Proshop hävdar att jag inte kan reklamera ett moderkort för att kopparen syns vid skruvhål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Nej precis, Visa, paypal, vem du nu betalt med gör bedömningen.

Har själv fått tillbaks pengar från visa vid 2 tillfällen.

Som jag ser det:

TS köpte ett moderkort som var defekt, TS skickade tillbaks det. Proshop vägrar ge pengarna tillbaka.

Summa: Proshop har tagit betalt för en vara de inte levererat, bedrägeri

Gissar (och hoppas) att du inte är jurist

Vad vi har är ett påstående från OP om vad som hänt.och en beskrivning av hur det hänt. Det stämmer förmodligen någorlunda men det kan vi omöjligt veta med säkerhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kommer definitivt hålla mig borta från Proshop.

Hoppas det löser sig för dig OP.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Andash:

Proshop är kända för att inte vara riktigt vettiga vid reklamation.

https://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?q=proshop&f=12419

citat från Prisjakt "Varning för detta oseriösa företag som inte följer svensk konsumentlagstiftning och som vägrar ta ansvar när man gjort fel.

Lita inte på recensionerna från anonyma konton utan läs bara de från användare som faktiskt är skrivna på Prisjakt av faktiska medlemmar så blir det uppenbart att övriga recensioner är påhittade."

I mina öron låter som att proshop försöker slinga sig när det låter som att det rör sig om en DOA(dead on arrival) och då har du enligt svensk lag rätt att få häva köpet. Du har även som konsument rätt att pröva din produkt. så den valsen kan dom inte heller dra.

Som änvändare nämnt ovanför så kan du även vända dig till ARN för reklamation alternativt kontakta tillverkaren direkt och se om dom kan göra något för dig. Många tillverkare är mycket mer mån om sitt rykte än vad återförsäljare kan va.

Nu är det några år sedan men jag har nämligen jobbat med rekalamtionsärenden förr och det bör inte förändrats jättemycket.

Edit: såg nu att du redan kontaktat ARN

Tittade i kommentarerna verkar inte lovande.
Folk är positiva över låga priser men alla som haft strul, verkar dras med en dålig upplevelse.
Jag har handlat en hel del från dem, får se hur min garanti går.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Kommer definitivt hålla mig borta från Proshop.

Hoppas det löser sig för dig OP.

Tack, jag hoppas ARN blir min riddare i skinande rustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neubac:

Tack, jag hoppas ARN blir min riddare i skinande rustning.

Har jobbat med reklamationer i flera år och har hyfsad koll på det. Om händelseförloppet är som du beskriver har du en motiverad reklamation. Problemet med de här ärendena och ARN är att du inte vill att det ska gå så långt, bara att säljaren tror det.
För även om du har rätt, vilket jag anser att du har baserat på vad vi får beskrivet här, så här ARN fruktansvärt långa handläggningstider. Allt ifrån 1-2 år, om de inte har drastiskt reducerat det sen jag slutade det jobbet.
Så i bästa fall får du pengarna tillbaka om 2 år.
Om du istället lyckas övertyga säljaren att du har rätt har du en chans att få din fungerande vara inom en tid där du fortfarande har användning för den.
Oavsett önskar jag dig lycka till. Det finns för många företag som försöker strong arma konsumenter till underlydnad, det provocerar mig nåt oerhört.

Visa signatur

Moderkort: ASUS TUF GAMING X570-PLUS | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4 | RAM: G.Skill Trident Z Neo C 32 GB (2x16) DDR4-3600 CL16 | GPU: SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8GB OC | SSD: Corsair MP510 1 TB NVMe + Intel 660p 2 TB NVMe | PSU: Corsair RM750X V2 750W | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Svart | Skärm: LG 27GL850 144Hz IPS 2560x1440 | Tangentbord: Logitech G513 | Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Det låter ju halvkul med två år.. men jag har börjat rycka i andra änden som jag tror de bryr sig mer om. Jag skrev ett brev till ASrock, det går ju ut över deras varumärke, så eventuellt kanske jag kan få till något den vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klurig:

Har jobbat med reklamationer i flera år och har hyfsad koll på det. Om händelseförloppet är som du beskriver har du en motiverad reklamation. Problemet med de här ärendena och ARN är att du inte vill att det ska gå så långt, bara att säljaren tror det.
För även om du har rätt, vilket jag anser att du har baserat på vad vi får beskrivet här, så här ARN fruktansvärt långa handläggningstider. Allt ifrån 1-2 år, om de inte har drastiskt reducerat det sen jag slutade det jobbet.
Så i bästa fall får du pengarna tillbaka om 2 år.
Om du istället lyckas övertyga säljaren att du har rätt har du en chans att få din fungerande vara inom en tid där du fortfarande har användning för den.
Oavsett önskar jag dig lycka till. Det finns för många företag som försöker strong arma konsumenter till underlydnad, det provocerar mig nåt oerhört.

Ja att ARN har långa handläggningstider kände vi av även när jag jobbade med det. Detta va ca 4-5 års sedan. Men i regel brukade vi iaf hos oss säga att det tog 4-6 månader för att ARN skulle ta sig an ärendet. Men jag tror mig inte minnas att det tog 1-2 år för det att bli klart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neubac:

Det låter ju halvkul med två år.. men jag har börjat rycka i andra änden som jag tror de bryr sig mer om. Jag skrev ett brev till ASrock, det går ju ut över deras varumärke, så eventuellt kanske jag kan få till något den vägen.

Precis! Det var min tidigare rekommendation. Man kan faktiskt få det löst den vägen. Det är något man t.ex gör ifall du köpt en vara utomlands men ändå vill nyttja garantin. Jag själv har gjort så gällande ett par hörlurar via Audio-technica och det gick toksmidigt.

Permalänk
Medlem

Proshop verkar rätt trista.
Jag beställde en produkt som det sen visade sig att den inte stämmer överens med deras produktbeskrivning. Givetvis vill jag returnera den.

Jag anser det orimligt att jag ska stå för frakt i bägge riktningar men det tycker inte dom. Utöver det har returfrakten blivit dyrare än vad dom skriver i sin info.

Inga stora pengar men det är en principsak, blir inga fler inköp från dom.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BasseBaba:

Proshop verkar rätt trista.
Jag beställde en produkt som det sen visade sig att den inte stämmer överens med deras produktbeskrivning. Givetvis vill jag returnera den.

Jag anser det orimligt att jag ska stå för frakt i bägge riktningar men det tycker inte dom. Utöver det har returfrakten blivit dyrare än vad dom skriver i sin info.

Inga stora pengar men det är en principsak, blir inga fler inköp från dom.

Den där är lurig för du ska ju egentligen reklamera och inte returnera, vid retur som i åberopande av ångerrätt så har du inte nått lagligt stöd att få frakten betald.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Slitage på slitage ytorna, vet inte jag men låter lite komisk-tragiskt att det ska påverka så mycket som det tydligen gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den där är lurig för du ska ju egentligen reklamera och inte returnera, vid retur som i åberopande av ångerrätt så har du inte nått lagligt stöd att få frakten betald.

Även om man använder termen "retur" står det klart för alla inblandade parter att det handlar om reklamation. När då det fastslagits kan vi direkt konstatera att säljaren har skyldighet att stå för kostnaderna som löser problemet. Jag skrev upp en punktlista med åtgärder som kan begäras i ett tidigare inlägg.

Permalänk
Medlem

Tack för info om dåligt företag.

Permalänk

Vilken tur att jag hittade denna tråden, tänkte köpa ett moderkort av proshop nu idagarna.
Jag köper av någon annan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andash:

Ja att ARN har långa handläggningstider kände vi av även när jag jobbade med det. Detta va ca 4-5 års sedan. Men i regel brukade vi iaf hos oss säga att det tog 4-6 månader för att ARN skulle ta sig an ärendet. Men jag tror mig inte minnas att det tog 1-2 år för det att bli klart?

