Permalänk

Mini-dator.

Hej!

Jag är ute efter alla tips och råd som går att få inför kommande inköp av en ny speldator.
Misstänker att det redan finns trådar liknande denna men jag vill ha så ny information som det går!
Har sett att det finns möjlighet att bygga en relativt kraftfull dator i väldigt små chassin.

1. Finns det några nackdelar med en mini-dator framför en standardstorlek.
2. Jag skulle vilja ha möjlighet att ta den med mig, så jag är ute efter så litet som möjligt utan att prestandan tar en för stor törn.
3. OM det är en bra idé, finns det någon med erfarenhet som skulle kunna hjälpa till att plocka ihop en kundvagn, alternativt peka mig i rätt riktning så jag får så mycket för pengarna.

Dator ska främst köra Wow, både BFA och Classic. Det kommer även spelas lite League.
Dock vill jag ha möjlighet att kunna spela de nyare spelen också.

Allt gott,

Permalänk
Medlem

Hade jag varit i din sits hade jag satsat på att bygga i ett Louque Ghost eller skaffat en NUC typ Hades Canyon.

Beror nog på vad du föredrar, portabilitet eller prestanda.

Nackdeleden är väl att du är mer begränsad när det gäller moderkort för mITX samt vilka grafikkort, kylare och minnen som ryms i chassit. Men Louque ghost ska vara ganska generöst vad jag förstår, ej byggt i ett själv.

Permalänk
Moderator
Moderator

1. Prestanda, bra temperaturer och ljudnivå är sällan en enkel ekvation att få ihop tillsammans med litet format. Allt blir en kompromiss efter vad du prioriterar själv.

2. Du kanske rentutav egentligen är ute efter en lite fräsigare laptop?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Jag har också funderat på laptop, helt klart. Men har alltid fått höra att det är en dålig idé, utan förklaring. Men jag är helt öppen för förslag, så har du något att rekommendera så tar jag hörna emot det!

Skrivet av Daemon:

1. Prestanda, bra temperaturer och ljudnivå är sällan en enkel ekvation att få ihop tillsammans med litet format. Allt blir en kompromiss efter vad du prioriterar själv.

2. Du kanske rentutav egentligen är ute efter en lite fräsigare laptop?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är ingen expert själv, har förvisso ett mITX-chassi för en av mina datorer, Phanteks Evolv Shift, men kan hoppa in tills någon mer hemma hittar tråden. Grejen med små datorer är att vill man ha ett riktigt litet chassi som inte är skit så kostar det rätt mycket, 2500 - 3000 sek. Köper man större chassin så är de billigare men de blir inte riktigt portabla utan då har man valt ett mITX-chassi för att ha en dator som tar upp mindre plats på skrivbordet, inte för att bäras runt. I övrigt behöver komponenterna inte kosta särskilt mycket mer. Loque Ghost är kanske det bästa mITX-chassit just nu för den som letar efter ett så litet chassi som möjligt som också är bra och tillåter rätt kraftfulla komponenter.

Skit i gaminglaptops, de håller prestandan i typ 1 - 2 år av det jag hört och läst, samt går så klart inte alls att uppgradera. Bättre att du köper en mITX-gamingdator och en enkel laptop för andra saker.

Vad har du för budget för chassit samt budget för övriga komponenter?

Permalänk
Inaktiv

Jag byggde denna.

Chassi: raijintek metis plus
Mobo: asus rog z390-i
Cpu: 9700K
Ram:2x16GB 3200MHz corsair
Lagring: Kingston a400 480GB SSD + Windows 10 pro
Gpu: Evga 1080 SC
Psu: Corsair SF600
Kylning: Noctua D15S med 2st Arctic Cooling F12 PWM 120mm.
Samt 2 s tArctic Cooling F12 PWM 120mm i top och en i back på chassit.

+ ett grövre dammfilter som ligger över fläktarna i Top :), kan tas bort vid behov.

Mod: Jag har sågat upp för en extra 120mm fläkt i top så det är 2st fläktar samt tagit bort plåt där back fläkten sitter som hämnar flödet.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Michicant:

Jag har också funderat på laptop, helt klart. Men har alltid fått höra att det är en dålig idé, utan förklaring. Men jag är helt öppen för förslag, så har du något att rekommendera så tar jag hörna emot det!

Skickades från m.sweclockers.com

Tja jag skulle väl hålla med till viss del om man jämför med vanliga stationära datorer så är ju även där en viss kompromiss och jag skulle personligen inte välja det till något att använda till gaming varje dag, även om det nog egentligen inte är något att oroa sig för.
Tidigare har det varit svårt att framförallt få till grafikprestandan men med grafikkort från Nvidia 1000-serien och uppåt så gjorde laptops ett tämligen stort prestandakliv när det kommer till gaming.

Personligen så har jag ett flertal datorer byggda Fractal Design Core 500, det passar mig, som vill ha något litet men inte vill kompromissa så mycket, i stort sett - utmärkt. Får plats med en fullstor tornkylare (eller lite sluten vattenkylning för den som önskar) och tämligen långa grafikkort så länge de inte tar upp mer än 2 slots på höjden och ett (inte allt för djupt) ATX-agg om man vill.
Det är relativt lätt att packa in i bilen och så men inget man kånkar runt på stan i första hand så det beror ju lite på vad du riktigt är ute efter om det kan vara en idé att bygga på.

https://www.komplett.se/product/863350/datorutrustning/datork...

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk

Men om man ska titta på en bärbar, vilka märken är då att rekommendera? Vet att Razer har en del men frågan är om deras grejer faktiskt är bra eller om man bara betalar för ett ”cool” märke.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Michicant: Här har du en liten låda med mycket kraft för rätt bra pris/prestanda för att vara en mitx

https://komponentkoll.se/bygg/vpYOl/

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |

Permalänk
Medlem

Jag har ett Fractal Design Nano S, vilket kanske inte är det minsta på marknaden, men man behöver inte kompromissa så mycket. Chassit får plats på mitt datorbord och är lätt att ta med på LAN.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Jag hade en node 304 I två år som jag använde ganska flitigt.

I5 7500
Gtx 1060 6gb
Be quiet pure rock

Cpun låg runt 55-60 grader i den lilla burken så inga problem. Grafikkortet var av blower type så det gick rätt varmt men fick ner det till 70 ish under max load när jag undervoltade (var samma när jag hade det i ett Define C).

Blev väl kanske en tusenlapp dyrare än om jag bytt fullstor men var helt klart värt det för mig, ingen egentlig kompriss på prestanda

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce