Flatkabel trasig i joystick - var köper jag ny?

Permalänk
Medlem

Flatkabel trasig i joystick - var köper jag ny?

Osäker på om detta är rätt formfel men here goes:
Råkade skada en flatkabel när jag missade en av mina arkadstickor. Tänkte kolla om någon som har kunskap om liknande kablage vet var jag köper en ny kabel?
Kabeln i fråga är ca 20cm, ser ut såhär:

Permalänk
Medlem

Är det bara ledaren längst till vänster som är problemet så går det ju bara att laga den biten om man vill. Skala lite på vardera sidan och sedan löda dit en liten bit kabel och på med eltejp för att skydda, gäller ju dock att vara säker på handen och inte skada någon annan kabel.

Att hitta en exakt lika kabel är rätt svårt så länge du inte kan få tag på den via tillverkaren som reservdel. Annars så har ju ställen som ELFA allt du behöver för att göra en egen.

Permalänk
Medlem

Är det 2.5 mm mellan varje hål i kontakten? Elfa har säkert något som passar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Kabeln är busenkel att få tag på men du behöver ju få dit rätt kontakter och det är det svåra, du kan ta i princip vilken flatkabel som helst och dra isär den för att få rätt antal ledare tex en kabel till en ide disk eller lfloppy, nya kablar finns på Kjell, de har också en sorts universalkabel som har annan "enkelkontakt" och man drar isär den och kanske kan den passa.

https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/utvecklingskit/...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Det är mindre än 2,5mm mellan hålen tror jag, fast jag kan ha fel, ska kolla upp det (kabeln är väl en 3cm bred så 2,5 mellan hålen fördelat på 10 borde väl bli nåt sånt ändå). Har inte prylar för att löda ihop något själv tyvär.
Enkelkontaktkabeln kanske kan funka! Ska kollad in!