Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

65 tum: Sony XF9 eller Samsung Q70R?

Skulle vilja ha råd om tv. Har tittat på först och främst Sony XF9005 men har även fått upp ögonen för Samsung Q70R.

Sony är 2018 års modell och finns för 13k och Q70R har jag sett för 17k.

Krav är 65", bra bildkvalitet (så klart). Har i dagsläget en Sony 8-serie som är drygt 4 år gammal. Nöjd med den tills en undertext kommer fram och lyser upp hela bilden...

Som de flesta tittar vi mycket på sport, serier och kan eventuellt bli tal om spel när barnen växer till sig.

Kommer ju ha TVn några år så kan betala lite mer för något vi kan vara nöjd med i längden. Ni som är insatta på ämnet, vad är era råd? Både på de två modellerna men även om ni har andra rekommendationer?

Förtydligade rubriken från "65" tv"/Thomas Y
Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag inte köpa något utom OLED
Samtliga andra tv (LCD) ser ut som en dimma över bilden i jämförelse, bilden ser grå och ”dassig” ut
Och ja den lämpar sig för alla behov och du behöver inte bry dig om inbränning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Personligen skulle jag inte köpa något utom OLED
Samtliga andra tv (LCD) ser ut som en dimma över bilden i jämförelse, bilden ser grå och ”dassig” ut
Och ja den lämpar sig för alla behov och du behöver inte bry dig om inbränning

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för svar Bulan! Ja du kanske har rätt här. Ska kolla upp de OLEDs som ligger i det lägre häradet. Tror inte jag vill lägga mer än 20k och då verkar det vara antingen LG B8 (kanske B9 om den sänks igen snart, eller C8) eller en Panasonic TX-65FZ800E som gäller. Något du har koll på?

Permalänk
Skrivet av Kalavun:

Tack för svar Bulan! Ja du kanske har rätt här. Ska kolla upp de OLEDs som ligger i det lägre häradet. Tror inte jag vill lägga mer än 20k och då verkar det vara antingen LG B8 (kanske B9 om den sänks igen snart, eller C8) eller en Panasonic TX-65FZ800E som gäller. Något du har koll på?

Jag sitter själv och väntar på att B9/C9 ska komma ner på för mig acceptabla prisnivåer (runt 20k), då slår jag till på en!

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalavun:

Tack för svar Bulan! Ja du kanske har rätt här. Ska kolla upp de OLEDs som ligger i det lägre häradet. Tror inte jag vill lägga mer än 20k och då verkar det vara antingen LG B8 (kanske B9 om den sänks igen snart, eller C8) eller en Panasonic TX-65FZ800E som gäller. Något du har koll på?

Enligt killarna på hembiobutiken så är 65FZ800E en av dom bästa 65 OLED som finns just nu till ett normalt pris (förra årets modell som jag förstod det). Kollegan köpte en där nu i veckan, och det var den som gällde sa dom. I helgen kör dom rätt schysst pris på den.

https://www.hembiobutiken.se/produkter/tv-apparater/65-tum/27...

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

Enligt killarna på hembiobutiken så är 65FZ800E en av dom bästa 65 OLED som finns just nu till ett normalt pris (förra årets modell som jag förstod det). Kollegan köpte en där nu i veckan, och det var den som gällde sa dom. I helgen kör dom rätt schysst pris på den.

https://www.hembiobutiken.se/produkter/tv-apparater/65-tum/27...

Stämmer, det är förra årets. Finns även med en ljudlimpa som ligger på foten och heter då FZ950E istället, men den är förstås dyrare. Den varianten har även mer av en "premiumfjärr" o dyl, men det är i grunden samma panel i dem.

Panasonic gör nog bland de bästa tv-apparaterna, men det är inte så mycket "bling". Jag ser det som ett plus. Vill jag ha "bling" kan jag koppla in det istället och dessutom då få en enhet som går att byta ut och/eller som tillverkaren inte tappat intresset för samma dag som den lämnade fabriken. Hellre att de rent grundläggande sakerna är bra och fungerar snabbt och effektivt än att det ser fräsigt ut och är segt. Dessutom ser ju apparaterna ofta bra ut direkt ur lådan med ett minimum av inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Stämmer, det är förra årets. Finns även med en ljudlimpa som ligger på foten och heter då FZ950E istället, men den är förstås dyrare. Den varianten har även mer av en "premiumfjärr" o dyl, men det är i grunden samma panel i dem.

Panasonic gör nog bland de bästa tv-apparaterna, men det är inte så mycket "bling". Jag ser det som ett plus. Vill jag ha "bling" kan jag koppla in det istället och dessutom då få en enhet som går att byta ut och/eller som tillverkaren inte tappat intresset för samma dag som den lämnade fabriken. Hellre att de rent grundläggande sakerna är bra och fungerar snabbt och effektivt än att det ser fräsigt ut och är segt. Dessutom ser ju apparaterna ofta bra ut direkt ur lådan med ett minimum av inställningar.

Intressant, kul att du är nöjd med den. Något du saknar med den? Och vad fick dig att välja den framför exempelvis LG i motsvarande prisklass?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

Jag sitter själv och väntar på att B9/C9 ska komma ner på för mig acceptabla prisnivåer (runt 20k), då slår jag till på en!

Lutar nog åt att jag får göra samma sak med. Alternativt kolla närmar på Panasonic.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

Enligt killarna på hembiobutiken så är 65FZ800E en av dom bästa 65 OLED som finns just nu till ett normalt pris (förra årets modell som jag förstod det). Kollegan köpte en där nu i veckan, och det var den som gällde sa dom. I helgen kör dom rätt schysst pris på den.

https://www.hembiobutiken.se/produkter/tv-apparater/65-tum/27...

Tack Beta för tipset! Ska kolla närmare på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Black friday är inte långt borta, så jag rekommenderar att vänta tills dess med inköp av ny tv. Brukar vara ganska bra kampanjer på just tv då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Black friday är inte långt borta, så jag rekommenderar att vänta tills dess med inköp av ny tv. Brukar vara ganska bra kampanjer på just tv då.

Skickades från m.sweclockers.com

Säkert det vettigaste alternativet. Bara det där med väntan som är utmaningen med det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Personligen skulle jag inte köpa något utom OLED
Samtliga andra tv (LCD) ser ut som en dimma över bilden i jämförelse, bilden ser grå och ”dassig” ut
Och ja den lämpar sig för alla behov och du behöver inte bry dig om inbränning

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Kalavun:

Tack för svar Bulan! Ja du kanske har rätt här. Ska kolla upp de OLEDs som ligger i det lägre häradet. Tror inte jag vill lägga mer än 20k och då verkar det vara antingen LG B8 (kanske B9 om den sänks igen snart, eller C8) eller en Panasonic TX-65FZ800E som gäller. Något du har koll på?

Det där med att man inte behöver bry sig om inbränningar stämmer inte. Inte ens med de senaste modellerna, tyvärr...

Gå in på www.rtings.com och så kan ni följa deras projekt med inbränningar på OLED. Alla OLED paneler har möjlighet till inbränning, men det hänger på ditt användningsområde. Är man en sån som tittar mycket på vanlig TV och speciellt om man låter sin TV stå på ett tag på samma kanal. Loggan blir i längden ett problem. Samma om du säg spelar ett spel som har en statisk HUD och det är ett spel du spelar mycket utav. Då kommer det också i längden bli inbränt.

Det är ett större problem ju ljusare de statiska elementen är och mer, vad jag förstår det som, om det i övrigt är mörka element runtom.

Ja det finns funktioner för att förmildra inbränning men inget sätt annat än att aldrig visa statiska bilder stoppar från att skapa inbränningar.