Permalänk

Stängd Nat-type

Hej Sweclockers!

Jag har haft ett ständigt återkommande problem med min nat-type som under en längre tid har hindrat mig från att spela vissa spel online. I spel som t.ex. Call Of Duty Black Ops 2, Modern Warfare 3 och nu senaste Call Of Duty Modern Warfare (2019) listas min "NAT-TYPE" som antingen "CLOSED" eller "MODERATE". Till en början trodde jag detta var ett problem med min router som är av märket TP-Link. Jag har googlat och hittat trådar där folk nämner att man måste öppna vissa portar i routern för att ändra sin NAT-TYPE till öppen och olika spel har olika portar, jag följer instruktionerna som anges men lämnas utan resultat.

Men nu senast fick jag idén att koppla datorn direkt till modemet med en nätverkskabel. Detta löste dock inte problemet och i Call Of Duty är min nat-type fortfarande "MODERATE" eller "CLOSED". Detta innebär att jag inte ens kan spela spelen, jag kan inte ansluta till matcher och jag kan heller inte gå in i lobbys med mina kompisar. Hittar endast lobbys där jag är ensam och ett konstant sökande efter spelare påbörjas.

Modemet är av ett okänt märke som vi fick av Mälarenergi när vi skaffade fiber för 10 år sedan.

Så nu börjar jag bli desperat och frågar därför er här om ni har någon aning om vad det är för fel? Är det något jag kan göra själv för att fixa problemet eller är det något som leverantören (Bahnhof/Fibra/Mälarenergi) måste hjälpa mig med? Håller på att bli tokig.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segelbatar2000:

Så nu börjar jag bli desperat och frågar därför er här om ni har någon aning om vad det är för fel? Är det något jag kan göra själv för att fixa problemet eller är det något som leverantören (Bahnhof/Fibra/Mälarenergi) måste hjälpa mig med? Håller på att bli tokig.

Du måste begära en publik adress av Bahnhof.

https://www.bahnhof.se/support/category/bredband/publik-ip/24...

Permalänk

@Mordekai:
Visar det sig att detta fungerar så tackar jag dig djupt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segelbatar2000:

@Mordekai:
Visar det sig att detta fungerar så tackar jag dig djupt.

Om det inte gör det så ta och kolla hur dina inställningar är för UPnP i routern.
Du kan även ta och göra en default reset på dina nätverks inställningar i windows.
ev. ta och sätt din FW > Off och se om du får open när du kör MP, får du det så behöver du fixa din FW i windows.

Jag vet att Ghost Recon Wildlands är känslig när jag lirar det online,
och jag får moderate om jag inte har UPnP aktivt i routern.
Klart jag kan öppna upp rätt portar för spelet men simplare och bara låta UPnP vara öppet under tiden jag spelar.
Dock så rekommenderar jag inte att ha UPnP aktivt hela tiden utan, enbart när ett spel bråkar med NAT settings.

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Skrivet av Zidichy:

Om det inte gör det så ta och kolla hur dina inställningar är för UPnP i routern.
Du kan även ta och göra en default reset på dina nätverks inställningar i windows.
ev. ta och sätt din FW > Off och se om du får open när du kör MP, får du det så behöver du fixa din FW i windows.

Jag vet att Ghost Recon Wildlands är känslig när jag lirar det online,
och jag får moderate om jag inte har UPnP aktivt i routern.
Klart jag kan öppna upp rätt portar för spelet men simplare och bara låta UPnP vara öppet under tiden jag spelar.
Dock så rekommenderar jag inte att ha UPnP aktivt hela tiden utan, enbart när ett spel bråkar med NAT settings.

Okej, får prova igen med det, har försökt tidigare med att aktivera/avaktivera UPnP utan resultat :/

Permalänk

BUMP

Jag har kontaktat Bahnhof och det visar sig att jag redan har publik ip-adress.

Aktivera/deaktivera UPnP har inte heller hjälp dvs mitt problem kvarstår om någon har någon idé så tackar jag för all hjälp jag kan få.

Permalänk
Medlem

Modemet? Bredband/fiber har inga modem. Har ni en Fiber converter i hemmet? En liten sak med två tunna sköra kablar som går in i den från väggen, som i sin tur har portar för nätverkslablar?

Har ni nätverkskontakt i väggen (stadsnät) är det bara att koppla datorn rätt i den och köra utan router, har ni publik IP så får routern den, och din dator hamnar bakom routerns egna NAT funktioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segelbatar2000:

BUMP

Jag har kontaktat Bahnhof och det visar sig att jag redan har publik ip-adress.

Aktivera/deaktivera UPnP har inte heller hjälp dvs mitt problem kvarstår om någon har någon idé så tackar jag för all hjälp jag kan få.

Kolla så det verkligen stämmer, dom har sagt fel förr.

Du kollar det genom att se vilket WAN ip din router har, gå sedan till https://www.minip.nu/ och se om den visar samma ip som i routern.

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Modemet? Bredband/fiber har inga modem. Har ni en Fiber converter i hemmet? En liten sak med två tunna sköra kablar som går in i den från väggen, som i sin tur har portar för nätverkslablar?

Har ni nätverkskontakt i väggen (stadsnät) är det bara att koppla datorn rätt i den och köra utan router, har ni publik IP så får routern den, och din dator hamnar bakom routerns egna NAT funktioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det stämmer vi har en fiber converter som jag tror vi fick av Mälarenergi/Fibra när vi skaffade stadsnätet.

Jag har testat att dra nätverkskabeln direkt ifrån fiber convertern eller i vägguttaget som inte är kopplad via routern men utan lyckat resultat, min nat-type är fortfarande "closed i spel" som t.ex. Call Of Duty och kan inte ens hitta matcher.

Permalänk
Medlem

Om du börjar med att titta på vad för IP-adress du fått och sedan jämför med vad du får för svar när du går till Google och söker "whats my ip" så kan du avgöra om du verkligen har en publik IP-adress eller inte.

Sedan kan det vara problem med någon brandvägg. Ibland måste man öppna rätt portar i brandväggen för att det skall fungera.

UPnP är också ett otyg eftersom det kan finnas en annan enhet på ditt nätverk som "kapar" inställningar för sitt eget syfte och kan då förstöra den inställning du själv gjort. UPnP är en av de större säkerhetsriskerna i hemmanät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segelbatar2000:

Ja, det stämmer vi har en fiber converter som jag tror vi fick av Mälarenergi/Fibra när vi skaffade stadsnätet.

Jag har testat att dra nätverkskabeln direkt ifrån fiber convertern eller i vägguttaget som inte är kopplad via routern men utan lyckat resultat, min nat-type är fortfarande "closed i spel" som t.ex. Call Of Duty och kan inte ens hitta matcher.

Började ditt ip på 100.x.y.z? Du har ingen mjukvarubrandvägg på datorn?
Edit: Har inte spelat just de spelen du nämner, men har spelat en del spel oline på steam, origin etc. Har aldrig behövt aktivera upnp eller öppnat portar för att spela som klient. Skulle ett spel kräva något av det så skulle jag låta bli att spela dem.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Har du kombinerat port forwardingen i routern med att öppna samma portar och protokoll i Windows-brandväggen?

Och som tidigare påpekats, verifiera att du inte sitter bakom Carrier Grade NAT. Finns ingen anledning att lita på supporten.

Här följer ett förslag på hur du kan försöka verifiera att port forwarding och brandväggsöppningar är gjorda på rätt sätt:

Om du inte har spelet igång kan du använda ett verktyg som till exempel ncat (distribueras ihop med nmap) för att verifiera att portarna är öppna från en maskin till en annan. Det kräver dock att du har tillgång till en maskin på "internet", till exempel en laptop som är uppkopplad via din mobil.

ncat -l 3074 --udp -4

Öppnar port 3074 för UDP-trafik över IPv4 och lyssnar efter inkommande trafik. Detta är en av portarna som anges i Activisions "Port Forward and NAT FAQ" för Call of Duty. Kör detta på maskinen där spelet ska köra.

På datorn på internet, kör du då följande för att ansluta:

ncat ditt_publika_ip 3074 --udp -4

Om du får upp en anslutning kan du chatta mellan klient och server i ncat. Det du skriver i ett fönster kommer upp i det andra. Om du inte får upp en anslutning har du inte fått till port forwardingen och brandväggsöppningarna på rätt sätt. Kör motsvarande för alla portar som anges i FAQ:n. Det finns antagligen andra verktyg som är mer användarvänliga än ncat, men det var vad jag hade att tillgå för att göra exemplen ovan.

Permalänk
Skrivet av ehsnils:

Om du börjar med att titta på vad för IP-adress du fått och sedan jämför med vad du får för svar när du går till Google och söker "whats my ip" så kan du avgöra om du verkligen har en publik IP-adress eller inte.

Sedan kan det vara problem med någon brandvägg. Ibland måste man öppna rätt portar i brandväggen för att det skall fungera.

UPnP är också ett otyg eftersom det kan finnas en annan enhet på ditt nätverk som "kapar" inställningar för sitt eget syfte och kan då förstöra den inställning du själv gjort. UPnP är en av de större säkerhetsriskerna i hemmanät.

Ja, det stämmer att min ip-adress är publik om jag jämför med Google.

När det gäller brandväggen så har jag öppnat samma portar som jag öppnat på routern :/

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

Började ditt ip på 100.x.y.z? Du har ingen mjukvarubrandvägg på datorn?
Edit: Har inte spelat just de spelen du nämner, men har spelat en del spel oline på steam, origin etc. Har aldrig behövt aktivera upnp eller öppnat portar för att spela som klient. Skulle ett spel kräva något av det så skulle jag låta bli att spela dem.

Min Ip börjar med 178.x.y.z jag har ingen annan brandvägg på datorn.

Problemet är att mina kompisar har inte gjort någonting för att få deras spel att fungera. Jag kan spela det mesta online på t.ex. steam samt origin men just call of duty och vissa andra fungerar bara inte medan de fungerar för de andra. Låta bli att spela dem löser inte mitt problem, jag vill ju veta varför det inte fungerar.

Permalänk
Medlem

Uteslut mjukvarufel med datorn, testa med en annan dator på din uppkoppling. Får den open NAT är det nog dags att formatera och börja om. Tar mindre tid än att lokalisera sådana fel oftast.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segelbatar2000:

Min Ip börjar med 178.x.y.z jag har ingen annan brandvägg på datorn.

Problemet är att mina kompisar har inte gjort någonting för att få deras spel att fungera. Jag kan spela det mesta online på t.ex. steam samt origin men just call of duty och vissa andra fungerar bara inte medan de fungerar för de andra. Låta bli att spela dem löser inte mitt problem, jag vill ju veta varför det inte fungerar.

Kan inte säga exakt vad det beror härifrån utan att undersöka det. Men jag vet min bror hade det problemet på en av ungarnas xbox. De körde via adsl och löste problemet genom att byta ut routern.
Att inte spela spelet var mest en protest ifall spelet kräver att du ska öppna portar i din brandvägg för att spela Men inget spel ska kräva det om du spelar som klient.

Kolla på tillverkarens/utgivarens-hemsida om de har forum eller dylikt. Det är garanterat fler som har haft problem i så fall.

Och som nämnts ovan, prova annan dator.

Visa signatur

.