Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chromatic:

Min gamla lärare brukade skryta om en ångmoped som han tydligen byggde i sin ungdom xD
Fick själv aldrig se den dock så who even knows

Större än man tror faktiskt:
http://www.steamcar.net/

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Fick en i julklapp när jag var en lite grabb inklusive en liten borrmaskin samt såg som man kunde driva med några "metallremmar". Jag fick dock vänta med att få leka med den själv då min pappa och en bekant först skulle "kolla" så att den fungerade som den skulle Kommert fortfarande ihåg vad bränslet heter, metatabletter. Sitter kvar i huvudet typ 40 år senare lol

Permalänk
Medlem

Rekommenderar böckerna Teknik och hobby (kolla på Tradera) om man vill läsa mer om ånga. Finns nån gubbe som hette Gunnarson i dom böckerna som byggde ångmaskiner från scratch, väldigt fascinerande läsning och där kan man verkligen prata om en "maker", riktigt finmekaniskt hantverk.

Ser att det finns en ångmaskin av Jan Gunnarson på Tradera nu om man vill se ett av hans byggen: https://www.tradera.com/item/302066/359069503/jan-gunnarsson-...-

Finns även en film här: https://www.youtube.com/watch?v=A4QgBxleIe8

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W

Permalänk
Inaktiv

Min ångmaskin hade en massa tillbehör monterade på en spånskiva, så att det blev ett "industriområde". Jag minns det dock som att det alltid krånglade och att det tog bort glädjen.

Sen tog morsans hår eld också. Spänning i köket!

Permalänk
Medlem

Minns de där esbittabletterna de kunde man göra sprängämne av!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Härlig tråd, många barndomsminnen som kommer fram igen blir sugen att ta en tur till leksaksaffären i stan o köpa en ångmaskin. Vet att dom har en om inte flera olika modeller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Skrivet av Mizzarrogh:

D5 och D6 modeller från 70-80 talet Brukar gå att hitta ganska ofta i fint skick på tradera för några hundralappar, inga större ekonomiska värden i de maskinerna då de gjordes i väldigt stort antal.

Som sagts ovan så finns det fortfarande reservdelar till nästan allt på dem.

Tack för tipset du, ska nog kikas in, kan man få den för en billig lapp så skulle man kunna göra farsans dag.

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Min gamla lärare brukade skryta om en ångmoped som han tydligen byggde i sin ungdom xD
Fick själv aldrig se den dock så who even knows

Min ena lärare från min drifttekniker utbildning byggde en egen liten ångturbin som han visa bilder på. Faktiskt imponerande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LoLtrollet87:

Tack för tipset du, ska nog kikas in, kan man få den för en billig lapp så skulle man kunna göra farsans dag.

Du bör få en hel, komplett, frech och rostfri maskin för under 400:- inräknat frakten av de modellerna (D6 är roligare då den hade ett siktglas på tanken, D5 har bara en slät mässingsgavel) om man letar litet.
Tillbhör som småmaskiner och annat brukar plussa på litet.
(D5 kostar ny ca 850:- (D6 dryga tusenlappen, D10 kanske det dubbla.) i Sverige, jag skulle aldrig ge mer än absolut max 40% av det prisen för en begagnad i fint skick.)

Edit, skrev fel, menade D10, D12 är en betydligt mer exklusiv maskin, men det är egentligen först D 15 och uppåt som är relativt dyra (i allafall jämfört med de små modellerna) även begagnade i egentlig mening i sammanhanget.

Fattas det delar är det ju bara att kolla i listan här tidigare vad de kostar att ersätta innan man bjuder.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Classe har en del reservdelar, med dom skulle man nog kunna få snurr på både ånbilen och farsans gamla maskin med trasiga gängor.
Någon som vet om de gamla getex (tror det hette så) motorerna finns kvar? Laddade med bränsle och tände på sen pös trycket ut som en liten jetstråle och drev tex glidflyget upp till flyghöjd. Dom var små och lätta minns jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Classe har en del reservdelar, med dom skulle man nog kunna få snurr på både ånbilen och farsans gamla maskin med trasiga gängor.
Någon som vet om de gamla getex (tror det hette så) motorerna finns kvar? Laddade med bränsle och tände på sen pös trycket ut som en liten jetstråle och drev tex glidflyget upp till flyghöjd. Dom var små och lätta minns jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Jetex
http://archivesite.jetex.org/motors/motors-50r.html

Har för mig att bränslet till dem inte får säljas längre, att det var därför de försvann.
Edit, äldre bränsle får säljas.

(Men låt mig gärna veta om någon vet var man får tag på dem, jag skulle också väldigt gärna villa ha tag på ett gäng!! Behöver inte vara mint condition, bara de går att fixa till. )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jetex
http://archivesite.jetex.org/motors/motors-50r.html

Har för mig att bränslet till dem inte får säljas längre, att det var därför de försvann.
Edit, äldre bränsle får säljas.

(Men låt mig gärna veta om någon vet var man får tag på dem, jag skulle också väldigt gärna villa ha tag på ett gäng!! Behöver inte vara mint condition, bara de går att fixa till. )

jamen titta där är dem, sådana hade farsan och jag hade en också. den ligger nog någonstans, den ska jag försöka hitta och leka lite med, man kanske kan göra eget bränsle också?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

jamen titta där är dem, sådana hade farsan och jag hade en också. den ligger nog någonstans, den ska jag försöka hitta och leka lite med, man kanske kan göra eget bränsle också?

Tror det, principen är ju att ett gastryck byggs upp i kammaren över tid, man tände den med en bit hoprullad stubintråd mot tabletten, den modellen hade en brinntid av ca 14 sekunder (fanns större och mindre modeller också).
Så, jag tror att det skall vara någonting som har relativt lång brinntid men avger stor gasvolym, vet inte om brännkammaren tål hettan från krut, tror det skall vara någonting med lägre gastryck. (iof så tycker man att fjäderkåpan borde fungera som säkerhetsventil om det går åt pepparn så den borde inte sprängas så lätt tycker man).

Går dock att få tag på bränsletabletter från restlager i England.

Motorn verkar gå att hitta för ett par hundralappar på ebay uk, måste faktiskt kolla upp det närmare...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

@atego: Jag är ganska säker att jag har sett en exakt likadan maskin någon gång för många år sedan hos någon släkting, men kommer inte ihåg vem. Eller kanske ligger den begravd i någon låda hos föräldrarna.

Hur som helst så tycker jag det är mycket mer fascinerande med maskiner som man tydligt ser alla rörliga delar än om man jämför med t.ex. en förbränningsmotor.

Vem kan inte gilla sådana här maskiner liksom:
https://www.youtube.com/watch?v=xp-b4Ce4Mf4

Ja men så jävla niiice juh!

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Avstängd

Fasen,jag satt just också och tänkte på denhär tråden, tänkte säga att jag mailade till Wilesco igår och frågade om D32, fick svar idag att man faktiskt kunde göra ett exemplar på beställning av den!

(Dock misstänker jag att den maskinen ligger i en helt annan prisklass än de små modellerna... Man lär nog få en halv lastbil D6or till priset av en D32, men skall bli spännande att se offerten i allafall, frågade om det gick att köpa enbart ångpannan till den, men har ej fått svar ännu... Vore ballt att koppla den till en kinesisk ångturbin om man kan göra, om man har råd med tanken, dvs... )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Det ligger en relativt fin stor Märklin ångmaskin ute på tradera just nu för den som har litet större plånbok...
Jag skulle säga att den är ett bra köp för den med litet större plånbok, om den inte är uppe i typ 6 000 nu...

De gjorde jäkligt fina maskiner, dock var de avsevärt dyrare redan från början jämfört med Wilesco maskinerna och de är betydligt mer eftertraktade av samlare.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av Mizzarrogh:

Fasen,jag satt just också och tänkte på denhär tråden, tänkte säga att jag mailade till Wilesco igår och frågade om D32, fick svar idag att man faktiskt kunde göra ett exemplar på beställning av den!

(Dock misstänker jag att den maskinen ligger i en helt annan prisklass än de små modellerna... Man lär nog få en halv lastbil D6or till priset av en D32, men skall bli spännande att se offerten i allafall, frågade om det gick att köpa enbart ångpannan till den, men har ej fått svar ännu... Vore ballt att koppla den till en kinesisk ångturbin om man kan göra, om man har råd med tanken, dvs... )

Står på deras sida att D32 kostar 2370€. Ändå lite konstigt att det skiljer så pass mycket i pris, är ändå en del jobb med de små.

Apropå Kina så har de drakar där borta.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anonymous FTW:

Står på deras sida att D32 kostar 2370€. Ändå lite konstigt att det skiljer så pass mycket i pris, är ändå en del jobb med de små.

Apropå Kina så har de drakar där borta.
https://youtu.be/8grHpQAB1jA?t=297

Jo, såg det nu, det är en nylansering på jag har för mig 500 exemplar av D32, men med mer bling och glitter än originalet samt litet simplare design, den kommer även med en skinande generator förmonterad i nya versionen (vet ej varför originalet inte gjorde det).

Kul, men tyvärr litet över budget...

Pannan rymmer en liter på D32, en ensam, lös maskin var större än hela D5 med bottenplatta nästan.
Hela maskinen vägde ca 19 kilogram.

(Alltid kul med ånglok, man skulle vart vuxen och rik på 80 talet så att man kunnat köpa ett från beredskapslagren... Nu är ju tyvärr nästan alla skrotade sedan länge. )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

(Alltid kul med ånglok, man skulle vart vuxen och rik på 80 talet så att man kunnat köpa ett från beredskapslagren... Nu är ju tyvärr nästan alla skrotade sedan länge. )

En del plockas dock fram ur gömmorna och renoveras till körbart bruk igen.
Ett av de största ånglok som byggts! (Big Boy 4014).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Belzader:

En del plockas dock fram ur gömmorna och renoveras till körbart bruk igen.
Ett av de största ånglok som byggts! (Big Boy 4014).
https://youtu.be/aX26XzZVQus

En del av de riktigt gamla gick faktiskt härifrån till Staterna i slutet av 80 talet, så några finns kvar. I Gävle står ju även något exemplar av Sveriges största lok, när jag var dit för många år sedan var det väldigt fint iordninggjort och till och med fullt körbart.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

En del av de riktigt gamla gick faktiskt härifrån till Staterna i slutet av 80 talet, så några finns kvar. I Gävle står ju även något exemplar av Sveriges största lok, när jag var dit för många år sedan var det väldigt fint iordninggjort och till och med fullt körbart.

Ja, det är F Klass lok och det finns 2st F 1200 kvar i körbart skick (av 11 byggda i F klassen) kvar och båda ägs av det i Gävle.

Det är dock ett litet lok på ~142 ton gemfört med Big Boy 4014's ~566 ton som videon var om, på ett ställe i videon ser man lokföraren hänga ut med överkroppen, och han är en liten plupp på denna bjässe.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Avstängd

En rolig sidonotering är att NOHAB också gjorde ånghammare och lufthammare till industrismedjor förr (på den tiden man fortfarande gjorde en del manufaktursmide för hand).
En bekant har en sådan, den är nästan tre meter hög, men enligt honom var det en ganska liten modell...
Man måste förvärma delar på den, smörja grejer och sådant, litetgrand som på ett ånglok innan man kan köra den men det är mäktigt ljud när man kör den...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Jag kom på när jag skrev detdär att Roger Lund i Karlskoga har en hel fabrik med gamla ånghammare som han fortfarande använder (även om han kör dem mot en modern kompressor) Maskinerna är alla körbara och i väldigt fint skick.

(För övrigt Trevlig kille som nog inte är helt omöjlig om man vill göra ett studiebesök tror jag. )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Hittade dessa 3 videos med ett F 1200 lok, för de som är intresserade.
Förberedelse:

Förberedelse 2:

In på stationen & iväg:

Även om det är litet i gemförelse med Big Boy 4014, så är det definitivt inget litet lok.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Avstängd

Hi guys!

Jag råkade impulsköpa en gammal D8 för någon dag sedan (var för billig så nostalgikänslan tog överhanden... Den drömde man ju om dag och natt när man var liten... ha ha )
Vet inte om D8 tillverkas längre, men den påminde väldigt mycket om D6 (vet inte om de till och med hade samma cylinder) men den var något större.

(Blev även ett gäng småmaskiner till den, Mamod och wilesco maskinerna passar oavsett, Wilesco har dock inte hålsystemet som Mamod använde så att det passade med Meccano, men det är enkelt att komma runt med ett par M3 skruvar. om man använder stålremmar så behöver man spänna remmen ganska hårt, de är för lätta att stå kvar av sig själva, men det räcker åas med en träplatta, men tänkte det var kul att enkelt kunna byta mellan olika maskiner, funderar på att testa en billig vertygstavla från Jula eller någonting att ha som underlag...)

Köpte faktiskt reservdelarna som saknades på clas ohlson, har jag för mig, fanns allt från skorstenar till ångvisslor, kul att man fortfarande tillverkar reservdelar till så gamla maskiner.
(Såg att modellhobby i Luleå hade hela sortimentet, inklusive lödfattningar och annat Man kan även beställa direkt från fabriken Tyskland, men frakten till Sverige gick på över 30 Euro vad det verkade då... Så det gick bort, synd, annars hade de riktigt bra priser och hela sortimentet till alla maskiner och tillbehör som fortfarande är i produktion.)

Jag såg att man även tillverkade nya stålfjäder remmar, de hade bara korta modellen där men de gick fint att skarva.

(Håller på att renovera en Mamod mini maskin, den har svänghjulet högre placerat än Wilesco maskinerna (som ju har drivhjulet separat monterat på plattan, på Mamod maskinerna sitter det monterat ovanför ångpannan) men det verkar fungera fint med två hopskruvade stålfjädrar, det blev faktiskt riktigt generöst med längd med två sektioner. )

Nya tiders metatabletter verkar inte lika effektiva som de gamla, men jag tänkte prova med litet bomull indränkt i sprit och se om det fungerar, riktigt gamla maskiner drevs ju med en liten spritbrännare, så kanske...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv

Jag har kvar min Märklin ångmaskin som jag fick när jag var liten, +45 år sen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon301768:

Jag har kvar min Märklin ångmaskin som jag fick när jag var liten, +45 år sen.

Märklinmaskinerna var riktigt fint gjorda i jämförelse med de andra.
De är däremot värdefulla idag om de är i bra skick, i synnerhet de större.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Jag har en fråga,
Jag försöker att koppla en original miniatyrmaskin till en Mamod maskin, jag hade ett paket med Wilescos stålremmar på bordet (dessa köpte jag nya, så de bör vara frecha. Det är deras originalremmar. ) så jag tog två hopskruvade sådana och lade runt svänghjulen på respektive maskin, men den får inget bra grepp när jag försöker att vrida runt dem, tillbehöret jag försöker att dra runt är något slags excenterpress tror jag, den har en fjäder och en excentertapp så den är relativt trög att få runt, men den är som den kom när den var ny vad det ser ut och jag har noga oljat in allt med olja av bra kvalitet.

På Wilesco maskinerna verkar remmarna få bättre grepp.

Vet någon av er vad det skall vara för typ av remmar till Mamod maskinerna?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv

Jag har tillbehör till min också, en liten mini såg som man kan driva med gummiband kopplat till ångmaskinen.

Permalänk
Avstängd

Tackar, jo det skall nog vara någon form av gummiband till dem, skall höra med någon modellbutik om det fortfarande finns dessa gummiremmar man använde till gamla tiders modellplan man skruvade upp, "motorn" i dem var ett långt armerat gummiband som var betydligt tjockare än vanliga och beställdes på metervara man själv knöt ihop när man lindat klart vill jag minnas. Inte lika roliga som de motordrivna svindyra modellerna men man hade mycket kul med dem ändå.

Sågen och det som inte har något egentligt egenmotstånd verkar däremot gå fint att driva med stålfjädrar.
((Drivhjulen på de tyska maskinerna är lätt refflade, på de brittiska är de av någon anledning släta, tror det är därför remmarna slirar om de inte är i sammanhanget väldigt hårt spända (men då måste man skruva fast maskinerna)).

Köpte en billig verktygstavla på Jula förut jag tänkte ha som hålplatta för testkörning, verkar ju vara vanlig M3 på hålen även på de gamla (tippar på att det egentligen är 1/8" eller någonting i den stilen på de brittiska maskinerna, men diametern passar tillräckligt bra, det är bara gängorna som inte stämmer med det metriska systemet.).
--------------------------------------------------
(Om någon undrar över gamla Stuart maskiner så skall det enligt Keith Appleton vara BA gänga på dessa, inte vanlig imperial. https://en.wikipedia.org/wiki/British_Association_screw_threa... )

-------------------------------------------------

Fun fact, Jag noterade på bilderna hos Wilescos hemsida att nya D 10 har ett litet ångrör som går från cylinderns utblås till basen under skorstenen, den har även ett litet plast tråg för uppsamling av kondensdropp från ångutloppet. Kul grej då det ser ut som att skorstenen verkligen ryker på den (skorstenen är egentligen bara en prydnad för att göra modellen mer intressant att titta på hos i princip alla mindre modellångmaskiner då de verkliga avgasportarna sitter vid sidorna av pannan, skorstensbasen är inte ens borrad på en del äldre maskiner.).

(Gamla D 10 hade inte detta, den har bara en kort tråkig U-sväng som går ned till oljespill uppsamlingstråget under cylindern, men det går nog att bygga om dem om man skulle vilja... )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number