Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Är en Raspberry Pi 1 model B kapabel till att dra en hemsida med trafik?

Permalänk
Medlem

Är en Raspberry Pi 1 model B kapabel till att dra en hemsida med trafik?

Hej!

Hittade en Raspberry Pi 1 model Bsom jag köpte för många år sedan hemma. Jag vet om att du kan hosta hemsidor från den, men klarar den av att driva en mindre hemsida med medelmåttig trafik? Hemsidan är sig är inget speciellt, utan snarare mest en informationshemsida med få bilder och videos. Men låt oss säga att hemsidan drar in 1000 unika besökare i månaden, är detta något som den gamla enkortsdatorn klarar?

Mvh

Permalänk
Medlem

Klarar helt klart att "dra" en hemsida, unika besökare i månaden är mindre intressant, kontinuerliga användare och vad det faktiskt är för teknik som används är ju mer intressant.

Är det en statisk hemsida så krävs inte mycket för att få det att rulla.

Permalänk
Medlem

Om du lägger upp videos på t.ex. YouTube och länkar in dem i statiska webbsidor som visas via http så skall det inte vara några problem med den träffvolym som du förväntar dig.

Men det kan bli litet segt om du skall stödja https eftersom då måste trafiken krypteras av processorn.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av CGold:

Klarar den av att driva en mindre hemsida med medelmåttig trafik?

Hur långt är ett snöre? Slänger du in ett 'enkelt' forum med massa php och annat junk som körs kommer det gå onödigt långsamt. Gör du en statisk sida utan massa script och grejer så kommer den klara några anslutningar.
Ska du hosta video på den så kommer du eventuellt märka att den bara har ~30Mbit nätverksanslutning om jag minns rätt och bara att skyffla så mycket trafik gör att den går tungt i övrigt.

Rpi1 är extremt långsam. Man brukar säga att Rpi3 är en väldigt kompetent pryl för sin storlek men Rpi1 var närmre ett 'proof of concept' typ 'kolla, man kan göra små datorer' och är inte snabb.
Köper du en Rpi3 (kommer ut flera begagnade nu när Rpi4 släpptes) har du en många gånger mer kompetent pryl som dels är mycket roligare att jobba med och dels kommer ge mycket mycket bättre prestanda.