Permalänk

Bygga spelburk, 10-12k i budget.

Tjena!

Har länge spelat mest på konsol men övervägt att börja lira PC. Har då nästintill noll koll på grejer som är bra och vad som inte är kompatibla med varandra osv. efter att ha spenderat ett par timmar med att läsa trådar här och kolla komplett/inet/webhallen/netonnet så har jag endast lyckats förvirra mig ännu mer, jag är i det närmaste analfabet när det kommer till hårdvara.

Datorn ska klara av dom senaste spelen med ett bra flyt och bra fps. Lite mer noggrant så spelar jag just nu mycket BF5, BF4 och liknande titlar men även sugen på testa annat så som WoW för gamla tiders skull.

Just i dagsläget är budgeten mellan 10-12k. Men tänkte höra med er är de värt att bygga för den budgeten eller är de mer värt att vänta ett tag och utöka budgeten? Vad är ett bra riktpris liksom när man ska bygga en burk som man inte behöver byta grejer på i jämna mellanrum?

Som skrivet i texten ovan kan jag ej så mycket hjälp uppskattas verkligen!

Tack på förhand!

Tagit bort skrik på hjälp i rubrik /Mod
Permalänk
Medlem

Mycket burk för pengarna. Vill du lägga på ca 500sek så kan du få en rätt ok eftermarknads 5700 xt också.

Permalänk
Medlem

Det går att bygga i prisklassen 12k, ja. Det är nästan aldrig värt att vänta, då är det bättre att bygga nu och när du fått ihop med pengar uppgradera t.ex. grafikkort

Du skulle behöva specificera lite mer. Tex ska Windows vara med? Ska du bygga datorn själv eller planerar du att låta något företag bygga den? (~7-800kr) . Jag antar att du inte återanvänder något från tidigare dator som chassi/nätaggregat, utan allting ska vara nytt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Skrivet av LeJoke:

Det går att bygga i prisklassen 12k, ja. Det är nästan aldrig värt att vänta, då är det bättre att bygga nu och när du fått ihop med pengar uppgradera t.ex. grafikkort

Du skulle behöva specificera lite mer. Tex ska Windows vara med? Ska du bygga datorn själv eller planerar du att låta något företag bygga den? (~7-800kr) . Jag antar att du inte återanvänder något från tidigare dator som chassi/nätaggregat, utan allting ska vara nytt?

Skickades från m.sweclockers.com

Hej, Windows kan jag fixa från andra håll, tänkte bygga ihop den själv med hjälp från andra som kan i min närhet. Ja, allt ska va nytt då jag ej återanvänder något

Permalänk
Medlem

Du får en väldig bra begagnad dator för 12k, behöver du skärm och tangentbord osv också?

Visa signatur

Intel Core i5 8600K @ 5GHz | Noctua NH-D15 | MSI Z370 SLI PLUS | MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Vengeance LPX 32GB 3000MHz | Corsair CX 750W | Fractal Design Define R4

Permalänk
Skrivet av Flexfish:

Du får en väldig bra begagnad dator för 12k, behöver du skärm och tangentbord osv också?

Det ska inskaffas de med men ej inom denna budget

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kollade även begagnade förslag och hittade i min ort denna, något att ha?
Datorspecs:
Intel i5-7600k 3.80Ghz
Vattenkylning
16Gb ram
250Gb samsung ssd
1Tb hdd
Nvidia Geforce Gtx 1070 strix
Moderkort: Asus prime Z270-A
Modulärt nätaggregat

Tillbehör:
Tangentbord: svart razer blackwidow
Skärm: Benq 144hz 24"
Headset: Sennheiser gsp 600

Paketpris 11k.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra valuta för pengarna:
R5 2600|RX590|32GBram|1080p@144Hz|500GB NVMe
Chassit är bara ett exempel och något som är väldigt personligt så bör nog bytas efter smak.
Sen kan man brassa på lite med en
1440p@144Hz skärm skärm
5700 Grafikkort
3700X processor
men då sticker priset iväg lite.

Överlag tycker jag dock inte att man behöver köpa det absolut senaste om man vill att grejerna ska hålla ett tag, då ju nyare pryttlarna är desto snabbare tappar dem i värde.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Detta bygge är nog ganska max, vad man kan få ut i pris /prestanda, med ett 5700XT som presterar rätt nära ett (2070 super).

Permalänk
Medlem

Det här är troligen bland det bättre du kan få för priset.
https://komponentkoll.se/bygg/mepqB/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Här har ja kanske högst lite med nätagget men ta inte mindre ssd och köp en eftermarknadskylare. Alternativt lägg till 300kr till för ett bra nätaggrat

Skickades från m.sweclockers.com