Nu när du säger det kan det vara så att jag minns en period då de hade extremt mycket att göra. Fast jag vill nog påstå att jag aldrig fått nånting avgjort på under 9 månader. Minnet sviker på gamla dar

Visa signatur

Moderkort: ASUS TUF GAMING X570-PLUS | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4 | RAM: G.Skill Trident Z Neo C 32 GB (2x16) DDR4-3600 CL16 | GPU: SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8GB OC | SSD: Corsair MP510 1 TB NVMe + Intel 660p 2 TB NVMe | PSU: Corsair RM750X V2 750W | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Svart | Skärm: LG 27GL850 144Hz IPS 2560x1440 | Tangentbord: Logitech G513 | Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

@Klurig: Hehe lätt hänt! Men ja alltså 6-9 månader var typ rimligt för att få ett utlåtande. Sedan var det ju olika beroende på ärende såklart

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Klubba:

Som tidigare nämnt är det en jordpunkt. Färgen där SKA skavas bort så att kopparytan får bra kontakt med skruven.

Deras resonemang är ungefär som om du lämnar tillbaks ett bilbatteri och butiken säger "nej med det är ju exponerat bly på batteripolerna, det går inte"

Därför jag ser det mer som ett bedrägeriförsök, då deras påståenden är helt utanför kartan vad som är rimligt, men lycka till med ARN

Nej, det är inga jordpunkter det har inget med detta att göra, då ju ett kort som ligger på en kartong eller bräda inte har dessa punkter iskruvade, jag vet inte vart många får detta ifrån och det är inte första gången jag skriver om detta felaktiga påstående i detta forum. Please!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Jalle64:

Nej, det är inga jordpunkter det har inget med detta att göra, då ju ett kort som ligger på en kartong eller bräda inte har dessa punkter iskruvade, jag vet inte vart många får detta ifrån och det är inte första gången jag skriver om detta felaktiga påstående i detta forum. Please!

Jo, dessa punkter är kopplade till jordplanet i kretskortet, det finns många bra anledningar att koppla jordplanet till skärm (shield).

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jo, dessa punkter är kopplade till jordplanet i kretskortet, det finns många bra anledningar att koppla jordplanet till skärm (shield).

Nej de har inget med jordningen att göra, då skulle du inte kunnat använda kortet utanför chassit. PUNKT!

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Jalle64:

Nej de har inget med jordningen att göra, då skulle du inte kunnat använda kortet utanför chassit. PUNKT!

Jag vet ärligt inte riktigt vad jag ska svara. Det är väl ingen som har hävdat att dessa är de enda jordpunkterna?

På sekundärsidan sitter det många grejer mot jord. Nätaggets jordkablar är kopplade mot moderkortets jordplan. Jordplanet sträcker sig till skruvhålen som i sin tur jordar mot chassit.

Funktionellt finns det inga bekymmer att köra utan jordning mot chassi men vi har EMI och EMC-krav på marknaden som gör det önskvärt att minska störningar. Egentligen finns det bara fördelar, men som sagt, ingen har sagt att det är den enda vägen till jord från moderkortet.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag vet ärligt inte riktigt vad jag ska svara. Det är väl ingen som har hävdat att dessa är de enda jordpunkterna?

På sekundärsidan sitter det många grejer mot jord. Nätaggets jordkablar är kopplade mot moderkortets jordplan. Jordplanet sträcker sig till skruvhålen som i sin tur jordar mot chassit.

Funktionellt finns det inga bekymmer att köra utan jordning mot chassi men vi har EMI och EMC-krav på marknaden som gör det önskvärt att minska störningar. Egentligen finns det bara fördelar, men som sagt, ingen har sagt att det är den enda vägen till jord från moderkortet.

Du behöver inte svara på detta då det jag säger är sant, och att det alltid har varit ... just fästpunkter inget annat.

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Jalle64:

Du behöver inte svara på detta då det jag säger är sant, och att det alltid har varit ... just fästpunkter inget annat.

Fast som jag förklarar över så stämmer inte det du säger. Det finns många fördelar med att ge en returväg för strömmarna med lägsta möjliga impedans vilket är resultatet av att jorda jordplanet flera gånger i chassit och således ge en returväg i en många gånger högre topologi.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Skrivet av DavidtheDoom:

Fast som jag förklarar över så stämmer inte det du säger. Det finns många fördelar med att ge en returväg för strömmarna med lägsta möjliga impedans vilket är resultatet av att jorda jordplanet flera gånger i chassit och således ge en returväg i en många gånger högre topologi.

Är väl bara ta en multimeter med summer/ohm och kolla. Summar/ohm så är jord, annars inte. Har inget moderkort liggandes, så kan ej kolla.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 32GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Skrivet av Goteborgan:

Är väl bara ta en multimeter med summer/ohm och kolla. Summar/ohm så är jord, annars inte. Har inget moderkort liggandes, så kan ej kolla.

Lite info igen omkring detta fenomen:

https://superuser.com/questions/1138512/what-exactly-is-groun...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det mest framröstade svaret i länken som du skickade är "Take a multimeter and find it out?", vilket är precis detsamma som @Goteborgan föreslog.

Det är skillnad på "chassi/case ground" och vanlig jord. "Chassi/case ground" används för att förbättra EMC- och EMI-egenskaperna. Visst finns det ofta andra jordningspunkter för chassit, bland annat IO-plåten och skruvarna som går in i nätaggregatet, men det är inte alltid dessa används eller fyller sin funktion. Det är till exempel vanligt att IO-plåten inte används eller att nätaggregatet sitter skruvat i plast på billigare chassin. Då är moderkortsdistanserna den huvudsakliga jordanslutningen för chassit.

Om du vill ha en källa står det kort om detta här:
https://incompliancemag.com/article/the-grounding-symbols/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ändrar inte faktumet är punkterna ändock normalt sett är 'jord', även om det 'bara' är fästpunkter.

Skrivet av Goteborgan:

Punkterna för skruvarna är normalt sett jord, eller har i alla fall varit det på alla moderkort jag har kollat på. Har mätt på flertalet kort och resultatet har alltid varit detsamma.

Kan även tillägga att det ansågs vara jordpunkter i den utbildning jag fick av tillverkare för bra många år sedan.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Goteborgan:

Skrivet av Jalle64:
Skrivet av TMG:

Det mest framröstade svaret i länken som du skickade är "Take a multimeter and find it out?", vilket är precis detsamma som @Goteborgan föreslog.

Det är skillnad på "chassi/case ground" och vanlig jord. "Chassi/case ground" används för att förbättra EMC- och EMI-egenskaperna. Visst finns det ofta andra jordningspunkter för chassit, bland annat IO-plåten och skruvarna som går in i nätaggregatet, men det är inte alltid dessa används eller fyller sin funktion. Det är till exempel vanligt att IO-plåten inte används eller att nätaggregatet sitter skruvat i plast på billigare chassin. Då är moderkortsdistanserna den huvudsakliga jordanslutningen för chassit.

Om du vill ha en källa står det kort om detta här:
https://incompliancemag.com/article/the-grounding-symbols/

Skrivet av roxkz:

Ändrar inte faktumet är punkterna ändock normalt sett är 'jord', även om det 'bara' är fästpunkter.

Punkterna för skruvarna är normalt sett jord, eller har i alla fall varit det på alla moderkort jag har kollat på. Har mätt på flertalet kort och resultatet har alltid varit detsamma.

Nu får vi nog ta detta som ett avklarat ämne, och då det är off topic kan det vara vettigt att fortsätta i ny tråd. Jag kan då flytta inläggen.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam

För att strö lite salt i såren.
Jag skickade in mitt moderkort till Proshop i Söndags, de fick kortet i går och de skickar nu en retur.
Status är reparerat, om de lyckats få igång kortet eller om det är ett ersättningskort låter jag vara osagt, till dess att jag fått det, spelar egentligen ingen roll så länge det fungerar.
Jag har alltså inga anmärkningar mot Proshop och deras garantihantering.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: Bara o hoppas att det verkligen funkar när du får det nu, så de inte bara stoppat i ström och sett en lampa lysa upp på moderkortet. Av allt jag läst om dom så skulle jag inte alls bli förvånad om det är vad de gjort.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Weikav Stars75 // Mouse: Redragon M686 // Display 1: Philips 34M2C6500 // // Display 2: Dell S3422DWG // Cam: Nikon D7500 //

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av knaz:

@Ratatosk: Bara o hoppas att det verkligen funkar när du får det nu, så de inte bara stoppat i ström och sett en lampa lysa upp på moderkortet. Av allt jag läst om dom så skulle jag inte alls bli förvånad om det är vad de gjort.

Nu skall vi inte måla fan på väggen!
Nej man skall inte;

1. Sälja skinnet innan björnen är skjuten.

2. Ropa hej innan man är över bäcken.

Visa signatur