ju de anser att de inte lever upp till. Se nedan citat:

Problemet med fordonen är att det fortfarande är oklart hur de ska definieras, enligt Hans Cassepierre. Det är ingen elcykel, som om den saknar pedaler får gå max 20 kilometer i timmen och har särskilda krav på bromsar och andra funktioner, och det är heller ingen moped.

– Vi är av uppfattningen att det är ett fordon som inte ska vara i trafiken. Det här är något annat. Om de ska användas måste de uppfylla kraven för eldriven cykel, och om de inte gör det är det ett fordon som inte får användas i trafiken.

Dold text

Voi skall ju dessutom införa en ny version av sin elsparkcykel iaf i Tyskland som bland annat har en riktig broms för att möta deras lagkrav.

Skrivet av Forsgren:

Det går att strypa xiaomi till 20 km/h. Så det borde väl anses som en bra lösning och därav räknas som en cykel. Denna funktion finns alltså i dagsläget implementerad i deras scootrar.

Frågan är om en digital strypning du själv kan styra över räknas som att den är begränsad till 20 km/h maxhastighet. Min gissning säger nej, lite som hur de resonerat med mopeder och deras klassning tidigare.

Sen är det ju liten fråga om effekten också, Transportstyrelsen säger bara max 250W men i Xiaomis fall kan den momentant ge 500W som max, vet inte hur det bedöms och om det är kontinuerlig effekt som avses eller inte. I fallet elbilar har det varit momentan effekt de lagt in (även om det är fel enligt EU-regelverk i det fallet).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spiffman:

@AdoringFan:
Skateboard - fotgängare
Elskateboard - eldrivet fordon (mopedklassning)
Elcykel - DEFINITIVT moped!

Du kan ju åka lika fort på en cykel som en elcykel. Precis samma sak med skateboard vs elskateboard.

Varför öht ha olika klassningar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Fast gör de verkligen det? Det är ju precis det som artikeln som länkas handlar om och det han från Transportstyrelsen pratar om. De passar i dagsläget inte in i någon av de definitioner som finns så alltså är de inte tillåtna i trafiken och skall inte vara där.

Om vi tar Xiaomi M365 som nämndes i början av tråden så går den ju i upp till 25 km/h så den kan inte klassas som en cykel. Enligt reglerna ska ett elfordon (utan trampor) ha en maxhastighet av 20 km/h för att få räknas som en cykel.

För Voi-sparkarna lär det falla på att de inte har en broms då jag gissar på att trycka en platta på bakdäcket inte är att räkna som att den är utrustad med en broms.

Källa hos Transportstyrelsen som har en förenklad sida så man slipper lusläsa lagtexterna: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordons...

Skrivet av pv2b:

Det utredaren från Transportstyrelsen citeras som att säga är väldigt flummigt och kan reduceras till att elsparkcyklar är tillåtna inom de ramar som finns inom regelverket som definierar vad som är en cykel. Och också att han personligen är skeptisk till denna typen av scootrar och vill se hårdare regler. Som jag läser länken som du länkar till så är en Voi-scooter t.ex. att räkna som en cykel enligt nuvarande regelverk.

Voi:s elscootrar är strypta till 20 km/h, så de borde vara OK ur hastighetssynpunkt. Om Xiaomi M365 däremot är strypt till 25 km/h så är det inte en cykel och är därmed inte laglig i trafik i Sverige! (Om den inte är typgodkänd som något annat slags fordon alltså, med de regler som det innebär.) Det i sig är ju intressant att diskutera - ska det vara lagligt att sälja fordon som inte uppfyller de regler vi har i Sverige?

Men varför skulle inte det vara att räkna som en broms att "trycka på en platta på bakdäcket"? Bara för att man använder banala termer för att beskriva hur en broms fungerar betyder det inte att det inte är en broms. Min frambroms på min cykel är ju "bara ett par gummiklossar som klämmer åt fälgen" om man ska uttrycka det så. Huvudsaken är att bromsen är ändamålsenlig för de hastigheter scootrarna ska framföras i.

Skrivet av Aktsu:

För att det inte direkt är ett adekvat sätt att bromsa säg 90 kg på. Att stoppa foten i marken är också en broms om vi definierar en broms endast som någon typ av hastighetsminskning.

