Permalänk

I7 9700k

Hej! Jag har precis köpt en ny dator med bla i7 9700k, RTX 2060 etc
Har för första gången i mitt liv klockan upp moderkort/grafikkort litegranna i MSi afterburner.
Vågade dock inte dra på för mycket om något skulle hända.

Men min fråga är: Vad är det egentligen jag får ut av att överklocka min processor? Att den blir snabbare men tappar lite livslängd? Eller vad är det som gör att alla vill göra detta? Jag spelar spel som Apex,GW2, BAttlefield etc och tycker maskinen flyter på bra redan nu.

Så vad tjänar jag på att överklocka?

mvh noob som inte vill pajja mina grejor

Permalänk
Medlem

Du vinner kanske 1-5 fps med att överklocka cpun några procent. Men överklockning skulle jag säga är något entusiaster gör för att de tycker det är kul att maximera prestandan du kan få ut eller kanske få ner temperaturen lite genom att sänka spänningen.
De flesta eller alla spel kommer idag ha din GPU som flaskhals och du vinner föga på att överklocka CPUn.

Mitt råd är att överklocka inte om du inte behöver. Dagen du märker att du behöver få ut de där där 2 extra fpserna, då försöker du överklocka, förutsatt att du har en kylning som klarar av det.

Permalänk
Medlem

Du tjänar ingenting idag med RTX 2060 men i framtiden när du kanske bytt ut till en mycket starkare GPU kommer det säkerligen göra rejält med nytta med lite överklockning

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Du tjänar ingenting idag med RTX 2060 men i framtiden när du kanske bytt ut till en mycket starkare GPU kommer det säkerligen göra rejält med nytta med lite överklockning

Rejält är att ta i skulle jag säga, dagen den där CPUn är flaskhalsen är det säkert många andra saker som minnen osv. som också begränsar.

Och sålänge det är luftkylning till exempel så kommer han fortfarande behöva AVX-offset säkert ner till 4.7ghz eller liknande och då är det rätt lite vinst tyvärr, speciellt då fler och fler spel börjar använda sig av AVX-instruktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Rejält är att ta i skulle jag säga, dagen den där CPUn är flaskhalsen är det säkert många andra saker som minnen osv. som också begränsar.

Och sålänge det är luftkylning till exempel så kommer han fortfarande behöva AVX-offset säkert ner till 4.7ghz eller liknande och då är det rätt lite vinst tyvärr, speciellt då fler och fler spel börjar använda sig av AVX-instruktioner.

Jag kan köra min på 4.9/5.0 med luftkylning och avx 0 för avx är en värdelös funktion om man överklockar för att få bättre fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pukko:

Jag kan köra min på 4.9/5.0 med luftkylning och avx 0 för avx är en värdelös funktion om man överklockar för att få bättre fps.

Och jag antar att du också hårdtestat cpun? Imponerande isåfall att du får den att gå stabilt. Jag kände att det kan aldrig vara bra för cpun i längden att ligga på 85-92 grader efter någon timme med intelburntest/prime95 att klocka upp med avx så högt inte känns värt det.
Dödat CPUer förr med för hög värme över tid (åratal). (4.8 var max för min cpu innan temperaturerna drog iväg för mycket över tid).

Hur menar du med att avx är en värdelös funktion. Det är en CPU-instruktion, och används av DX12. Eller du menar att avx offset är en värdelös inställning att göra för att få ut prestanda, så ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Och jag antar att du också hårdtestat cpun? Imponerande isåfall att du får den att gå stabilt. Jag kände att det kan aldrig vara bra för cpun i längden att ligga på 85-92 grader efter någon timme med intelburntest/prime95 att klocka upp med avx så högt inte känns värt det.
Dödat CPUer förr med för hög värme över tid (åratal). (4.8 var max för min cpu innan temperaturerna drog iväg för mycket över tid).

Hur menar du med att avx är en värdelös funktion. Det är en CPU-instruktion, och används av DX12. Eller du menar att avx offset är en värdelös inställning att göra för att få ut prestanda, så ja.

Har inte bluescreenat eller något i nått test. Menar att det är värdelöst att använda offset om man överklockar för att spela för alla spel jag testat använder avx. Jag fick också ungefär 85-92 grader i prime/intelburntest. Men vet inte om det spelar någon större roll för jag kommer ändå aldrig i närheten av dessa tempraturer annars. när jag spelar ligger den snarare på 60-65 inte 90 som det gör i prime.

Jag kan ha fel men huvudsaken för mig var att den åtminstone skulle vara stabil i prime och intel för att vara säker på att systemet är stabilt och ignorera tempraturerna lite för jag ligger inte konstant i höga temperaturer annars utan är bara i dessa två tester som jag kommer upp högt. Känns som att testerna är lite av ett overkligt scenario

Permalänk
Medlem

Den cpun kanske inte lönar sig så mycket att OCa.

Jag tjänar ca 40-55fps i de flesta spel jag spelar med min 6700k i 4.6ghz. (competitive spel med allt på low generellt)
Detta med ett 1070.
Utan OC hade jag varit tvungen att köpa nytt skit iaf så för många så lönar sig OC rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pukko:

Har inte bluescreenat eller något i nått test. Menar att det är värdelöst att använda offset om man överklockar för att spela för alla spel jag testat använder avx. Jag fick också ungefär 85-92 grader i prime/intelburntest. Men vet inte om det spelar någon större roll för jag kommer ändå aldrig i närheten av dessa tempraturer annars. när jag spelar ligger den snarare på 60-65 inte 90 som det gör i prime.

Jag kan ha fel men huvudsaken för mig var att den åtminstone skulle vara stabil i prime och intel för att vara säker på att systemet är stabilt och ignorera tempraturerna lite för jag ligger inte konstant i höga temperaturer annars utan är bara i dessa två tester som jag kommer upp högt. Känns som att testerna är lite av ett overkligt scenario

Det jag känner är problemet är att om 2-3 år när CPUn kanske går 100% på alla 8 trådar så ligger då CPUn i dessa temperaturer under hela speltiden. Och då kanske problemen börjar dyka upp istället när man minst anar det.

Permalänk
Medlem

Du får fler fps i spel av att överklocka både cpu och grafikkort, men mest av grafikkort (det är oftast enklast också nu för tiden)
Jag gör det för att jag tycker det är kul, lite som att timma bilen typ.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5600x | Gigabyte B550 S2H | Gskill Trident Z Neo 2x16 3600cl16-16 | Palit GameRock OC 3070 | Fractal design ion+ 650w | Lian li O11 mini | Samsung Odessy G7 | Sennheiser GSP-670 | ROG Claymore MX Red | ROG Chakram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Det jag känner är problemet är att om 2-3 år när CPUn kanske går 100% på alla 8 trådar så ligger då CPUn i dessa temperaturer under hela speltiden. Och då kanske problemen börjar dyka upp istället när man minst anar det.

Då får man stänga av/sänka överklockningen...? Och jag tvivlar starkt på att något spel inom 2-3 år kommer att kunna belasta en CPU till den grad prime95 gör. Men det är bara min gissning.

Alla som överklockar kör förhoppningsvis något program som visar maxtemp som man slänger ett getöga på ibland, och om man ser att temperaturen börjar gå uppåt så får man utvärdera läget igen. Det hände mig nu under sommaren när det ganska plötsligt blev riktigt varmt ett tag. Så jag gick ned till 4,5GHz på min 8700K och kunde då sänka volten ganska markant med bättre temperaturer som följd. Jag har de senaste tre dygnen spelat många många timmar och en maxtemp på varmaste kärnan letade sig till 67C - det tycker jag är helt ok med ~27-28C i rumstemperatur med luftkylning.

Jag har klockat en i7 8700K till 4,8GHz och en i7 9700K till 4,9GHz utan att behöva sätta någon avx offset. Och innan du frågar om jag märker någon skillnad med sänkt klock så är svaret nej, jag märker absolut noll skillnad i spel. Möjligtvis en liten (placebo?) skillnad i Photoshop CC 2019. Varför klockar jag då? För att jag kan.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro