Permalänk
Medlem

@xervz: Yes det stämmer mindre företag som mestadels gör robotlinjer till medicin/mat produktion.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

@MystiX: Skönt att det inte bara är jag som tänker så, Jag sparar varje månad men jag snålar aldrig in på något pga sparandet.

Jag förstår inte heller vad jag ska göra med pengar när jag är 55år och kanske trasig i kroppen eller sjuk. Kompisens pappa var en sådan som sparade allt för att sluta jobba när han var 55, När han var 57 fick han cancer och vid 58 så var han död. Sjukt onödigt att offra alla sina bästa år på att jobba och spara pengar och inte göra så mycket kul med familjen.

Andra sidan har vi min egna pappa som är 61, Jobbat och bränt varenda krona genom hela sitt liv och kommer nog inte ha råd att gå i pension men han älskar visserligen att jobba samt att hans liv har varit fullt med spännande äventyr som han gärna berättar om med glöden i ögonen.

Jag skulle säga att en balans är det bästa. Sätt över så du vet att det kommer finnas när man blir gammal men offra inte dina bästa år på att tänka att jag kanske kan spara ihop så jag kan slippa jobba när jag är 55.

Nu har vi gått jävligt Off topic så jag ber om ursäkt för det.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Byter jobb till nytt bolag och nya arbetsuppgifter.
Jag är 22 och jobbar som Datacenter tekniker.
Går från 24700 + on-call och övertid.

Nya jobbet är lite luddigt vad jag ska göra men verkar bli drift och implementation av windows system samt nätverk.
26500 + en rörlig del på 2500 beroende på prestation. Finns också möjlighet till övertid och on-call på nya arbetsplatsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

@xervz: Yes det stämmer mindre företag som mestadels gör robotlinjer till medicin/mat produktion.

Intressant! Då hoppas jag ni kör med styrsystem från en Tysk tillverkare som börjar på B. Om inte borde vi byta kontaktuppgifter! 😜

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

Intressant! Då hoppas jag ni kör med styrsystem från en Tysk tillverkare som börjar på B. Om inte borde vi byta kontaktuppgifter! 😜

Det gör vi, dock brukar vi generellt hålla på med mitsubishi. Har du linked in är det bara att söka på Karl Johan Adnerhill så hittar du mig

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk

Någon som har lust att prata löneanspråk för team lead roller inom IT i Stockholm? Har lite svårt att få en uppfattning ibland. Skicka gärna pm i så fall, så slipper vi kladda ner tråden med OT.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

Intressant! Då hoppas jag ni kör med styrsystem från en Tysk tillverkare som börjar på B. Om inte borde vi byta kontaktuppgifter! 😜

Kul att det finns kollegor härinne! (Eller konkurrenter?)
Japansk tillverkare som börjar på T är ju det man ska ha om man är ute efter precision. 😉

Finns på LinkedIn också. 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

0 inkomst just nu eftersom det är extremt tufft att hitta jobb i Rom.

Innan dess jobbade jag som Automations-/Projektingenjör

Hade 26500+ med ca 3 års erfarenhet.

Ska dock på intervju nästa vecka där dem behöver en serviceingenjör med mina kunskaper där dem matchade mitt anspråk på 2800€ utan att blinka.

Nackdelen är att ca 70% är arbete utomlands och det är 10 mil enkel resa till kontoret, så familjen får lida av min frånvaro.

Men jag sitter dock i en bra förhandlingsposition.
Så jag håller tummarna.

Det känns lite långt att åka varje dag, men bättre ett jobb och inkomst än ingen alls.

Sparpengarna växer inte utan inkomst tyvärr.

Finns ingen a-kassa i Italien för vanliga dödliga och byråkratin ska vi inte ens nämna.

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Taiofii:

Kul att det finns kollegor härinne! (Eller konkurrenter?)
Japansk tillverkare som börjar på T är ju det man ska ha om man är ute efter precision. 😉

Finns på LinkedIn också. 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Jag slutade precis på en av de tyska kollegorna som börjar på P. Är väl mest känt för plint men har en hel del bra prylar på plc-sidan också.
Nu kränger jag sen i måndags sensorer istället för ett litet tyskt bolag på L.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Blev en höjning till 29500. Höjning med ca 5.3-5.4%.

