Förhandla bort övertidsersättning mot extra semester och högre lön

Permalänk
Medlem

Förhandla bort övertidsersättning mot extra semester och högre lön

God helg gott folk,

Jag har precis fått en ny tjänst inom företaget jag jobbar på.
Den nya tjänsten kommer med högre lön och ett erbjudande om "förtroendetid".
I korta drag innebär det att resetid och övertidsersättning utgår till förmån för 5 extra semesterdagar + 1000:-/månaden.

Det senaste året så har jag ca: +200 timmar flextid och ca: 30 timmar restid.
Med det som utgångspunkt så är erbjudandet jag fått en riktigt dålig affär för mig.
Särskilt med tanke på att jag har svårt att se när jag skulle kunna ta ut de 5 extra semesterdagarna.

För att krångla till det lite så finns det delar i erbjudandet om förtroendetid jag ser som eftertraktade...
Jag har ca: 7,5 mil enkel resa till jobbet (med egen bil), så skulle jag kunna jobba hemifrån 2-4 dagar i månaden
så finns det en ekonomisk vinning där.

När man börjar betala statlig skatt får man ju inte behålla mer än ca 45% av löneökningen, och av den anledningen
har jag även börjat kika på "personalbil" som man betalar med bruttolöneavdrag.

Någon som har suttit i samma sits?, och hur har i så fall erat resonemang gått?

Tacksam för all input.

Med Vänlig Hälsning
Luddtuss

Visa signatur

Fractal Design C; Corsair RM750X; ASUS Prime Z370 A ll; I9 9900K; Celsius S24 ; Corsair 16GB; Samsung 970 evo 500GB; RTX 2080 TI; Dell U3415W; W10

Permalänk
Medlem
Citat:

För att krångla till det lite så finns det delar i erbjudandet om förtroendetid jag ser som eftertraktade...
Jag har ca: 7,5 mil enkel resa till jobbet (med egen bil), så skulle jag kunna jobba hemifrån 2-4 dagar i månaden

Menar du att du inte har samma möjlighet att jobba hemifrån oavsett om du tackar jag till det här erbjudandet eller ej?

Beroende på hur fritt det är att faktiskt ta en eftermiddag eller en dag flex om du tidigare jobbat in timmar, så skulle förlusten av flextid kunna vara ett rejält minus. Men minskad flexibilitet kanske är något som du kommer bli kompenserad för genom en högre lön iom den nya tjänsten?

Permalänk
Medlem

@Olegh:
Det stämmer, möjligheten att jobba hemifrån erbjuds endast de som har förtroendetid.

Jag har förstått det som att flexibiliteten inte ska förändras, jag kan fortfarande åka en timme tidigare om jag så önskar, skillnaden är väl att jag även förväntas jobba 10 timmar om dagen om så krävs under tider med hög arbetsbelastning.
Problemet med flextiden är att det är i sort sett omöjligt att hitta tillfällen att ta ut den.
Tycker även att det känns det surt att spendera 1 timme i bil till jobbet och ytterligare 1 timme hem och sedan inte jobba full dag när man är på plats

Tack för input!

Visa signatur

Fractal Design C; Corsair RM750X; ASUS Prime Z370 A ll; I9 9900K; Celsius S24 ; Corsair 16GB; Samsung 970 evo 500GB; RTX 2080 TI; Dell U3415W; W10

Permalänk
Hedersmedlem

En tusenlapp känns som ett skambud. Räkna på vad 200 timmar övertid skulle bli i pengar och utgå från det.

Tackade själv nej till bud i 1000-1500kr klassen för ett antal år sedan. Fick sen ett betydligt bättre bud efter ett tag som var värt att hoppa på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

@Luddtuss:

I din situation tycker jag inte att du bör ta 1000 kr extra i månaden +1 semestervecka för att slippa övertiden.
Din arbetsgivare erbjuder dig detta mest på grund av att de alltid vet vad det kostar i slutändan.

200 flextimmar på ett år som du inte tar ut är mer än en månads arbetstid. Det betyder i praktiken att du har jobbat gratis åt arbetsgivaren en hel månad utan att få betalt om du väljer att låta timmarna förfalla.

Varför skall du då skriva på ett avtal som inte ger dig möjlighet att spara tiden?

Nu vet jag inte vad du tycker den friare tiden är värd, att t.ex jobba hemifrån, men spontant låter det som du skulle kunna göra det ändå utan att byta avtal.

Sen att man har förtroendetid innebär i praktiken att du gör det jobb som krävs. I praktiken betyder det att arbetsgivaren inte kan styra över din arbetstid eller hålla koll på den.
Jag skulle inte rekommendera att du går på ett sådant avtal där arbetsgivaren förväntar sig att du skall jobba mer än lagstadgad tid hela tiden.

När det gäller statlig skatt så får man 20% påslag på inkomster mellan 509 400 - 715 400 (år 2020). Då får man behålla ca 50 % av intjänade pengarna. Dock skall man komma ihåg att om arbetsplatsen har kollektivavtal ökar tjänstepensionsinbetalningar till 30 % vid lön över 7,5 inkomstbasbelopp (483 000 kronor år 2019). Har du lön som överstiger detta belopp betalar arbetsgivaren 30 procent i pensionsavgift för denna del.
Tar du tjänstebil eller liknande, se till att försöka få tjänstepensionen att räknas FÖRE avdrag för bil eller annan förmån. Oavsett vad din nya bruttolön blir.
Se även till att hålla koll på SGI och liknande, din nya bruttolön bör inte understiga taket för socialförsäkringssystemet och pension eftersom du då straffas om du blir sjuk en längre period eller går på föräldraledighet.

Permalänk
Medlem

@Ghosty
Att timmarna "förfaller" innebär ju rimligtvis att de betalas ut i pengar. Så om det nu verkligen inte går att ta ut komptid så borde TS räkna det som extra lön imo som nya bud ska jämföras mot..

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Kan säga såhär

En normal förhandling om att stryka övertidsersättning hamnar runt 5-10% i lönepåslag + 5 extra dagar semester. 1k är ett riktigt skambud... (av erfarenhet)

Personalbil som du nämner får du gärna berätta mer om upplägget.

Jag kör själv tjänstebil och betalar mervärdesskatt för. En summa läggs på lönen som man beskattas för. Mycket smidigt sätt att ha bil och värt varenda krona... allt som försäkring, service, förbrukning, mm ingår.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Finns kollektivavtal med i bilden? Det kollektivavtal jag hade missbrukades rätt kraftigt eftersom förtroendetiden enligt avtalet var till för dem med arbetsledande uppgifter. Trots det hade alla nyanställda förtroendetid. Vad man ska veta är att om förtroendetiden är del av ett kollektivavtal så är det sannolikt att man på individuell basis kan säga upp just den delen av avtalet och då gå tillbaka till standardvarianten med 5 veckors semester och övertidsersättning. Men det behöver du i så fall kolla i avtalstexten och gärna även stämma av med facket.

Jag bytte jobb och har numera flextid och 5 veckors semester i stället för förtroendetid och 6 veckors semester. Jag tycker den nya varianten är bättre eftersom jag nu tar ut flextid i samband med semestern och helt enkelt lägger semesterdagarna på hög i stället. Semesterdagar kommer ju ut i pengar i slutändan om man inte lyckas ta ut dem, visserligen rejält beskattade. Eller så får arbetsgivaren planera in ett tillfälle där jag kan ta ut semestern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

@Ghosty
Att timmarna "förfaller" innebär ju rimligtvis att de betalas ut i pengar. Så om det nu verkligen inte går att ta ut komptid så borde TS räkna det som extra lön imo som nya bud ska jämföras mot..

Vid en avtalsövergång kan det hända att flextimmar inte betalas ut! Det gäller att hålla koll.
Semester och komptid brukar betalas ut, men flextimmar kan förfalla.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Luddtuss:

God helg gott folk,

Jag har precis fått en ny tjänst inom företaget jag jobbar på.
Den nya tjänsten kommer med högre lön och ett erbjudande om "förtroendetid".
I korta drag innebär det att resetid och övertidsersättning utgår till förmån för 5 extra semesterdagar + 1000:-/månaden.

Det senaste året så har jag ca: +200 timmar flextid och ca: 30 timmar restid.
Med det som utgångspunkt så är erbjudandet jag fått en riktigt dålig affär för mig.
Särskilt med tanke på att jag har svårt att se när jag skulle kunna ta ut de 5 extra semesterdagarna.

När man börjar betala statlig skatt får man ju inte behålla mer än ca 45% av löneökningen, och av den anledningen
har jag även börjat kika på "personalbil" som man betalar med bruttolöneavdrag.

Någon som har suttit i samma sits?, och hur har i så fall erat resonemang gått?

