Intel: "Core i3-9350K är snabbare än Ryzen 5 3600X i verkliga tester"

Permalänk
Medlem

Jag sitter här och läser igenom tråden, skrattar lite för mig själv.. Det var inte längesen många sweclockare gick man ur huse med fackla för att försvara intel's "ära", sist var väl när 1000-serien kom från AMD, lite mindre med gen 2 för folk började se vilket håll det gick åt.. Nu med Gen 3 så är Intel's fanbase på sweclockers en ganska tyst minoritet..

Jag älskar verkligen när en underdog slår från underläge, just pga det här

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

lite mindre med gen 2 för folk började se vilket håll det gick åt.

Så var det för mig, var inställd på 9900K som ersättare för min 6700K. Så kom den. Men den kändes lite väl "meh++++++" att kasta pengar på. Har kastat lite mer pengar på Ryzen, har varit hur kul som helst.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd rensad ***

Jag har rensat några inlägg, men säkerligen missat andra. Det blev lite väl mycket på gränsen till trollning och pajkastning i vissa inlägg. Ett hett ämne på Sweclockers men vi ska nog kunna klara att hålla kylan lite bättre.

/KimTjik
Moderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Så var det för mig, var inställd på 9900K som ersättare för min 6700K. Så kom den. Men den kändes lite väl "meh++++++" att kasta pengar på. Har kastat lite mer pengar på Ryzen, har varit hur kul som helst.

Blev det stor upplevd skillnad att byta från 6700k till Ryzen? Nu vart det svårt att gissa vilken av datorerna du bytte på eftersom du hade flera stycken Ryzen-datorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Helt ärligt tycker jag motsatsen. Jag vill verkligen att Lisa ska stå och med stora presentations-slides visa laddtider för att öppna notepad på en konferens med miljontals tittare. Sarkasmen skulle vara värt det och ingen skulle ju misstolka det. Har man glimten i ögat och bara noggrant undviker att öppet hänvisa till Intel kan det bli många bra skratt!

Haha jag skulle vilja se något hundratal böcker öppnas samtidigt i notepad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av devhdc:

Jag sitter här och läser igenom tråden, skrattar lite för mig själv.. Det var inte längesen många sweclockare gick man ur huse med fackla för att försvara intel's "ära", sist var väl när 1000-serien kom från AMD, lite mindre med gen 2 för folk började se vilket håll det gick åt.. Nu med Gen 3 så är Intel's fanbase på sweclockers en ganska tyst minoritet..

Jag älskar verkligen när en underdog slår från underläge, just pga det här

@devhdc

Ja det är lite kul att se Amds fanbase försvara AMD i denna tråd.
🙂

Permalänk
Medlem

Gå och lägg er fanboys!
Husqvarna är ändå bäst resten suger!!!

OT: Alltid kul att se när egna tillverkarna istället för att medge hur bra en konkurrent har lyckats med en produkt så ska man istället börja med interna "verkliga tester" för att slå sig själva på bröstet (absolut inte vinklade tester så klart..).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Intressant video från Jay, Here's what Bottlenecking REALLY looks like!, nu vet jag inte om spel passar in i dessa påstådda "verkliga tester" men han ger en hyfsad bild av hur en modern spelmotor som faktiskt kan utnyttja fler trådar presterar på 2C4T, 4C4T osv, med en 8700k som exempel.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk

@MrMadMax:
Trams. Stihl håller bättre, har billigare reservdelar samt drar lite mindre bränsle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

@MrMadMax:
Trams. Stihl håller bättre, har billigare reservdelar samt drar lite mindre bränsle.

Äsch det är något tyskt mög märke ju, de har ju aldrig vunnit något krig
Svenskt ska det vara!

...äntligen någon ordentlig diskussion.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

@MrMadMax:
Trams. Stihl håller bättre, har billigare reservdelar samt drar lite mindre bränsle.

Fel, min husqvarna motorsåg drar betydligt mindre soppa än svärfars sthil. Trots att jag har större såg och längre svärd. 😎

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Skrivet av MrMadMax:

Äsch det är något tyskt mög märke ju, de har ju aldrig vunnit något krig
Svenskt ska det vara!

...äntligen någon ordentlig diskussion.

Jag har mest kört röjsågarna. (hugger nån manuellt nuförtiden?)
Stihl ca 7,5 dl tank ca 60 - 80 minuter beroende på.
Husqvarna ca 9 dl tank ungefär samma eller sämre drifttid.

Sen får man byta ungefär en vinkelväxel per år på husqvarnasågarna. Vinkelväxeln är dessutom är betydligt billigare på stihl.
Det enda husqvarna har är ergonomin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Jag sitter här och läser igenom tråden, skrattar lite för mig själv.. Det var inte längesen många sweclockare gick man ur huse med fackla för att försvara intel's "ära", sist var väl när 1000-serien kom från AMD, lite mindre med gen 2 för folk började se vilket håll det gick åt.. Nu med Gen 3 så är Intel's fanbase på sweclockers en ganska tyst minoritet..

Jag älskar verkligen när en underdog slår från underläge, just pga det här

Lite svårt att förstå vad det hypas över egentligen..? AMD har alltså gjort 3 generationer Ryzen och är fortfarande sämre än 8700k..?

Jag köper det som är bäst, kunde inte bra mig mindre om var det står på wellpapp-förpackningar grejerna ligger i.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon298854:

@devhdc

Ja det är lite kul att se Amds fanbase försvara AMD i denna tråd.
🙂

Betalade hälften för samma prestanda med amd.
Stöd för samma plattform am4 i 4 generationer av uppgraderingar.
Oslagbart för samma prestanda om man frågar mig.

Hur man kan försvara att betala betydligt mer för intel och få samma eller sämre prestanda är oförståeligt

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

@wessmen: brorsans 3800X spöar min 8750H(bra kylning, cryonaut pasta och helt släppta powerlimits så långt det går, all core på ca 4GHz) och då är det stock mot stock.

Och det är inte lite heller, min får avg ca 270 fps i cs medans brorsans ligger på över 600 i avg, hans flyter också bättre. har även testat att rendera lite musik på hans burk bara för sakens skull idag, mycket mindre latens problem på hanns burk. jag har egentligen inga bekymmer med min dator, 3800x:en är vassare.

---------

Så för att svara på nyheten så tror jag inte denna i3an utan HT är bättre än en 3600x, inte på långa vägar! Sen de där med stabila drivare förstår jag inte heller, brorsans har nada problem och det har inte min heller.

Jag har haft en(och senare brorsan) KBL-X quad i5 på 5.35GHz och den hade nästan lika bra avg I CS (Diffa någon fps neråt för den, låg på ca 590) men då hade vi små problem med stutter på en helt ren windows installation.

Och körde man igång en webläsare med några flikar samt discord så tankade de ner till hälften. hade man ytterligare andra små grejer igång som wallpaper engine(brorsan gillar det, jag gillar att spara dom resurserna då jag anser det vara meningslöst)

så låg man 100 fps med fördörjningar och att datorn frös till i någon sekund. blev hjälpt av att köra in inställningen i wallpaper engine som pausar vid 3D men ärligtalat så var det inte roligt att spela cs då heller då fpsn tankade rejält.

andra spel som även är cpu tunga gick trögt och stuttrade.

Ju längre brorsan hade burken ju segare blev den, han har inte dom bästa webläsar-vanorna och den burken låg och tugga på 100% konstant

Så intel 9350K får min award: totalt världelös! Och den är ett prakt exempel på varför fler trådar inte bör undermineras. Och den kommer ju inte åldras med värdighet heller...

Men vad vet jag, jag är väl en amd fanboy nu?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

@wessmen: brorsans 3800X spöar min 8750H(bra kylning, cryonaut pasta och helt släppta powerlimits så långt det går, all core på ca 4GHz) och då är det stock mot stock.

Och det är inte lite heller, min får avg ca 270 fps i cs medans brorsans ligger på över 600 i avg, hans flyter också bättre. har även testat att rendera lite musik på hans burk bara för sakens skull idag, mycket mindre latens problem på hanns burk. jag har egentligen inga bekymmer med min dator, 3800x:en är vassare.

---------

Förlåt men orimliga anekdoter är jag helt ointresserad av. Sweclockers har tester likväl som alla andra testpaneler som visar att 3900x är som bäst likvärdig med en 8700k i gaming.

Men jag vet inte, jag kanske är en intel fanboy för att jag inte hoppar i stolen när AMD levererar något likvärdigt två år efter 8700k. Jag har inget behov av att hissa och dissa produkter men när trådens berättelser och tester inte stämmer överens blir det för mycket hyllningssång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Förlåt men orimliga anekdoter är jag helt ointresserad av. Sweclockers har tester likväl som alla andra testpaneler som visar att 3900x är som bäst likvärdig med en 8700k i gaming.

Men jag vet inte, jag kanske är en intel fanboy för att jag inte hoppar i stolen när AMD levererar något likvärdigt två år efter 8700k. Jag har inget behov av att hissa och dissa produkter men när trådens berättelser och tester inte stämmer överens blir det för mycket hyllningssång.

Ja, vi har inte tittat på samma test av SweClockers i alla fall, för jag har bestämt för mig att 3900X till och med slog 8700k i ett par titlar

EDIT: Det är faktiskt bara i total wars och far cry som 8700k är snabbare än 3900X enligt SweClockers tester

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Ja, vi har inte tittat på samma test av SweClockers i alla fall, för jag har bestämt för mig att 3900X till och med slog 8700k i ett par titlar

Skickades från m.sweclockers.com

Så är det, men glöm inte att 3900x får en boost av snabbare RAM.
Så testen är inte helt rättvisa.

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-9-3900x/14.html

Här har du ett test med samma hastighet. 3200ram.

8700k är några få fps snabbare i spel.

@ExcZist

uppdaterad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Så är det, men glöm inte att 3900x får en boost av snabbare RAM.
Så testen är inte helt rättvisa.

Stock är stock och det rättvist.
Skäll på intel att dem fortfarande kör 2666 istället för 3200.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Så är det, men glöm inte att 3900x får en boost av snabbare RAM.
Så testen är inte helt rättvisa.

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-9-3900x/14.html

Här har du ett test med samma hastighet. 3200ram.

8700k är några få fps snabbare i spel.

@ExcZist

uppdaterad.

Jadu, där var ju också ett par titlar där 3900X slog 8700k, och detta utan att diskutera att man inte får se några 1%-low eller 0.1%-low (om man tex tittar på GNs test så ligger 3900x ofta bättre till där även om den har sämre average än 8700k), så ditt initiala påstående om "som bäst likvärdig" stämmer ju fortfarande inte

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Jadu, där var ju också ett par titlar där 3900X slog 8700k, och detta utan att diskutera att man inte får se några 1%-low eller 0.1%-low (om man tex tittar på GNs test så ligger 3900x ofta bättre till där även om den har sämre average än 8700k), så ditt initiala påstående om "som bäst likvärdig" stämmer ju fortfarande inte

Skickades från m.sweclockers.com

Än en gång anklagas jag för saker jag inte skrivit. Läs diagrammet själv, 8700k presterar generellt bättre än 3900x upp till 4k, där GPU sätter stopp. Det är fakta, inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Ja, vi har inte tittat på samma test av SweClockers i alla fall, för jag har bestämt för mig att 3900X till och med slog 8700k i ett par titlar

EDIT: Det är faktiskt bara i total wars och far cry som 8700k är snabbare än 3900X enligt SweClockers tester

Asså förlåt, men vad tittar du på egentligen?

Här har vi testet - https://m.sweclockers.com/test/27760-amd-ryzen-9-3900x-och-7-...

3900X är snabbare i 1080p med 1fps i BFV och i CS:GO låg 30 något, i resten av testerna så förlorar 3900X mot 8700k i upplösningar över 1080p.

Vi ser ju också att avg fps var 300 i CS så var du får brorsans ”600 genomsnitt” mot ”300” är en gåta.

Permalänk

@wessmen: Det kanske är anekdoter, men det är vad jag testat, det är min erfarenhet.

Sweclockers har sina tester och deras mjukvarusviter, jag har mina, bara för att X presterar Y i en handfull program så gäller det inte över alla program.

Det är ganska lätt att få ett intryck av en produkt när man kört igenom program och spel man använt länge.

Det var min 8750H(vilket pretty much är en 8700 på 4Ghz) och det var mina intryck och resultat jag fått.

Edit: jag fick mitt CS resultat av att köra Ulleticals FPS benchmark, 1280x1024, allt på low/verylow och ingen AA.

3800X och Corsair vengance minne på 3000Mhz CL16-18-18(vill jag minnas, inte helt säker, DOCP profil och det är modellen med AFR minne) GPUN var en Vega 56 med hyffsat nya drivare tror jag, var inte så längesen vi installerade den.

