Permalänk

Jobbhögtalare

Tänkte bara visa upp min nya jobbhögtalare som ska användas på byggarbetsplats, kanske inte den mest avancerade men ljudet är fantastiskt i den. Högtalaren och basen är från Jbl, användes innan i min förra bil och gör precis ett lika bra jobb i mdf skiva. Förstärkaren är från roxacore, bättre än jag vänta mig den är liten och smidig så det blir lättare att bära hela systemet. Högtalarna är seriekopplade då förstärkaren inte hade orkat en Parallellkoppling.
hoppas jag har gett tips till någon mer ljudgalen som inte orkar med en tråkig radio på jobbet, ställ gärna frågor

Besök galleriet här

Visa signatur

Pc 1
CPU: I7 4790k GPU: Palit 2080ti RAM: 16 GB 1866 Mhz MB: Msi Z87 G55 PSU: Fsp 1200W Ljudkort: Asus Xonar Essence Stx II Chassi: Phanteks Enthoo Pro

Pc 2
Cpu: I7 4770 GPU: Gtx 660 Gigabyte RAM: 12 GB 1066 Mhz MB: Asrock z67: Corsair 400W Ljudkort: Asus Xonar Dgx Chassi: Silverstone Grandia

Permalänk
Medlem

Är det denna förstärkare?
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/pa-ljud-underhal...

Går det spela högt?

Skulle nog själv valt ett galler till basen också, framförallt om man ska flytta runt den ofta.

Permalänk
Medlem

Inte för att vara den men på alla byggen jag är på är ljudanläggningar förbjudna av säkerhetsskäl.

Permalänk

Ja precis det är den förstärkaren. Den kan spela våldsamt högt, testa nere i hobbyrummet i lägenhetshuset innan och var tvungen att skruva ner direkt efter jag testade max volymen. Det skorra inte direkt och lät bra. Aa kan hålla med om det, försökte få av stångarna som satt på original baslådan men det gick inte att lossa. Dock tycker jag det ser snyggare ut när det inte är galler på allt, hade sett ganska tråkigt ut tror jag. Får vara lite försiktig med den

Visa signatur

Pc 1
CPU: I7 4790k GPU: Palit 2080ti RAM: 16 GB 1866 Mhz MB: Msi Z87 G55 PSU: Fsp 1200W Ljudkort: Asus Xonar Essence Stx II Chassi: Phanteks Enthoo Pro

Pc 2
Cpu: I7 4770 GPU: Gtx 660 Gigabyte RAM: 12 GB 1066 Mhz MB: Asrock z67: Corsair 400W Ljudkort: Asus Xonar Dgx Chassi: Silverstone Grandia

Permalänk

@Triton242: Har haft en annan högtalare innan och alltid fått spela. Varit på flera byggen, dock kanske denna låter lite mer och högre så får kanske anpassa volymen lite

Visa signatur

Pc 1
CPU: I7 4790k GPU: Palit 2080ti RAM: 16 GB 1866 Mhz MB: Msi Z87 G55 PSU: Fsp 1200W Ljudkort: Asus Xonar Essence Stx II Chassi: Phanteks Enthoo Pro

Pc 2
Cpu: I7 4770 GPU: Gtx 660 Gigabyte RAM: 12 GB 1066 Mhz MB: Asrock z67: Corsair 400W Ljudkort: Asus Xonar Dgx Chassi: Silverstone Grandia

Permalänk
Medlem

Hur driver du subben?

Permalänk

Förstärkaren, finns två kanaler. Så den ena kanalen tar högtalaren och den andra tar subben. Väldigt bra gung i subben trotts den "lilla svaga förstärkaren"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Pc 1
CPU: I7 4790k GPU: Palit 2080ti RAM: 16 GB 1866 Mhz MB: Msi Z87 G55 PSU: Fsp 1200W Ljudkort: Asus Xonar Essence Stx II Chassi: Phanteks Enthoo Pro

Pc 2
Cpu: I7 4770 GPU: Gtx 660 Gigabyte RAM: 12 GB 1066 Mhz MB: Asrock z67: Corsair 400W Ljudkort: Asus Xonar Dgx Chassi: Silverstone Grandia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddie-97:

Förstärkaren, finns två kanaler. Så den ena kanalen tar högtalaren och den andra tar subben. Väldigt bra gung i subben trotts den "lilla svaga förstärkaren"

Skickades från m.sweclockers.com

Så du har basen på vänster och de två mellan/diskant på höger (eller tvärt om)?

Permalänk

ja, inte helt optimalt vet jag. Systemet är så pass tätt så någon större skillnad märks inte. hade det varit i en bil hade det inte låtit så bra

Visa signatur

Pc 1
CPU: I7 4790k GPU: Palit 2080ti RAM: 16 GB 1866 Mhz MB: Msi Z87 G55 PSU: Fsp 1200W Ljudkort: Asus Xonar Essence Stx II Chassi: Phanteks Enthoo Pro

Pc 2
Cpu: I7 4770 GPU: Gtx 660 Gigabyte RAM: 12 GB 1066 Mhz MB: Asrock z67: Corsair 400W Ljudkort: Asus Xonar Dgx Chassi: Silverstone Grandia

Permalänk

Kör mono ljud på telefonen också ska tilläggas

Visa signatur

Pc 1
CPU: I7 4790k GPU: Palit 2080ti RAM: 16 GB 1866 Mhz MB: Msi Z87 G55 PSU: Fsp 1200W Ljudkort: Asus Xonar Essence Stx II Chassi: Phanteks Enthoo Pro

Pc 2
Cpu: I7 4770 GPU: Gtx 660 Gigabyte RAM: 12 GB 1066 Mhz MB: Asrock z67: Corsair 400W Ljudkort: Asus Xonar Dgx Chassi: Silverstone Grandia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddie-97:

Förstärkaren, finns två kanaler. Så den ena kanalen tar högtalaren och den andra tar subben. Väldigt bra gung i subben trotts den "lilla svaga förstärkaren"

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har en likadan och den är grym, men alltså hur kan det låta så bra? Den har ju liksom inget low-pass filter direkt för subben! Det känns som att det måste låta ekran brötigt bara haha

Permalänk

Den låter fantastiskt, kan väcka hela lägenhetstrappen om jag velat och då låter det bra ändå. Tappar säkert en hel del effekt jämfört med ett starkt slutsteg. Jämfört mina två Yamaha ns555 med den visst dem är bättre, men det vänta jag mig. Men skillnaden är inte allt för stor, då har farsan ändå lärt mig mycket om ljud på mina 22 år så vet när det låter bra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Pc 1
CPU: I7 4790k GPU: Palit 2080ti RAM: 16 GB 1866 Mhz MB: Msi Z87 G55 PSU: Fsp 1200W Ljudkort: Asus Xonar Essence Stx II Chassi: Phanteks Enthoo Pro

Pc 2
Cpu: I7 4770 GPU: Gtx 660 Gigabyte RAM: 12 GB 1066 Mhz MB: Asrock z67: Corsair 400W Ljudkort: Asus Xonar Dgx Chassi: Silverstone Grandia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddie-97:

Den låter fantastiskt, kan väcka hela lägenhetstrappen om jag velat och då låter det bra ändå. Tappar säkert en hel del effekt jämfört med ett starkt slutsteg. Jämfört mina två Yamaha ns555 med den visst dem är bättre, men det vänta jag mig

Skickades från m.sweclockers.com

Tror inte du förstår vad jag menar.. Basen försöker ju spela midtoner o skit när du inte har en riktig förstärkare för subben, Du har en 2.0 förstärkare, en 2.1 eller något med sub utgång är det du egentligen ska ha. Så hur kan det låta bra genom att du kopplar fel undrar jag? Känns B. Bra val av element dock, JBL, bra grejer!

Permalänk

Jag förstår precis vad du menar. Det är inte anpassat för 2.1 system. Även om det inte är det så kan man ändå få fram mycket bra ljud. Hade jag inte haft basen där hade ljudet blivit väldigt tråkigt och platt ljud. Med tanke på att det ända jag köpt är trä och handtag så är jag väldigt nöjd med alla delar som låg i garaget hemma. Gör mycket med mono inställningen på telefonen också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Pc 1
CPU: I7 4790k GPU: Palit 2080ti RAM: 16 GB 1866 Mhz MB: Msi Z87 G55 PSU: Fsp 1200W Ljudkort: Asus Xonar Essence Stx II Chassi: Phanteks Enthoo Pro

Pc 2
Cpu: I7 4770 GPU: Gtx 660 Gigabyte RAM: 12 GB 1066 Mhz MB: Asrock z67: Corsair 400W Ljudkort: Asus Xonar Dgx Chassi: Silverstone Grandia

Permalänk
Medlem

Utan att ha hört anläggningen så tvivlar jag väl på att det är bra ljud om vi pratar hifi-ljud. Att det är mycket ljud däremot tvivlar jag inte en sekund på. Dessutom att du har lyckats anpassa bygget efter förutsättningarna och kör mono är riktigt bra

Permalänk
Medlem

Föredrar festool sysrock på jobbet, mer praktiskt. Jobbar också med bygg.

Permalänk

Nåja, förstår vad ni alla menar och var medveten om det från början men i och med att förstärkaren låg i garaget så blev det den. Kan verkligen inte påstå att det låter dåligt dock. Tycker systemet gör ett ruskigt bra jobb med mono och equalizer på. Har svårt att tänka mig att jag kunnat få bättre ljud för pengarna jag lagt på det. Kanske inbillar mig att det låter bra då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Pc 1
CPU: I7 4790k GPU: Palit 2080ti RAM: 16 GB 1866 Mhz MB: Msi Z87 G55 PSU: Fsp 1200W Ljudkort: Asus Xonar Essence Stx II Chassi: Phanteks Enthoo Pro

Pc 2
Cpu: I7 4770 GPU: Gtx 660 Gigabyte RAM: 12 GB 1066 Mhz MB: Asrock z67: Corsair 400W Ljudkort: Asus Xonar Dgx Chassi: Silverstone Grandia

Permalänk
Avstängd

Vore en upplevelse att höra Eddie Nilsson på en sådan, karl.