Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ingenting jag hörttalas om iaf. Han skulle skjuta sig lite i foten om han gjorde något sådant medvetet.

Affärsvärldens artikel i ämnet är väl värt att läsa för de som inte förstår att Bolmesons (och andra inblandade i Better Globe) inte går att lita på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Börspsykologin är det som tar kål på småspararna. Köper på toppen och säljer på botten. Är ett livslevande exempel på det. Men visst har jag köpt enstaka aktier, helt random har det gått bra. Så fort jag försöker göra en analys, då går det åt skogen. På en av mina depåer har jag Realty Income som delar ut en gång i månaden. Jag vill varken vara bäst eller sämst. Att vara en medelmåtta duger då trenden de senaste årstionden har gått svagt uppåt, givetvis med hack. Det är därför man ska handla indexfonder varje månad.

När Aftonbladet skriver att världen håller på att gå under. Då är det köpläge, ju mer det tar emot. Desto viktigare är det att spara. För att slippa det jobbiga så automatiserar man allt och låter det jobba.

Givetvis är det så, jag tror man behöver vara med några börsfall och nitlotter och känna känslan, omfamna den. Alla har inte heller psykologin att snitta ner sig när marknaden visar motsatsen. Gäller även mig själv, jag tenderar dock sällan sälja av, men är dålig på att snitta ner mig, egentligen ska man dubbla instatsen varje gång index sjunker 10%. Kan t.om handla om enskilda bolag, och detta ser man relativt ofta, bolag som tappar 15-25% utan riktig förklaring, motsatsen sker även regelbundet.

Och precis som du säger så är de svagt uppåt, är du inte beredd att ta risk och gå utanför sentimentet så ska inte heller räkna med avkastning över real inflation. Något jag tror kommer bli ännu mer vardag när minus och 0 räntor är här för att stanna och det mesta som är anses tryggt är fullvärderat, alla sitter redan i den båten. T.om pensionsfonder har blivit tvingade ut på risk sidan, riskfri avkastning börjar bli ett minneblott, och om de existerar så kan du räkna med skyhög värdering, vilket är risk i sig.

jag gillar fonder, men jag har mer och mer börjat luta åt value investing, där du försöker hitta kandidater som trots allt tjänar hyffsade pengar och levererar något viktigt, men som marknaden likväl har kastat åt sidan, förmodligen för de är inom tråkiga sektorer och saknar tillfällig tillväxt, men så har alla sektorer sina perioder. De kan handla om att t.ex plocka upp vissa industri kandidater när konjunkturoron är som störst och alla flyr mot defensivt likt ica, fastighetsbolag och läkemedel.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Någon mer som svarat på K-fastigheter? Har lagt ett svar på 300 aktier, med lite tur så tjänar man 10% på fredag.

Det blev ingen tilldelning för mig.

Permalänk
Inaktiv

Ingen tilldelning här heller, 146kr och stigande när jag precis tittade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den bästa strategin för att lyckas är att följa tidningarnas experter och göra precis tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malve:

Affärsvärldens artikel i ämnet är väl värt att läsa för de som inte förstår att Bolmesons (och andra inblandade i Better Globe) inte går att lita på.

Intressant.

Nä ingen tilldelning för mig heller, trist, hade tjänat en rejäl hacka ser jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör en massa aktieindexfonder.
Låg kostnad och bra för oss som inte orkar vara så insatta hela tiden.
De följer mer eller mindre börsutvecklingen, vilket brukar vara bra på lång sikt.
Så här inför en eventuell recession kanske det inte är den bästa tidpunkten att satsa dock.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

Intressant.

Nä ingen tilldelning för mig heller, trist, hade tjänat en rejäl hacka ser jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo verkligen, sneglat lite och verkar vara få som fått, och då ofta just 50 aktier. Kul för de som fick dock men ändå ganska intressant att följa hur aktien rör sig under förmiddagen.

Funderar själv nu på om de nu oanvända pengarna ska fyllas på i ordinarie sparandet eller ligga separat, tillgängligt och redo till nästa gång. Eller separat och investerat och hoppas man hinner sälja i tid.

Permalänk
Mattecoach

Såg att någon redan har nämnt Better Globe, vad tycker ni om det?

Jag tappade allt förtroende för Jan efter att han började skriva om det. Känns nästan värre än Scientologi när det krävs avtal osv. för att få se siffrorna för bolaget.
Alla vet att det inte finns något som garanterad avkastning, alla affärsmän i världen hade planterat träd på varenda markplätt i Afrika om det var så lätt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Såg att någon redan har nämnt Better Globe, vad tycker ni om det?

Jag tappade allt förtroende för Jan efter att han började skriva om det. Känns nästan värre än Scientologi när det krävs avtal osv. för att få se siffrorna för bolaget.
Alla vet att det inte finns något som garanterad avkastning, alla affärsmän i världen hade planterat träd på varenda markplätt i Afrika om det var så lätt...

Inte svårt att räkna ut att det är ett pyramidspel. Men de har i alla fall marknadsfört det bra, det måste man ge de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monaco33:

Jag skulle behöva lite råd.
Jag håller på att spara ihop till en kontantinsats för ett framtida bostadsköp och har sparat rätt hårt i tre år och har nu lyckats spara ihop runt 260k. Allt ligger på ett e-sparkonto med noll ränta (Dumt, jag vet). Planen är att använda pengar om 3 år.

Jag har varit på möte med banken som rekommenderade mig att spara ungefär hälften i deras egna mix-fond.
Är det särskilt klokt att investera en rätt stor summa pengar i en och samma fond? Skulle kännas tryggare att sprida risken lite mer men jag känner mig alldeles för dåligt insatt och som nybliven småbarnsförälder så har jag ingen större tid att aktivt förvalta pengarna, utan ett bekvämt alternativ är att föredra.
Skulle ni följa bankens råd eller hur skulle ni gå tillväga?

Om du ska ha pengarna inom 3 år hade jag flyttat allt (eller större del) till sevenday som har sparränta på 0,9% och insättningsgaranti.
En liten del hade jag satt i en billig globalfond på Avanza. Din banks avgift på fonden skulle jag gissa på är från 1% och uppåt.
Vad var det för mix-fond de rekommenderade?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

För oss som handlar med aktier mm får inte missa detta program som sänds kring lönen i slutet av varje månad.
https://www.efn.se/privatekonomi/uppesittarkvall-25-nov-2019/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

@Pansardöden: Skulle du låna pengar för att investera? T.ex. öka på ditt bolån för att investera?

Om svaret på den frågan är ja, då bör du investera pengarna. Om svaret på den frågan är nej så bör du betala av på lånet.

Känns lite väll svart eller vitt. Jag har möjlighet att betala av mitt CSN lån idag, men då räntan är så extremt låg (0,16%) så anser jag att det är mer värt att ha de pengarna på börsen.

Ett annat alternativ hade varit att ta pengarna från börsen och betala ner bolånet. Men jag anser att bolån inte är för stort och jag är nöjd med den storlek på bolånet jag har men det innebär inte att jag vill låna mer pengar till för att investera på börsen. Utan jag håller snarare med bolån konstant medans istället för amortering så går pengarna in på börsen.

Skrivet av Aktsu:

En mer generell fråga till alla, hur mycket buffert känner sig folk här inne säkra med att ha. Dvs en buffert som är väldigt lättåtkomlig och kan användas när man än behöver det. Tror jag och frun är lite för mycket trygghetsnarkomaner då jag tror vi håller en väldigt stor buffert jämfört med vad som är brukligt.

Beror mycket på en egna situation både i form av arbete, familjesituation samt bostad. Tycker dina månadsutgifter för en månad är minimum, tre är bra, själv kom över lite extra pengar och visste att jag skulle byta jobb så jag ökade upp den till 6 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Känns lite väll svart eller vitt. Jag har möjlighet att betala av mitt CSN lån idag, men då räntan är så extremt låg (0,16%) så anser jag att det är mer värt att ha de pengarna på börsen.

Ett annat alternativ hade varit att ta pengarna från börsen och betala ner bolånet. Men jag anser att bolån inte är för stort och jag är nöjd med den storlek på bolånet jag har men det innebär inte att jag vill låna mer pengar till för att investera på börsen. Utan jag håller snarare med bolån konstant medans istället för amortering så går pengarna in på börsen.

Det verkar som att många tolkar det jag skrev väldigt svartvitt. Jag sa inte att man aldrig ska låna till investeringar, utan att man ska tänka igenom om man skulle tagit det lån man redan har för att göra den investering som man tänker göra.

Det du säger är egentligen att om du fick välja att ta ett lån med, CSNs villkor och en ränta på 0.16 %, för att investera så skulle du göra det. Och om du hade ett obelånat hus så skulle du belåna det, till den ränta som du nu betalar, för att investera.

Permalänk
Medlem

10% går till Lendify, 90% går till 4 olika portföljer:
- Investmentbolag (Väljer ut dem 4 bästa utifrån Substansrabatt, DA, och trend, köper dem löpande under året och väljer 4 nya nästa år)
- LV-HY ETF:s (Likaviktar i 3st utdelande smart-index ETF:er)
- Trendföljande ETF:s (Min "snabbaste" portfölj, ombalansering månatligen efter ett sammansatt volatilitetsjusterat momentum mått)

-VQM : (En egenframtagen kvantitativ strategi baserat på fundamental värdering, kvalitet, och sist momentum. Slagit börsen med råge med denna år efter år. Består av 16 innehav, där 4st byts ut rullande i ett förskjutet kvartal)

Tjänstepension ligger i SPP Global Multifactor
Premiepensionen ligger kvar på AP7

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Inaktiv

Har väl allt mitt sparande i min bostadsrätt som har stigit med 1.1 miljoner sedan köp, sedan har jag rika föräldrar och behöver inte spara något till min pension.

Permalänk
Medlem

@anon301768: du har inte några egna barn eller planerar att skaffa? När jag tänker på mitt pensionssparande så är det Inte uteslutande pengar till mig själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Jag har tänkt att lägga mitt kapital så här hos Avanza, borde jag tänka om? ni som har erfarenhet och kan det här har ni några tips?

30% Avanza Global
30% Avanza Zero
40% Aktier

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobcat031:

Jag har tänkt att lägga mitt kapital så här hos Avanza, borde jag tänka om? ni som har erfarenhet och kan det här har ni några tips?

30% Avanza Global
30% Avanza Zero
40% Aktier

Jag hade kört mer globalt. Kör 50% investmentbolag och 50% fonder.

Fonderna är:
15% Plus småbolag.
60% Avanza Global
12.5% Öhmans Emerging Market
12,5% Swedbank Acess Asien

Småbolag ger överlag mer än "stora". Avanza Zero har låg avgift mer består mest av bolag som är stora och trötta. "Låg" andel eftersom investmentbolagen är svenska och vill inte ha för stor vikt i Sverige. Alternativ till småbolag är SEB Sverige Indexfond som täcker hela Stockholmsbörsen

Globalfond är väl bara hitta billigaste indexfond, precis som du gjort.

Vill dessutom ha tillväxtmarknader. Öhman och Swedbank har inte exakt samma geografiska täckning så kör med båda. Öhman är inte så billig men fokuserar på top 50 bolag sett i storlek och har slagit sina konkurrenter i flera år i sträck så kör vidare på den fonden.

Permalänk

@Ibymafayhas: Riktigt bra tips tack ser lovande ut! Jag är en rookie men ska läsa på mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobcat031:

Jag har tänkt att lägga mitt kapital så här hos Avanza, borde jag tänka om? ni som har erfarenhet och kan det här har ni några tips?

30% Avanza Global
30% Avanza Zero
40% Aktier

Det kan vara bra, det kan vara mindre bra, det beror på vilka aktier du väljer. Zero består av de 30 största bolagen på Stockholmsbörsen och som grupp har de gått rätt dåligt det sista året även om det finns undantag.

Hade jag börjar nu hade jag nog valt Avanza Global, Spiltan Investmentbolag och Spiltan Stabil till att börja med. Öhman Global Growth är en trevlig krydda. Xact Högavkastande är en annan favorit, en börshandlad fond, liksom Xact Småbolag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Det kan vara bra, det kan vara mindre bra, det beror på vilka aktier du väljer. Zero består av de 30 största bolagen på Stockholmsbörsen och som grupp har de gått rätt dåligt det sista året även om det finns undantag.

Hade jag börjar nu hade jag nog valt Avanza Global, Spiltan Investmentbolag och Spiltan Stabil till att börja med. Öhman Global Growth är en trevlig krydda. Xact Högavkastande är en annan favorit, en börshandlad fond, liksom Xact Småbolag.

Skickades från m.sweclockers.com

Det här verkar bra? Hur många fonder ska man investera i hur många brukar man ha? är det en bra spridning och köra på dessa?

Avanza Global
Öhmans Emerging Market
Swedbank Acess Asien
Spiltan Investmentbolag
Spiltan Stabil

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobcat031:

Det här verkar bra? Hur många fonder ska man investera i hur många brukar man ha? är det en bra spridning och köra på dessa?

Avanza Global
Öhmans Emerging Market
Swedbank Acess Asien
Spiltan Investmentbolag
Spiltan Stabil

Tre till sju fonder brukar vara lagom, det beror på hur intresserad man är och hur mycket tid man vill lägga på att följa upp dem. Sen beror det på vilken fördelning man har fonderna sinsemellan, Öhmans och Swedbanks fonder är högriskfonder med inriktning på Asien, Avanza Global är en stabil fond med innehav i många länder men med tyngdvikt på USA.

Du kan använda Morningstar Xray för att få ett hum om vilken exponering du får mot olika länder och marknader, då kan du laborera med olika fördelningar för att se hur det påverkar. Jag hade till en början siktat på 40% global, 20% vardera i spiltan och resten i Öhman och Swedbank.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zarkov:

Tre till sju fonder brukar vara lagom, det beror på hur intresserad man är och hur mycket tid man vill lägga på att följa upp dem. Sen beror det på vilken fördelning man har fonderna sinsemellan, Öhmans och Swedbanks fonder är högriskfonder med inriktning på Asien, Avanza Global är en stabil fond med innehav i många länder men med tyngdvikt på USA.

Du kan använda Morningstar Xray för att få ett hum om vilken exponering du får mot olika länder och marknader, då kan du laborera med olika fördelningar för att se hur det påverkar. Jag hade till en början siktat på 40% global, 20% vardera i spiltan och resten i Öhman och Swedbank.

Skickades från m.sweclockers.com

Avanza har också den funktionen nu, portföljanalys. Smidigt dessutom att man kan få en sammanslagen bild för flera konton.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Avanza har också den funktionen nu, portföljanalys. Smidigt dessutom att man kan få en sammanslagen bild för flera konton.

Bra tips, men det förutsätter väl att man redan köpt in sig i fonderna? Hos Morningstar kan man sätta ihop en fondportfölj på låtsas och analysera den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av glemmy:

@Guggen64: du har inte några egna barn eller planerar att skaffa? När jag tänker på mitt pensionssparande så är det Inte uteslutande pengar till mig själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej har inga barn och kommer inte skaffa några, har mindre en tio år till pension.

Permalänk
Medlem

Är det någon som köpt på sig Swedbank-aktier nu när dom står lågt? Tänker att en sån bank återhämtar sig väl alltid?

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Är det någon som köpt på sig Swedbank-aktier nu när dom står lågt? Tänker att en sån bank återhämtar sig väl alltid?

Jag har köpt på 139:-, funderar på att snitta ner mig måste bara få lös lite pengar 😁

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Är det någon som köpt på sig Swedbank-aktier nu när dom står lågt? Tänker att en sån bank återhämtar sig väl alltid?

Jag har köpt en del. Tänker att om det inte går upp så är det ju iaf trevlig utdelning på den, åtminstone historiskt. Nu har de ju sagt att de ska dra ner den, men iom att priset är så lågt så blir det förhoppningsvis rätt trevlig avkastning ändå.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Är det någon som köpt på sig Swedbank-aktier nu när dom står lågt? Tänker att en sån bank återhämtar sig väl alltid?

Swedbank är väl ett lysande exempel på en fallande kniv, den ena dåliga nyheten efter den andra...

Må vara att de kommer att pynta en hyfsad utdelning men det kommer knappast bli några 11,4% som avanza ger sken av (som bara på senast beslutade utdelning, inte kommande). Hälften kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.