Permalänk
Medlem

Dator 20k för gaming och jobb

Hej!

Tänkte bara stämma av med er som kan det här bättre än mig innan jag lägger beställning. Ska ha en dator runt 20k för gaming (1440p/144hz skärm som ska drivas) och jobb med ett par kriterier.

  • GPU ska vara AMD

  • 2st separata diskar för Windows/Linux dual boot

Anledning till AMD GPU är drivrutiner till Linux och anledningen till dubbla diskar är att jag vill ha jobb/privat separerat fysiskt på olika diskar.

Ser bygget nedan OK ut eller är det något som ni absolut hade bytt ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psyence:

Hej!

Tänkte bara stämma av med er som kan det här bättre än mig innan jag lägger beställning. Ska ha en dator runt 20k för gaming (1440p/144hz skärm som ska drivas) och jobb med ett par kriterier.

  • GPU ska vara AMD

  • 2st separata diskar för Windows/Linux dual boot

Anledning till AMD GPU är drivrutiner till Linux och anledningen till dubbla diskar är att jag vill ha jobb/privat separerat fysiskt på olika diskar.

Ser bygget nedan OK ut eller är det något som ni absolut hade bytt ut?

https://komponentkoll.se/bild/BIIQU.png

Jag hade gjort såhär mortar har 2st m.2 platser och med pengarna sparade kan du köpa en 3900x istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Jag hade gjort såhär mortar har 2st m.2 platser och med pengarna sparade kan du köpa en 3900x istället.

https://komponentkoll.se/bild/lLjcL.png

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset sifri!

Permalänk
Medlem

Det är så att köpa budget moderkort för att spendera pengarna på annat och få mer prestanda är ingen ”genialisk” idé. Ditt bygge var väldigt bra som du gjorde den. Ett bättre moderkort, såsom ett bättre nättag är ofta avgörande på hur ”normalt” datorn bete sig efter några år.

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinceAkStyle:

Det är så att köpa budget moderkort för att spendera pengarna på annat och få mer prestanda är ingen ”genialisk” idé. Ditt bygge var väldigt bra som du gjorde den. Ett bättre moderkort, såsom ett bättre nättag är ofta avgörande på hur ”normalt” datorn bete sig efter några år.

Har sett tester med mortar och 3900x den ska inte va dålig för de enda skillnaden mellan b450 och x570 är egentligen sli och PCI express 4 som har noll betydelse för det han vill göra så håller inte riktigt med dig, vrm lösningen på mortar max ska va en av de bästa för 3000 serien

Skickades från m.sweclockers.com