Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk

@FireFox:

Har kollat efter lite olika ghettolösningar som går att göra och hittade här ett par som andra har gjort.
Det man måste tänka på är att ingående slangen måste vara lika stor eller större än utblåsets tvärsnittsarea.

Den som ser stabilast ut här är ju frigolitbitarna som är ihoplimmade och utskurna, men snabbaste lösningen en kartong eller en större plastlåda som man skär ut och sedan kör någon form av tätningslist runt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Men vafan, detta är ju helt orimligt gentemot mina resultat... bor visserligen i sydvästläge så solen lyser på fönstrena hela dagen.

Börjar nästan misstänka att min temperaturmätare är trasig eller nåt, känns svalare än 25 grader iaf.

https://imgur.com/CP22sgw
Så gjorde jag, en skiva som jag sedan spände fast fönstret med.
Uppe och nere var lite svårt och täta, men lyckades få det hyfsat med skumgummi och lite tejp

Permalänk
Medlem

Hatar den här jävla värmen, folk kan sjunga sommar hur mycket dom vill gillar inte skiten.

För varmt, hjärnan kokar, ljust hela jävla tiden. Höst vår vinter är bäst. Max 20c allt över är jobbigt och suget hårt.

Gör man fysiskt arbete bli r man blöt av svett, trots att man fått piller mot blodtryck som förbättrat läget är det fortfarande skit.

Bor i Sverige av en anledning, inte fan är det för att få värme.

Hoppas den här skiten snart går över.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Hatar den här jävla värmen, folk kan sjunga sommar hur mycket dom vill gillar inte skiten.

För varmt, hjärnan kokar, ljust hela jävla tiden. Höst vår vinter är bäst. Max 20c allt över är jobbigt och suget hårt.

Gör man fysiskt arbete bli r man blöt av svett, trots att man fått piller mot blodtryck som förbättrat läget är det fortfarande skit.

Bor i Sverige av en anledning, inte fan är det för att få värme.

Hoppas den här skiten snart går över.

Skickades från m.sweclockers.com

Orkeslösheten är värst. Förra sommaren skulle jag göra en del på huset men låg mest och flämtade. Men iår måste jag försöka. Får hoppas det blir mer normal värme så man orkar göra saker utan att dö. Köra enduro med alla skydd med brorsan är helt uteslutet.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xxargs:

Vattenkylning med kranvatten är också alternativ i somliga sammanhang med en maskin som med kompressor värmer vatten till typ 35 - 40 grader C innan det spolas ut - men se upp, vattnet kostar mer per timme än elströmmen som förbrukas och brukar handla om över 400 liter i timmen för en 3.5 kW maskin samt kan vara restriktioner med vattenförbrukning och ransonering samband med torrperiod på sommaren - maskinen i sig är också rätt dyr och kräver installation av rörmokare iom. att man går in på fastighetens röranläggning vilket i sin tur gör att man måste ha tillstånd av hyresvärden/fastighetsägaren - samt att man inte hur som helst kan ta med sig maskinen när man senare flyttar då det räknas som en del av fastigheten...

Går det att använda denna https://www.coolerkit.se/shop/phobya-xtreme-nova-2949p.html med kranvatten eller krävs det något mer?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Går det att använda denna https://www.coolerkit.se/shop/phobya-xtreme-nova-2949p.html med kranvatten eller krävs det något mer?

Att använda vatten för tusentals kronor är ingen bra idé.

Permalänk
Medlem

En sådan kommer att kosta 20:- vatten per timmen typ om du skall ha något så när kylverkan (om du tar så mycket vatten i lönndom i en hyrekåk så kan du förmodligen bli vräkt för sådant)

Jag tänkte mer åt https://luftmiljobutiken.se/produkt/airwell-cao-370/ med 170 liter vatten i timmen med 15 graders ingångstemperatur (fortfarande tillstånd av hyresvärden/BRF och kanske egen vattenmätare då vatten är som sagt inte gratis) . förmodligen en prisbil rätt mycket norr över 10 papp i inköp.

(har haft en sådan på en arbetsplats tidigare på armlängds avstånd och 30 år äldre och de kylde utav bara helsike och när det var värmebölja ute så var det många som försökte hitta ursäkt att vara i labbrummet där jag och maskinen var...)

Databladen har rätt mycket kurvor för olika alternativa lösningar inklusive att använda vattenslinga med radiatorer utomhus istället för stadsvatten som hälls i avlopp - frågan dock om en bilkylare med med 200 Watt elfläkt igång på full gas på balkongen är något som går obemärkt förbi och cirkulationspump måste fixas likaså kondenspump för att skaffa bort all kondens som bildas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

Letade en hel del själv utan resultat i april när jag skulle köpa så det fick bli en Electrolux istället. De flesta verkar säljas i USA och att importera skulle bli alldeles för dyrt!

Hör gärna av dig ifall du hittar något intressant

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har också letat utan någon lycka.
Att importera från staterna skapar dessutom andra bekymmer nämligen spänningen.
Man får lägga på kostnaden för en trafo på 230/110 VAC på 1000+ VA.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Skrivet av eeemill:

Är sugen jag också! Återkom efter du testat!

Beställde en jag med, leveras på Tisdag.

https://www.bauhaus.se/aircondition-argo-holly-10000btu

En sån för de som undrar.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

@xxargs: System med värmeväxlare och vattenkyld innedel kostar mer än ett vanligt system med installation. De görs inte riktigt till mindre tillämpningar heller. De flesta har väl fönster?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Jag har också letat utan någon lycka.
Att importera från staterna skapar dessutom andra bekymmer nämligen spänningen.
Man får lägga på kostnaden för en trafo på 230/110 VAC på 1000+ VA.

Effektprylar i USA går också ofta på 220 - 230 Volt men då troligen annan kontakt än den för 110 Volt. Portabel AC med 1 kW kompressor ligger nog i gränslandet för 110-115V resp. 220-230 Volt - deras 230 Volt i hushållen för spisar och annat effektförbrukande är motsvarande 400Volt 3-fas hos oss...

Men det som ger mer bekymmer om man köper från USA är 50 resp 60 Hz - motorer/kompressorer tillverkade specifikt för USA-marknaden tål inte att gå med 50 Hz utan att samtidigt sänka spänningen (runt 190 Volt om det är en 230V maskin) då man sparat på järnet i motorn, medans maskiner för japan/internationell marknad klarar båda frekvenserna - dock med en viss skillnad i kyleffekt då kompressor som snurrar långsammare pga 50 Hz har mindre gasflöde runt systemet och därmed lite mindre med effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@xxargs: System med värmeväxlare och vattenkyld innedel kostar mer än ett vanligt system med installation. De görs inte riktigt till mindre tillämpningar heller. De flesta har väl fönster?

Jo, men inget som får hängas eller monteras utanför eller på balkong i de flesta fallen med hyreslägenheter och BRF - hade alla kunna montera en L/L-splitanläggning eller window-shaker utan en massa strul så hade denna tråd inte existerat.

Hade man bott i Spanien eller liknande så hade det förmodligen inte varit någon problem eftersom man måste ha kyla för att det skall vara drägligt och redan ingått i fastigheten/lägenheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Beställde en jag med, leveras på Tisdag.

https://www.bauhaus.se/aircondition-argo-holly-10000btu

En sån för de som undrar.

På några timmar har dom gått från 880 i lager till 757

Permalänk
Medlem

var det inte 1100 st för några timmar sedan

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Att använda vatten för tusentals kronor är ingen bra idé.

Ingår i hyran.

Så vad skulle det kosta att ha igång en AC 24/7?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Jo, men inget som får hängas eller monteras utanför eller på balkong i de flesta fallen med hyreslägenheter och BRF - hade alla kunna montera en L/L-splitanläggning eller window-shaker utan en massa strul så hade denna tråd inte existerat.

Hade man bott i Spanien eller liknande så hade det förmodligen inte varit någon problem eftersom man måste ha kyla för att det skall vara drägligt och redan ingått i fastigheten/lägenheten

Alltså har du fönster kan du köra enhet med frånluftslang. Ska du permanent köra ett system med värmeväxlare som kyler innedelen/kondensorn med vatten så behöver du fixa håltagning. Ingen har någon anledning att försöka med lösningar som kräver fullt ös från vattenledningarna och ingen har för hushållsbruk någon anledning att titta på system som går att kyla med vatten via värmeväxlare heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Ingår i hyran.

Så vad skulle det kosta att ha igång en AC 24/7?

7000-10000 kr i månaden i.a.f. om du fläskar på och kopplar det till en kran.

En portabel AC på fullt ös skulle dra el för ca 1000 kr om du körde den 30 dagar i sträck utan att den får vila. Riktigt så fungerar inte ACs dock, den kommer stänga av sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Ingår i hyran.

Så vad skulle det kosta att ha igång en AC 24/7?

Ja, för normal förbrukning vilket då max under 500 liter per dygn/person i genomsnitt!

Börja många spola många kubikmeter dygnet så hörs det både i rören och en faktura som får hyresvärden/BRF:s ekonomiavdelning att hoppa högt och sedan börja leta...

Sagda maskin jag refererade till 170 liter/timmen ger drygt 4 kubik i dygnet och med mellan 10 - 20 kr per kubikmeter vatten beroende var i landet så är det mellan 40 - 80:- dygnet i vattenkostnad - det är minst lika mycket som elströmmen kostar upp till dubbla kostnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Effektprylar i USA går också ofta på 220 - 230 Volt men då troligen annan kontakt än den för 110 Volt. Portabel AC med 1 kW kompressor ligger nog i gränslandet för 110-115V resp. 220-230 Volt - deras 230 Volt i hushållen för spisar och annat effektförbrukande är motsvarande 400Volt 3-fas hos oss...

Men det som ger mer bekymmer om man köper från USA är 50 resp 60 Hz - motorer/kompressorer tillverkade specifikt för USA-marknaden tål inte att gå med 50 Hz utan att samtidigt sänka spänningen (runt 190 Volt om det är en 230V maskin) då man sparat på järnet i motorn, medans maskiner för japan/internationell marknad klarar båda frekvenserna - dock med en viss skillnad i kyleffekt då kompressor som snurrar långsammare pga 50 Hz har mindre gasflöde runt systemet och därmed lite mindre med effekt.

Visste inte att dom hade någon 230 VAC överhuvudtaget.
Det kan ju inte gärna vara en huvudspänning på 230 VAC? Fasspänningen skulle bli ~133 VAC.
Har man dubbla matningar in i kåken?

Mjo tack. Majoriteten av fartygen runt våra vatten (60 %) kör 440V/60 Hz.
Fungerar för det mesta bra att koppla landström på 400V/50 Hz men någon gång fick jag lägga en frekvensare på backen till skithuspumpen då den inte klarade att bygga upp ett riktigt vakuum på det lägre varvtalet.
Besättningen var lite gnällig innan jag fick ordnat det, hehe.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

@xxargs: Här kostar vattnet 31:70 kr per kubik. Så mellan 15 till 32 kr per kubik i länet här i trakterna, inkl moms. Fritidshus har billigare taxa i en av kommunerna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

7000-10000 kr i månaden i.a.f. om du fläskar på och kopplar det till en kran.

En portabel AC på fullt ös skulle dra el för ca 1000 kr om du körde den 30 dagar i sträck utan att den får vila. Riktigt så fungerar inte ACs dock, den kommer stänga av sig.

Tror inte den kommer vilja stänga av sig om man har 6 serverdator igång, Räkna du med energi skatten?

Skrivet av xxargs:

Ja, för normal förbrukning vilket då max under 500 liter per dygn/person i genomsnitt!

Börja många spola många kubikmeter dygnet så hörs det både i rören och en faktura som får hyresvärden/BRF:s ekonomiavdelning att hoppa högt och sedan börja leta...

Sagda maskin jag refererade till 170 liter/timmen ger drygt 4 kubik i dygnet och med mellan 10 - 20 kr per kubikmeter vatten beroende var i landet så är det mellan 40 - 80:- dygnet i vattenkostnad - det är minst lika mycket som elströmmen kostar upp till dubbla kostnaden.

Men om jag ställer in så att den inte förbruka mer än 500 liter per dygn då är det väl inga problem?

Bor i ett höghus så tror inte dom kommer märka att just jag använder lite mer vatten än andra hushåll.

Kostar den 10 tusen så tror jag att jag försöker bygga en själv, kan inte förbruka för mycket el som helst då säkringen är på 10A och att vi redan har en dyr elräkning.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Tror inte den kommer vilja stänga av sig om man har 6 serverdator igång, Räkna du med energi skatten?

Men om jag ställer in så att den inte förbruka mer än 500 liter per dygn då är det väl inga problem?

Bor i ett höghus så tror inte dom kommer märka att just jag använder lite mer vatten än andra hushåll.

Kostar den 10 tusen så tror jag att jag försöker bygga en själv, kan inte förbruka för mycket el som helst då säkringen är på 10A och att vi redan har en dyr elräkning.

Räknade på ett elpris på 1,25 kr, så det är väl tilltaget.

Du kan inte kyla din lägenhet med en radiator och flöde på 0,34 l/m, det är fysiskt omöjligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Räknade på ett elpris på 1,25 kr, så det är väl tilltaget.

Du kan inte kyla din lägenhet med en radiator och flöde på 0,34 l/m, det är fysiskt omöjligt.

Vilket flöde skulle krävas då?
6 l/m?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

En amerikansk stolptrafo är enfas och den sidan som går ut mot fastigheten är trafolindning med mittuttag där småförbrukningselen (110V) är kopplad till endera fas-sidan till mittuttaget (som kan refereras med våran 'nolla/neutral) och för högeffektsgrejor som spisar så används bara sidorna på trafon utan mittnollan för 230 Volt (eller vilken nivå det nu är i området 220 - 240 Volt)

Det är alltså 180 grader faskillnad mellan 'faserna' där och inte som här i Sverige (och större delen av Europa) med +/- 120 graders fasskillnad mellan faserna.

Och om du frågar mig så är den amerikanska elnätets topologi på fastighetsnivå en skitlösning och slösar energi i onödan i en massa små trafon med höga förluster även i tomgång i stället för färre men större med med bättre verkningsgrad som vi bygger bl.a. i sverige) och det är först när man närma sig industriell storlek i USA som man börja se 3-faslösningar och byggsätt som resten av världen har, ja, som inte har Edison/General electric elsystem och dess iderymd redan etablerad.

Japan är ett land som är uppdelad med både både 50 och 60 Hz system och är en av många orsak till varför Fukushima fick värre konsekvenser än som hade blivit med rätt grejor redan från början ( man kom med reservelverk med fel spänning och frekvens och förstörde saker ytterligare istället för att få igång det som måste igång för att hejda olycksprocessen)

440V/60 Hz skalar ganska fint med 400V/50 Hz för motorer och dess induktanser och det bör går att växla mellan dem utan risk för varmgång - problemet är 230V då man har 220-230 Volt både för 60Hz och 50 Hz vilket ger att en 50 Hz motor egentligen behöver högre spänning än 230 Volt vid 60 Hz för samma lindningsström (och moment i rotorn) medans en 230 V elmotor för 60 Hz behöver gå ned till typ 190-200 Volt för samma lindningsström.

Motorer för internationell marknad klarar båda utan större problem då de har större marginaler - men problemet är snålbyggda USA-motorer (och transformatorer) där man har hyvlat allt som går redan när det gäller mängden stator och rotor-järn och järnet mättar i förtid och strömmen rusar lite för mycket vid 50 Hz och ger mer värme i kopparen (förlusten ökar i kvadrat med strömmen) plus nära mättningen av järnet i sig gör också att järnförlusterna ökar mycket...

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Vilket flöde skulle krävas då?
6 l/m?

Någonstans mellan 5 till 15 l/m skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

Liten fråga

tittar på denna
https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/flakt-och-l...

Vad exakt gör den? kommer den kyla ett rum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Liten fråga

tittar på denna
https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/flakt-och-l...

Vad exakt gör den? kommer den kyla ett rum?

Luftrenare och värme-element. På sommaren fungerar den alltså bara som fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Luftrenare och värme-element. På sommaren fungerar den alltså bara som fläkt.

ok, lite dyr för bara fläkt. Kollar vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Luftrenare och värme-element. På sommaren fungerar den alltså bara som fläkt.

Skulle precis skriva, det där är väl bara en fläkt med luftrenare för tex dem med allergier?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Skulle precis skriva, det där är väl bara en fläkt med luftrenare för tex dem med allergier?

Det är nog bara en produkt gjord för att du ska bli av med innehållet i plånboken. En värmefläkt för 250 kr gör samma jobb. Luftrenare för 1000 kr fungerar säkert lika bra när det gäller den funktionen.