Nöjd med höjningen, blir en revision efter semestern då jag fått lite andra arbetsuppgifter. Hoppas på att kunna höja till 35000 då.

Skrivet av Mirialia:

Administrativt ingenjörsjobb inom F&U. Tycker att jag kom in lågt men förhoppningsvis ska lönerevisionen fixa till det.

Lönerevision 1/1 2020. Nya lönen blir 35500. Nöjd med höjningen!

Historik på lön senaste två åren:

2016-01-xx: 23000-25000 (grund - med ob/övertid hade jag i genomsnitt 33000) - jobb #1
2018-01-15: 21500 - jobb #2
2018-08-13: 28000 - jobb #3
2018-04-01: 29500 - jobb #3
2020-01-01: 35500 - jobb #3

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Bytte precis jobb, utbildad som energiingenjör, gick ut 2017-08-30.

2017-09-24 - 32000 - 1a jobbet titel: Konstruktör
2018-04-01 - 37000 - 2a jobbet titel: Projektledare
2019-05-01 - 38000 - Titel: Projektledare lönerevision
2019-11-01 - 42000 - 3e jobbet titel: Energiingenjör

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeJoke:

Bytte precis jobb, utbildad som energiingenjör, gick ut 2017-08-30.

2017-09-24 - 32000 - 1a jobbet titel: Konstruktör
2018-04-01 - 37000 - 2a jobbet titel: Projektledare
2019-05-01 - 38000 - Titel: Projektledare lönerevision
2019-11-01 - 42000 - 3e jobbet titel: Energiingenjör

Hur lång var utbildningen?

Visa signatur

Rigg:
Chassi: Coolermaster NR200P | CPU: Intel Core i7 10700K | MB: Gigabyte Z490I AORUS ULTRA | GPU: GTX1080ti Stric OC | PSU: Corsair SF750 | OS: Windows 8.1 | RAM: 32GB Corsair Vengeance 3200MHz | SSD: 2x1TB M2 NVME | Monitor: Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av tiieempu:

Hur lång var utbildningen?

5 år Civ. Ing.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeJoke:

Bytte precis jobb, utbildad som energiingenjör, gick ut 2017-08-30.

2017-09-24 - 32000 - 1a jobbet titel: Konstruktör
2018-04-01 - 37000 - 2a jobbet titel: Projektledare
2019-05-01 - 38000 - Titel: Projektledare lönerevision
2019-11-01 - 42000 - 3e jobbet titel: Energiingenjör

Ingen kritik mot dig personligen men det är ju inte undra på att vissa projekt går åt skogen om man sätter en junior som projektledare.
Nu är ju alla projektledare idag så det är ju inget märkvärdigt direkt. Känns mer som en roll man tar när man kastar in handduken från ett "riktigt" jobb alternativt en roll där man sätter folk som man vill förflytta.
Är säker på dock att du gjorde ett utomordentligt jobb^^

Oavsett så får man gratulera till en fin löneresa

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

[...] det är ju inte undra på att vissa projekt går åt skogen om man sätter en junior som projektledare

OfT, men det här känner jag är obefogat och något som behöver bemötas.

Min erfarenhet är att seniora projektledare är väldigt ovilliga att prova nya saker, och att jag (i egenskap av junior (ish) projektledare) har hjälpt alla projekt jag har varit delaktig i framåt, på ett positivt sätt som beställaren inte förväntat sig, just för att jag inte har en ryggsäck full med gammal skit. Problemet i projekt jag varit med i brukar vara "personer som varit med länge" som tycker att det fungerar "bra nog".

Inget hämmar framgång så mycket som att vara nöjd. Seniora personer brukar vara nöjda.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

OfT, men det här känner jag är obefogat och något som behöver bemötas.

Min erfarenhet är att seniora projektledare är väldigt ovilliga att prova nya saker, och att jag (i egenskap av junior (ish) projektledare) har hjälpt alla projekt jag har varit delaktig i framåt, på ett positivt sätt som beställaren inte förväntat sig, just för att jag inte har en ryggsäck full med gammal skit. Problemet i projekt jag varit med i brukar vara "personer som varit med länge" som tycker att det fungerar "bra nog".

Inget hämmar framgång så mycket som att vara nöjd. Seniora personer brukar vara nöjda.

Det du säger är så sant.

Sitter i liknande position där de seniora nöjer sig och "gör som man alltid gjort" och "det duger". Lite nytänk i projekten som junior projektledare verkar vara väldigt uppskattat utav många beställare.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Ingen kritik mot dig personligen men det är ju inte undra på att vissa projekt går åt skogen om man sätter en junior som projektledare.
Nu är ju alla projektledare idag så det är ju inget märkvärdigt direkt. Känns mer som en roll man tar när man kastar in handduken från ett "riktigt" jobb alternativt en roll där man sätter folk som man vill förflytta.
Är säker på dock att du gjorde ett utomordentligt jobb^^

Oavsett så får man gratulera till en fin löneresa

Nejdå jag tar inte illa upp. Jag skulle säga att både mina projekt och de kollegor som började som nya faktiskt blev riktigt välskötta, man ville visa framfötterna, vara ordentlig och lära sig mycket. Det stora "problemet" som jag upplevde med nya projektledare direkt från skolan/något års erfarenhet var att de flesta, precis som jag, inte var helt säkra på vad man ville hålla på med och personalomsättningen blev relativt stor medans de gamla bekväma rävarna sitter kvar sina 20 år

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

just för att jag inte har en ryggsäck full med gammal skit. Problemet i projekt jag varit med i brukar vara "personer som varit med länge" som tycker att det fungerar "bra nog".

Oroa dig inte, du kommer dit med efter ett tag

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Folk som inte kan tänka på annat en jobb har få intressen på sin fritid och lite att göra.

Kan vara så att de älskar sitt jobb och lever för det.

Tillhör själv den kategorin. Älskar mitt jobb och är sysselsatt konstant.

Varför måste man ha "fritidssysslor" som inte relaterar till arbetet?

Permalänk
Medlem

@GLaDER
@r0ad

Skulle nog snarare handla om man är bra på det man gör eller inte. Många som varit på samma ställe länge är rätt trötta, oavsett om de är projektledare eller inte. Sen är projektledare ett minst sagt urvattnat begrepp idag, ofta betyder det projektadministratör, som sitter och skriver dokument om hur verkligheten borde vara, men som i praktiken erbjuder ytterst lite ledarskap. I synnerhet det senare kan vara lite svårare om man saknar skinn på nästan, vilket ofta brukar komma med ökat erfarenhet, vilket väl indirekt betyder även högre ålder. Som 25-åring kan det vara svårt att dunka näven i bordet och säga "Nu gör vi så här oavsett vad ni tycker" hur rätt man än må ha...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahljevel:

Uppdatering:
28 år
Dags att lämna folkis
45k brutto
8k sätts av till pension
maxad friskvård m.m

Uppdate:
30år tandläkare
45k (vill inte skatta mer :<)
13.5k sätts av till tjänstepension

Visa signatur

Asus Dark Hero VIII | 5900x | Noctua NH-D15s chromax | Asus strix 4090 OC | Trident Z Neo DDR-3800 c14 32gb | Samsung 980 Pro

Permalänk
Medlem

Elektronikkonstruktör
39000kr
7år i yrket
Vanliga standard förmåner

Ligger 2-3k för lågt enligt statistiken. Försökte få upp lönen men budet jag fick var 400kr. Hade 230 i puls efter det. Varit bättre att fått 0. Taskigt läge och leta nytt jobb då man tänkt gå på FL om 6 mån. Men händer inget i årets revision så kommer man nog aldrig tillbaka från FL ;).

Sämst var nog att chefen inte kunde säga vad jag ska gör för att nå dit jag vill. Erbjöd även byta till rörlig lön men det fick jag också nobben på. Som sagt, blodtryck och puls på Max efter dom samtalen....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Inaktiv

Har snart gått tre år sedan jag blev utbränd och 3 månader till och de har gått 2 år sedan jag slutade jobba, har varit riktigt skönt att vara ledig och man börjar så sakta komma tillbaka, kan vara uppe sent vilket var omöjligt för bara ett år sedan och de känns bra.

Har levt på A-Kassa som tog slut nyligt men har fått aktivitetsstöd från och med den här månaden, kommer börja arbetsträna i Dec nån gång, kommer sitta vid dator och administrera fakturor m.m

Man lär sig att leva på lite pengar, har ut ca 10 tusen efter skatt och jag klarar mig bra på den summan, den dagen jag börjar jobba och får de dubbla vete fasen vad man ska göra med alla pengar man helt plötsligt får som man har klarat sig utan men hur som helst känns de skönt att samhället tar hand om en om man får de jobbigt i livet.

Permalänk
Medlem

55000/mån

Utbilding för mig var en BFA Fine Arts och jag jobbar som designer. 2år sedan jag gick ut, jobbade ett år i USA för en av "The Big Three" som kan ha hjälpt att trycka upp lön nu när jag är tillbaka i Sverige. Jag tror att jag har ganska vanliga förmåner överlag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aksi:

55000/mån

Utbilding för mig var en BFA Fine Arts och jag jobbar som designer. 2år sedan jag gick ut, jobbade ett år i USA för en av "The Big Three" som kan ha hjälpt att trycka upp lön nu när jag är tillbaka i Sverige. Jag tror att jag har ganska vanliga förmåner överlag.

Starta eget vetja, min bror är också utbildad där som designer, jobbat i Usa och Canada och nu driver han eget företag här i Sverige helt själv, han har ingen anställd och tydligen finns de gott om jobb om man är duktig.

Han vann 2 silver på Svenska designpriset 2016.

Permalänk
Skrivet av SimpleDino:

Yrke: Sales Representative inom pappersbruk.
Månadslön: 40.000 kr brutto + förmånsbil.
Erfarenhet/anställd: snart 2 år
Ålder: 28 år

Skickades från m.sweclockers.com

Uppdatering: detta är väl hyfsat bra?

Yrke: S. Rep inom massa-och pappersbruk.
Månadslön: 45.000 kr brutto
Förmåner: förmånsbil, 6v sem.ledighet, rikskupongskort, allt från privata glasögon till tandvård.
Erfarenehet/anställd: 3 år
Ålder: 29 år

Visa signatur

i5 10600K |Dragon RX 580 8GB|MSI Z490 TOMAHAWK |Samsung 970 EVO 500GB + 2TB SATA |Kingston HyperX 16GB 3200 MHz |ASUS RYUO 240 | Meshify 2 Compact|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Starta eget vetja, min bror är också utbildad där som designer, jobbat i Usa och Canada och nu driver han eget företag här i Sverige helt själv, han har ingen anställd och tydligen finns de gott om jobb om man är duktig.

Han vann 2 silver på Svenska designpriset 2016.

Det är väl planen om några år. Men just nu känns det rätt skönt och stabilt att ha en fast anställning och slippa jaga kunder! Kul för honom, vet du inom vilken kategori?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Lönesamtal idag. nya lönen är 37000kr med ~8mån erfarenhet.

Grymt, sitter i ungefär samma sits, har mitt lönesamtal i december. Tänkte begära 36 ifall jag inte får mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Grymt, sitter i ungefär samma sits, har mitt lönesamtal i december. Tänkte begära 36 ifall jag inte får mer.

Jag kände mig trygg på jobbet + underbetald för det jobb jag gör. Så jag chansade helt enkelt med en hög siffra. De försökte få in mig på 35k. Men sa att jag inte ville lägre än 37.

Jag hade nog kunnat säga ännu högre också haha. Men det är brist på bra(visst, jag är ny så är inte "bra" om man jämför med vissa andra, men jag har, hoppas jag, potential) . och seriösa utvecklare. Och nu när jag arbetat på samma ställe ett tag lär de inte vilja byta ut mig för några tusenlappars skull.

Tl;dr
Go big or go home! Det värsta som kan hända är att de säger nej medan det bästa som kan hända är att de säger ja!

Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av SimpleDino:

Uppdatering: detta är väl hyfsat bra?

Yrke: S. Rep inom massa-och pappersbruk.
Månadslön: 45.000 kr brutto
Förmåner: förmånsbil, 6v sem.ledighet, rikskupongskort, allt från privata glasögon till tandvård.
Erfarenehet/anställd: 3 år
Ålder: 29 år

Antalis eller Papyrus?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 