Permalänk
Skrivet av Koffe_93:

Ett alternativ för den som inte orkar bry sig är ju att lägga pengarna
i en fondrobot, väldigt smidigt där man kan ställa in andel aktiefonder samt räntefonder
för en billig peng.

Finns ett väldigt bra RikaTillsammans avsnitt om det hela:
https://rikatillsammans.se/lysa/

Kan vara värt att titta på, tack. Det jag älskar med mitt nuvarande upplägg är att jag i grunden bara har en ISK på Nordnet. Min förvaltare har sedan fullmakt till denna och handlar programmatiskt, och jag kan när som helst bara gå in och kolla hur det ser ut och se exakt vad jag äger. Diskretionär förvaltning helt enkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av MeSaber:

Då du länkar till en betalsida som vill sälja så förstår varför man använder ordet bästa.

Läs här för icke-betal: https://insideevs.com/reviews/368691/2020-porsche-taycan-vs-t...

Dubbelt så dyr, kortare range, krocktester har jag inte läst men där har Model 3 full pott. Det har antagligen Taycan också för annars skulle man aldrig använda ordet bäst någonsin.

Det är helt klart en värd motståndare men dom får nog sänka priset lite. Vitsen med elbil är att varje människa ska ha råd att köpa en.

Skickades från m.sweclockers.com

Du påstår att Sveriges största affärstidning sätter sin trovärdighet på spel för att locka några nätprenumeranter?

Är man bäst så kan man ta betalt för det också, kommer alltid finnas köpare som vill ha det bästa. Om du tror att vitsen med elbil är att alla ska ha råd med en så faller visen med hela Tesla, inte ens Tesla modell 3 som du länkar till har alla råd med. Saknas det vits med något är det ju en helt värdelös investering.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Anonymous FTW:

Du påstår att Sveriges största affärstidning sätter sin trovärdighet på spel för att locka några nätprenumeranter?

Är man bäst så kan man ta betalt för det också, kommer alltid finnas köpare som vill ha det bästa. Om du tror att vitsen med elbil är att alla ska ha råd med en så faller visen med hela Tesla, inte ens Tesla modell 3 som du länkar till har alla råd med. Saknas det vits med något är det ju en helt värdelös investering.

Ni jämför bilar i helt olika prisklasser. De som inte har råd med en Tesla Model 3 måste nog välja bort de flesta bilarna på marknaden utöver det man får med en extremt tight budget. Sedan är åsikten om hur bra Porschen är DIs skribent. En persons åsikt bland många andra varierande. Övrig motorpress är förmodligen inte enstämig.

Kan vi lämna bildiskussionen? Finns nog en bättre tråd för denna diskussion än just denna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skrotnisse92:

Edit: miss av mig.

Personligen så är jag nog positiv till fondrobotar, det är kul att jämföra sina egna fondval för att få perspektiv.

Jag var inne på att köra en fondrobot vid sidan om från 1 januari 2020. Men känner inte för att ta mig tiden, vill fokusera mitt sparande och har inte tid och energi för att balansera så mycket. Bra med alternativet, en del verkar vilja gå in snudd på helt blind eller lägga ner minimalt med tid. Själv är löning för min del extra kul då jag får klura på hur allt ska fördelas där och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ni jämför bilar i helt olika prisklasser. De som inte har råd med en Tesla Model 3 måste nog välja bort de flesta bilarna på marknaden utöver det man får med en extremt tight budget. Sedan är åsikten om hur bra Porschen är DIs skribent. En persons åsikt bland många andra varierande. Övrig motorpress är förmodligen inte enstämig.

Kan vi lämna bildiskussionen? Finns nog en bättre tråd för denna diskussion än just denna.

Så alla bilar under 500-600 kkr är extrema budget bilar?

Permalänk

Smart Eye ska visa upp en revolutionerande produkt på mässa som går av stapeln 7-10 JAN. Man kan tänka sig att kursen stiger lite innan dess

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joakim99:

Så alla bilar under 500-600 kkr är extrema budget bilar?

Nu redigerade jag inlägget mer än en gång innan jag postade det och överdrev något i mitt ursprungliga inlägg, självklart är inte allt under halvmiljonen budget. De mer attraktiva bilarna drar snabbt iväg i pris dock. Porsches Taycan kostar två miljoner, Jaguars I-Pace framstår nästan som billig då. Jag är ofta in och kollar på 911 GT3, petar man in tekniken i Taycan i den så är 40-årspresenten fixad för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Det där är en sponsrad artikel, dvs. reklam.

Det låter billigt, men 0.2 % utöver fondernas avgifter blir ganska dyrt i längden. 2000 kr extra för att spara 100 000 i 10 år, t.ex. Sätter man upp ett månadssparande med sin bank så kan man välja den fördelningen själv utan extra kostnad.

Sen ombalanserar fondroboten så att man behåller samma riskfördelning, men det medför ju också kostnader (även om fondköpen oftast sker utan avgift så blir det ju tid utanför marknaden i samband med bytena) så man tjänar nog inte mycket på det jämfört med att själv gå in och omfördela någon gång per år om det skett stora förändringar i fördelningen mellan fondernas värde.

Men visst, som du säger, om man verkligen inte orkar bry sig så är det ju i alla fall ett ganska bra alternativ.

Håller med dig i det stora hela.

Det är som sagt ett alternativ till den som inte har orken
att läsa på innan och därav kan den extra avgiften vara värt i slutändan.

De flesta har ju tyvärr svårt att få tummen ur och då brukar jag tipsa om fondrobotar endast för att det är bekvämt.
Det absolut tråkigaste i slutändan med fondrobotar är ju att man generellt sätt inte lär sig något när någon annan gör jobbet åt dig.

Jag personligen äger ingen fondrobot då jag tycker det är alladeles för roligt att handskas med mitt sparande på egen hand.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

l Antec Three Hundred l Corsair CX 600W l 2x4+2x2=12 gb 1600mhz
l XFX Radeon HD 6950 2Gb l Gigabyte GA-990XA-UD3 l AMD Phenom II x6 3,2ghz
l Noctua NH-U9B SE2 l Verbatim 120Gb ssd l 1tb 7200rpm

Permalänk
Medlem

Folk är inte medvetna om vilka enorma räntehöjningar som drabbar bostadsköpare i närtid!
Senaste höjningen medförde att en vanlig ränta efter skatt ökade från 2,0 till 2,25 procent.

Det vill säga räntekostnaderna ökade med 12,5% på ett slag!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Folk är inte medvetna om vilka enorma räntehöjningar som drabbar bostadsköpare i närtid!
Senaste höjningen medförde att en vanlig ränta efter skatt ökade från 2,0 till 2,25 procent.

Det vill säga räntekostnaderna ökade med 12,5% på ett slag!

Skickades från m.sweclockers.com

Du säger det ja, ingen annan verkar tro det så varför gör du det?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Folk är inte medvetna om vilka enorma räntehöjningar som drabbar bostadsköpare i närtid!
Senaste höjningen medförde att en vanlig ränta efter skatt ökade från 2,0 till 2,25 procent.

Det vill säga räntekostnaderna ökade med 12,5% på ett slag!

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, räntehöjningen från bör inte påverka nämnvärt. Vissa banker kommer försöka höja för att öka marginalerna men de lär ändra sig när andra inte hänger på. Sen undrar jag hur en ”vanlig ränta efter skatt” skulle kunnat varit 2,0% tidigare när 3-månaders genomsnittsräntan hos de flesta banker ligger under 1,5% före avdrag (lägre för bundet 1 till 3 år).

På det stora hela lär vi se rätt små förändringar av denna höjning och inget tyder på att bostadsräntorna kommer höjas markant närmsta tiden heller.

Permalänk
Medlem

Både Nordea och Handelsbanken höjer idag sina listräntor efter Riksbankens höjning av styrräntan. Nordea med 10 punkter och Handelsbanken med 25. Sen så finns det givetvis prutmån.

https://www.privataaffarer.se/bolan-nordea-hojer-tremanadersr...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag var inne på att köra en fondrobot vid sidan om från 1 januari 2020. Men känner inte för att ta mig tiden, vill fokusera mitt sparande och har inte tid och energi för att balansera så mycket. Bra med alternativet, en del verkar vilja gå in snudd på helt blind eller lägga ner minimalt med tid. Själv är löning för min del extra kul då jag får klura på hur allt ska fördelas där och då.

Fondrobotar (fintech) kommer troligtvis främst innebära enorma vinstökningar för private ranking, så det kan ju vara lönt att kika på potentiella privatbanker som ser lovande ut. Själv tror jag att Goldman Sachs kommer bli en megahit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Folk är inte medvetna om vilka enorma räntehöjningar som drabbar bostadsköpare i närtid!
Senaste höjningen medförde att en vanlig ränta efter skatt ökade från 2,0 till 2,25 procent.

Det vill säga räntekostnaderna ökade med 12,5% på ett slag!

Skickades från m.sweclockers.com

Om man blickar lite bakåt så ser det inte ut som domedagen är här riktigt än.

Och hur många har egentligen 2.0 i ränta?
Storbankerna erbjuder alltid rabatt.
SBAB som kör med mer öppna kort erbjuder ca 1.6% på 3månadersräntan, mer än så bör man inte acceptera.
https://www.bostadslån.com/j%C3%A4mf%C3%B6r

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Fondrobotar (fintech) kommer troligtvis främst innebära enorma vinstökningar för private ranking, så det kan ju vara lönt att kika på potentiella privatbanker som ser lovande ut. Själv tror jag att Goldman Sachs kommer bli en megahit.

På vilket sätt skulle fondrobotar skapa tillväxt för private banking? För det lägre segmentet så borde väl snarare fondrobotar ersätta behovet av private banking och det lär nog inte gå att ta lika mycket betalt för en fondrobot som för private banking.

Permalänk
Medlem

Jag tror också att bankerna kommer att missgynnas av fondrobotar vad gäller privat sparande. Tidigare har Peter 46 och Gunnel 63 kanske i värsta fall (för banken) använt lönekontot som buffertkonto till bankens förtjusning och 0% ränta. I bästa fall har bankens "privatrådgivare" (läs fondsäljare) fått sälja på dem bankens egna fonder med höga avgifter eller andra fonder med kick-back.
Min uppfattning är att det tills 2010-talet har varit alternativen för Svensson med lite pengar över som inte velat ta steget till att spara själv i aktier eller fonder.
Nu har LYSA m. fl. kommit som verkligen är jättelätt att använda. Och bara kostar typ en femtedel i avgift mot storbankens egna fonder. Det kommer att bli kännbart för den storbank som inte skaffar sig en egen fondrobot.
I början av 2018 skvalpade 1 760 mdr kr runt på svenskarnas vanliga bankkonton som banken kan låna ut till ränta. Samtidigt var den samlade bolåneskulden juni 2019 på 4 299 miljarder kr.
Sparpengarna som ligger oinvesterade är således verkligen inga obetydliga belopp för bankernas business och här tror jag att fondrobotarna har hittat en bra nisch i och med att de är så enkla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Du säger det ja, ingen annan verkar tro det så varför gör du det?

Dåliga grannvillor där jag bor säljs för 5-6 miljoner kr. Gissa vad som händer när räntan går upp med 100% och villapriserna sjunker.
Gissa vad som händer när folk TVINGAS sälja därför att banken inte längre har säkerhet för miljonlånen. Jag köpte mitt hus för 750 000 kr, det var det värt. Men inte mer!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nej, räntehöjningen från bör inte påverka nämnvärt. Vissa banker kommer försöka höja för att öka marginalerna men de lär ändra sig när andra inte hänger på. Sen undrar jag hur en ”vanlig ränta efter skatt” skulle kunnat varit 2,0% tidigare när 3-månaders genomsnittsräntan hos de flesta banker ligger under 1,5% före avdrag (lägre för bundet 1 till 3 år).

På det stora hela lär vi se rätt små förändringar av denna höjning och inget tyder på att bostadsräntorna kommer höjas markant närmsta tiden heller.

Ok. Då räknar jag om. Räntan höjs nog från 1 till 1,25 procent. Alltså med 25% för somliga!
Edit. Nordea och Handelsbanken höjer med just 25 punkter, 0,25% alltså som i mina exempel!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

På vilket sätt skulle fondrobotar skapa tillväxt för private banking? För det lägre segmentet så borde väl snarare fondrobotar ersätta behovet av private banking och det lär nog inte gå att ta lika mycket betalt för en fondrobot som för private banking.

Vilka förvaltningsrobotar tror du kommer ta störst andel av de amerikanska och europeiska hushållen? Genomsnittsvärdet på förvaltade portföljer kommer gå från typ 100mkr till mycket lägre, men värdet på marknaden är större. Samtidigt kommer verksamheten i större grad automatiseras och kostnader kommer således sjunka.

Hade du satt dina pengar i Investor eller en ny startup, även om båda erbjuder ungefär samma produkt till samma pris? Genom köpet av united finances har man ju en färdig produkt redo för lansering liksom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Ok. Då räknar jag om. Räntan höjs nog från 1 till 1,25 procent. Alltså med 25% för somliga!
Edit. Nordea och Handelsbanken höjer med just 25 punkter, 0,25% alltså som i mina exempel!

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det motsvarar alltså ungefär 150 kr per lånad miljon och månad efter skatt. För att travestera en känd svensk komiker så motsvarar det en quattro stagioni och en flaska Fanta.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Ok. Då räknar jag om. Räntan höjs nog från 1 till 1,25 procent. Alltså med 25% för somliga!
Edit. Nordea och Handelsbanken höjer med just 25 punkter, 0,25% alltså som i mina exempel!

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det var inte rätt det heller. Nordea höjer med 10 punkter, Handelsbanken med 25 punkter. Det är inte ökad upplåningskostnad med 25 punkter som är orsaken utan det är helt enkelt så att de vill ha högre marginal. De höjer ju dessutom räntan före avdrag så den höjs med ca 17% efter avdrag inte 25%, detta om man har Handelsbanken. Skulle dock inte tro att genomsnitssräntan höjs med i närheten av 25 punkter då de flesta lär få ökad rabatt istället om de förhandlar. Kommer själv ringa min bankkontakt om hur de vill göra, antingen ge mig ett riktigt bra bud på 1-2 års bundet eller stanna kvar på nuvarande räntenivå på rörligt.

Så för att summera, en bank höjer räntan med 25 punkter (och en 10 punkter) vilket för genomsnittskunden hos den banken ger max 17% ökade räntekostnader från en låg nivå (150 kr/mån per miljon i höjning). De höjer dessutom för att försöka få högre marginal, detta anser du vara bevis på undergången? Det enda som kommer påverkas av det är Handelsbankens tillväxt av bolånestocken då kunder väljer andra banker.

Permalänk
Medlem

17-25% ökad lånekostnad blir kännbart för många. Så kännbart att sannolikheten för sjunkande priser ökar. Den som överlever får se...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

17-25% ökad lånekostnad blir kännbart för många. Så kännbart att sannolikheten för sjunkande priser ökar. Den som överlever får se...

Skickades från m.sweclockers.com

Bolånedommedagsspåret som du försöker starta känns inte så relevant för investeringstråden.
Du kanske kan starta en ny tråd om det istället för att skriva här?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Irre:

17-25% ökad lånekostnad blir kännbart för många. Så kännbart att sannolikheten för sjunkande priser ökar. Den som överlever får se...

Skickades från m.sweclockers.com

Med tanke på att bankerna kräver att man ska klara runt 7% ränta så tror jag de flesta kan hantera att räntan går upp till 3-4% utan större uppoffringar. Visst, lite mindre lyxkonsumtion eller onödigt skräp som köps men få lär behöva gå från hus och hem.

Att tvinga fram försäljning med förlust skulle vara en ganska kass affär för bankerna. Med huset kvar finns det bättre chans för folk att betala av lånet jämfört med om de sitter med en mångmiljonskuld och utan nån möjlighet att hitta en bostad till vettig månadskostnad.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hedersmedlem

För att vara lite mer på rätt spår i tråden...

Hur har det gått för er i år?

Onoga räknat nästan 50% plus... och lite mer om jag räknar in månadssparandet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Med tanke på att bankerna kräver att man ska klara runt 7% ränta så tror jag de flesta kan hantera att räntan går upp till 3-4% utan större uppoffringar. Visst, lite mindre lyxkonsumtion eller onödigt skräp som köps men få lär behöva gå från hus och hem.

Att tvinga fram försäljning med förlust skulle vara en ganska kass affär för bankerna. Med huset kvar finns det bättre chans för folk att betala av lånet jämfört med om de sitter med en mångmiljonskuld och utan nån möjlighet att hitta en bostad till vettig månadskostnad.

Nu blev det jättelångt, men jag satt och åt, så jag hade inget bättre för mig

Man ska nog inte underskatta hur den ökade månadskostnaden påverkar konjunkturen.

Benke är ingenjör och Märit är sjuksköterska (eller vänd på det om det känns mer jämställt, eller kalla dem för Benke och Håkan för den delen) och tjänar 52k efter skatt ihop (40+30k före skatt). De har två barn, 6 och 8 år. Benke pendlar ett par mil utom busszon och Märit jobbar skift = två bilar.
Inte särskilt låga löner m a o. Det mesta av sitt sparande fick de lägga i boendet för att klara sig utan topplån, byta badrum osv.
Vi säger att de köpte huset innan amorteringskraven krävde en extra procent om man lånar mer än 4,5 ggr bruttoinkomsten då de ligger något över det.

Schablonkostnad för levnadsutgifter enligt en storbank är då 15 890 + 7070 = 22 960 kr. Då är det ingen lyx medräknad.

Två leasade standardbilar för enkelhetens skull = 7000 kr/mån (exkl. drivmedel)
Dagisavgift för 2 barn: 2 375 kr/mån
Buffert för huset, renovering m.m: 2 000 kr/mån

Summa: 34 335 kr/ mån exkl. boende

Inkl boende 1,6% ränta: 47 500*

Inkl boende 4% ränta: 55 498

Inkl boende 7% ränta: 65 495 kr

Redan vid 4% måste de börja skära ned på sin levnadsstandard då de går back varje månad. Och den kostnaden är ju beräknad på schablon. Där är inte med några restaurangbesök, Thailandsresor, ny 75" TV, ny speldator, ny soffa eller nytt uterum. Redan på 1,6% får de bara runt 5k över innan de ens lagt undan till sparande.

Vid 7% som bankerna tydligen räknar som smärtgräns ligger de back ca 13k per månad. Med levnadskostnader enligt schablon på ca 23k blir det svårt att spara 13k där.

Får många familjer ekonomi enligt exemplet som vid 4% ränta tror jag det är mycket illa för den lokala konsumtionen, mindre hantverksfirmor etc. Jag tror att det är ganska många som ligger med de summorna i lån och de inkomsterna. Alla städer större än 40k invånare söder om Dalälven har väl mer eller mindre de huspriserna idag om de inte ligger väldigt dåligt till. Skulle det hända är det väl bara att ligga kvar med huset, det blir ju mycket färre spekulanter som i praktiken har råd att köpa till de priserna.

* Om det idag kostar 1 333 kr / lånad miljon i ränta (1,6%) är det 5 332 kr/mån för ett bottenlån på 4 miljoner (85% belåning). Det är säkert en rätt vanlig summa i städer söder om Dalälven. Sedan ska det amorteras 2% ned till 70% (0,02* (4 000/0,85) / 12 = 7 833 kr/mån.
Totalt 13 165 kr/månad.

Ökar räntan till 4% innebär det att månadskostnaden ökar till 13 330 + 7 833 = 21 163 kr/mån

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

För att vara lite mer på rätt spår i tråden...

Hur har det gått för er i år?

Onoga räknat nästan 50% plus... och lite mer om jag räknar in månadssparandet.

Skickades från m.sweclockers.com

25-30%. Har 30-40% räntefonder. Varför vet jag inte så här i efterhand

Permalänk
Medlem

Har inget med investering att göra - men med tanke på hur många offtopics som tillåts i tråden ställer jag följande fråga:

Vilket kreditkort med bäst återbäring kan ni föreslå?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nils-Göte:

Nu blev det jättelångt, men jag satt och åt, så jag hade inget bättre för mig

Man ska nog inte underskatta hur den ökade månadskostnaden påverkar konjunkturen.

Benke är ingenjör och Märit är sjuksköterska (eller vänd på det om det känns mer jämställt, eller kalla dem för Benke och Håkan för den delen) och tjänar 52k efter skatt ihop (40+30k före skatt). De har två barn, 6 och 8 år. Benke pendlar ett par mil utom busszon och Märit jobbar skift = två bilar.
Inte särskilt låga löner m a o. Det mesta av sitt sparande fick de lägga i boendet för att klara sig utan topplån, byta badrum osv.
Vi säger att de köpte huset innan amorteringskraven krävde en extra procent om man lånar mer än 4,5 ggr bruttoinkomsten då de ligger något över det.

Schablonkostnad för levnadsutgifter enligt en storbank är då 15 890 + 7070 = 22 960 kr. Då är det ingen lyx medräknad.

Två leasade standardbilar för enkelhetens skull = 7000 kr/mån (exkl. drivmedel)
Dagisavgift för 2 barn: 2 375 kr/mån
Buffert för huset, renovering m.m: 2 000 kr/mån

Summa: 34 335 kr/ mån exkl. boende

Inkl boende 1,6% ränta: 47 500*

Inkl boende 4% ränta: 55 498

Inkl boende 7% ränta: 65 495 kr

Redan vid 4% måste de börja skära ned på sin levnadsstandard då de går back varje månad. Och den kostnaden är ju beräknad på schablon. Där är inte med några restaurangbesök, Thailandsresor, ny 75" TV, ny speldator, ny soffa eller nytt uterum. Redan på 1,6% får de bara runt 5k över innan de ens lagt undan till sparande.

Vid 7% som bankerna tydligen räknar som smärtgräns ligger de back ca 13k per månad. Med levnadskostnader enligt schablon på ca 23k blir det svårt att spara 13k där.

Får många familjer ekonomi enligt exemplet som vid 4% ränta tror jag det är mycket illa för den lokala konsumtionen, mindre hantverksfirmor etc. Jag tror att det är ganska många som ligger med de summorna i lån och de inkomsterna. Alla städer större än 40k invånare söder om Dalälven har väl mer eller mindre de huspriserna idag om de inte ligger väldigt dåligt till. Skulle det hända är det väl bara att ligga kvar med huset, det blir ju mycket färre spekulanter som i praktiken har råd att köpa till de priserna.

* Om det idag kostar 1 333 kr / lånad miljon i ränta (1,6%) är det 5 332 kr/mån för ett bottenlån på 4 miljoner (85% belåning). Det är säkert en rätt vanlig summa i städer söder om Dalälven. Sedan ska det amorteras 2% ned till 70% (0,02* (4 000/0,85) / 12 = 7 833 kr/mån.
Totalt 13 165 kr/månad.

Ökar räntan till 4% innebär det att månadskostnaden ökar till 13 330 + 7 833 = 21 163 kr/mån

Bra räkneexempel! Överensstämmer förmodligen ganska väl med vad en "normal" storstadsfamilj kan tänkas ha som ekonomisk förutsättning. Men har man "bara" 5000kr i marginal mellan fasta utgifter och inkomst bor och/eller lever man farligt dyrt.

Kollade nu på snittpriset på villor, cirka 3,2 miljoner under senaste kvartalet vilket borde handla om cirka 2,75 miljoner som maxlån. Fortfarande en hel del pengar som ska ut i månaden men inte riktigt lika illa.

Mycket handlar om att ha en vettig ekonomisk plan som tar hänsyn till både "hoppsan", "ojdå" och "jävlar". Gärna kombinerat med nån form av självbehärskning vad det gäller inköp av prylar och upplevelser.

EDIT:
En del kan ha låst ränta delar av lånet på längre tid och inte påverkas direkt från första kvartalets ränthöjning. Kan dock bli surt när det är dags att förhandla om lånet efter några år men då har man i alla fall haft chansen att samla på sig en "räntebuffert" så den högre månadskostnaden inte blir riktigt lika kännbar.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

För att gå lite till off topic, men ingen av er har egentligen rört det riktiga problemet som uppstår för många vid lågkonjunktur, arbetslöshet. Det är den faktorn som är besvärligast och påverkar värde av bostäder samt betalningsförmåga.

Skickades från m.sweclockers.com