Permalänk
Medlem

Jag har tidigare sommrar brottats med 30-35 grader i lägenheten med en pelarfläkt som hållt mig vid liv men i sommar impulsköpte jag en portabel AC som var värd varenda krona. De har dom senaste dagarna varit uppemot 35 grader där jag bor och 20 på nätterna men tempen i lägenheten har legat på 23 när de va som varmast Underbart att kunna njuta av värmen o sen gå in i en sval lägenhet o sova som en prins.

Permalänk
Inaktiv

I Sverige har vi alltid vädret att klaga på, jag klagar!
Att man alltid ska sakna det man inte har i stunden
Vintern är för kall och sommaren för varm.. äsch nu kör vi, snart är hösten här!

Permalänk
Skrivet av Jockee86:

Jag har tidigare sommrar brottats med 30-35 grader i lägenheten med en pelarfläkt som hållt mig vid liv men i sommar impulsköpte jag en portabel AC som var värd varenda krona. De har dom senaste dagarna varit uppemot 35 grader där jag bor och 20 på nätterna men tempen i lägenheten har legat på 23 när de va som varmast Underbart att kunna njuta av värmen o sen gå in i en sval lägenhet o sova som en prins.

Hur mycket låter en sån här AC?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Ett tips för de som ej vill lägga pengarna på en rejäl AC -

Ta en snabb kalldusch (typ 15-25 grader) i några sekunder så känns det skönt i någon timme.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Just nu har jag en PET-flaska med is nedstoppad i byxorna. Jag har två som jag cirkulerar, en fryses medan den andra kyler mig. Det här vädret är utan minst lilla överdrift det värsta jag vet. Jag kan inte göra någonting, inte äta, inte sova. Jag bara går mellan duscha iskallt och att sen ligga platt på golvet i vardagsrummet och vänta på att det här förbannade eländet ska vara över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Ett tips för de som ej vill lägga pengarna på en rejäl AC -

Ta en snabb kalldusch (typ 15-25 grader) i några sekunder så känns det skönt i någon timme.

Jag vred ner till kallaste, måste vara det underbaraste någonsin jag nånsin känt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockee86:

Jag har tidigare sommrar brottats med 30-35 grader i lägenheten med en pelarfläkt som hållt mig vid liv men i sommar impulsköpte jag en portabel AC som var värd varenda krona. De har dom senaste dagarna varit uppemot 35 grader där jag bor och 20 på nätterna men tempen i lägenheten har legat på 23 när de va som varmast Underbart att kunna njuta av värmen o sen gå in i en sval lägenhet o sova som en prins.

30-35 i lägenheten? Kryddar du inte nu?
Jag har en liten etta med fönster enbart mot söderläge (solen ligger på fönstren hela dagen, växthuseffekt). Kommer upp i 29 grader nu i eftermiddag. 26.5 grader när vaknade. Ikväll efter kört ugnen och drar igång all elektronik, max 30 grader. Absolut inte 35 grader.

Läst andra som har fönster enbart mot norr. Att de har 20-22 vid dessa tidpunkter. Blir så fruktansvärt avundsjuk! Jag tappar aptiten totalt och sömnproblem. Lägga sig i sängen när är helt klibbig av svett, så lakanet fastnar, är vidrigaste som finns.

Permalänk
Medlem

Vadå värme? Vi hade varmt förra veckan, ca 28-32 grader, det var skönt. Nu är vi nere igen på ~15 grader och stark nordlig (kall) vind, samma som vi hade hela perioden från början av juni till mitten av juli.

Suck.

Bor i västra Finland btw, typ rakt öster om Umeå.

Permalänk
Medlem

Min AC står på 16 grader och blåser för fullt just nu.
Brukar ligga på omkring 22 grader i vardagsrummet.
På natten rullar jag in den i sovrummet, och ställer ner den på 19-20 grader.
Sen får den gå på nattläge. Då går den tystare samt ökar temperaturen sakta så man somnar in gott.
Landar på 22 grader som varmast mitt på natten. Det sparar lite ström med

Att investera 3000-5000kr (eller mer) för en portabel AC, ska man inte ens fundera över.
Det är verkligen värt det.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk

Ute och åker motorcykel och badar.