Tacksam för all input.

Med Vänlig Hälsning
Luddtuss

Det är ingen bra deal. Jag sitter med liknande med skillnaden att det var ett krav för att få jobbet, det fanns inga alternativ. Unionen har en kalkylator för just denna typ av avtal: https://www.unionen.se/rad-och-stod/rakna-pa-varde-om-du-forh...

Sen beror det förstås på hur mycket övertid extratid man jobbar. Jag jobbar med R&D så jag tänkte att det nog inte skulle bli särskilt mycket mer tid än det vanliga, men i praktiken så har det ändå blivit en hel del. Sen är det förstås trevligt med en extra semestervecka, men det är inte ovanligt att få 30 dagar ändå, i alla fall inte inom IT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghosty:

Vid en avtalsövergång kan det hända att flextimmar inte betalas ut! Det gäller att hålla koll.
Semester och komptid brukar betalas ut, men flextimmar kan förfalla.

Ah.. Jag trodde att flextimmar och komptid var samma sak?

Permalänk
Medlem

Vilken respons!

Till och börja med, tack allihop för välformulerade och informativa svar.

På arbetsplatsen finns kollektivavtal genom unionen och arbetsgivaren är generellt väldigt generös och utvecklingsfrämjande.
Flextiden kommer inte betalas ut i pengar utan kommer "brinna inne" om man inte lyckas få ner tidsbanken till max 20 timmar.
Att min flexbank ligger på den nivån den gör beror mycket på att vi har, och kommer ha, väldigt mycket att göra de närmsta
åren, i kombination med att jag tycker det är kul att jobba så blir det många timmar.

Jag var välbetald för min tidigare tjänst och kommer få en 10% löneökning för den nya tjänsten, vilket är helt rimligt och i nivå med den övre delen av riksgenomsnittet för yrket.
Jag vill inte framstå som girig inför arbetsgivaren samtidigt som jag inte vill göra en dålig deal för egen del.
I min nya tjänst så kommer det att vara en del resor i tjänsten och även restid blir bortförhandlad om man accepterar sk förtroendetid.

Gällande personalbil så räknas tjänstepension innan avdrag görs.
Kontraktet skrivs med autoplan (Swedbank tror jag det tillhör)

Med vänlig hälsning
Luddtuss

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Luddtuss: Vilket skitföretag du jobbar, skam bud utan dess like. 200h övertid för 5dagars semester och 1k med i månaden är löjligt. Jobba hemma några dagar i månaden är inte mycket at hurra över. Några dagra i veckan skall det vara för att det skall vara värt att nämnas.

Finns inget som heter girig när du förhandlar din lön, du skall ha det du är värd. Säljer du dig kort så kommer dom tacka och ta emot och skratta hela vägen till banken.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

@Olegh:
Tyvärr inte, flextid kan endast nyttjas inom flextidsramen.
Jag fick "dispens" i somras att flexa ut 3 veckor istället för semester för att tömma flexbanken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Standard är 10% och 5 semesterdagar.
Det motsvarar 2-3 timmar övertid i veckan.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luddtuss:

Jag var välbetald för min tidigare tjänst och kommer få en 10% löneökning för den nya tjänsten, vilket är helt rimligt och i nivå med den övre delen av riksgenomsnittet för yrket.
Jag vill inte framstå som girig inför arbetsgivaren samtidigt som jag inte vill göra en dålig deal för egen del.
I min nya tjänst så kommer det att vara en del resor i tjänsten och även restid blir bortförhandlad om man accepterar sk förtroendetid.

Gällande personalbil så räknas tjänstepension innan avdrag görs.
Kontraktet skrivs med autoplan (Swedbank tror jag det tillhör)
Luddtuss

Att du är välbetald beror nog på att du gör ett bra jobb. Att du får 10 % löneökning för den nya tjänsten är väl helt ok. Men då är min fråga vad du vinner på det sista steget med övertidsavlösningen.
10 % brukar nämligen vara standard lönehöjning för att avsäga sig rätten till övertid, dock ej alltid.

Räkna på detta ordentligt, skriv helst ett kontrakt där det tydligt framgår att du kan säga upp övertidsavlösningen, och hur mycket den är värd. På detta sätt undviker du att sitta fast med väldigt mycket timmar utan att få betalt eller kompenserad i tid för det.

En annan sak som kan vara bra att veta är att om man reser mycket utomlands så spelar övertidsersättningen mindre roll. Rätt till övertidsersättningar osv upphör när man korsar gränsen. Skall man göra det rätt får man resa inom arbetstid, men det är ju sällan lätt vid utlandsresor. I dessa fall kan det vara ide att avtala bort övertiden eftersom det inte spelar roll.

Kommer du även kunna ta ut 6:e semesterveckan? Det är ju en sak att få den, men om du aldrig kan vara ledig, är det inte bättre att inte ha veckan? Förvisso ersätts kontant om du inte tar ut semestern. Men hur mycket värderar du fritid vs jobbtid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luddtuss:

@Olegh:
Tyvärr inte, flextid kan endast nyttjas inom flextidsramen.
Jag fick "dispens" i somras att flexa ut 3 veckor istället för semester för att tömma flexbanken.

Men då menar du att komptid fungerar precis som semester? Jag vet inte vad "flextidsramen" säger, men på min arbetsplats så är policyn egentligen att komptid (dvs. inarbetad tid och arbetstidförkortning) ej ska användas för längre sammanhängande ledighet, inte ens en enstaka heldag om jag förstått det rätt. I praktiken så verkar den här restriktionen inte gälla alls, man kan väl säga att alla får dispens..

Max sparad tid i vår komptidsbank är också 200 timmar.

Sorry för OT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Men då menar du att komptid fungerar precis som semester? Jag vet inte vad "flextidsramen" säger, men på min arbetsplats så är policyn egentligen att komptid (dvs. inarbetad tid och arbetstidförkortning) ej ska användas för längre sammanhängande ledighet, inte ens en enstaka heldag om jag förstått det rätt. I praktiken så verkar den här restriktionen inte gälla alls, man kan väl säga att alla får dispens..

Max sparad tid i vår komptidsbank är också 200 timmar.

Sorry för OT.

Vissa företag tillåter fulla dagar komp, andra inte. Några begränsar fulla dagar komp mellan juni-augusti så att folk tar ut semester.
Dock har ju komp den stora fördelen att den är timbaserad, semester är dagbaserad. Som du säger är det också svårt att efterleva alltid de villkoren, chefer vill inte stöta sig med anställda i onödan och i många fall spelar det inte så stor roll.

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt att 5 semesterdagar + 1000 kr/ månad är 40h + (12*3h?)/2,4 = 55h. Är min historiska övertid då 200h/år och jag förväntar mig samma mängd säljer jag mig för billigt. Tjänar du säg 55k/ månad är din kval övertid troligen 333*2,4= 800 kr/h.
(200-55) * 800 = 116 000 -> 9 600 kr/ månad.

Du bör få 10 600 kr/månad + 5 semesterdagar extra för att lösa bort 200h övertid om du tjänar 55k/ månad för att inte förlora på det. Är det inte kvalificerad övertid blir det mindre.

Hos oss har alla i ledande befattning bortlöst övertid. Praxis är 5 extra semesterdagar + 2 000 kr/månad. Men då på löner från ca 40k och uppåt 50-55k, så troligtvis lägre än din.

Men är du intresserad av tjänsten i övrigt och det är ett krav att du löser bort övertiden...
Hos oss är det så. Folk gillar det inte, men går med på det för att det ingår i chefstjänsten de vill ha så det positiva överväger. Ditt erbjudande kanske kan leda till något mer i framtiden som kompenserar för förlusten att sälja övertiden nu.

Jag skulle vilja vara hyffsat säker på att det inte är sjukt mycket övertid först och en arbetsgivare som utnyttjar faktum för att lasta på med mer uppgifter, inte kul att behöva jobba t ex varannan lördag för att hinna med. Men du vet ju redan hur landet ligger på den fronten.

Permalänk
Medlem

Jag hade absolut inte tackat ja. Min fritid är dyrbar.

Med så många injobbade timmar låter det dessutom som att de bara vill få dig billigare samt att du kanske behöver lära dig säga ifrån.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Intressant tråd. Som tidigare påpekats så handlar det ju mycket om hur man värderar ting, ex pengar & fritid är ju ganska konkreta värden. Men det finns kanske ett strategiskt värde i den nya tjänsten som för dig en pinne närmare något mål, då är det ju bara du som kan säga vad som väger tyngst i vågskålen. Själv förhandlade jag bort övertidsersättning mot flex 1:1 och valfri tjänstebil, det var i mina ögon en bra deal då jag verkligen lockades av arbetsuppgifterna i den nya tjänsten.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX