Permalänk
Medlem

Komponenter nära CPU - ett måste?

Hej! Jag fick höra utav en datorfixare på en av större butikerna i sthlm att när man monterar sin nya dator är det bäst att installera tex grafikkortet närmare CPUn, RAM minnen och allt möjligt som går att sätta närmare processorn... alltså att grafikkortet tex kommer uppnå mer utav sin kapacitet ifall den sitter vid den närmare delen till CPUn än den längre ner på moderkortet.
Stämmer detta??

Hoppas ni förstår hur jag menar kanske skrev skumt. Tack

Permalänk
Medlem

Ja, delvis.
Dock bör man konsultera manualen på var man skall sätta de olika delarna på bästa sätt.

Har du t.ex. två stycken PCI-e 16x uttag så kanske bara ena av dem är fullkopplat (oftast den närmast processorn), den andra kanske bara ger halverad bandbredd. Visst, du tappar ju inte massvis med prestanda då det är väl endast de absoluta topp-korten som behöver all bandbredd som finns tillgänglig. SÅ i detta fall är det ju bäst med uttaget närmast CPUn.

RAM däremot, så gäller det ju att sätta de rätt så du får ut prestandan som finns tillgänglig, modulerna skall sitta så att de är in en dual-channel konfiguration för bästa effekt. Sen i vilka slottarna kan ju diffa mellan tillverkare.

Men som sagt, lusläs manualen så står allt du behöver veta där.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Ja, delvis.
Dock bör man konsultera manualen på var man skall sätta de olika delarna på bästa sätt.

Har du t.ex. två stycken PCI-e 16x uttag så kanske bara ena av dem är fullkopplat (oftast den närmast processorn), den andra kanske bara ger halverad bandbredd. Visst, du tappar ju inte massvis med prestanda då det är väl endast de absoluta topp-korten som behöver all bandbredd som finns tillgänglig. SÅ i detta fall är det ju bäst med uttaget närmast CPUn.

RAM däremot, så gäller det ju att sätta de rätt så du får ut prestandan som finns tillgänglig, modulerna skall sitta så att de är in en dual-channel konfiguration för bästa effekt. Sen i vilka slottarna kan ju diffa mellan tillverkare.

Men som sagt, lusläs manualen så står allt du behöver veta där.

dagens topkort använder marginellt mer bandbredd än vad typ en pci-e 3.0 x4 port kan leverera.

de ligger nånstans mellan vad en pci-e 2.0 x8 och en 2.0 x16 kan leverera typ. dvs mellan en 3.0 x4 och en 3.0 x8 nånstans.

är typ bara dual gpu kort som vill ha närmre en x16 port och tror inte den typen av kort är speciellt aktuella idag vet inte äns om det existerar nyare kort med dual gpu

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tycker det är skillnad i alla fall: https://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GeForce_RTX_2080_T...
Men väldig beroende på vilket spel och vilken upplösning hur stor skillnad det är. I vissa fall bara någon procent mellan en PCI-e 16x 3.0 slot och en PCI-e 16x 2.0 slot, men i andra fall uppåt 10%, och går man ner ännu mer så tappar man ju självklart mer.

Det är ju just RTX2080 Ti som har börjat gå över vad PCI-e 16x 2.0 kan leverera, annars så spelar det inte så stor roll.

Sen har du ett moderkort med mer än 2 PCI-e 16x uttag så kan ju ett av dem vara kopplat via chipsettet, vilket inte bara betyder att den kanske bara är 4x elektrisk, utan att den även delar på den länk som chipsettet har med CPUn med alla SATA, PCI-e 1x uttag, USB, etc. vilket skulle göra en stor inverkan på prestandan.

Permalänk
Medlem

Det finns ingen generell regel som säger att komponenterna skall sitta så nära CPUn som möjligt.

Däremot så är de flesta moderkort designade så att den kortplats som i första hand är avsedd för grafikkort råkar sitta närmast CPUn.
Vad gäller minnen så får du läsa moderkortsmanualen för hur minnen optimalt placeras.

Permalänk
Inaktiv

Tvärtom på mitt moderbord gällande m. 2 disken som delar på bandbredd med grafikkortet om man sätter disken närmast cpu, väljer man däremot kortplats 2 som sitter långt ner i hörnet så får disken en egen pci-e kanal.
De märkliga är att kortplats 1 har en kylningsplatta för disken och jag var på väg att montera min disk där innan jag insåg att kortplats 2 var bättre och där finns ingen kylningsplatta så jag har eftermonterat en som jag köpt.