Visa signatur

Intel i7 8700K @ 5.0Ghz, MSI Z370 Gaming M5, MSI RTX2070 Armor,
Ballistix 16GB DDR4 3000MHz CL15, SSD Samsung 850 500GB,
EVGA Supernova G2 750W, Acer XF270HU,
Fractal Design Arc midi, Modifierat, Custom vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Ett tips för de som ej vill lägga pengarna på en rejäl AC -

Ta en snabb kalldusch (typ 15-25 grader) i några sekunder så känns det skönt i någon timme.

Och mellan duscharna, eller om man inte har tillgång till det, så spola kallt vatten på insidan av handlederna. Känns svalkande för hela kroppen då och håller i sig en stund

Trodde granntanten fått i sig för mycket vin när hon tipsa mig för några år sedan. Men fungerar faktiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Takfläkt + bordsfläkt. Blir ännu skönare om man duschat också

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Vadå värme? Vi hade varmt förra veckan, ca 28-32 grader, det var skönt. Nu är vi nere igen på ~15 grader och stark nordlig (kall) vind, samma som vi hade hela perioden från början av juni till mitten av juli.

Suck.

Bor i västra Finland btw, typ rakt öster om Umeå.

Ja nog blåser det idag allt, man kan ju knappt gå utanför dörren utan att blåsa bort.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem

Nästa vår lär det bli en till AC. Min nuvarande på 7000 BTU har knappt lyckats få ner temperaturen till 25 grir den senaste veckan. Har just nu ca 29 grader inne...

Har kikat på en Electrolux på ca 13000 BTU, de i kombination borde kunna få ner temperaturen till 22 grir iaf. Får vara värt elräkningen. Min nuvarande lilla kostar ca 1000kr/månad att hålla igång...

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk

Lyckades välja varmaste dagen för året att resa 60 mil på, ingen ac i bilen, upp till 32-34 grader ute och stark sol, säkert en bra bit över 40 inne i bilen. Först efter 50 mils resa gick yttertempen äntligen under 30, det gick många flaskor vatten och sen fick jag strippa ner till kalsongerna men vi överlevde

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Ligger o glor netflix och pillar på paddan med AC (lagom 21c inne). Vägrar gå ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vixo90:

30-35 i lägenheten? Kryddar du inte nu?
Jag har en liten etta med fönster enbart mot söderläge (solen ligger på fönstren hela dagen, växthuseffekt). Kommer upp i 29 grader nu i eftermiddag. 26.5 grader när vaknade. Ikväll efter kört ugnen och drar igång all elektronik, max 30 grader. Absolut inte 35 grader.

Läst andra som har fönster enbart mot norr. Att de har 20-22 vid dessa tidpunkter. Blir så fruktansvärt avundsjuk! Jag tappar aptiten totalt och sömnproblem. Lägga sig i sängen när är helt klibbig av svett, så lakanet fastnar, är vidrigaste som finns.

Jag har vaknat till 29-30°C senaste veckan eller så, trea med fönster åt öst och väst. Finns självklart hus som är värre än detta, så inget konstigt med över 30°C egentligen.

Permalänk
Medlem

Fattar inte hur folk på allvar kan säga "ååååh guuu va skööööööööÖÖööööÖÖÖÖnt ska bli 30 grader i helgen!!!!!!!!!!!!!" och liknande. Sömnen är det viktigaste man har och inget väder är värt att förstöra den. Inte ens om man har världens bästa AC är 30 grader värme skönt ens utomhus. 20 räcker gott och väl.

Men kanske värst av allt, datorn börjar throttla, tecken på att det är dags att städa den eller att det är för varmt?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Värme är inte ett problem för mig. Jag gillar värmen och har inga större problem av den. Stugans sängkammare är på något vis alltid sval. Hur farfarsfar lyckades med det när han byggde stugan för 70 år sedan vet jag inte, men kan ha göra med att rummet är ett par trappsteg längre ner än resten av stugan.

Visa signatur

Dator 1: Thermaltake Core P5 | Asus z97-Pro Gamer | i7 4770K | A-Data 16GB 1600MHz | Evga 980 Ti Classified | Samsung 840 EVO 250 GB | Seagate 2 TB | Evga Supernova G2 750W | Custom Waterloop
Dator 2: NZXT H230 | Asus Z87-A | i5 4690k | CM 212 EVO | Corsair 8GB 1600MHz | Gigabyte 1660 Ti | Samsung 850 EVO 250 GB | Be Quiet Pure Power 630W

Permalänk
Medlem

Portabel AC är ju trevligt under tiden man är Vaken, men väsnas för mycket för att kunna sova med. Jag vaknade 04.00 i natt, det var strax över 27 grader inomhus, då hade AC varit på från 13.00 tiden fram till sömndags vid 00 ish. Det hjälper på dagen, ja. Men att bo i betonghus med tjocka väggar håller ju värmen kvar i 2 dygn innan det blir skönt.

Säg nu att imorgon tisdag blir det 19 grader och regn, när jag går och lägger mig på kvällen imorn lär det vara 25-26ish inne även om jag vädrar hela dagen med öppna fönstrer..

Dom gångerna man varit i Spanien med 35+ har känts tryckande, men relativt torrt. Beror väl på var man är, luftfuktighet och tryck och allt, hemma här med 28-30 så rinner det på bra. Speciellt vid fysiskt arbete. Jag är inte byggd för värmen och sådant här väder är för varmt för att kuinna må bra som människa. "Ah skönt med sommar folk bara gnäller" Nej, bullshit. Jag gnäller Inte under höst/vår, och klarar vintern relativt bra. Jag kanske gnäller på vintern om det är -15 och man måste jobba ute en heldag, annars är det helt ok, bara att ta på sig. Nu i värmen kan man liksom inte fly någonstans, men på vintern är värmen på inomhus liksom.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vixo90:

30-35 i lägenheten? Kryddar du inte nu?
Jag har en liten etta med fönster enbart mot söderläge (solen ligger på fönstren hela dagen, växthuseffekt). Kommer upp i 29 grader nu i eftermiddag. 26.5 grader när vaknade. Ikväll efter kört ugnen och drar igång all elektronik, max 30 grader. Absolut inte 35 grader.

Läst andra som har fönster enbart mot norr. Att de har 20-22 vid dessa tidpunkter. Blir så fruktansvärt avundsjuk! Jag tappar aptiten totalt och sömnproblem. Lägga sig i sängen när är helt klibbig av svett, så lakanet fastnar, är vidrigaste som finns.

Förra sommaren låg jag på 30-33c inne i lägenheten ofta.
En liten jävla 1a på 25kvm.

Fick ner det till ca 28-29 med solfilm ute på fönsterna sen.

Men förra sommaren var ju också helt störd så, jag var typ i en dimma hela förra sommaren och nästan noll sömn.

Den lägenheten var som en ugn dock, på vintern behövde jag knappt ha elementen på en enda gång, först när det blev - grader ute fick jag sätta på de lite (inte så många dagar i Skåne )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jag har vaknat till 29-30°C senaste veckan eller så, trea med fönster åt öst och väst. Finns självklart hus som är värre än detta, så inget konstigt med över 30°C egentligen.

Samma här, bor i ett nybyggt hus där allt krut är lagt på att hålla värmen inne på vintern, det är sinnessjukt.

Förra året när det var katastrof så loggade vi 30+ grader i veckor i sträck.
Juli har varit betydligt svalare för oss i år, men nu så börjar vi smyga över 30 grader dom senaste dagarna i sovrummet. Dock är jag inte hemma så är 0 vädring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Samma här, bor i ett nybyggt hus där allt krut är lagt på att hålla värmen inne på vintern, det är sinnessjukt.

Förra året när det var katastrof så loggade vi 30+ grader i veckor i sträck.
Juli har varit betydligt svalare för oss i år, men nu så börjar vi smyga över 30 grader dom senaste dagarna i sovrummet. Dock är jag inte hemma så är 0 vädring.

https://i.imgur.com/h8j96Bm.png

Fast ett hus som är välisolerat håller ju även ute värmen.förutsagt att man inte har massa jätte stora fönster som släpper igenom värme.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Hur mycket låter en sån här AC?

Det är inget man sover med om det inte är riktig grova värmeproblem (bra öronproppar dämpar det mesta bullret). Har man den på i vardagsrummet går det överrösta med högre ljud från TVn. Kort och gott, ljudvolymen är klart hög, men väl värt det om man lider!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Portabel AC är ju trevligt under tiden man är Vaken, men väsnas för mycket för att kunna sova med. Jag vaknade 04.00 i natt, det var strax över 27 grader inomhus, då hade AC varit på från 13.00 tiden fram till sömndags vid 00 ish. Det hjälper på dagen, ja. Men att bo i betonghus med tjocka väggar håller ju värmen kvar i 2 dygn innan det blir skönt.

Säg nu att imorgon tisdag blir det 19 grader och regn, när jag går och lägger mig på kvällen imorn lär det vara 25-26ish inne även om jag vädrar hela dagen med öppna fönstrer..

Dom gångerna man varit i Spanien med 35+ har känts tryckande, men relativt torrt. Beror väl på var man är, luftfuktighet och tryck och allt, hemma här med 28-30 så rinner det på bra. Speciellt vid fysiskt arbete. Jag är inte byggd för värmen och sådant här väder är för varmt för att kuinna må bra som människa. "Ah skönt med sommar folk bara gnäller" Nej, bullshit. Jag gnäller Inte under höst/vår, och klarar vintern relativt bra. Jag kanske gnäller på vintern om det är -15 och man måste jobba ute en heldag, annars är det helt ok, bara att ta på sig. Nu i värmen kan man liksom inte fly någonstans, men på vintern är värmen på inomhus liksom.

Tjocka betongväggar är ju vad som gör att det är svalt länge när man sover, men man måste ju kyla ner under lång tid så det gäller att börja i tid. Börjar man när det blir olidligt varmt är det för sent. Min AC går varje dag på lägsta oavsett om det är riktigt varmt ute eller ej just för att kyla väggarna. Lyckas hålla hela lägenheten på vettig temperatur och sovrummet är skönt hela nätterna. Frun envisas med tjockt duntäcke även på sommaren så lite varmt blir det ibland men ingen större fara egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vixo90:

30-35 i lägenheten? Kryddar du inte nu?
Jag har en liten etta med fönster enbart mot söderläge (solen ligger på fönstren hela dagen, växthuseffekt). Kommer upp i 29 grader nu i eftermiddag. 26.5 grader när vaknade. Ikväll efter kört ugnen och drar igång all elektronik, max 30 grader. Absolut inte 35 grader.

Läst andra som har fönster enbart mot norr. Att de har 20-22 vid dessa tidpunkter. Blir så fruktansvärt avundsjuk! Jag tappar aptiten totalt och sömnproblem. Lägga sig i sängen när är helt klibbig av svett, så lakanet fastnar, är vidrigaste som finns.

Jag bor på översta våningen i ett stenhus som blir otroligt varmt när solen ligger på hela tiden och förra sommaren hade jag 34-35 inne dom värsta dagarna, blev dock lite bättre på nätterna med fläkten ståendes i en fönsteröppning men långt ifrån bekvämt. Lyckades lägga vantarna på en AC innan dom tog slut så har inte haft så varmt denna sommar. Tror de nådde 27-28 innan jag slog till.

Permalänk
Medlem

Igår hade vi varmaste dagen på året hittills ca 30 grader i Skugga, Idag kom kallfronten in och efter regn är det 11 grader snacka om kontrast.

Vad hände med sommaren ?

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Lyckades välja varmaste dagen för året att resa 60 mil på, ingen ac i bilen, upp till 32-34 grader ute och stark sol, säkert en bra bit över 40 inne i bilen. Först efter 50 mils resa gick yttertempen äntligen under 30, det gick många flaskor vatten och sen fick jag strippa ner till kalsongerna men vi överlevde

Hur är det ens möjligt, undrar jag! Jag gjorde en tripp till Norge, allt som allt 240 mil. Hade _aldrig_ pallat utan AC. I bilar är det extremt.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Det är inget man sover med om det inte är riktig grova värmeproblem (bra öronproppar dämpar det mesta bullret). Har man den på i vardagsrummet går det överrösta med högre ljud från TVn. Kort och gott, ljudvolymen är klart hög, men väl värt det om man lider!

I förra veckan somnade jag i soffan bredvid AC:n, är nog inte så känslig.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem

Min hjärna har varit i meldownmode senaste dagarna. Märker att jag får svårare att formulera mig i tal, tankeverksamheten går trögt när det är 30grader. När det börjar närma sig 25 märker jag att det rasslar till och jag blir mer klartänkt.. Nästa sommar blir det AC..