Faktum kvarstår ju att vi har ett uttalande från personen på Transportstyrelsen som säger att de inte tycker dessa följer regelverket så att de kan klassas som antingen cykel eller moped. Så något är det ju de anser att de inte lever upp till. Se nedan citat:

Problemet med fordonen är att det fortfarande är oklart hur de ska definieras, enligt Hans Cassepierre. Det är ingen elcykel, som om den saknar pedaler får gå max 20 kilometer i timmen och har särskilda krav på bromsar och andra funktioner, och det är heller ingen moped.

– Vi är av uppfattningen att det är ett fordon som inte ska vara i trafiken. Det här är något annat. Om de ska användas måste de uppfylla kraven för eldriven cykel, och om de inte gör det är det ett fordon som inte får användas i trafiken.

Dold text

Voi skall ju dessutom införa en ny version av sin elsparkcykel iaf i Tyskland som bland annat har en riktig broms för att möta deras lagkrav.

Frågan är om en digital strypning du själv kan styra över räknas som att den är begränsad till 20 km/h maxhastighet. Min gissning säger nej, lite som hur de resonerat med mopeder och deras klassning tidigare.

Sen är det ju liten fråga om effekten också, Transportstyrelsen säger bara max 250W men i Xiaomis fall kan den momentant ge 500W som max, vet inte hur det bedöms och om det är kontinuerlig effekt som avses eller inte. I fallet elbilar har det varit momentan effekt de lagt in (även om det är fel enligt EU-regelverk i det fallet).

Voi har också en elektrisk broms, vänster tumreglage.

Permalänk
Medlem

Blir det eventuellt förbud mot mopeder också?

Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EWBwO2/man-dod-efter-mop...

Tillbaks till topc, tycker det här är så larvigt, olyckor sker hela tiden, tror EL-scootrar är precis lika lite eller lika mycket drabbade som cykel och mopedolyckor, ändå hör jag ingen som vill förbjuda moppar och cyklar.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Jag tycker att för att ett motordrivet fordon ska vara tillåtet på en kombinerad gång-och-cykelväg, så ska fordonet ha en extra strypt maxhastighet: det borde gälla eldrivna sparkcyklar, cycklar, segways, monowheels och också mopeder med tvåtaktsmotorer.
Jag gillar inte alls att dessa framförs i hög hastighet där folk går. I Stockholm ser man t.ex. ibland galningar på segway eller monowheel köra i uppförsbacke mycket snabbare än vad en pedalcyklist skulle cykla i samma uppförsbacke.
Snabbare lättare cyklar hör till cykelbanor och vägar (när cykelbana inte finns). Permobiler med snabb motor kan mycket väl ha två lägen: gångläge och cykelbaneläge (kan nog mappas till lägen på existerande växellådor), men för att kunna få köra ett motorfordon på gångbana som är kapabelt till högre hastigheter så ska man vara registrerad på sitt fordon.
Alla slags cyklar, elcyklar och mopeder ska förstås ha reflexer och ringklocka.

Hyrcyklar (eldrivna eller inte) kan nog vara hur bra som helst, om man har regler för det så att användare och uthyrare tar sitt ansvar. Cyklarna är redan spårade via GPS hela tiden, och hyrs via app, så det handlar mest om mjukvara och vilja från företagens sida.
• Hyrcyklar bör kunna checkas in och ut endast i cykelställ. Det kan man fixa genom att klistra etiketter på cykelställ som finns kombinerat med GPS-spårning. Om användaren inte ställer tillbaks den så kan användaren debiteras för den extra tid den inte gör det. På det sättet kan man nog undvika att de lämnas hipp som happ och är i vägen.
• En hyrcykel borde själv känna av (mha GPS) om den framförs på vissa trottoar-avsnitt och andra platser där man inte får cykla (dock inte alla med dagens GPS), och eftersom användaren är registrerad som användare av cykeln så kan denne då bötfällas för detta.

Stavfel
Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Märkligt att du kan hävda att det var vårdlöst beteende av personen som omkom. INGEN har gått ut med information hur olyckan har skett. Av respekt för den omkomne så borde man inte sprida information som inte stämmer.

Du har rätt. Men det förstärker ju också poängen att det kanske inte alls förelåg något speciellt problem med vare sig elsparken eller dess framförande om olyckan egentligen orsakades av att bilisten inte var vaken på den nya företeelsen i trafiken.

Angående hjälmtvång kan vi konstatera att hjälmtvånget för barn lett till att barn cyklar mindre, så det kanske är effektivt för att döda elsparksanvändande också. Men det är enligt min mening fel väg att gå med nöjesfordon. Det rimliga är antingen fullständigt förbud, eller självsanering, vilket tar ett tag och kanske aldrig sker. Vår svenska tradition har lett oss till två fordon för privatpersoner - cykel och bil.
Andra sätt att ta sig fram, (där vissa har mycket större spridning på annat håll) såsom rullskridskor, skateboards, små scootrar, mopeder, sparkcyklar, SegWays och så vidare har antingen lagstiftats till döds eller har så liten spridning att de inte påverkar trafiksäkerhet nämnvärt.

Nöjesfordon är nästan per definition dagsländor. Folk tröttnar på leksaker, och går vidare till nästa fluga. Om nöjesfordonet anses som för farligt för dem som använder det eller deras omgivning - förbjud det. Elsparkarna är en utmärkt kandidat för det eftersom de inte kan konstrueras så att en stående person kan bromsa annat än ganska långsamt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ragin Pig:

Vois går i knappt 20 km/h, kanske något snabbare med en väldigt lätt person. Tycker inte det är "moped farter". Däremot kanske det skulle vara en ide med en åldersgräns då det antagligen är i dom lägre åldersgrupperna vårdslöshet förekommer.

20 eller snabbare är väl ändå i princip mopedhastigheter? en klass 2 moped får gå i *max* 25 kmh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

För att det inte direkt är ett adekvat sätt att bromsa säg 90 kg på. Att stoppa foten i marken är också en broms om vi definierar en broms endast som någon typ av hastighetsminskning.

Faktum kvarstår ju att vi har ett uttalande från personen på Transportstyrelsen som säger att de inte tycker dessa följer regelverket så att de kan klassas som antingen cykel eller moped. Så något är det ju de anser att de inte lever upp till. Se nedan citat:

Problemet med fordonen är att det fortfarande är oklart hur de ska definieras, enligt Hans Cassepierre. Det är ingen elcykel, som om den saknar pedaler får gå max 20 kilometer i timmen och har särskilda krav på bromsar och andra funktioner, och det är heller ingen moped.

– Vi är av uppfattningen att det är ett fordon som inte ska vara i trafiken. Det här är något annat. Om de ska användas måste de uppfylla kraven för eldriven cykel, och om de inte gör det är det ett fordon som inte får användas i trafiken.

Dold text

Voi skall ju dessutom införa en ny version av sin elsparkcykel iaf i Tyskland som bland annat har en riktig broms för att möta deras lagkrav.

Frågan är om en digital strypning du själv kan styra över räknas som att den är begränsad till 20 km/h maxhastighet. Min gissning säger nej, lite som hur de resonerat med mopeder och deras klassning tidigare.

Sen är det ju liten fråga om effekten också, Transportstyrelsen säger bara max 250W men i Xiaomis fall kan den momentant ge 500W som max, vet inte hur det bedöms och om det är kontinuerlig effekt som avses eller inte. I fallet elbilar har det varit momentan effekt de lagt in (även om det är fel enligt EU-regelverk i det fallet).

Bra sammanfattning.

Det verkar som om de flesta här inte ens läst uttalandet från Transportstyrelsen i nyheten. Det står inget om totalt förbud, utan att om fordonet ska framföras i trafik (bilvägar) , så måste det uppfylla vissa krav. Det är väl inget konstigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Aaa men ska man förbjuda allt som dödar folk skulle inget vara lagligt.. Förbjud bilar också då? Makes no sense...

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Avstängd

Det blir mycket att förbjuda om man ska göra det med allt som dödar.
Våra politiker har redan sagt att man inte kan förbjuda fattigdom när det var snack om tiggare men nu helt tvärt kan man tydligen förbjuda dumhet. De flesta sparkcyklar som framförs används i för hög fart utan tanke på andra trafikanter, alltså dumhet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

att cyklister bakom behöver behålla momentum och inte bara kan stanna utan vidare.

Du skrev mycket vettigt i ditt inlägg, så jag börjar direkt med en ursäkt för att jag plockar ut det som jag stör mig på, istället för att lägga mer fokus på det som var bra!

Men det här irriterar mig lite: varför verkar cyklister tro att de har någon slags rätt att hålla farten uppe?
När det gäller övergånggställen så har cyklisterna väjningsplikt mot fotgängare, vare sig det är backe eller plan mark.

Jag passerar dagligen ett övergångsställe som går tvärs tvärs en parallell bilväg och cykelbana i lätt nedförsbacke, och det är banne mig läskigt varje gång det kommer cyklar och bilar.
Jag måste passera bilvägen först, och därefter kommer cykelbanan i princip omgående efter, och cyklar verkar helt enkelt mentalt inte klara att sakta ner och anpassa hastigheten för övergångsstället.
Sikten är hyfsat god, och cyklisten har helt enkelt väjningsplikt. Jag kan inte stanna mitt ute i vägen bara för att cyklisten ska "behålla momentum".

Utöver det tycker jag cykeltrafik funkar rätt bra i stockholm. (det är ju även upp till fotgängarna att ha uppsikt och respekt för cykelbanor, något man själv säkert kan bli bättre på också)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Bra sammanfattning.

Det verkar som om de flesta här inte ens läst uttalandet från Transportstyrelsen i nyheten. Det står inget om totalt förbud, utan att om fordonet ska framföras i trafik (bilvägar) , så måste det uppfylla vissa krav. Det är väl inget konstigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja jag förstår inte hur svårt det skall vara att läsa vad de säger innan man blir upprörd. Det är ju tydligt vad de säger och jag ser iaf inte något problem med att fordon måste uppfylla reglerna för att få användas i trafiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Du skrev mycket vettigt i ditt inlägg, så jag börjar direkt med en ursäkt för att jag plockar ut det som jag stör mig på, istället för att lägga mer fokus på det som var bra!

Men det här irriterar mig lite: varför verkar cyklister tro att de har någon slags rätt att hålla farten uppe?
När det gäller övergånggställen så har cyklisterna väjningsplikt mot fotgängare, vare sig det är backe eller plan mark.

Jag passerar dagligen ett övergångsställe som går tvärs tvärs en parallell bilväg och cykelbana i lätt nedförsbacke, och det är banne mig läskigt varje gång det kommer cyklar och bilar.
Jag måste passera bilvägen först, och därefter kommer cykelbanan i princip omgående efter, och cyklar verkar helt enkelt mentalt inte klara att sakta ner och anpassa hastigheten för övergångsstället.
Sikten är hyfsat god, och cyklisten har helt enkelt väjningsplikt. Jag kan inte stanna mitt ute i vägen bara för att cyklisten ska "behålla momentum".

Utöver det tycker jag cykeltrafik funkar rätt bra i stockholm. (det är ju även upp till fotgängarna att ha uppsikt och respekt för cykelbanor, något man själv säkert kan bli bättre på också)

Nu hade ju det du citerade inget med vad du skrev, utöver orden cyklist och momentum...

Momentum är viktigt för cyklister då det är väldigt fysiskt ansträngande att konstant behöva bromsa för att sedan accelerera - inte som i en bil då det främst kan vara mentalt ansträngande. Om någon plötsligt stannar eller parkerar mitt i cykelbanan tvingas alla närliggande bakomvarande cyklister att sakta ned eller tom stanna i onödan. -> Ansträngande acceleration, låg hastighet och sämre balans. (att cykelbanorna ofta är extremt smala hjälper inte)

Sen skall man såklart stanna vid övergångsställen och i korsningar, inte mycket att diskutera där. Men det låter på din beskrivning som att övergångsstället är lite bristfälligt designat då du dagligen är rädd för både bilar och cyklister när du använder det.

Permalänk
Avstängd

Ska vi böra förbjuda alllt som går att dö på :/

Visa signatur

Har du varit i kontakt med denna användaren? Vänligen kontakta moderatorerna via kontaktformuläret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Nu hade ju det du citerade inget med vad du skrev, utöver orden cyklist och momentum...

Delvis sant, det jag citerade var väl taget lite ur sitt sammanhang. Klart man inte ska stanna på en cykelbana, eftersom det uppenbarligen cyklas i hyfsad fart där!
Men jag fastnade ändå på formuleringen, då den kändes som ett exempel på att cyklister verkar tro de har någon slags allmän rätt till momentum som andra alltid ska behöva ta höjd för, och där håller jag helt enkelt inte med.

Skrivet av Kwirek:

Om någon plötsligt stannar eller parkerar mitt i cykelbanan tvingas alla närliggande bakomvarande cyklister att sakta ned eller tom stanna i onödan. -> Ansträngande acceleration, låg hastighet och sämre balans. (att cykelbanorna ofta är extremt smala hjälper inte)

Det här ser jag mer som en risk och fara för olyckor, snarare än att jag tycker synd om cyklister som måste trampa fart igen

Skrivet av Kwirek:

Sen skall man såklart stanna vid övergångsställen och i korsningar, inte mycket att diskutera där. Men det låter på din beskrivning som att övergångsstället är lite bristfälligt designat då du dagligen är rädd för både bilar och cyklister när du använder det.

Det är lite bristfälligt såtillvida att bilvägen och cykelvägen ligger väldigt nära varandra, så jag upplever inte att jag kan stå emellan de två vägarna utan att vara ivägen... men utöver det så är det bara en mild nedförsbacke, som cyklisterna bara inte kan hålla sig från att rulla upp en hyfsat ordentlig fart i.

Men det här är egentligen off-topic, så ursäkta sidospåret

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Men jag fastnade ändå på formuleringen, då den kändes som ett exempel på att cyklister verkar tro de har någon slags allmän rätt till momentum som andra alltid ska behöva ta höjd för, och där håller jag helt enkelt inte med.

Snacka om att övertolka det jag skrev.

En cyklist kan förlora momentum lika lätt som ett eldrivet eller bränsledrivet fordon - genom att bromsa.
Att vinna momentum är däremot betydligt svårare för en människa på cykel än för något modernt motordrivet fordon, våra ben är helt enkelt inte kapabla till det vridmoment som krävs för att hålla jämna steg med teknologin.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Blir det eventuellt förbud mot mopeder också?

Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EWBwO2/man-dod-efter-mop...

Tillbaks till topc, tycker det här är så larvigt, olyckor sker hela tiden, tror EL-scootrar är precis lika lite eller lika mycket drabbade som cykel och mopedolyckor, ändå hör jag ingen som vill förbjuda moppar och cyklar.

Mopederna har i praktiken reglerats till (nästan) döds.
Prata med vem som helst som är 50-60 eller upp, och du kommer att få veta hur ohyggligt få det är som åker moped idag jämfört med förr.

Man behöver ju inte förbjuda något fullständigt. Det räcker att göra det så knöligt, begränsat och dyrt att allmänheten inte tycker det är meningsfullt längre, än mindre kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Snacka om att övertolka det jag skrev.

Jag bröt ut det ur sitt sammanhang, sorry.

Skrivet av Niczo:

En cyklist kan förlora momentum lika lätt som ett eldrivet eller bränsledrivet fordon - genom att bromsa.
Att vinna momentum är däremot betydligt svårare för en människa på cykel än för något modernt motordrivet fordon, våra ben är helt enkelt inte kapabla till det vridmoment som krävs för att hålla jämna steg med teknologin.

Ni får det att låta som det tar flera minuter och en plågsam kämpainsats för en cyklist att komma upp i stadstrafiksvänlig marschfart igen

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ni får det att låta som det tar flera minuter och en plågsam kämpainsats för en cyklist att komma upp i stadstrafiksvänlig marschfart igen

Det finns lite olika folk på cykelbanan, tar jag en sväng runt kvarteret gör det ingen skillnad - men är jag istället påväg till eller från jobbet (cirkus 2 mil enkel resa) så har det påverkan.
Sen vill jag inte ens tänka på stackarna med lådcyklar eller barnkärror...

Men som sagt, det är inte alltid uppenbart.

Skickades från m.sweclockers.com