Permalänk

Hjälp välja ISP

Flyttar till hus om någon vecka där det finns fiber draget. Det är öppen fiber via Gästabudsstaden. Följande leverantörer kan väljas:

AllTele
Bahnhof
Boxer
Bredband2
Comhem
Forss Bredband
A3
Ownit
Sappa
T3
Telenor
Telia
Universal Telecom
Viasat

Priserna verkar väldigt lika mellan leverantörerna. Vad är era erfarenheter av de olika leverantörerna? Någon som har en rekommendation?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Bahnhof eller Bredband 2 är det enda jag hade valt av dessa.
Bahnhof för att de värnar om integritet och bra hastigheter.
Bredband2 har generellt sett lägst ping.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Skulle säga som föregående, Bahnhof eller Bredband 2

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Jag hade valt Bahnhof dom flesta dagar i veckan, mestandels pga deras pro-integritet inställning hos sina kunder. Dock har deras support en rätt lång telefonkö om det väl skiter sig någonstans längs vägen och man behöver komma i kontakt med dom. Men det är i mitt tycke den enda nackdelen med Bahnhof.

Det är bra hastigheter, bra DNS servrar osv. Det flyter på riktigt fint och iaf jag fick en statisk ip-adress redan från att jag blev kund. Dom har en rätt bra kontrollpanel för sina kunder där man kan beställa / göra ändringar i sina tjänster efter behov.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk

Tack för svaren! Är det värt att ta 100/100 i hastighet istället för 100/10? Det jag gör på nätet mest är i princip surf, streaming via Netflix och ladda ner spel från Steam mm.

Vad behöver man en snabb uppströms-hastighet till?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Skulle köra på Bredband2, haft dessa i flera år utan strul.
100/10 brukar räcka för det mesta så börja med det om du märker att du behöver mer så är det enkelt att uppgradera.

Permalänk
Medlem

Ownit utan tvekan.
Haft Bredband2, Bahnhof bland annat. Föredrar Ownit by far.

Deras support är hästlängder bättre än totalt värdelösa Bahnhof och Bredband2.

I det stora hela spelar det inte så stor roll oftast gällande hastighet, ms.

Har alltid haft samma ms, hastigheter när jag hade stadsnät och hade ett par olika ISP genom åren (BB2,Bahnhof,Ownit och någon annan)
Och även samma nu med Telia villa fiber när jag hade Bahnhof först och har nu Ownit.

Däremot har BB2 ibland typ halva priset 7 månader utan fortsatt bindning, det kan vara värt att ta om man vill spara lite cash. Går bara att byta sen om man känner för det, eller behåller man om man är nöjd.

Jag personligen tycker 10 upp är för lite, skulle aldrig gå tillbaka till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Tack för svaren! Är det värt att ta 100/100 i hastighet istället för 100/10? Det jag gör på nätet mest är i princip surf, streaming via Netflix och ladda ner spel från Steam mm.

Vad behöver man en snabb uppströms-hastighet till?

Vad är prisskillnaden? Jag skulle säga att det räcker man 100/10 för det du beskriver, ska du inte ladda upp något mot en server när du typ jobbar hemma så lär du inte behöva någon större hastighet upp.

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Själv hade jag valt Bahnhof eller Telenor.

Har haft Bredband2 men strular för mig!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Flyttar till hus om någon vecka där det finns fiber draget. Det är öppen fiber via Gästabudsstaden. Följande leverantörer kan väljas:

AllTele
Bahnhof
Boxer
Bredband2
Comhem
Forss Bredband
A3
Ownit
Sappa
T3
Telenor
Telia
Universal Telecom
Viasat

Priserna verkar väldigt lika mellan leverantörerna. Vad är era erfarenheter av de olika leverantörerna? Någon som har en rekommendation?

Har haft Bahnhof och ownit. tycker ownit har betydligt bättre kundsupport, vilket är mitt solklara val.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av griid:

Har haft Bahnhof och ownit. tycker ownit har betydligt bättre kundsupport, vilket är mitt solklara val.

Har Ownit via Brf idag. Har varit i kontakt med dem vid ett par tillfällen, väldigt höga betyg servicemässigt. Dock fick jag olika svar på samma fråga. Det är dock väldigt sällan mer kö än ett par minuter när man ringer, och jag gillar sånt.

Någon som har koll på hur lång tid det tar från att man beställer tjänsten till att det kopplas på?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Någon som har koll på hur lång tid det tar från att man beställer tjänsten till att det kopplas på?

Har Bredband2 idag och vid beställning så angav de max. 15 minuter som väntetid innan det skulle fungera (vill minnas att det tog ca. 5 min.).

Tycker de är flitiga med att uppdatera sin täckningskarta vid eventuella problem så man själv kan se om det är strul i området eller man kanske ska slå dem en signal/chatt. Har behövt kontakta dem två gånger senaste två åren och fått bra och snabba svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Har Ownit via Brf idag. Har varit i kontakt med dem vid ett par tillfällen, väldigt höga betyg servicemässigt. Dock fick jag olika svar på samma fråga. Det är dock väldigt sällan mer kö än ett par minuter när man ringer, och jag gillar sånt.

Någon som har koll på hur lång tid det tar från att man beställer tjänsten till att det kopplas på?

Det brukar gå igång inom 15 min alltid vad man än beställer.
Och vill man skynda på det ytterligare så ringer man in med sitt beställnings ID så fixar dom det ännu snabbare

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Det brukar gå igång inom 15 min alltid vad man än beställer.
Och vill man skynda på det ytterligare så ringer man in med sitt beställnings ID så fixar dom det ännu snabbare

En kvart klarar jag, hörde av nån att det kunde ta flera veckor men det kändes underligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Skrivet av heffaklumpmamma:

En kvart klarar jag, hörde av nån att det kunde ta flera veckor men det kändes underligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror egentligen hur du beställer, beställer man direkt från uttaget från stadsnätets portal ska det börja lira inom någon minut, ringer du in och beställer via kundservicen så tar det kanske 10-20 minuter innan aktiveringen sker. Beställer du dock via en ISPs hemsida så kan det ta lite längre tid då hanteringen ibland kan behövas skötas manuellt.

Gällande val av ISP så hade jag definitiv valt Ownit, kanske är lite partisk då det också är min arbetsgivare men har haft de flesta operatörerna och personligen så har jag varit mest nöjd med Ownit, Telenor och i viss mån även ComHem!

Permalänk
Medlem

Lägger personligen min röst på Bredband2, jag har haft både Bahnhof och Bredband2 men med Bahnhof hade jag nertid lite när som helst, med Bredband 2 har jag vid ett enda tillfälle haft nertid på 4 minuter.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem