Permalänk
Avstängd
Skrivet av Halldin:

Oculus Link Beta finns nu: https://uploadvr.com/oculus-link-beta-launch/

Officiellt rekommenderad kabel: https://uploadvr.com/oculus-link-recommended-usb-cable/

Funkar ej med AMD än, eller vissa äldre nVidia-kort: https://uploadvr.com/oculus-link-beta-supported-gpus/

Någon som testat med en kabel som finns här i sverige ?

Det borde väl rimligen funka med vilken USB3 -> C kabel som helst ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dtv5n:

Någon som testat med en kabel som finns här i sverige ?

Det borde väl rimligen funka med vilken USB3 -> C kabel som helst ?

Antagligen, ja. Dock max 3 meter lång och välj helst en med vinklad hane in i headsetet.

Permalänk
Medlem

Läste någonstans att kabeln måste klara USB 3.1 eller 3.2.
Testade som snabbast med en kort kabel som jag vanligtvis har mellan headset och powerbank. Fungerade riktigt bra. Blir till att jaga en lång nu.

Edit:
Men jag har också läst om de som har 3-meters 3.0 där det fungerar bra.

Permalänk
Avstängd

Vad tycker ni om Oculus Link ? Själv tycker jag bildkvalitén är rätt dålig. Får mycket skarpare bild med Virtual Desktop över Wifi än vad jag får med Oculus Link.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hide55:

Vad tycker ni om Oculus Link ? Själv tycker jag bildkvalitén är rätt dålig. Får mycket skarpare bild med Virtual Desktop över Wifi än vad jag får med Oculus Link.

Finns diskussioner om det på Reddit där det verkar som att SteamVR har någonting för sig som inte Oculus Home har. Så det kan nog bli bättre under betans gång.

Permalänk
Medlem

Jag ville ha en kabel innan helgen så jag beställde den här från Inet. Det är tyvärr ingen vinklad kontakt men den fungerar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ppr74:

Jag ville ha en kabel innan helgen så jag beställde den här från Inet. Det är tyvärr ingen vinklad kontakt men den fungerar bra.

Jag köpte också samma kabel och kan bekräfta att det fungerar utmärkt. Kör med 980 Ti och USB3-port direkt in till moderkortet (front-panelen på chassit fungerade inte)

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 9 5950X GPU Gigabyte RTX 4090 RAM G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600MHz CL16
MOBO Asus ROG Crosshair VIII Hero CHASSI Fractal Design Define 7 Compact SKÄRM LG UltraGear 27GN950
SSD Corsair Force MP600 2TB PSU Corsair HX 1200W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdrag:

(front-panelen på chassit fungerade inte)

Samma här. Jag hade testat med en 30 cm i fronten och blev lite orolig när inte 3m fungerade. Men direkt i moderkortet så...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag köpte en aktiv förlängningskabel från Deltaco på 7 meter och det fungerar prima.

Min Oculus Link-setup:
USB 3.0-port på moderkort -> Deltaco 7m förlängning (kopplad med extern strömförsörjning) -> Deltaco 3m USB A -> C -> Oculus Quest

Uppdatering: Verkar tappa anslutning lite då och då under spelande med förlängningskabeln. Det löser sig genom att koppla ut och in så funkar det igen. Skulle tro att det är längden som gör det instabilt, så jag rekommenderar en kortare sladd.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 9 5950X GPU Gigabyte RTX 4090 RAM G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600MHz CL16
MOBO Asus ROG Crosshair VIII Hero CHASSI Fractal Design Define 7 Compact SKÄRM LG UltraGear 27GN950
SSD Corsair Force MP600 2TB PSU Corsair HX 1200W

Permalänk
Medlem

Hur funkar det för er att streama från oculus/steam från datorn nu då? Funkar alla spel från dom då?
Hur är delayen?

Permalänk
Medlem

Tror jag också ska köpa en Oculus Quest inför HL Alyx. Min prioritet är convenience, vill inte sätta upp basstationer eller koppla många kablar. Bara en enda USB kabel låter ju underbart, eller kanske t.om. provar trådlösa hacks (läste att man kan köra typ Virtual Desktop lösningar och liknande...)

EDIT: Är lite orolig om USB kabeln. Ska byta till ett X570 Elite moderkort inom kort, borde väl gå att koppla Deltaco 3m kabeln i en av de röda USB portarna på bak I/O eller hur? Eller måste jag använda interna USB 3.1 headern ?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Tror jag också ska köpa en Oculus Quest inför HL Alyx. Min prioritet är convenience, vill inte sätta upp basstationer eller koppla många kablar. Bara en enda USB kabel låter ju underbart, eller kanske t.om. provar trådlösa hacks (läste att man kan köra typ Virtual Desktop lösningar och liknande...)

EDIT: Är lite orolig om USB kabeln. Ska byta till ett X570 Elite moderkort inom kort, borde väl gå att koppla Deltaco 3m kabeln i en av de röda USB portarna på bak I/O eller hur? Eller måste jag använda interna USB 3.1 headern ?

AMD supportas inte: https://uploadvr.com/oculus-link-beta-supported-gpus/

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

@Prelatur: Grafikkort ja. Mitt grafikkort är Nvidia 1080TI. Processorn blir AMD dock.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Hur funkar det för er att streama från oculus/steam från datorn nu då? Funkar alla spel från dom då?
Hur är delayen?

Jag tycker det fungerar bra. Lite småknas har det varit, men det är ju beta och så har jag bara ett 1060.
Installerade Digital Combat Simulator och flög lite via SteamVR och det fungerade direkt utan problem.
Någon delay känner inte jag personligen av.

Permalänk
Medlem

John Carmack tror han kommer kunna kräma ur mer bandbredd ur Oculus Link de kommande månaderna: https://mobile.twitter.com/ID_AA_Carmack/status/1198350474526...

Permalänk
Medlem

Så jag beställde 64GB varianten ifrån Komplett (de har pyttelite rea på den just nu).
Jag vet att man får det billigare om man köpte direkt från Oculus eller Amazon.de men jag ville ta från Komplett så jag kan enkelt nyttja öppet köp vid behov + att jag får den snabbare troligen, är sugen på att börja experimentera med den.
En mer resonlig människa hade väntat till fredag iaf, men jaja

Iaf så undrar jag, vad ska jag kolla på när det gäller att streama PC VR spel trådlöst till Quest? Är det Virtual Desktop som gäller? ALVR?
Jag tänker att jag borde ha hyfsat bra chans att få trådlös streaming att fungera bra då jag har Amplifi HD mesh i huset som kör på 5GHz och jag har routern och en av sändarna nära mig. Värt att prova iaf.

Annars ska jag köra med Link kabeln. Beställde Deltaco kabeln från Inet också.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Så jag beställde 64GB varianten ifrån Komplett (de har pyttelite rea på den just nu).
Jag vet att man får det billigare om man köpte direkt från Oculus eller Amazon.de men jag ville ta från Komplett så jag kan enkelt nyttja öppet köp vid behov + att jag får den snabbare troligen, är sugen på att börja experimentera med den.
En mer resonlig människa hade väntat till fredag iaf, men jaja

Iaf så undrar jag, vad ska jag kolla på när det gäller att streama PC VR spel trådlöst till Quest? Är det Virtual Desktop som gäller? ALVR?
Jag tänker att jag borde ha hyfsat bra chans att få trådlös streaming att fungera bra då jag har Amplifi HD mesh i huset som kör på 5GHz och jag har routern och en av sändarna nära mig. Värt att prova iaf.

Annars ska jag köra med Link kabeln. Beställde Deltaco kabeln från Inet också.

Ett tips är att maila Oculus support med kvitto på att du köpt den efter 21 november. Då får du nämligen alla tre episoder av Vader Immortal gratis.

Senaste versionen av Virtual Desktop verkar vara det som funkar bäst för flest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Ett tips är att maila Oculus support med kvitto på att du köpt den efter 21 november. Då får du nämligen alla tre episoder av Vader Immortal gratis.

Senaste versionen av Virtual Desktop verkar vara det som funkar bäst för flest.

Tack för det. Ska komma ihåg det. Jag tycker när jag läste det finstilta på Oculus sida så verkar det som att spelen aktiveras automatiskt när man aktiverar enheten. Det löser sig!

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr Cain:

Skulle vilja slå ett slag för Lambda1VR som är en omimplementation av Goldsrc-motorn till Android (nu portad till VR), som bl.a används i Half-Life 1.
Det finns att hämta här: https://www.lambda1vr.com/

Eller laddas enkelt in med SideQuest. Det kräver dock att ni har köpt HL1 via steam eller liknande (HL1: source fungerar inte).

Jag spelade klart det nu i helgen, 20 år sedan jag spelade igenom det sist. Och jag får nog säga att det är bland mina top 3 bästa VR-upplevelser hittils. Allt funkar såpass bra, från att dra fram kofoten över axeln, till att sikta in sig med automatvapnet.

Nu blir det att installera Blueshift och fortsätta äventyret som Barney istället för Gordon.

Samma person som har donat med Lambda1VR släpper en Quake 2-port imorgon. Första 3 nivåerna går att köra gratis med Quake 2 demot, men har man hela spelet går det att köra hela.

Permalänk
Medlem

Har provat Link nu med kabeln som rekommenderades från Inet och det funkar fint. Finns det några bra demos man kan prova för en som aldrig kört pc vr förut och finns det nåt spel som är värt att köpa?

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Har provat Link nu med kabeln som rekommenderades från Inet och det funkar fint. Finns det några bra demos man kan prova för en som aldrig kört pc vr förut och finns det nåt spel som är värt att köpa?

Gratis demos som är värt att testa:
Google Earth VR
The Lab

Om du redan har köpt Robo Recall till Quest så är det cross-buy så du kan spela det med mycket bättre grafik på PC.
Asgard's Wrath har fått mycket bra betyg och känns som den första fullskaliga AAA-titeln för VR.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 9 5950X GPU Gigabyte RTX 4090 RAM G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600MHz CL16
MOBO Asus ROG Crosshair VIII Hero CHASSI Fractal Design Define 7 Compact SKÄRM LG UltraGear 27GN950
SSD Corsair Force MP600 2TB PSU Corsair HX 1200W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Har provat Link nu med kabeln som rekommenderades från Inet och det funkar fint. Finns det några bra demos man kan prova för en som aldrig kört pc vr förut och finns det nåt spel som är värt att köpa?

Har själv inte kört Link ännu till mitt Quest men skulle vilja. Men när du skriver kabeln som rekommenderas från Inet, är det den på 3 meter från Deltaco för 149 du menar då?
Känns 3 meter för kort eller funkar det bra?
Märkt några defekter/konstigheter i grafiken, delay osv?

När det kommer till demos, fungerar inte SteamVR och det kända The Lab spelet? Har hört att Steam ska få/ha support men inte sett något om de funkar som de ska.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Har själv inte kört Link ännu till mitt Quest men skulle vilja. Men när du skriver kabeln som rekommenderas från Inet, är det den på 3 meter från Deltaco för 149 du menar då?
Känns 3 meter för kort eller funkar det bra?
Märkt några defekter/konstigheter i grafiken, delay osv?

När det kommer till demos, fungerar inte SteamVR och det kända The Lab spelet? Har hört att Steam ska få/ha support men inte sett något om de funkar som de ska.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja precis det är den kabeln. Jag har inte så mycket utrymme framför datorn så för mig räcker kabeln bra men det beror ju på hur mycket utrymme man själv vill ha.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdrag:

Gratis demos som är värt att testa:
Google Earth VR
The Lab

Om du redan har köpt Robo Recall till Quest så är det cross-buy så du kan spela det med mycket bättre grafik på PC.
Asgard's Wrath har fått mycket bra betyg och känns som den första fullskaliga AAA-titeln för VR.

