AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Spänning upp till 1.5V är helt normalt på Ryzen 3000-serien. Om VID och SV12Vcore matchar så behöver du inte göra något, men om de skiljer så kan det löna sig att sätta positiv eller negativ offset på Vcore tills de matchar då det ger bästa förutsättningar för så bra boost som möjligt.

Spänning i sig orsakar inte degradering utan det är ström och temperatur som på sikt kan orsaka elektronmigration om det är orimligt högt, men 1.5, 20V eller 1000V utan strömpåslag är helt ofarligt.

Vad är din Tdie-temperatur som max?

Måste den matcha exakt eller kan det diffa lite?
Typ 1.337 på Vid på kärnorna men sv12vcore typ 1.344?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cxod:

Måste och måste. Finns ju de som undervoltar med flit för att sänka temperaturen och inte bryr sig om att de kanske tappar lite boost, men vill man att processorn skall köras "så som AMD tänkt" så skall det helst matcha exakt, ja. Sedan om den gör det från början eller ej är individuellt. Sedan kan det också vara så att stock-volt faktiskt ligger närmast även om den inte är exakt på milivolten rätt, vilket då gör att positiv eller negativ offset ger för mycket eller för lite. Man får testa.

Med ditt exempel så är det en lätt negativ offset man skall testa för att få dem att matcha bättre, då moderkortet verkar övervolta något som standard.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur jag får in Ryzen powerplan?
Jag gjorde någon "reset" av den förut och nu får jag inte in den igen.
Har installerat senaste chipset drivers men fick ingen powerplan ändå

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Någon som vet hur jag får in Ryzen powerplan?
Jag gjorde någon "reset" av den förut och nu får jag inte in den igen.
Har installerat senaste chipset drivers men fick ingen powerplan ändå

Hände mig vid reset och för mig funkade det att köra installationsprogrammet för chopset och sedan välja bara power plan, så dör de upp igen efter en omstart.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hände mig vid reset och för mig funkade det att köra installationsprogrammet för chopset och sedan välja bara power plan, så dör de upp igen efter en omstart.

Funkade inte tyvärr, några andra förslag från någon?
Är det ryzen man "ska" köra på nu för tiden?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cxod:

Min diffar fett mycket men jag är nöjd ändå med -0.1250 offset

ignorrera scoren då det körs windows update i bakrunden och jag har igång lite grejer som teamspeak mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

ignorrera scoren då det körs windows update i bakrunden och jag har igång lite grejer som teamspeak mm.

https://i.ibb.co/DLbNhVx/boo.jpg

"CPU Core Voltage (SV12 TFN)" syns inte i den bilden och det är den man skall hålla samma som VID om man inte vill över eller undervolta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"CPU Core Voltage (SV12 TFN)" syns inte i den bilden och det är den man skall hålla samma som VID om man inte vill över eller undervolta.

Oh Vcore är omdöpt från SV12 TFN

Permalänk
Medlem

https://www.guru3d.com/news-story/agesa-1-4-to-be-released-al...

Citat:

...Our bud Yuri "1usmus" from the DRAM Calculator for Ryzen mentions AGESA 1.0.0.4 is expected to be released together with the Ryzen 9 3950X in November,...

Kanske kanske

Edit : Såg i en tidigare nyhet att MSI endast kommer att släppa biosuppdateringen till X570 samt sina MAX kort. Fattar inte att mitt kort, som trots allt bara är en generation gammal redan är utgånget.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

https://www.guru3d.com/news-story/agesa-1-4-to-be-released-al...

Kanske kanske

Edit : Såg i en tidigare nyhet att MSI endast kommer att släppa biosuppdateringen till X570 samt sina MAX kort. Fattar inte att mitt kort, som trots allt bara är en generation gammal redan är utgånget.

Kan det ha att göra med biosens storlek, har för mig att MSI har snålat med storleken på bioschippet i tidigare generationer utav deras AM4 kort.
De fick väl göra om biosmenyn för att klara med de nyare AGESA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Kan det ha att göra med biosens storlek, har för mig att MSI har snålat med storleken på bioschippet i tidigare generationer utav deras AM4 kort.

Jo precis, det är inte Click BIOS 5 längre men det spelar ingen roll, ny BIOS får plats även om den är trimmad.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Låter väldigt troligt då Max moderkorten har mer minne

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Hjälpsam

Såg specen på mitt 370 Prime Pro, 128 Mb flashminne, blev först glad innan jag insåg att det är 128 Mbit inte MByte, så japp bara 16 MByte flash.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Såg specen på mitt 370 Prime Pro, 128 Mb flashminne, blev först glad innan jag insåg att det är 128 Mbit inte MByte, så japp bara 16 MByte flash.

Brukar väl dock vara så att när det tar slut på utrymme så löser de det genom att ta bort stöd för äldre processorer som ingen rimligen tänkt köra på plattformen (typ A-serien), skalar bort lull-full osv. Men klart är ju att det är en utmaning för dem att få utrymmet att räcka till. Crosshair VII har visserligen 32MB flash men frågan är om det räcker om 4000-serien också kommer kunna köras på plattformen. Får hoppas de är smarta med utrymmet. I ASUS fall så räcker det väl dock gott att de tar bort alla buggar så har de 90% mer utrymme att jobba med

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

https://i.ibb.co/DLbNhVx/boo.jpg

Högre multiscore än vad jag har
Mitt mobo + cpu orkar inte över 7300 ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

...Om VID och SV12Vcore matchar så behöver du inte göra något...

Ska byta till ny och fräsch kylpasta, men såhär ser det ut för mig på min 3700X...
https://imgur.com/a/HtPaGOw
Är det CPU Core Voltage & SoC Voltage som ska jämföras?

PS: Någon mer som upplever att zen är svårkyld? Noctuan jobbar hårdare i originalfrekvens nu, än den gjorde på min milt överklockade 3570k (4.2GHz på alla kärnor)

Krympte citatet
Visa signatur
Permalänk
Medlem

MSI har laddat upp 1.0.0.4 Beta till X570 via FTP server.
https://www.computerbase.de/2019-10/agesa-1004-amd-ryzen-3000...

Med tanke på att dom pratade om denna vecka att få koden räkna dock inte jag samma dag för Beta Bios.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Ska byta till ny och fräsch kylpasta, men såhär ser det ut för mig på min 3700X...

PS: Någon mer som upplever att zen är svårkyld? Noctuan jobbar hårdare i originalfrekvens nu, än den gjorde på min milt överklockade 3570k (4.2GHz på alla kärnor)

Ja zen 2 är svårkyld i förhållande till föregående processorer då vi har nått en punkt där överföringen mellan kisel och tim till IHS som är "flaskhalsen"; det krävs en större temperaturskillnad mellan kärnan och IHS för att leda bort samma mängd värme för att kärnorna är så små
Oftast är det dock vid singlecore-boost som detta märks, då det inte rör sig om samma effekter/kärna vid all-core last

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Det du skall titta efter är högsta värdet på "Core #0 VID" (finns om du scrollar högre upp i HWINFO84) samt högsta värdet på "CPU Core Voltage (SVI2 TFN)" (syns i din bild)

VID är spänningen som processorn begär och CPU Core Voltage (SVI2 TFN) är den faktiska spänningen som levereras.

Om högsta värdet på CPU Core Voltage (SVI2 TFN) är lägre än högsta värdet på VID så skall du sätta positiv offset tills de matchar så nära som möjligt, och är det högre får du sätta negativ offset tills de matchar så nära som möjligt. Maxvärdet på VID är 1.5V så det är önskvärt att maxvärdet på CPU Core Voltage (SVI2 TFN) ligger så nära det som möjöigt.

CPU Core voltage som du nämner är inte ett exakt värde utan om jag förstått saken rätt ett medelvärde för vad VRM försöker leverera till processorn, men den kan alltså ignoreras. CPU Core Voltage (SVI2 TFN) är det äkta värdet, alltså den spänning som processorn faktiskt får till sig.

SoC-voltage som du nämner har inget med detta att göra utan det är spänningen till IO-die, så den kan också ignoreras i detta fall. Hoppas jag förklarat tydligt och bra, annars får du säga till om du vill ha mer detaljer

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

MSI har laddat upp 1.0.0.4 Beta till X570 via FTP server.
https://www.computerbase.de/2019-10/agesa-1004-amd-ryzen-3000...

Med tanke på att dom pratade om denna vecka att få koden räkna dock inte jag samma dag för Beta Bios.

Verkar vara ett PR-knep från MSI, bioset innehöll ingen ny kod när det undersöktes. Dessutom trashade det tydligen Windows för 1usmus, så det var dessutom dålig kvalitet på PR-knepet.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Jag testade dolphin 5 benchmark med min nya 3700X men måste gjort något fel. Jag fick nämligen 360 sekunder och det är sämre än en ryzen 1700. Enligt dolphin 5 benchmarks på nätet ska ryzen 3700 få runt 240 sekunder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Jag testade dolphin 5 benchmark med min nya 3700X men måste gjort något fel. Jag fick nämligen 360 sekunder och det är sämre än en ryzen 1700. Enligt dolphin 5 benchmarks på nätet ska ryzen 3700 få runt 240 sekunder.

Om du misstänker att det är något problem med prestandan på datorn så är ett tips att köra UserBenchmark, då ser man snabbt om det är någon del av datorn som underpresterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Om du misstänker att det är något problem med prestandan på datorn så är ett tips att köra UserBenchmark, då ser man snabbt om det är någon del av datorn som underpresterar.

Jag körde cpumark och fick nornala värden för ryzen 3700X. Även cinemabench R20

Fattar inte varför dolphin benchen gick så dåligt.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Nä, du har inte gjort fel, "benchmarks på nätet" har tweakat sina Dolphins för att uppnå bättre resultat. Mjukvaru tweaking.

Helt vanilla gör min 2700X det på 420 sekunder, har inte testat med något annat, så 360 sekunder är tom bra för en 3700X. Dom som får 240 sekunder kör INTE vanilla.

Står tom i forumet hur man tweakar för att uppnå bättre resultat.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Nä, du har inte gjort fel, "benchmarks på nätet" har tweakat sina Dolphins för att uppnå bättre resultat. Mjukvaru tweaking.

Helt vanilla gör min 2700X det på 420 sekunder, har inte testat med något annat, så 360 sekunder är tom bra för en 3700X. Dom som får 240 sekunder kör INTE vanilla.

Står tom i forumet hur man tweakar för att uppnå bättre resultat.

Ah ok tack för det

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Bygget närmar sig...

Inväntar de sista delarna, sen ska det bli kul att få pilla på riktigt!

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Ryzen master Raporterar 2:end fastest core men den kommer upp i boost lägst av alla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Spänning upp till 1.5V är helt normalt på Ryzen 3000-serien. Om VID och SV12Vcore matchar så behöver du inte göra något, men om de skiljer så kan det löna sig att sätta positiv eller negativ offset på Vcore tills de matchar då det ger bästa förutsättningar för så bra boost som möjligt.

Spänning i sig orsakar inte degradering utan det är ström och temperatur som på sikt kan orsaka elektronmigration om det är orimligt högt, men 1.5, 20V eller 1000V utan strömpåslag är helt ofarligt.

Vad är din Tdie-temperatur som max?

Kan du länka mer läsning gällande SV12 och VID matchning? Har inte hört något om det. Verkar som att min VID ligger ca 0.08 V över SV12.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Kan du länka mer läsning gällande SV12 och VID matchning? Har inte hört något om det. Verkar som att min VID ligger ca 0.08 V över SV12.

Det är en så liten skillnad så det bör du kunna korrigera med en liten positiv offset.

Osäker på vad du vill ha länk till. Vad VID respektivs CPU Core Voltage (SVI2 TFN) är eller varför de skall matcha?

VID är den spänningen som processorn vill ha, och CPU Core Voltage (SVI2 TFN) är den spänning som faktiskt levereras. Så vill man ge processorn vad den vill ha så ska de matcha exakt.

När Ryzen 3000 precis hade lanserats så var det många som undervoltade kraftigt under glada tillrop för processorn funkade och blev svalare, men det upptäcktes snabbt att om processorn får en lägre spänning än den vill ha, dvs om CPU Core Voltage (SVI2 TFN) är lägre än VID, så sjunker prestanda. De som undervoltar idag gör det i princip för att de tycker det är en OK tradeoff. Sedan finns det såklart guldexemplar som inte påverkas negativt av en eller annan anledning så man kan ju alltid testa om man vill. När jag provade undervoltning av min 3900X dök mina CB-scores som en pilgrimsfalk, så för mig är det inte värt det.

Går man åt andra hållet, dvs ger mer spänning än processorn vill ha. Alltså att CPU Core Voltage (SVI2 TFN) är högre äv VID, så kommer man få onödigt höga temperaturer och därmed möjligen sämre boost beroende på kylarlösning. Temperatur är ju en faktor i boosten, så den vill man inte skall vara högre än nödvändigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är en så liten skillnad så det bör du kunna korrigera med en liten positiv offset.

Osäker på vad du vill ha länk till. Vad VID respektivs CPU Core Voltage (SVI2 TFN) är eller varför de skall matcha?

VID är den spänningen som processorn vill ha, och CPU Core Voltage (SVI2 TFN) är den spänning som faktiskt levereras. Så vill man ge processorn vad den vill ha så ska de matcha exakt.

När Ryzen 3000 precis hade lanserats så var det många som undervoltade kraftigt under glada tillrop för processorn funkade och blev svalare, men det upptäcktes snabbt att om processorn får en lägre spänning än den vill ha, dvs om CPU Core Voltage (SVI2 TFN) är lägre än VID, så sjunker prestanda. De som undervoltar idag gör det i princip för att de tycker det är en OK tradeoff. Sedan finns det såklart guldexemplar som inte påverkas negativt av en eller annan anledning så man kan ju alltid testa om man vill. När jag provade undervoltning av min 3900X dök mina CB-scores som en pilgrimsfalk, så för mig är det inte värt det.

Går man åt andra hållet, dvs ger mer spänning än processorn vill ha. Alltså att CPU Core Voltage (SVI2 TFN) är högre äv VID, så kommer man få onödigt höga temperaturer och därmed möjligen sämre boost beroende på kylarlösning. Temperatur är ju en faktor i boosten, så den vill man inte skall vara högre än nödvändigt.

Vart ju hopplöst att försöka ändra offsets i ASUS bios, får verkligen inte ordning på mina värden men den boostar 17 mHz högre när jag sänkte så något hände ju... Ska meka vidare.

https://i.imgur.com/JarhR0r.png

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10