Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

PG279, inget fungerar över HDMI

Halloj alla!

Behövde en schysst allround-skärm och slog till på PG279. Mitt 1070 funkar tipp-topp över DP och det ser faktiskt strålande ut. Problemet är att jag har en mid-2015 MBP 15" som jag kallt räknade med att kunna köra över HDMI (mini-DP -> HDMI) och där har jag tyvärr gått bet fullkomligt.

MBP:n sitter i en Henge-docka och från mDP-förlängningskabeln kopplar jag en mDP-HDMI-adapter (Deltaco DP-HDMI17) och sedan en godtycklig HDMI-kabel in i PG279.

Började med att prova följande:
- Kopplat förbi Henge-dockan.
- Testat olika HDMI-kablar.
- Skippat mDP och testat HDMI direkt in i MBP:n.

Här började jag bli jäkligt skeptisk och googlade runt bara för att upptäcka att MBP's och mDP till HDMI verkar vara ett problematiskt ämne. Ok, men för att säkerställa att HDMI-kontakten på PG279 fungerar provade jag även:
- Koppla in Nintendo Switch.
- Koppla in en Lenovo Legion Y700.

Resultat i _samtliga_ fall: ingen bild whatsoever över HDMI!

Så nu börjar jag tro att HDMI-kontakten på skärmen är fubar. Någon som varit med om något liknande? Har jag missat att prova något?

PS. HDMI-kablarna jag testat med må inte vara några Monster/Supra-varianter men jag har ju använt de till allt möjligt (Apple-TV/Nintendo Switch/PC) tidigare och de har ju fungerat!

Permalänk
Bildexpert 📺

@swemarx: Det kan ju vara så enkelt att du bara missat att växla ingång. Skärmen står och väntar bild på DP-ingången och du försöker förgäves få bild över HDMI.

För annars har du testat så många källor och kablar att det tyder på en icke-fungerande HDMI-anslutning.

Permalänk
Medlem

@swemarx: Jag vet inte om du är medveten om det, men PG279 klarar max 2560x1440@60Hz via HDMI. Det kanske är ok för dig om du ska koppla den till en MBP, men bara så du vet. Men det är ju inte det som är problemet här.

Permalänk
Medlem

Jo, just det, kom på en grej jag glömde nämna! Både MBP:n och Lenovo-laptopen (Win10) känner av skärmen och den identifieras korrekt. Men nada bild. ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Bildexpert 📺

@swemarx: Identifiering och handskakning mellan skärmar sker via separata trådar med andra protokoll och signaler än själva bilden. Det är ganska vanligt att Windows "ser" skärmen men signalen kommer av någon anledning inte fram.

Permalänk
Medlem

En grej jag märkte var att jag kopplade in min PG258Q med en befintlig DP som redan var dragen och det gav ingen skärm. Inget alls! Fram till dess att jag stoppade in kabeln som jag fick med

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Uppdatering: var och bytte ut mitt exemplar idag och fick en ny på studs. Nu fungerar båda anslutningarna som de bör, yay!

Permalänk
Bildexpert 📺

@swemarx: Trots besvären: skönt att det inte var svårare än ett trasigt exemplar!