AMD Ryzen 9 3900X och 7 3700X "Matisse"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Från början var det väl mest spel som drev utvecklingen framåt. Inte för att jaga max FPS utan bara för att överhuvudtaget kunna köra spel utan att det hackar

Det gällde dock inte bara spel och Sweclockers har aldrig, såvitt jag kan minnas, haft det som fokus heller. Däremot har ju spelare alltid varit en stor grupp. Inga konstigheter där.

Citat:

För mig är SC mest en källa om utveckling och ny teknik.

Absolut, samma här. När jag blev medlem här var spel mitt största fokus, men inte ens då tyckte jag Swec var en spelsajt. Systersajten Fragzone har existerat längre än Swec...
Idag bryr jag mig inte jättemycket om spel. Tycker de flesta spel är tråkiga, om jag ska vara helt ärlig. Utveckling och ny teknik däremot... absolut. Det kommer aldrig bli gammalt och kollar man förstasidan på Swec är det en rätt bra sammanfattning om vad det handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Sanslöst! Precis fått upp min 2950X..sjukt med pengar i sjön.

Precis? Lämna tillbaka den då?

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Absolut, samma här. När jag blev medlem här var spel mitt största fokus, men inte ens då tyckte jag Swec var en spelsajt. Systersajten Fragzone har existerat längre än Swec...
Idag bryr jag mig inte jättemycket om spel. Tycker de flesta spel är tråkiga, om jag ska vara helt ärlig. Utveckling och ny teknik däremot... absolut. Det kommer aldrig bli gammalt och kollar man förstasidan på Swec är det en rätt bra sammanfattning om vad det handlar om.

Samma här! Dock spelar jag en del på konsoll men datorn är för mentalt kopplad till jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Samma här! Dock spelar jag en del på konsoll men datorn är för mentalt kopplad till jobbet.

Själv har jag haft första generationens Playstation och Xbox. Sen har jag förstås spelat på nyare konsoler men det är verkligen inget för mig. Jag gillar inte kontrollerna och jag gillar inte hur spelen är anpassade efter dem. Funkar inte för mig, helt enkelt. Men största anledningen till att jag inte spelar så mycket längre är att jag inte längre tycker spelen är intressanta. Senaste jag tyckte var av "old-school"-karaktär i modern tappning var Witcher 3. Hoppas Cyberpunk lever upp till hypen...

Min dator har annars blivit en allround-maskin. För några år sedan var det "content creation" främst, men det har gått över nästan helt till min iPad Pro, annars gillar jag att leka med TensorFlow och dylikt när jag har tid över (vilket tyvärr inte är ofta) och göra fotoredigering på en välkalibrerad skärm. Sen har jag datorn till musikproduktion också (eller snarare, spela piano - några hundra gigabyte pianosamples är svårt att spela på med låg latens utan en hyfsad dator).

I jobbet blir jag tyvärr mest frustrerad över hur dåliga IT-lösningar vi har. Där är vi på den där nivån att det är svårt att rekrytera bra IT-folk för att allting är 20 år efter utvecklingen. Typiskt en svensk myndighet alltså.

Permalänk
Medlem

Wooho som man väntat på denna release, äntligen dags för uppdatering av datorn efter 5år med min I5 4690k, nu kommer man bara till det svåra att välja mellan 3700X, 3800X eller 3900X för att inte tala om alla x570 moderkort. Har fått ner det till 4 prisvärda moderkort i varje fall som har allt jag anser vara viktigt.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Blir definitivt köp av 3900X (alt. 3950X) när AMD fått till de buggar som nu finns på Linux.

Bara å köp.

07-08-2019, 12:39 PM
Pop!_OS 19.04 has fixed this issue by backporting the AMD rdrand patch - I can confirm that this is the correct reason these distributions fail to boot. We will release a new ISO to address the issue, but other distributions are unlikely to.

Hopefully an AMD firmware update can work around this issue with the current ISOs for those distributions that do not regularly re-roll their ISOs.
Last edited by jackpot51; 07-08-2019, 12:43 PM.

Dold text

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Musikälskare

Jag väntar någon månad tills allt har lugnat ner sig...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

@draanexle: 3 månader sedan jag köpte den. Snurrat i 1 månad så svårt...

Jag ligger på 3518 i Cinebench R15 och 7899 i R20, men när nya 16 core kommer så lär jag bli krossad.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Avstängd

Kör min Ryzen 5 3600 i datorn just nu och allt flyter på kanon, får 810 pts (3790 pts) mer poäng i Cinebench R20 än min "gamla" Ryzen 5 2600 stock (2980 pts) dock så kan jag endast köra mina 3200MHz minnen i 2933MHz för tillfället för annars startar inte datorn.. men antar att det kommer en ny bios uppdatering till mitt B450 moderkort inom kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

3600x elller 3600 vad är stora skillnaden? Endast GHZ?

Osäker på om denna video postats än men denna ger en helt annan bild än många andra reviews, dock intressant.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av SweMerlin:

Då Sweclockers är ett fora för spel och överklockning så torde det främsta valet fortsatt vara Intel. Intel leder i spel och AMD går nästan inte att överklocka alls. Vinst 2-0 till Intel på de två punkter som gäller här.

Saxat från https://www.sweclockers.com/info

Citat:

Om SweClockers.com
SweClockers.com grundades 1999 och har sedan dess växt till att bli Sveriges största webbplats om datorer och hårdvara. Med mer än 200 000 registrerade medlemmar besöks SweClockers av en bred grupp teknikentusiaster som inte bara tar del av dagliga nyheter, artiklar och recensioner utan också utbyter åsikter och idéer i ett av landets största diskussionsforum.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

läste på ocuk forum (Engelsk datorbutik) där de skrev följande om leveranser av 3800x:

"However all the AMD CPUs that arrived today were booked in and 3700X and 3800X were not present I spoke to AMD who confirmed:

3700X: 400 units shipped from Netherlands on 5th July and were due today, likely tomorrow, about 250 presold
3800X: 180 units shipped from Neverlands on 5th July and also due today, again likely tomorrow and around 100 presold."

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Osäker på om denna video postats än men denna ger en helt annan bild än många andra reviews, dock intressant.
iSmAS9frJoM

Stämmer detta som han länkar till angående att många testat med ett felande bios och att PBO ska ge mer?

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/cacwf9/psa_ryzen_3000_g...

The whole story…

During the first three hours of testing of the AMD Ryzen 9 3900X processor, using the X570 AORUS XTREME board, I noticed the problem when PCMark 8 did not pass the first test after 40 minutes (this is a total of ten tests). I noticed WHEA error (Windows Hardware Error Architecture) in HWInfo64 (se this software for PC telemetry, highly suggested).

From there I also decided to pay more attention to HWInfo64 and also checked that the BOOST frequencies of the processor had problems, since it didn’t get to “boost” all its cores to the maximum that it should, which is 4.6 GHz. It reached 4.5 GHz to 4.575 GHz in a pair of cores and the rest of cores to 4.3-4.4 GHz… We used manufacturers chipset driver, we have used press chipsets, as more current chipset driver version, same results.

It seemed strange to me, so I first decided to write to my contact with GIGABYTE USA (Matthew Hurwitz, I thank him for all the time he has put in to find a solution) and showed him the WHEA (PCI Express) errors, as well as the rare behavior of the 3900X boost frequencies.

Midnight (Wednesday) GBT HQ gives us news and according to their tests, the new AGESA code, including NPRP BIOS (BIOS for press) replicated our results in single-core frequencies, BUT, the original BIOS (AGESA 1002, without code introduced NPRP) turbo boost was working well.

With this information, I decided to flash BIOS, the first BIOS released for the X570 AORUS MASTER board and surprise, the boost frequencies were working as they should, even beyond the processor at 4.65 GHz. The WHEA error problem in the PCI Express was still going on, so I kept pressing and trying if the problem was maybe the chipset driver.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Det finns hopp...

Samt detta...(redan diskuterat men här har vi iaf bekräftelse på det inträffade)
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/cag6gb/wtf_is_going_on_...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hjälpsam

Stackars Sweclockers!

We notice a significant change in the CPU’s boosting behaviour, now boosting to higher frequencies, and particularly at a faster rate from idle, more correctly matching AMD’s described intended boost behaviour and latency.

We’re currently in the process of re-running all our suite numbers and updating the article where necessary to reflect the new frequency behaviour.

https://www.anandtech.com/show/14605/the-and-ryzen-3700x-3900...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Stackars Sweclockers!

We notice a significant change in the CPU’s boosting behaviour, now boosting to higher frequencies, and particularly at a faster rate from idle, more correctly matching AMD’s described intended boost behaviour and latency.

We’re currently in the process of re-running all our suite numbers and updating the article where necessary to reflect the new frequency behaviour.

https://www.anandtech.com/show/14605/the-and-ryzen-3700x-3900...

Ändå dåligt väder jag tror Jonas gärna hoppar in i testlabbet igen😅

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det finns hopp...
https://i.redd.it/qcgueqeaw3931.png

Samt detta...(redan diskuterat men här har vi iaf bekräftelse på det inträffade)
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/cag6gb/wtf_is_going_on_...

https://i.imgur.com/VDZ5bXU.png

Då undrar jag, vilka vet vi har rätt BIOS i sina recensioner?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Sötast

Holy crap AMD.
About god damned time!

Permalänk
Medlem

Bara för att....

Angående "Test: Prestanda med olika kylare".

Istället för att köpa en 3700X med en Corsair Hydro H115i Pro och sen ge upp att försöka överklocka den det minsta, så lägg ner ytterligare 700kr, köp en 3900X, använd den medföljande kylaren, och få 29%, 45%, och 52% bättre prestanda.

Okej. Det kommer låta _aningen_ mer...

...men, ställ den istället någonstans udangömt, virtualisera, och använda den gamla datorn som klient.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Osäker på om denna video postats än men denna ger en helt annan bild än många andra reviews, dock intressant.
iSmAS9frJoM

OTA - Men lite synd att man får skitreklam i YT-inbäddningar när man inte kör adblocker på Swec.

Deam intressant video. Sitter själv och funderar på att uppgradera till vinter och hoppas att ett Asus Prime Proo 370 klarar av den 12-kärninga. Men lär väll dyka upp info från användare som testat innan jul?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Vad fasen är det som händer? Måste alla tester göras om på nytt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Stackars Sweclockers!

We notice a significant change in the CPU’s boosting behaviour, now boosting to higher frequencies, and particularly at a faster rate from idle, more correctly matching AMD’s described intended boost behaviour and latency.

We’re currently in the process of re-running all our suite numbers and updating the article where necessary to reflect the new frequency behaviour.

https://www.anandtech.com/show/14605/the-and-ryzen-3700x-3900...

AMD alltså!

Undrar hur detta kommer påverka, och vad? Nu blev det spännande!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Mattig artikel Tack Swec!
Ser ut att vara välfigt fin prestanda på dessa prollar och energieffektiv med
3600/X kommer nog bli riktigt populära prollar sett till prestanda/pris.
3900X är nog en grymm prolle för dom som gör lite tyngre grejer.

Verkar vara lite krux på linux just nu men det löser dom nog snart.

Permalänk
Medlem

lite mer on topic, faaaan vad najs, 3900x beställd

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Vad fasen är det som händer? Måste alla tester göras om på nytt?

Kanske ja... Någon som bor nära SweC kontor som kan se om hälften av lösöret flugit ut genom fönstren?

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Vad fasen är det som händer? Måste alla tester göras om på nytt?

Så som det ser ut så är det många, inklussive välrenomerade och duktiga Der8auer som har "kontaterat" att Ryzen 3000 inte ens klarar de utlovade boostfrekvenserna och absolut inte de +200Mhz som PBO2 skall kunna ge under rätt förutsättningar, och detta är såklart på grund av buggar i UEFI som måste redas ut så ja vi får nog vänta oss en del omtester om recensenterna bryr sig om att visa äkta och rättvisa resultat och inte ge fel bild.

Nu är det iofs många inklussive Sweclockers som gett väldigt bra betyg, men är det i verkligheten ännu bättre så måste det naturligtvis speglas. Inget ont om recensenterna dock, för de har ju liksom jobbat med det de har haft, men resultaten kommer inte vara lika bra som de man får ute i stugorna efter applicerade fixar, så ja jag tycker nog de måste testa om.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Osäker på om denna video postats än men denna ger en helt annan bild än många andra reviews, dock intressant.
iSmAS9frJoM

Trodde inte det skulle gå att köra PCIe 4.0 på något annat än x570...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumli:

Kör min Ryzen 5 3600 i datorn just nu och allt flyter på kanon, får 810 pts (3790 pts) mer poäng i Cinebench R20 än min "gamla" Ryzen 5 2600 stock (2980 pts) dock så kan jag endast köra mina 3200MHz minnen i 2933MHz för tillfället för annars startar inte datorn.. men antar att det kommer en ny bios uppdatering till mitt B450 moderkort inom kort.

Var tydligen en bugg i senaste bioset som satte boot DRAM voltage till 1.2V som default, därför många haft problem att klocka minnena. Bara att gå in i bios och ändra boot DRAM voltage till samma som din minnes spänning typ 1.35V.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Så som det ser ut så är det många, inklussive välrenomerade och duktiga Der8auer som har "kontaterat" att Ryzen 3000 inte ens klarar de utlovade boostfrekvenserna och absolut inte de +200Mhz som PBO2 skall kunna ge under rätt förutsättningar, och detta är såklart på grund av buggar i UEFI som måste redas ut så ja vi får nog vänta oss en del omtester om recensenterna bryr sig om att visa äkta och rättvisa resultat och inte ge fel bild.

Nu är det iofs många inklussive Sweclockers som gett väldigt bra betyg, men är det i verkligheten ännu bättre så måste det naturligtvis speglas. Inget ont om recensenterna dock, för de har ju liksom jobbat med det de har haft, men resultaten kommer inte vara lika bra som de man får ute i stugorna efter applicerade fixar, så ja jag tycker nog de måste testa om.

Så här kan det bli när det stressas ut produkter och när det sen testas om kan det även bli sämre resultat när alla inställningar är som de ska.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the squonk:

Var tydligen en bugg i senaste bioset som satte boot DRAM voltage till 1.2V som default, därför många haft problem att klocka minnena. Bara att gå in i bios och ändra boot DRAM voltage till samma som din minnes spänning typ 1.35V.

Bra tips, ska testa detta med en gång!