Permalänk

Dator till 7åring, tips på komponenter

Jag har en 6åring som snart fyller år och har länge önskat sig en "gaming-dator" efter att ha kollat på youtube och streamers. Stackarn har hittils suttit med en gamal laptop med typ 800x600 i upplösning från 2010 eller liknande och tjatat på mig att han vill ha nya spel. Men det är ju inte helt lätt att hitta spel som går att spela på den gamla häcken.

Jag kom på att jag har något gamalt chassie kvar och även 8gb ddr3 samt ett gtx570. Någon som har koll på ungefärliga komponenter som skulle passa till ett sådant system? Jag gissar att valfritt random moderkort med ddr3 passsar samt någon mekanisk disk på 1Tb eller liknande. Men vilken cpu som går att hitta relativt billigt skulle matcha grafikkortet bra? Och PSU räcker 400-500W ?

Permalänk

tror att intels 4:gen processor var de sista som supportade DDR3, vet ej hur det är hos AMD. Men skulle inte rekommendera ryzen förutom Ryzen serien, men tror det blir för dyrt. Nuförtiden kör man på DDR4!

Vad är din budget? Har ni skärm, tangentbord? Vilken upplösning på skärm? Vill du lägga ner lite mer och göra den uppladdningsbar i framtiden? Vilka spel, troligtvis inte så tunga om BfV men alltid bra att veta?

Visa signatur

Chassi: NZXT H440W Silent Ultra New Edition Fönster Svart/Röd Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F CPU: i7 9700K CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 Minne: Corsair Vengeance RGB 16GB DDR4 2666Mhz
GPU: MSI GTX 1070 Aero 8 GB Nätagg: Corsair RM750X V2 OS disk: Samsung 750 EVO 256 GB Lagringsdisk: WD 1TBx2

Permalänk

@1Pim_pim1: Budget är så billig som möjlig. Jag har en skärm över som har upplösningen 1680x1050 så det är den upplösningen som ska användas.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool