Apple visar Pro Display XDR med 6K-upplösning och prislapp på 59 000 kronor

Permalänk
Bildexpert 📺

Kan för övrigt rekommendera att titta på den tidigare länkade LTT-videon där Linus goes bananas kring vad yrkesutrustningen kostar:

Och så följa upp med svaret från ett perspektiv från dem som faktiskt arbetar med den här typen av utrustning:

För det sammanfattar vattendelning av perspektiven i den här diskussionstråden.

Jag följer båda perspektiven. Håller inte alls med Linus i hans raljerande ton. Precis som jag inte köper att det måste kosta massor bara för att det är "pro". Och där är $999 för stativet tämligen fånigt, men mest en axelryckning i det stora perspektivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Visst, kanske skulle en fot eller arm för 1600 kr också kunna hålla uppe 7,5 kg stabilt. Har bara inte stött på en jag litar på än, så jag vet inte. Visa mig gärna en arm du tror på så ska jag titta på en reviewvideo på tuben. Skulle vara nice med stabilare armar även hemma där jag också kör med lite finare skärmar, för runt 10kkr/st och som väger ~8kg utan arm eller fot. Tacksam för tips.

Det är väl ändå en gissning det där? Kan inte tänka mig annat än att väldigt få utanför Apple har en inblick i själva utvecklings- och tillverkningskostnaden för den där foten. Jag kommer inte att köpa den så jag berörs inte av prissättningen - jag är däremot glad att skärmen som standard säljs utan foten. Jag uppskattar det på riktigt.

En del kanske påstår, jag hoppas mest. Har så klart inte sett skärmen än. Däremot: Håller den vad de lovar så skulle den möjligen utgöra en besparing för mig samtidigt som jag ansluta mig till ligan med en återgivning man kan lita på. Däremot inte sagt att jag kommer att ha lika många anslutningsmöjligheter (med mera) som en Sony-skärm avsedd för pro video i studio och på fält. Men för mitt ändamål kanske den har vad jag behöver.

Jag har inga egna erfarenheter av existerande produkter då jag har ett rejält skrivbord i massiv ek som jag i princip måste tackla för att kunna få någon skärm på det att gunga, trots att jag inte bytt ut plastfötterna. Ingen säkerhetsrisk eller instabilitet utan det är snarare viss funktion jag missar genom att inte ha bytt ut dem, men jag har inget behov av att flytta runt dem i arbetsytan mer än jag kan nu. Med tanke på den situationen med plast kan det inte vara svårt att få till med metall när vi pratar så små vikter som 8 kg, och foten är ju av samma funktionstyp som de billiga plastfötterna.

Visst är det en gissning men jag utgår från vad företaget jag jobbar för kan sälja produkter för, trots att det är produkter gjorda i hårdmetall och andra material som är betydligt dyrare än vad man gör en monitorfot av (pga bruk i extrema påfrestningar), och specifikationerna på produkterna har krav på väldigt mycket större noggrannhet än vad monitorfötter har. Företaget har en vinstmarginal på ca 25% så även här är det knappast fråga om billiga produkter och små marginaler. Visst rör det sig om äpplen och päron här, men jag har i alla fall en del insyn i vad utveckling och produktion kan kosta. Man kan såklart också jämföra med skärmen i sig, och jag ser inte hur varken material eller design skulle göra foten så kostsam att det motsvarar 20% av den avancerade produkten. Lägg därtill att det är känt hur mycket Apple mjölkar genom sin kringutrustning så känns det som en mycket kvalificerad gissning. De är dock inte ensamma om att mjölka i det professionella segmentet så min poäng handlar inte om Apple utan den specifika produkten.

Att foten säljs separat är definitivt en bra sak. Många företag har ju de armar de behöver och byter bara ut skärmarna, vilket går oberoende av märke. Det hjälper ju dock inte med priset för denna fot då den inte är riktad till sådant bruk utan endast till för denna modell. Skulle jag köpa en fot/arm för sådana pengar skulle jag rikta in mig på en arm som är modellagnostisk.

Jag är själv tveksam till det påståendet just pga att jag inte ser Apple som ett företag som säljer saker korkat billigt. Det går emot deras strategi och utifrån perspektivet från företaget är det ju bara positivt att de kan hålla en så hög prisnivå på allt. Det är ju en av de betydande faktorerna i att de är så högt värderade. Det återstår ju dock att se hur det ligger till i realiteten. Men i slutändan är min inställning är att det såklart är bra för dem om de kan sälja en så pass simpel fot för så mycket pengar, men att det knappast kan vara en produkt där man behöver ligga så högt för att ha någon som helst vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Konklusionen jag drar utifrån diskussionen i tråden (huvudsakligen Laxpuddings insikter) är att det sett till produktpositionering snarast verkar vara en billig (allt är relativt) utmanare i proffssegmentet, oavsett extrakostnad för fot eller ej.

mjo, kanske det , men så lär kvaliteten vara därefter. Apple är ju inte kända för att hålla hög kvalitet på sina skärmar direkt.
Men till det priset så ska det ju bara ingå en monteringsanordning helt enkelt. Detta är ju inte någon DIY-kit produkt.

Permalänk
Medlem

Mest magiska skärmfoten genom tiderna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sludent:

Ja precis! Jag skulle köpa en motorcykel, men kom hem med en moped och sparade 100.000:-, båda har ju styre och två hjul...

Laxpudding skrev att man fick en 24 tums HD skärm för 5000dollar på pekade att man visst kan få en drag racing motorcykel för endast 12990kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Oskar80: Ja, BenQ PD2720U är högst förmodligen en bra pjäs för den som behöver 4K/SDR. En traditionell fotoredigeringsskärm. Men det är inte mycket som är likt Apple XDR-skärmen. Skärmarna befinner sig på två helt olika spelplaner. Apple XDR kan svara mot allt som BenQ PD2720U erbjuder men tvärtom är det stopp. XDR svarar också mot ett större utbud av målfärgrymder

  • BenQ PD2720U är inte fysiskt kapabel till HDR, vilket XDR är

  • 350 nits vs 1000/1600 peak

  • Statisk bakgrundsbelysning mot FALD

  • 4K vs 6K är 8 megapixel mot 20 megapixel

Du skrev att en instegs skärm kan kosta 5000 dollar med 24 tum och full HD . Påpekade endast att så inte är fallet gemförde självklart inte den med Apple xdr

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Oskar80:

Du skrev att en instegs skärm kan kosta 5000 dollar med 24 tum och full HD . Påpekade endast att så inte är fallet gemförde självklart inte den med Apple xdr

Återigen - vi pratar om produkter ur olika kategorier. Till exempel Sonys Trimaster A250 OLED som räknas som en instegsprodukt och i sammanhanget en rätt "billig" produkt. Men det finns yrkesutrustning som inte behöver kosta $5000. OSEE-skärmarna har fungerat bra och bygger på direkt till kund-försäljning och då kommer man undan med lägre summor: https://www.oseedirect.com/LCM240-E-p/lcm240-e.htm

Benq:s monitorer och liknande modeller av prosumer-nivåer är ofta kapabla de också. Beror helt på var man lägger sin ribba och sina krav.

Permalänk
Medlem

Det är också skillnad på skärmar ämnade för grading och skärmar för foto. Bland annat ställer skärmar för grading högre krav på kontrast.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Återigen - vi pratar om produkter ur olika kategorier. Till exempel Sonys Trimaster A250 OLED som räknas som en instegsprodukt och i sammanhanget en rätt "billig" produkt. Men det finns yrkesutrustning som inte behöver kosta $5000. OSEE-skärmarna har fungerat bra och bygger på direkt till kund-försäljning och då kommer man undan med lägre summor: https://www.oseedirect.com/LCM240-E-p/lcm240-e.htm

Benq:s monitorer och liknande modeller av prosumer-nivåer är ofta kapabla de också. Beror helt på var man lägger sin ribba och sina krav.

Hur är den Sony skärmen i samma kategori? Lättvikt och portabel är sälj argumentet .

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zippeer:

Har du lust att länka en uppgraderingsbar skärm?

Apple har precis släppt en. Du kan uppgradera den med en fot. F'låt ...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Oskar80:

Hur är den Sony skärmen i samma kategori? Lättvikt och portabel är sälj argumentet .

Sony A250 OLED är väl så högt jag lyckats komma i fråga om den här typen av monitorer där jag fått arbeta med och kalibrerat olika exemplar vid olika tillfällen. Hade jag börjat redigera film och färglägga inom SDR/Rec.709 hade det varit ett go-to-verktyg för mig för ett par år sedan. Nu börjar det skifta mer mot moderna krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Jag har inga egna erfarenheter av existerande produkter då jag har ett rejält skrivbord i massiv ek som jag i princip måste tackla för att kunna få någon skärm på det att gunga, trots att jag inte bytt ut plastfötterna. Ingen säkerhetsrisk eller instabilitet utan det är snarare viss funktion jag missar genom att inte ha bytt ut dem, men jag har inget behov av att flytta runt dem i arbetsytan mer än jag kan nu. Med tanke på den situationen med plast kan det inte vara svårt att få till med metall när vi pratar så små vikter som 8 kg, och foten är ju av samma funktionstyp som de billiga plastfötterna.

Visst är det en gissning men jag utgår från vad företaget jag jobbar för kan sälja produkter för, trots att det är produkter gjorda i hårdmetall och andra material som är betydligt dyrare än vad man gör en monitorfot av (pga bruk i extrema påfrestningar), och specifikationerna på produkterna har krav på väldigt mycket större noggrannhet än vad monitorfötter har. Företaget har en vinstmarginal på ca 25% så även här är det knappast fråga om billiga produkter och små marginaler. Visst rör det sig om äpplen och päron här, men jag har i alla fall en del insyn i vad utveckling och produktion kan kosta. Man kan såklart också jämföra med skärmen i sig, och jag ser inte hur varken material eller design skulle göra foten så kostsam att det motsvarar 20% av den avancerade produkten. Lägg därtill att det är känt hur mycket Apple mjölkar genom sin kringutrustning så känns det som en mycket kvalificerad gissning. De är dock inte ensamma om att mjölka i det professionella segmentet så min poäng handlar inte om Apple utan den specifika produkten.

Att foten säljs separat är definitivt en bra sak. Många företag har ju de armar de behöver och byter bara ut skärmarna, vilket går oberoende av märke. Det hjälper ju dock inte med priset för denna fot då den inte är riktad till sådant bruk utan endast till för denna modell. Skulle jag köpa en fot/arm för sådana pengar skulle jag rikta in mig på en arm som är modellagnostisk.

Jag är själv tveksam till det påståendet just pga att jag inte ser Apple som ett företag som säljer saker korkat billigt. Det går emot deras strategi och utifrån perspektivet från företaget är det ju bara positivt att de kan hålla en så hög prisnivå på allt. Det är ju en av de betydande faktorerna i att de är så högt värderade. Det återstår ju dock att se hur det ligger till i realiteten. Men i slutändan är min inställning är att det såklart är bra för dem om de kan sälja en så pass simpel fot för så mycket pengar, men att det knappast kan vara en produkt där man behöver ligga så högt för att ha någon som helst vinst.

Okej, men än om det var en kvalificerad gissning så var det ändå en gissning. Vi vet inte vad just Apple har för omkostnader kring deras produkter än om du vet på ett ungefär vad din firma har för omkostnader. Men sen spelar det mindre roll eftersom prissättningen styr de helt själva över efter vad de känner för. Hur dyra vissa tycker att deras produkter än är så har Apple rätt vad gäller prissättningen väääldigt många gånger. Det baserar jag helt enkelt på att folk fortsätter att köpa Apples produkter trots "höga priser" eller prishöjningar.

Så: När jag ser priset 1000 dollar för en skärmfot så tänker jag att - Damn! Det hade jag aldrig kommit på att jag kunde ta betalt för en till synes så enkel produkt. De är helt enkelt galet duktiga på det de håller på med - både vad gäller produktutveckling och marknadsföring.

Så: Jag betvivlar eller ordbajsar inte hej vilt, som så många andra här, kring huruvida de har rätt eller fel i prissättningen. Det är inte frågan om att de försöker lura någon. Marknaden är fri och bara den som vill betala för foten kommer att göra det. De andra står över, hela skärmen kanske eller bara står över foten och väljer ett VESA-fäste.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Det var inte en ända i publiken som jublade när de nämnde att foten till skärmen inte var inkludera, utan istället var ett tillval för 999$

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Okej, men än om det var en kvalificerad gissning så var det ändå en gissning. Vi vet inte vad just Apple har för omkostnader kring deras produkter än om du vet på ett ungefär vad din firma har för omkostnader. Men sen spelar det mindre roll eftersom prissättningen styr de helt själva över efter vad de känner för. Hur dyra vissa tycker att deras produkter än är så har Apple rätt vad gäller prissättningen väääldigt många gånger. Det baserar jag helt enkelt på att folk fortsätter att köpa Apples produkter trots "höga priser" eller prishöjningar.

Så: När jag ser priset 1000 dollar för en skärmfot så tänker jag att - Damn! Det hade jag aldrig kommit på att jag kunde ta betalt för en till synes så enkel produkt. De är helt enkelt galet duktiga på det de håller på med - både vad gäller produktutveckling och marknadsföring.

Så: Jag betvivlar eller ordbajsar inte hej vilt, som så många andra här, kring huruvida de har rätt eller fel i prissättningen. Det är inte frågan om att de försöker lura någon. Marknaden är fri och bara den som vill betala för foten kommer att göra det. De andra står över, hela skärmen kanske eller bara står över foten och väljer ett VESA-fäste.

Jag sade inte något om att de inte kan prissätta som de vill, min poäng var att en fot är inte en så komplicerad produkt att den skulle behöva kosta mycket för att hålla upp en skärm på 8 kg. Originalpoängen nämnde inte Apple utan var ett svar på en kommentar du gjorde om pris och tillförlitlighet.

Permalänk
Medlem

@Evil Peter:

Okej, och håller med om din poäng.

Däremot:
En produkt behöver inte vara byggd så att den precis klarar minimikraven.
Uttrycket ”stabilt” betyder inte nödvändigtvis detsamma för en person som för en annan.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem

@yrfhar:

Illustrationen är inte så rolig tycker jag.
Men visst, sätt siffrorna i ett rimligt perspektiv istället, räknat proportionerligt:

$25 för Apple-koppen och $5 för ett designeröra eller $1 för ett enklare öra (VESA-fästet). Känns det så orimligt då?

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kan för övrigt rekommendera att titta på den tidigare länkade LTT-videon där Linus goes bananas kring vad yrkesutrustningen kostar:
https://youtu.be/3t1PQJmM8P4

Och så följa upp med svaret från ett perspektiv från dem som faktiskt arbetar med den här typen av utrustning:
https://youtu.be/fuSJ5k1orBk

För det sammanfattar vattendelning av perspektiven i den här diskussionstråden.

Jag följer båda perspektiven. Håller inte alls med Linus i hans raljerande ton. Precis som jag inte köper att det måste kosta massor bara för att det är "pro". Och där är $999 för stativet tämligen fånigt, men mest en axelryckning i det stora perspektivet.

Skulle behövs en video som kritiserar corridor crew för att de tar 2:30 för att ens börja med sin kritik. Och när någon väl gör en video om det kan de passa på att kritisera corridor crew för att milt misrepresented Linus kritik. Han kritiserade inte RED för att deras produkter kostade mycket pengar utan snarare för att de var dyra. Dock måste jag medge att CC har en hel del bra argument.

Det jag inte kan hålla med om är att Red kan ta ut nästa 3000$ för deras RED-MINI-MAG som ska ha jätte hög kvalitet. Det var någon av de stora Tech-youtube kanalerna (kanske till och med var LTT) som hade sin super fina RED MINI MAG gå sönder endast några veckor efter köp.

Angående skärmen blev jag förvånad att den inte kostade mer i och med alla tekniska specifikationer. Den verkar även vara helt one of, finns inget liknande på marknaden 6k 1000nits.

Foten är jag också helt ok med att den säljs lös. Hoppas till och med att fler tar efter. Dock är den på tok för dyr. 999$ för 120mm och -5°-25°. Finns bra armar för runt 1000kr men även snuskigt bra armar för 3000-4000kr. 499$ skulle nog vara ett lämpligt pris.

Kanske dags för Hollywood att se över produktionskostnaden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

mjo, kanske det , men så lär kvaliteten vara därefter. Apple är ju inte kända för att hålla hög kvalitet på sina skärmar direkt.
Men till det priset så ska det ju bara ingå en monteringsanordning helt enkelt. Detta är ju inte någon DIY-kit produkt.

Det här förstod jag inte riktigt. Menar du att Apples skärmar är av undermålig kvalité? Jag är av direkt motsatt uppfattning: att de generellt har mycket bra skärmar i så gott som alla sin produkter, men framförallt de som är märkta med "Pro" i produktnamnet. (Eller var du kanske ironisk?). Jag vill gärna veta mer om skärmarnas ev. brister.

Visa signatur

XPS 15 9529 | i7-12700H | RTX 3050 Ti | 32 GB DDR4 | SK Hynix 1 TB | Dell U2719DC
"Computers are like bicycles for our minds."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Fast den synpunkten är ju rätt meningslös i slutändan, eller hur? Apple vill ha $999 för sitt stativ. Hur mycket som är ren marginal och hur mycket som är gediget maskinverk och kvalitet kan vi alla spekulera i tills öronen blöder. Men Apple vill likväl ha $999 för stativet.

Och ingen tvingar någon att köpa grunkan.

Detta argument att "ingen tvingar" det finns en handfull säljare, och ett fåtal som har kraften att sätta trenden. Sedan har du många dumma konsumenter vilket automatiskt sätter ribban för vad stora företag gör.

Denna sorts pris och produktutveckling är resultatet av många års dumma konsumenter. Man får helt enkelt försöka välja annat märke, även fast man egentligen skulle vilja ha den där 50 usd foten, men kanske tycka att 5 ggr pengarna borde väl räcka?

Om du går till jobbet, är det någon som begär att att du skall tjäna ihop 20 ggr din årslön ? Det är ju bisarrt och inget man borde stödja enligt min mening.

Permalänk
Bildexpert 📺

@wasabi: Jag har aldrig förstått mig på logiken bakom "dumma konsumenter"-argumentet runt Apples framgångar och produkter. Precis som tidigare i tråden (eller om det var Mac Pro-tråden) där någon nämner "hipsters", "13-åringar som vill imponera på tjejer", "instagram-selfies" eller liknande, låter detta som ett känslostyrt sätt att förklara till synes obegripliga saker för sig själv.

Istället för att reagera med affekt kring det som verkar obegripligt, använd ditt intellekt. Omvärlden blir lättare att förstå då.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@wasabi: Jag har aldrig förstått mig på logiken bakom "dumma konsumenter"-argumentet runt Apples framgångar och produkter. Precis som tidigare i tråden (eller om det var Mac Pro-tråden) där någon nämner "hipsters", "13-åringar som vill imponera på tjejer", "instagram-selfies" eller liknande, låter detta som ett känslostyrt sätt att förklara till synes obegripliga saker för sig själv.

Istället för att reagera med affekt kring det som verkar obegripligt, använd ditt intellekt. Omvärlden blir lättare att förstå då.

Bästa inlägget!

Världen hade varit en mycket bättre plats om fler kunde tänka nyanserat och "utanför sitt huvud". Enkla slutsatser gällande komplexa ting stämmer sällan in på verkligheten.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

det är för helvete ett stativ till en skärm för 999dollar och ni pratar om intellekt?

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Oskar80:

det är för helvete ett stativ till en skärm för 999dollar och ni pratar om intellekt?

Absolut! Varför reagerar du med affekt på en produkt du förmodligen aldrig behöver, ens mindre tänker köpa? Försök förstå din egen reaktion med förnuft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Absolut! Varför reagerar du med affekt på en produkt du förmodligen aldrig behöver, ens mindre tänker köpa? Försök förstå din egen reaktion med förnuft.

reagerade inte förens ordet intellekt blandades in. då snurrade mitt huvud 3 varv. Då jag inte på något sätt kan dra liknelsen till något exklusivt objekt som är gjort i något speciellt material.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem

Om "intellekt" är att förstå varför ett stativ kostar 999$, då är jag helt j@vla pantad och ber så hemskt mycket för ursäkt att jag inte kan delta i diskussionen något mer.

Jag lämnar det till den "elit" som vet bättre och således får privilegiet att yttra sina åsikter i ämnet. Bevisligen saknar jag nyans och förmågan att "tänka utanför huvudet"... Tur man man kan tänka med annat då

Tack för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasabi:

Om "intellekt" är att förstå varför ett stativ kostar 999$, då är jag helt j@vla pantad och ber så hemskt mycket för ursäkt att jag inte kan delta i diskussionen något mer.

Jag lämnar det till den "elit" som vet bättre och således får privilegiet att yttra sina åsikter i ämnet. Bevisligen saknar jag nyans och förmågan att "tänka utanför huvudet"... Tur man man kan tänka med annat då

Tack för mig.

Nej, du kan vara lugn. Du är förmodligen inte intellektuellt utmanad. Det är inget konstigt med att ifrågasätta priset på stativet.
Vad man måste förstå är att skärmen och stativet riktar sig till en helt annan marknad än oss - Plucke och Berra. Det är råder sjuka priser på marknaden skärmen riktar sig mot.
Sjuka priser gäller inte bara skärmar, utan all annan hårdvara också.
Värsta exemplet på detta är nVidia och AMD som i många år försökt sälja utdaterad hårdvara till hutlösa priser - enda skillnaden i drivrutinerna.

Alltså, proffsmarknaden är störd. I denna störda marknad har dock Apple lyckats placera sig med ett väldigt konkurrenskraftigt pris - inklusive stativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Helt OnTopic, det finns induktionsspisar för restauranger med 4 zoner (precis som på konsumentversionerna) som kostar 175 000:-. Ska vi alla bli upprörda och hata dessa företag som tillverkar köksutrustning för proffs? Ska du ha ett underrede? Ja då blir det 15 lax till. Sjukt, vilka svin, bojkotta!

Permalänk
Medlem

Om underredet verkligen är en innovation eller underlättar jobbet = mer pengar per arbetad minut... tja då är det ju värt någonstans? Dock tyckte jag det ändå var lite som att sälja ugn utan plåtar, skåp utan hylla etc. Restaurangbranschen är för övrigt också snarlik media där vissa är "rockstjärnor" och inte alltid helt förankrade i priser och verkligheten. Men så länge vi går på krogen och är nöjda så snurrar det.

Sedan är det lite "fanboy" över det hela att man blir påhoppad när man ifrågasätter priset.
Jag är långt ifrån "hatande" eller ens arg, bara ville poängtera att jag tyckte priset var högt även fast jag skulle lätt få igenom det på mitt jobb om jag ville. Det gäller ju att kunna vara objektiv i det hela.

Ps. Man måste köpa ett "vesa fäste" för 199 men den behövs inte till foten? Är det endast om man monterar på tex. en arm etc.?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Nej, du kan vara lugn. Du är förmodligen inte intellektuellt utmanad. Det är inget konstigt med att ifrågasätta priset på stativet.
Vad man måste förstå är att skärmen och stativet riktar sig till en helt annan marknad än oss - Plucke och Berra. Det är råder sjuka priser på marknaden skärmen riktar sig mot.
Sjuka priser gäller inte bara skärmar, utan all annan hårdvara också.
Värsta exemplet på detta är nVidia och AMD som i många år försökt sälja utdaterad hårdvara till hutlösa priser - enda skillnaden i drivrutinerna.

Alltså, proffsmarknaden är störd. I denna störda marknad har dock Apple lyckats placera sig med ett väldigt konkurrenskraftigt pris - inklusive stativ.

Skickades från m.sweclockers.com

folk säger är den är för proffs men varför går inte apple ut med color accuracy ?
P3 wide color gamut är allt som står. vad menar dom med det ?

vad jag vet finns inte någon monitor med 100% DCI-P3
men för 1299 dollar får man 98% DCI-P3 color accuracy och 5k
MSI Prestige 34 heter skärmen.
den saknar ljusstyrkan som XDR har men har inte
XDR lika bra Color Accuracy så är det väll skitsamma
för proffsen?

detta postade MSI på twitter

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem

Jag är inte kunden för denna skärm, men med tanke på att bland annat @Laxpudding påpekar att denna skärm är flera gånger billigare än närmsta vettiga konkurrent - borde inte Apple bara ha inkluderat ett fäste (fot eller vesa spelar ingen roll) och höjt priset med, säg $500? Sen kan de sälja sin pro-fot brevid. Hade någon reagerat på priset då? Om dom sålt den för 65000:- istället, eller för den delen 69000:- så hade ingen sett prispåslaget för foten.

I det stora hela är det ju bara Apples marknadsfolk och produktchef som klantat sig och paketerat det dumt, eller?

Skickades från m.sweclockers.com