Hur många Watt använder olika datorkomponenter?

Permalänk
Medlem

Hur många Watt använder olika datorkomponenter?

Hur många Watt använder olika datorkomponenter?

Har sett en sida där man kan se på ett ungefär vad olika delar i en dator drar, någon som vet?

Vill veta hur mycket cd-rom enheter, hårddiskar m.m. drar. Någon som kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

På CD, hårddisk osv brukar det väl stå hur mycket de drar.

Permalänk
Medlem

Ja, på enskilda delar så står det på hur mycket de förbrukar. Dock så drar de inte alltid max, om du vill få reda på hur mycket hela datorn drar så får du koppla in en strömmätare, jag har gjort det och min dator + skärm drar ca 350W

Permalänk
Hedersmedlem

några ex.
RAM 8W per 128MB
CD/DVD-rom 10-25W
P4-processor 70W
7200rpm disk 5-20W
Moderkort (endast kortet) 25-70W
AGP grafikkort 30-60W

Där har du dom vanligaste komponenterna, det skiljer sig ganska mycket från komponent till komponent. Nu har du i alla fall nånting att gå på.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

Genom och veta hur många W olika komponenter tar kan du inte veta hur starkt nättaggregat du ska ha om det är det du vill komma fram till

Permalänk
Medlem

Jo Droogie det var det jag tänkte komma fram till. men varför funkar det inte så? Rent teoretiskt borde det väl vara så?

Permalänk
Medlem

Du måste veta hur effekten är fördelad över de olika utspänningarna som nätagget har. Köp ett Antec Truepower och var nöjd säger jag.

Permalänk
Medlem

Re: Hur många Watt använder olika datorkomponenter?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HenkeR
Hur många Watt använder olika datorkomponenter?
Har sett en sida där man kan se på ett ungefär vad olika delar i en dator drar, någon som vet?
Vill veta hur mycket cd-rom enheter, hårddiskar m.m. drar. Någon som kan hjälpa mig?

Självklart!

Kolla på den här sidan (kräver jacascript men är mycket bra).

http://www.challenge-my.com/goopsulator/

Tänk bara på att hans CPU-lista är lite gammal, räkna med att en P4 3.0C drar 120-140W på 12volten. Överklockad ännu mer.

Själv hade jag problem att överklocka mitt system men efter mycket meckande började jag misstänka strömbrist. Så med hjälp av den här sidan räknade jag snabbt ut att jag försökte dra 430W ur mitt 300W aggregat. Det värsta var att 12V drog drygt 18A och nätagget var specificerat till max 13A. Phuh

Permalänk
Medlem

Med mitt moderkort (samma som du har) var det 12V som började svikta vid för hög OC.

Då Enermax är strömstarkare på just 12V, så tog jag ett sånt framför Antec då det är ungefär samma prisnivå!

Visa signatur

HP Spectre x360 15"
i7-9750H, 16 GB DDR4-2666, GTX 1650 4 GB, 1 TB SSD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HenkeR
Jo Droogie det var det jag tänkte komma fram till. men varför funkar det inte så? Rent teoretiskt borde det väl vara så?

Inte riktigt.. Ett nätaggregat består av många olika små nätaggregat kan man säga.. Om jag har fattat rätt

läs här : http://firingsquad.gamers.com/guides/power_supply/

Btw.. tog ett tag att svara :(, har haft lite problem med min anslutning.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

tror inte att den listna kan stämma....
isf skulle jag dra ca 360w och då har jag inte räknat med lysrören och fläktkontrollen
Mitt nätagg pallar bara 340 så

Visa signatur

|< #1 Fisken i valnötslådan kände lusten att suga tomater på arbetet >|
|< #2 Bögens lutfisk suger torrt i skafferiet >|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Capture
tror inte att den listna kan stämma....
isf skulle jag dra ca 360w och då har jag inte räknat med lysrören och fläktkontrollen
Mitt nätagg pallar bara 340 så

Det är en guide, inget annat. Men om den visar att man ligger över bör man dra öronen åt sig. De flesta nätagg mår bäst av 30-70% belastning. Men klarar av överbelstatning utan större problem. Under en period. Sedan dör den och om man har otur så är det sista den ger ifrån sig en fin liten strömspik som gör att man för en bråkdel av en sekund får en mycket mycket snabb dator

Permalänk
Medlem

Testet säger att min burk ska ta ca 353watt utan OC. Har ett 250watts nätagg från Aopen Kanske dags att byta...

En elmätare säger att den tar ca 150watt utan skärm

Permalänk
Medlem

va glad om den funkar å skit i "teorin" bakom det

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

vadå utan skärm?
skärmen har egen strömförsörning som ju går på 220V...

Permalänk
Medlem

Man brukar koppla in grejerna i en sockerbit o mäta den. För att fåkolla på hela stationen.
Sen har vissa datorer strömförsörjning till skärmen där bak.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Hedersmedlem

Grendosa, inte sockerbit.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |