Permalänk
Medlem

Vilket märke på nätverkskabel?

Hej!

Jag är på jakt efter en 10 meter lång vanlig oskärmad CAT6 RJ-45 nätverkskabel som ska gå mellan router och en stationär dator. När man kollar på olika sidor är det en väldig prisskillnad, allt från några tior upp till flera hundra för kablar med samma specifikationer, och det finns kablar från en uppsjö av tillverkare.

Så till den ständiga frågan, spelar det någon roll vilken tillverkare man väljer? Jag tycker mig inte hitta någon information om detta, annat än att dyrare inte nödvändigtvis är bättre.

Min fråga är alltså, när det kommer till nätverkskabelar, finns det någon kabel/tillverkare som kan rekommenderas? Finns det någon tillverkare som är känd för dålig kvalitet, eller ännu bättre någon som gör erkänt bra grejer? Priset spelar egentligen mindre roll, jag vill bara ha en kabel som fungerar bra.

MVH
Andreas

Permalänk
Medlem

Köp den som har rätt klassning för dig och rätt färg. På 10m är det oftast mekaniska fel som ställer till det, dvs dålig crimp, knäckt kontakthus osv.
Företaget jag arbetar på använder "dyra" patchkablar i labbet och testmiljöer medans det är billigast möjliga på kontoren. Inga problem med några av dem under de senaste 5 åren.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701