Permalänk

Hp från 2012 med dålig skärm

Jag har fått ta över en gammal dator, en HP Spectre XT Pro 13-b6000. Tror den är från 2012. Anledningen att jag har tagit över den här att min nuvarande Asus har problem med laddningen. Men iallafall. Jag märker att skärmen är jättedålig! Jag minns ju när den var ny (en släktings) och jag tyckte den såg så snygg och fräsch ut. Men när jag använder den för att titta på serier i antingen Netflix eller VLC så märker jag att skärmen är as-kass. Den är glansig, och det räcker att man tittar lite från sidan så så blir hela skärmen konstig. Antar att det har med vinklar att göra?

Jag tänker så klart att det är en gammal dator, och det kanske inte är så konstigt. Men så som jag har det nu är ju löjligt. Finns det något man kan göra för att få den bättre? Om inte, vad ska jag tänka på vid köp av en ny dator, vad gäller skärmen? För så här dålig vill jag inte ha igen. Vad är det som gör en skärm bra eller dålig?

Permalänk
Medlem

Den har en lågupplöst TN-panel. Tyvärr har många datorer från den tiden riktigt dåliga skärmar. Lite trist, för i allting annat hänger de hyfsat med. Det finns inget kostnadseffektivt sätt att lösa det på. Kanske skulle det gå att byta till en bättre panel, men är det värt att lägga tusen kronor på en dator värd hälften så mycket?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av hakro807:

Den har en lågupplöst TN-panel. Tyvärr har många datorer från den tiden riktigt dåliga skärmar. Lite trist, för i allting annat hänger de hyfsat med. Det finns inget kostnadseffektivt sätt att lösa det på. Kanske skulle det gå att byta till en bättre panel, men är det värt att lägga tusen kronor på en dator värd hälften så mycket?

Skickades från m.sweclockers.com

Oki! Blir nog att köpa en ny dator då, helt enkelt. Har dagens datorer bättre skärmar? Eller kan jag råka köpa någon med lika dålig skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilloanne:

Oki! Blir nog att köpa en ny dator då, helt enkelt. Har dagens datorer bättre skärmar? Eller kan jag råka köpa någon med lika dålig skärm?

köp någon laptop med 1080p (full-hd) IPS-display så kommer du antagligen inte bli besviken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilloanne:

Oki! Blir nog att köpa en ny dator då, helt enkelt. Har dagens datorer bättre skärmar? Eller kan jag råka köpa någon med lika dålig skärm?

En modern dator har generellt mycket mycket bättre skärm. Minsta du ska satsa på är 1920x1080 i upplösning och IPS-panel. Men finns ju även skärmar som är mer kvadratiska än 16:9-formatet. Exempelvis 3:2 (15:10). Finns ju även datorer med Amoled-skärm men det utbudet är mycket mindre och priserna högre.

Skickades från m.sweclockers.com