Provade robo recall och det var ju bra mycket snyggare än direkt i headsetet. Flöt på bra men segade lite ibland men det beror nog mer på datorn än linken.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Provade att markulera min order jag gjorde, där betalningen inte kom genom av okänd anledning.
Funkade och nu är paketet på väg.
Det ska komma fram på onsdag är det beräknat.
Men problemet nu är istället att jag insett att det skickas med UPS, vilket är piss.
Och som jag förstått det så lämnar dom inte av paket på andra utlämningsställen såsom hos t.ex. Posten eller DHL.
Utan någon av deras egna "UPS access point".
Problemet är att jag inte kommer kunna vara hemma och ta emot paketet(och jag bor i lägenhet).
Skulle då såna fall vilja flytta leveransadressen till arbetet jag jobbar på och ta emot det där.

Går det att fixa på enkelt sätt? Har sett "UPS My Choice" men måste då bekräfta min identitet och då är det enda alternativet "PIN-kod till brev". Brev som i fysiskt brev eller dålig översättning på mail/email? Om de är fysiskt lär jag knappast hinna få det innan leveransdagen..
Eller ta kontakt med supporten och försöka be dom ändra?

Mvh.

Jag fick ett SMS från UPS där jag kunde svara på sms med en "1" för att få det lämnat till utlämningsställe alt. svara med "2" + portkod för att få det hemlev.

Smidigt.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Är det stor skillnad på Oculus Quest med kabel och Oculus S?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inte för att det egentligen behövdes men blev för nyfiken för att låta bli FrankenQuest:

Har inte provat mer än några minuter, men lutar åt att det inte är värt det för de flesta. Det går att ställa in avstånd med ett skruvhjul och högtalarna har såklart mycket mer bas än de inbyggda, men man kommer väldigt långt med att ha en motvikt på den vanliga Quest-strappen. Skruvhjul är smidigt när man växlar användare, men inte lika smidigt som den vanliga om man kör själv. Högtalarna verkar för övrigt lite pilliga.

Som synes fick jag slänga på motvikt (ett 10000mAh-batteri) även på DAS, det behövs för viktbalansen. Sen hade jag en VRCover back foam till vanliga strappen, den på DAS är inte lika behaglig. Går att köpa en sådan till DAS också såklart, men det blir mycket prylar till slut.

Om någon är intresserad kan jag fylla på med info när jag provat lite mer.

Permalänk
Medlem

Fick hem min Quest igår och har hunnit leka med den lite. Wall of text incoming.

Igår körde jag bara "native" Quest VR, för jag hade inte fått hem Deltaco kabeln.

Första intryck var att det var så sjukt befriande att ha det trådlöst. Bara något enkelt som att rita ut guardian gränserna var så mycket bättre trådlöst för man slipper fundera på att kabeln snurrar runt en när man gör en cirkel.

Mitt andra intryck var att jag är sjukt nöjd med mina nya glasögon jag skaffade här i höstas, då de inte har någon ram och har väldigt smala bågar. Inte spelat VR sedan jag skaffat dem men de är ju perfekt för det. (Silhouette Titan 5451 för de som undrar.)

Sedan spelade jag bara Beat Saber. Funkade bra tyckte jag. Inget att klaga på direkt. Märkte inget uppenbart dåligt.

Men idag så fick jag hem Deltaco kabeln, så jag hann prova Link lite och jepp, funkade bra. I princip så kopplade jag in den och så kom det fram om jag ville enabla Link (Beta), så jag gjorde det och vipps kunde jag spela alla SteamVR spel också.
Spelade Steam versionen av Beat Saber och jag tror det kändes bättre. Kändes om att det var mindre latency och såg något skarpare ut. Ingen jätte skillnad, men det kändes bättre.

Dock insåg jag ganska fort att jag hatade att ha en kabel igen. Ibland råkade jag smälla i den med en av kontrollerna när jag spelade Beat Saber, när jag vände mig om kände jag den efter benet och ja, usch. Frihetskänslan försvann helt.

Så jag började forska om Virtual Desktop då, och hittade denna guide och följde den. Att fixa så man kunde sideloada appar med SideQuest kändes lite som att man var ute på tunn is när man var tvungen att sätta headsetet i Developer Mode, installera adb drivutiner och att registrera sig som en utvecklare och aktivera USB debugging men nä det var faktiskt väldigt enkelt och det tog inte länge att fixa alls. Det verkade jobbigt och krångligt men det var väldigt straightforward.

Iaf så hade jag då Virtual Desktop igång och kunde börja köra PC VR trådlöst och jo då, frihetskänslan var tillbaka.
DOCK märker jag att det finns latency. Beat Saber kändes inte lika responsivt. Det var inte dåligt (jag kunde få full combo på låtar osv) men det kändes inte helt 1:1 responsivt. Det var inte lika illa som att spela på en TV som inte är i Game Mode, men nästan, någonstans där emellan.
Trots det, så föredrar jag detta ändå mycket mer. Är så sjukt mycket skönare att slippa fundera på om kabeln är ikopplad och om man kommer trampa på den eller om den snurrar runt sig.
Om man vill spela VR är det bara att ställa sig upp, ta på sig headsetet, starta Virtual Desktop, välja SteamVR och boom!

Vad jag funderar på nu är om det hade funkat bättre med en dedikerad Wifi accesspunkt, med egen ethernetkabel, som bara Questen är kopplad till... Någon som provat detta?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Ute efter köpråd:

Är det någon här som har gamla HTC Vive (jag har den) som skaffat en Quest eller kan ge lite feedback? Är det värt att byta upp sig, förutom att slippa alla sladdar? Det är för mig också ett jätteplus och nu när man kan streama och köra kabel om man vill så har den ju många fördelar.

Questen har ju lite bättre upplösning också likt Vive Pro. Så rent bildmässigt är det en uppgradering eller märker man inte mycket skillnad?

Skulle vara nice om ni kan dela lite olika tankar då jag är supersugen på Questen nu, priset är inget större problem men jag är ute efter en bättre bildupplevelse och inte enbart slippa sladdar. Skulle vara trevligt om den är bra nog att glo på film i VR-bio, bland annat.

Ett annat alternativ för mig skulle annars vara att köpa en Index med endast headset och använda Vive kontrollerna samt mina basestations som jag redan äger.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV || MSI Z170A KRAIT GAMING 3X || Intel Core i5 6600K || Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 2666MHz CL16 || EVGA GeForce GTX 1080 SC 8GB || SSD 128GB Samsung 830-Series + 447GB TOSHIBA-TR150 || Corsair RM750X 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av dauwid:

Ute efter köpråd:

Är det någon här som har gamla HTC Vive (jag har den) som skaffat en Quest eller kan ge lite feedback? Är det värt att byta upp sig, förutom att slippa alla sladdar? Det är för mig också ett jätteplus och nu när man kan streama och köra kabel om man vill så har den ju många fördelar.

Questen har ju lite bättre upplösning också likt Vive Pro. Så rent bildmässigt är det en uppgradering eller märker man inte mycket skillnad?

Skulle vara nice om ni kan dela lite olika tankar då jag är supersugen på Questen nu, priset är inget större problem men jag är ute efter en bättre bildupplevelse och inte enbart slippa sladdar. Skulle vara trevligt om den är bra nog att glo på film i VR-bio, bland annat.

Ett annat alternativ för mig skulle annars vara att köpa en Index med endast headset och använda Vive kontrollerna samt mina basestations som jag redan äger.

Jag äger ingen Vive, men jag har använt en och jag ägde tidigare CV1.
Linserna i Oculus Go/Rift S/Quest är signifikant bättre än linserna i Vive och CV1. Upplösningen är såklart bättre också, men bara att linserna är såpass mycket bättre gör ganska mycket för intrycket.

Tycker att VR-bio funkar om man har bra källmaterial.