Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

nej - denna säker inte temperaturen - utan är en fläkt!

En fläkt utan synliga vingar - det är förstås fläkt i denna i foten men genom att köra ut luften med hög hastighet i en tunn spalt i ringen så får man ejektorverkan och drar med sig luften runt om.

I större sammanhang som i vägtunnlar så kallas samma teknik för impulsfläktar och menas då att rörelsemängden i den snabba strålen i spalten omvandlas till em mycket långsammare rörelse i motsvarade mycket större volym. kruxset i designen är att dämpa fläkten ljudmässigt och få till laminär flöde utan turbulens (turbulens ger (o)ljud) och att denna laminära rörelse sedan överförs till den större luftmassan utan att skapa för mycket ny turbulens och den vägen göra en mycket tystare fläkt med samma luftflöden soo en motsvarande fläkt med vingar skulle ge.

Prislappen är väl tilltagen men å andra sidan är det inget man svänger ihop i garaget på en kvart och få det fortfarande hyfat tyst utan det är en hel del tankemöda bakom och säkert många prototyper innan man får en stilren konstruktion som dessutom inte låter så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Räknade på ett elpris på 1,25 kr, så det är väl tilltaget.

Du kan inte kyla din lägenhet med en radiator och flöde på 0,34 l/m, det är fysiskt omöjligt.

Inte väl tilltaget ifall du har vattenfall som leverantör av nätet. 1:50 kan man komma undan med om man letar billigaste elleverantör. Satt och räknade när jag tänkte börja med gruvdrift. Var en massa dolda avgifter bla nätavgift, fast nätavgift, någon extraskatt, skatt på det och moms på hela härligheten. Har allt publicerat i en tråd här på forumet. Skriver så mycket skit så vet inte i vilken tråd.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@xxargs: Den är dock specad till 64 dBa.

Permalänk
Medlem

Hur var det med denna? Går kondensen ut med varmluften eller är det en behållare man lär tömma?

https://www.bauhaus.se/aircondition-argo-holly-10000btu

Permalänk
Medlem

lät högt - i samma nivå som en portabel AC... har för mig att de jag kollade på i gubbdagisar inte lät sådär jättemycket , men i butiksmiljö kan sådant maskas lätt av omgivande ljudnivå och avsaknaden av väggar i närheten och det upplevs tystare..

sedan är spekrumprofilen på ljudet viktig och om det finns diskreta toner i ljudet (pip, tjut, gnissel) - för vitt brus är vår hjärna väldigt bra att filtrera bort och ignorera att det finns fast det kan vara ganska högt rent mätvärdesmässigt.

Permalänk
Medlem

@yrfhar: Blir runt 2 kr på kWh i lägenhet. Bara säkringsabonnemanget (abonnemangsavgiften) är dock runt 150 kr/m i lägenhet, så den extra kostnaden för luftkonditionering blir inte riktigt samma sak som förbrukning * 2 utan mer vad snittkostnaden hamnar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eeemill:

Hur var det med denna? Går kondensen ut med varmluften eller är det en behållare man lär tömma?

https://www.bauhaus.se/aircondition-argo-holly-10000btu

som vanligt måste man läsa manualen noga för att få något svar på frågan... (ibland blir man inte klok på detta heller)

enligt manualen har den automatisk förångning av kondensvattent utom i lägen när den används för avfuktning (helt naturligt då maskinen i det läget används utan luftslang och fukten måste bortföras på annat sätt i flytande form) - vilket gäller de flesta maskiner med avfuktningslägen... även om de i övrigt förångar kondensen i vanlig 'AC-läge'

Försök höra den påslagen så att ljudbilden inte är för jäklig - bra kommer det aldrig vara men det finns acceptabla nivåer och inte acceptabla nivåer (klingade, gnissel etc. dock kan det låta ganska mycket kort efter start med brus och ventilklapper och annat från kylsystem innan det stabiliserat sig, speciellt om den stått en längre tid då då när köldmedlet kokar ur oljan kan ge en del ljud som inte hörs senare efter en kortare stopp - ge den minst 10 minuter körtid innan en slutlig bedömning...) - och nu med värmen just nu så får man inte vara så kräsen om man skall ha en portabel AC alls den här sommaren - var snabb och köpa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

som vanligt måste man läsa manualen noga för att få något svar på frågan... (ibland blir man inte klok på detta heller)

enligt manualen har den automatisk förångning av kondensvattent utom i lägen när den används för avfuktning (helt naturligt då maskinen i det läget används utan luftslang och fukten måste bortföras på annat sätt i flytande form) - vilket gäller de flesta maskiner med avfuktningslägen... även om de i övrigt förångar kondensen i vanlig 'AC-läge'

Tack för ditt svar! Självklart förstår jag att det inte funkar när den används till avfuktning. Får se hur det blir då om jag får några arga grannar under mig..

Permalänk
Medlem

Intressant tråd.

Temperaturen i min lägenhet är minst sagt bedrövlig.
Sommartid när temperaturen klättrar över 25graders strecket är det besvärligt.

Har en gavellägenhet och solen står på från morgon till kväll och värmen lagras som i en bunker. Allt som oftast är det lika varmt inne som ute och då jag med olika knep försökt skyla fönstrena från solljusinsläpp är en ac nästa steg men tyvärr är elen dyr.

Idag var det 31 grader som varmast och nu i skrivande stund är tempen inomhus fortfarande 28 grader. Den här gamla kåken lagrar värme alldeles för mycket. Sova är inte att tänka på och somnar man är det bara rena turen. Lägenheten är på 100 kvadrat med flera sovrum så jag misstänker att det blir problematiskt att kyla alla sovrum med 1 ac?

Helt förvånad att inte kyl och frys gett upp hoppet om sina liv utan tuffar på i värmen i köket som om ingenting har hänt.

Hur hade ni gjort för att kyla till en kostnad som inte ruinerar ett singelhushåll?
Egentligen skrattretande att något som är gratis ska kosta pengar(el)
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

hyresfastighet, BRF eller egen hus? - för sistnämnda så är en L/L-split givna valet då dessa också kan agera värmepump resten av året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

hyresfastighet, BRF eller egen hus? - för sistnämnda så är en L/L-split givna valet då dessa också kan agera värmepump resten av året.

Hyreslägenhet. I detta läge antar jag att begränsningarna infinner sig obönhörligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av w0x:

Visst låter den mer med högre fläkthastighet, men jag skulle säga att det är själva AC-delen som står för de störande ljuden. Vi hade våran på inatt, då det var väldigt kvavt och varmt under gårdagen, och somnade med den på. Jag skulle säga att man vänjer sig ganska fort. Det värsta är väl när kompressorn slår ifrån efter en stund (eftersom den då har nått önskad temperatur). Kylan är helt ok, även om jag inte har gett ACn rätt förutsättningar hittils. Har fortfarande inget fönsterkit, så jag har gjort en temporär lösning med att försöka täta kring fönstret med kuddar. Till nästa helg kan jag nog ge ett bättre område.

Slangen är utdragbar, och precis som du säger måste man dra ut den. Jag har dragit ut den hela vägen, då står ACn snett nedanför fönstret och så ska den upp och ut. Jag tror att det är en felaktig formulering från Netonnets sida, om de inte tänker att man ska ha ACn ståendes i fönsterblecket.

Svar på mitt egna inlägg från tidigare. Nu har det "äntligen" varit temperatur nog att köra ACn igen, och fönsterkitet från Hoomee är på plats. Lägenheten är en nybyggd konstruktion på två våningar, byggd i trä, som vi bor högst upp i. Fastigheten i sig är fenomenal på att alstra värme.. När vi kom hem förut var det 26 grader i hallen, och två timmar senare när ACn har fått göra sin grej är det 20 grader i sovrummet. Har tyvärr ingen data på hur sovrummet var innan, men det brukar vara varmare där än i hallen. Subjektivt är det en väldig skillnad mellan sovrummet där jag använder ACn mot övriga rum.

Jag skulle säga att den klarar att kyla ett sovrum bra (men den låter) - men inte en hel lägenhet med fönster mot solen à 60 m2.

Gäller Andersson Arc 3.1.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min favorittemperatur är 23 grader. Allt under 27 grader stör mig inte alls men går det över tar jag fram fläkten. Klarar mig förvånansvärt bra i hetta o:

När vi ändå pratar AC, kan rekommendera dessa: https://www.clasohlson.com/se/b/El/Klimat-&-v%C3%A4rme/Luftko...

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Tror inte den kommer vilja stänga av sig om man har 6 serverdator igång, Räkna du med energi skatten?

Men om jag ställer in så att den inte förbruka mer än 500 liter per dygn då är det väl inga problem?

Bor i ett höghus så tror inte dom kommer märka att just jag använder lite mer vatten än andra hushåll.

Kostar den 10 tusen så tror jag att jag försöker bygga en själv, kan inte förbruka för mycket el som helst då säkringen är på 10A och att vi redan har en dyr elräkning.

Med bara 500 liter/dygnet vatten kommer maskinen att överhettas omedelbart och stänga av sig helt - redan med 4 m^3/dygnet så kommer det 15-gradiga vattnet att bli över 45 grader C med 3.7 kW kylkapacitet när det hälls ut i avloppet, med 500 liter dygnet kommer behövas värma upp till 255 grader C innan det hälls ut i avloppet för samma värmemängd...

med andra ord det går inte.

---

Bygga en kompressorkylare själv - visst med gammal R407C-fylld portabel AC i 12000 BTU-klassen (eller nyköpt med R290 i) skulle du kunna bygga själv då kondensationstemperaturen är runt 50 grader i en portabel AC med lite strypt utblås ala verkligheten med lång slang och/eller trång stuss i ändan och skulle matcha motsvarande hetvatten ut om det i stället går genom en koaxial vattenskyld värmeväxlare istället för en luftkondensor.

Men mekar man själv så måste man också rensa upp elektroniken från alla eventuellt blixtrande reläer och brytare till inkapslade sådana eller av halvledartyp då att fylla upp en sådan bygge utan kylnissehjälp (där de flesta kommer vara ytterst ovilliga med dylika projekt) så finns bara propan95 och propylen (som finns i 99.5% renhet även för konsument om man vet var man skall leta) att tillgå - man behöver vakumpump (med elektronisk vakummätare till under 1 torr eller under 1 mBar absolutryck), man bör kunna hårdlöda med bra kvalitet, manometerställ och en massa kopplingar och adaptrar och förstås en hel del övning först på kylskåpskompressorer etc. plugga kylteknik, simulera i coolpack och återkoppla mot fysisk maskin och fundera på varför det inte stämmer och vad man tänkas har missat och sunt tänkande i avseende att jobba säkert...

Och tror du att du kommer under 10 papp genom att bygga själv? - knappast, men oj vad du kommer att kunna mycket mer inom kylteknik efteråt!!

(varför R407C/R290-maskin beror på att det inte finns någon lämplig HC-blandning för R410A-maskiner - ja, såvida man inte själv blandar propylen med etangas i proportionerna 80/20 baserat på vikt och det kommer ändå ha väldigt stor glide (dvs. skillnaden i tryck eller temperatur när det börja bubbla och när det sista av vätska precis kokat torrt) gentemot R410A... då vid 50 grader är runt 6 grader glide och vid 5 grader C runt 10 grader i glide. - nu är förvisso stor glide inte ett hinder i dyliga maskiner då R407C har runt 6 grader i glide (efter expansionmunstycket ca 4.5 grader kvarvarande glide om kondensatet inte är allt för kall och nära evaporatortemperaturen inloppet och det finns exempel på köldmedelsblandningar med ännu större glide i kylmaskiner )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengtsson87:

Jag ringde Electrolux Home och beställde. Tror priset var 895kr för kittet och 150kr för extra förlängning.

Detta kit snackar jag om: (heter typ; ewk01 alt. ewk02, dåligt med info)
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51W1xP-8pwL._AC_SY400_.jpg

Han trodde slutet av maj för leverans.

Min EXP34U338HW från Tretti.se är på väg, ska bli kul att testa.

/Andreas

Skickades från m.sweclockers.com

Har du köpt det kitet och funkar det till Electrolux EXP35U538CW? När jag söker på Electrolux hemsida på det kitet så säger den att den inte passar till just den AC? För om den passar EXP34U338HW så borde det funka på Electrolux EXP35U538CW?

edit:
Skrev in på Electrolux hemsida PNC nr och säger att den inte passar. Men efter läste vilka AC det passar det så står det att den gör det. Beställt från tretti och hoppas får den snart.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Egentligen skrattretande att något som är gratis ska kosta pengar(el)

Hur menar du?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Skrivet av XPerion:

Har du köpt det kitet och funkar det till Electrolux EXP35U538CW? När jag söker på Electrolux hemsida på det kitet så säger den att den inte passar till just den AC? För om den passar EXP34U338HW så borde det funka på Electrolux EXP35U538CW?

edit:
Skrev in på Electrolux hemsida PNC nr och säger att den inte passar. Men efter läste vilka AC det passar det så står det att den gör det. Beställt från tretti och hoppas får den snart.

Ja den passar.

Bild från paketet:

/Andreas

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://www.bauhaus.se/aircondition-argo-holly-10000btu

En ehandels rebus. Fanns 700 kvar när jag beställde igår kl 21. Nu idag, slut i lager. Har de verkligen sålt 700 inatt?

Ska sägas att de började på 1050 igår morse...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av endy:

https://www.bauhaus.se/aircondition-argo-holly-10000btu

En ehandels rebus. Fanns 700 kvar när jag beställde igår kl 21. Nu idag, slut i lager. Har de verkligen sålt 700 inatt?

Ska sägas att de började på 1050 igår morse...

Skickades från m.sweclockers.com

783 på lager i skrivande stund. Jag såg också att de var slutsålda tidigare på morgonen.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem

Vilken är bästa ac:n för typ 5000kr? Den ska vara tyst och klara 25kvm i allafall.

Har en ifrån Jula som köptes för några år sedan som jag inte är så nöjd med. Kyleffekten är under all kritik och låter en massa om kompressorn.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

som vanligt måste man läsa manualen noga för att få något svar på frågan... (ibland blir man inte klok på detta heller)

enligt manualen har den automatisk förångning av kondensvattent utom i lägen när den används för avfuktning (helt naturligt då maskinen i det läget används utan luftslang och fukten måste bortföras på annat sätt i flytande form) - vilket gäller de flesta maskiner med avfuktningslägen... även om de i övrigt förångar kondensen i vanlig 'AC-läge'

Försök höra den påslagen så att ljudbilden inte är för jäklig - bra kommer det aldrig vara men det finns acceptabla nivåer och inte acceptabla nivåer (klingade, gnissel etc. dock kan det låta ganska mycket kort efter start med brus och ventilklapper och annat från kylsystem innan det stabiliserat sig, speciellt om den stått en längre tid då då när köldmedlet kokar ur oljan kan ge en del ljud som inte hörs senare efter en kortare stopp - ge den minst 10 minuter körtid innan en slutlig bedömning...) - och nu med värmen just nu så får man inte vara så kräsen om man skall ha en portabel AC alls den här sommaren - var snabb och köpa!

Hur förångas kondensvattnet? Kommer det vara så att det droppar från utblås-slangen eller kommer det vara "ren" luft som blåses ut? Vill helst inte att det ska droppa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Hur menar du?

Menade på energi(el) i det här fallet. Eftersom en ac förbrukar en del el.

Går ju vara självförsörjande på el med hjälp av solpaneler.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av eeemill:

Hur förångas kondensvattnet? Kommer det vara så att det droppar från utblås-slangen eller kommer det vara "ren" luft som blåses ut? Vill helst inte att det ska droppa.

Min droppar inget normalt. Däremot kan jag känna lite fukt om jag drar med handen på insidan av utblåsslangen, så jag antar det KAN droppa under vissa omständigheter.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Vilken är bästa ac:n för typ 5000kr? Den ska vara tyst och klara 25kvm i allafall.

Har en ifrån Jula som köptes för några år sedan som jag inte är så nöjd med. Kyleffekten är under all kritik och låter en massa om kompressorn.

tyst är nog nästan omöjligt, och subjektivt. Min är på 60-64 dB enligt bullerappen i mobilen och det är högt för mig, har fått byta till hörlurar när jag sitter vid datorn. (60 dB är samtalsnivå). De flesta ligger runt där... Fläkten på min är inte alls farligt men kompressorn bullrar (ibland låter den mer och ibland mindre).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

@eeemill

Det är 'ren' varm, lite fuktigare luft som kommer ut - så länge den inte kyls för mycket i slangarna på vägen ut så kommer du inte se någon kondens eller droppar av vatten.

Principen brukar vara någon form av ett skovelhjul som stänker kondensvatten från tråget på en del av varma kondensorns flänsar, drivet av en liten motor i dom enklare lösningarna och de fuktade flänsarna i sin tur torkar av värmen och genomströmmande luften värms på ytterligare längre bak i kondensorn och blandas ut med torrare luft från delar av kondensorn som inte är vattenbegjuten innan det går iväg i slangen och därmed är Rh inte allt för hög att det börja fälla ut vatten vid minsta lilla kylning på slang/stuss på vägen ut...

(gamla RADEL jag har så är det mycket mer avancerat med sprinkler, pump och massor av nakna rör som duschas i början där det suger in kalluften och därefter hettas luften ytterligare i torr-kondensorn med den varmaste gasen direkt efter kompressorn så att det är ordentligt överhettat och fukten inte fäller ut direkt så fort luften kyls det minsta i slangarna senare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Vilken är bästa ac:n för typ 5000kr? Den ska vara tyst och klara 25kvm i allafall.

Har en ifrån Jula som köptes för några år sedan som jag inte är så nöjd med. Kyleffekten är under all kritik och låter en massa om kompressorn.

Finns inga tysta portabla AC - runt 60 dBA verkar vara normen och de moderna maskiner man köper idag är knappt märkbart tystare än den gamla RADEL jag köpte början av 2000-talet.

Ok Delonghi PAC 120 i silent-läget är faktiskt märkbart tystare - men det mesta av ljudet kommer från fläktarna och luftbrus, inte kompressorn som är mer av ett jämt konstant brum och som påpekades - även vanliga större golv-fläktar kan vid full fart låta lika mycket och tom. mer än en portabel AC...

det viktiga är att bullret inte innehåller en massa ljud med diskreta toner som gnissel, skaller och skrap, visselljud, klockliknande klingande och klapper från kompressorventiler (hörs mer när de går hårt belastade för att utblåset är strypt och därmed väldigt varmt)

dock kan kompressorn låta annorlunda och det är brus, vissel, knackande och annat ljud från själva kylslingan de första minuterna innan det hela stabiliserat sig - speciellt om det inte gått på längre tid (hela dygn), så bedömningen av ljud skall göras först efter minst 10 minuters gångtid efter start - om man har möjligheten att lyssna på maskinen under drift innan köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

En amerikansk stolptrafo är enfas och den sidan som går ut mot fastigheten är trafolindning med mittuttag där småförbrukningselen (110V) är kopplad till endera fas-sidan till mittuttaget (som kan refereras med våran 'nolla/neutral) och för högeffektsgrejor som spisar så används bara sidorna på trafon utan mittnollan för 230 Volt (eller vilken nivå det nu är i området 220 - 240 Volt)

Det är alltså 180 grader faskillnad mellan 'faserna' där och inte som här i Sverige (och större delen av Europa) med +/- 120 graders fasskillnad mellan faserna.

Och om du frågar mig så är den amerikanska elnätets topologi på fastighetsnivå en skitlösning och slösar energi i onödan i en massa små trafon med höga förluster även i tomgång i stället för färre men större med med bättre verkningsgrad som vi bygger bl.a. i sverige) och det är först när man närma sig industriell storlek i USA som man börja se 3-faslösningar och byggsätt som resten av världen har, ja, som inte har Edison/General electric elsystem och dess iderymd redan etablerad.

Japan är ett land som är uppdelad med både både 50 och 60 Hz system och är en av många orsak till varför Fukushima fick värre konsekvenser än som hade blivit med rätt grejor redan från början ( man kom med reservelverk med fel spänning och frekvens och förstörde saker ytterligare istället för att få igång det som måste igång för att hejda olycksprocessen)

440V/60 Hz skalar ganska fint med 400V/50 Hz för motorer och dess induktanser och det bör går att växla mellan dem utan risk för varmgång - problemet är 230V då man har 220-230 Volt både för 60Hz och 50 Hz vilket ger att en 50 Hz motor egentligen behöver högre spänning än 230 Volt vid 60 Hz för samma lindningsström (och moment i rotorn) medans en 230 V elmotor för 60 Hz behöver gå ned till typ 190-200 Volt för samma lindningsström.

Motorer för internationell marknad klarar båda utan större problem då de har större marginaler - men problemet är snålbyggda USA-motorer (och transformatorer) där man har hyvlat allt som går redan när det gäller mängden stator och rotor-järn och järnet mättar i förtid och strömmen rusar lite för mycket vid 50 Hz och ger mer värme i kopparen (förlusten ökar i kvadrat med strömmen) plus nära mättningen av järnet i sig gör också att järnförlusterna ökar mycket...

Jag antar att du menar tvärtom? Impedansen är ju högre vid 60 Hz, så om man har en motor som är specad 230 50/60 Hz så kommer 50 Hz ge högre ström och högre maxmoment (om det inte redan mättar järnet vid 60 Hz. 60 Hz behöver då en högre spänning för att driva samma ström.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Får mina nya ljudisolerade glas till fönsterna i lägenheten nästa vecka, de skall tydligen hålla både värme och kyla ute lite mer också även om jag inte valde något special just för det. Blir nog väl värda pengarna, slipper grannar på innergården och bättre temperatur inomhus.

Har gjort en provisorisk inplastning av ett fönster så jag kan köra ACn över helgen men till nästa helg blir det en MDF skiva att sätta in i fönstret när ACn körs.

Permalänk
Medlem

Jag köpte i onsdags en Nedis ACMB1WT12 på Elgiganten, fanns på lager i butik i grannstaden, ganska nöjd så här långt, kylde faktiskt hela min övervåning på ca. 100kvm till anständiga 20 grader igår (närmare 30 grader ute och ett hus som normalt agerar element under sommarmånaderna). Att jag dessutom fick ner värmen så pass utan fönsterkit är imponerande i min värld (ska bygga eget fönsterkit med hjälp av vit presenning/vit silvertejp tillsammans med det som ingick i AC:n).

Rejält högljudd är maskinen, dock förmodligen inte mer än motsvarande produkter (har inget att jämföra med).

https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/flakt-och-l...

Permalänk
Medlem

Vet inte om vi tolkar texten olika - men helt riktigt så är impedansen högre vid 60 Hz och därmed kräver högre spänning vid 60 Hz för samma lindningsström som blir vid 50 Hz.

En amerikansk elmotor för 220 Volt och 60 Hz får problem om det matas med 230 Volt 50 Hz då strömmen ökar typ mer än 20% för att impedansen blir lägre vid lägre frekvens - och som i fallet med USA-motorer går in hårdare i kärnmättning dessutom för att de ha så små marginaler järnmässigt redan från början vid 60 Hz och strömmen rusar ännu mera...

En 220V amerikansk motor för 60 Hz bör inte drivas med mer än 183 Volt när det matas med '230V' och 50 Hz för samma lindningsström (och kärnmättnad) och en europeisk motor i USA-nät kommer att upplevas klen i moment (och ge mer rotorslirning om motorn är belastad nära sin märk-moment för att det fattas ström i lindningarna och generera mer rotorvärme) och borde egentligen matas med 276 Volt vid 60 Hz...

tekniskt sett borde också 3-fas 400V/50 Hz -motor matas med 480V/60 Hz för samma ström i lindningarna, men trefasmotorer har i regel bättre med marginaler så det fungerar ganska bra med 440/60 Hz på en motor gjord för 400/50 Hz då spänningarna varierar en del i verkligheten.

Det som är farligt med för lite ström i statorlindningarna och därmed mindre moment på rotorn är att det blir ökad rotor-slirning på asynkronmotor och därmed mer värme bildas i rotorkroppen och rotorn är den delen av motorn som har svårast att göra sig av med värme, därför är internationella motorer byggda för att klara båda fallen, med 'underspänning' vid 60 Hz utan att rotorn slirar för mycket vid maxmoment och smula överström utan att det går i mättning med 50 Hz - typ