Windows 1903. och senaste biosen från MSI (X470 gaming plus)

ge mig 2 min och jag kan testa laptopen igen, specarna finns i sign.

edit2: I samma benchmark fick jag 206.45fps mot amdns 600.33fps

jag kör dock 1280x960 så teoretiskt sätt bör min dator ha en liten fördel.

misstänker att det låga resultet är pga att jag har det varmt i rummet då det var högre i går, men den benchmarken är inte heller 100% identisk så kan vara det med.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wessmen:

Asså förlåt, men vad tittar du på egentligen?

Här har vi testet - https://m.sweclockers.com/test/27760-amd-ryzen-9-3900x-och-7-...

3900X är snabbare i 1080p med 1fps i BFV och i CS:GO låg 30 något, i resten av testerna så förlorar 3900X mot 8700k i upplösningar över 1080p.

Vi ser ju också att avg fps var 300 i CS så var du får brorsans ”600 genomsnitt” mot ”300” är en gåta.

spel är inte verkliga tester. (Intels logik här)
så alla som säger spel skriver utanför postens innehåll

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

spel är inte verkliga tester. (Intels logik här)
så alla som säger spel skriver utanför postens innehåll

https://i.postimg.cc/jqDT6WbZ/Ryzen-IPC.png

Tycker det är tråkigt att det alltid ska bli exakt likadant i dessa trådar. Jag har aldrig hackat ner på AMD, tvärt om är jag medveten om vilka kliv man tagit de senaste åren. Jag ifrågasätter endast den outtröttliga hyllningskåren, jag som inte brytt mig om utvecklingen sedan jag köpte nytt senaste fick intrycket av att AMD var förbi med marginal och då blir det märkligt när man kollar test efter test och inte förstår var hypen kommer ifrån.

Detta är nästan som fotbollssupportrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Tycker det är tråkigt att det alltid ska bli exakt likadant i dessa trådar. Jag har aldrig hackat ner på AMD, tvärt om är jag medveten om vilka kliv man tagit de senaste åren. Jag ifrågasätter endast den outtröttliga hyllningskåren, jag som inte brytt mig om utvecklingen sedan jag köpte nytt senaste fick intrycket av att AMD var förbi med marginal och då blir det märkligt när man kollar test efter test och inte förstår var hypen kommer ifrån.

Detta är nästan som fotbollssupportrar.

Hypen är för antal kärnor och möjligheter det ger, inte prestanda i enbart spel begränsat till lika få kärnor. Och priserna. Särskilt på low end moderkort som ändå kan klocka. Och fyra generationer av dom.

Har du redan investerat i en dyr Intel rigg är det inte så att du måste springa ut och byta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Asså förlåt, men vad tittar du på egentligen?

Här har vi testet - https://m.sweclockers.com/test/27760-amd-ryzen-9-3900x-och-7-...

3900X är snabbare i 1080p med 1fps i BFV och i CS:GO låg 30 något, i resten av testerna så förlorar 3900X mot 8700k i upplösningar över 1080p.

Vi ser ju också att avg fps var 300 i CS så var du får brorsans ”600 genomsnitt” mot ”300” är en gåta.

men vänta nu, var kom kravet på 1080p ifrån, varför ska 720p helt enkelt hoppas över, det har ju alltid innan varit den viktigaste upplösningen för att speltesta CPUer?
Dessutom har du fortfarande inte berört det faktum att 3700X och 3900X ofta har bättre 1%low och .1%-low än 8700k, även i högre upplösningar, det påverkar upplevelsen mycket mer än vad average gör.
Tittar man noga så kan man till och med skymta en viss GPU-bottleneck när man går upp till 1080p

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av sweisdapro:

Du får väl ändå stå för vad du skrivit?
Här får du en liten påminnelse (jag fetstilar det du påstår)
Eftersom Sweclcokers, Gamers Nexus, och TechPowerup (som du länkade själv) alla hade spel där 3900X och 3700X presterade bättre än 8700k så har du de facto fel i ditt påstående, och inget annat

Fast nu blandar du ihop Ryzer och wessmen.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av FLAXMANNEN:

Fast nu blandar du ihop Ryzer och wessmen.

woops, my bad XD

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Kom och tänka på en sak, ska det inte vara dubbla citat i rubriken?

i stället för Intel: "Core i3-9350K är snabbare än Ryzen 5 3600X i verkliga tester" så

Intel: "Core i3-9350K är snabbare än Ryzen 5 3600X i 'verkliga tester'"

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon