Köpråd Bärbar dator till arkitektstuderande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baltzar:

Ska den inte släpas på och utseendet är oviktigt spelar detta mindre roll och du kan satsa på en bärbar riktad mot företag typ Dell Latitude 5490.

Kollar han på Dell skulle jag ta steget upp till 7-serien. Visst är det lite mer pengar, men när jag jämfört 5- och 7-serien så verkar jag alltid bli besviken på någon aspekt av 5-serien. Lite större, lite tyngre, lite sämre.

Jämför exempelvis Latitude 5790 mot 7490. https://www.prisjakt.nu/jamfor/produkter/4892652,4960059?cate...

7490 har IPS-panel, 5490 har VA-panel.
7490 har Thunderbolt, 5490 saknar detta.
7490 väger 1,4 kg, 5490 väger 1,6 kg. Och 5490 är dessutom några mm större åt alla håll.
7490 har bakgrundsbelyst tangentbord, 5490 saknar detta.

Skrivet av nille12345:

Den väger 2 kg. Är det hyfsat lätt för att vara en bärbar? Har ingen aning

Beror helt på dess komponenter. Det är svårt att hitta en 15-tummare under 1,6,-1,7 kg. Har den lite snabbare komponenter som kräver mer kylning och större batteri så landar vikten lätt på några hekto över två kg. Nu finns det en annan aspekt än vikten dock, och det är storleken. 15" tar mycket plats i en ryggsäck. Tyvärr är det svårt att hitta en riktigt bra kompromiss mellan en dator som ska vara både snabb och ha stort skärm och samtidigt vara liten och smidig och väga lite.

Permalänk

En sista fråga:)
Denna fick väldigt bra kritik i nya Pc för alla. Vad tror ni om den?

https://www.komplett.se/product/1135667/gaming/speldator/barb...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@nille12345:
Om jag lutar mig mot informationen från https://www.architecturelab.net/best-laptop-for-architects/ där dom mot slutet listar deras krav för en bra "arkitektlaptop" i följande ordning:

  1. CPU - så kraftig som möjligt

  2. RAM - Absolut minimum 8Gb. 16Gb eller mer

  3. Lagring - Mer är bättre. Gärna 1Tb+

  4. Lagring - SSD i alla lägen. Ingen snurrdisk om det kan undvikas.

  5. Skärmstorlek - Minimum 15" men gärna 17"

  6. Grafikkort - Helst Nvidia Quadro /AMD FirePro eller ett grafikkort med minst 2Gb RAM

Så kvalar din in som en god kompromiss. Du får:

  • En core i7 med 6 kärnor, 12 trådar. Visst den har låg basfrekvens men turbofrekvensen når norr om 4Ghz

  • 16Gb RAM - Bör kunna utökas till 64GB men kolla detta med komplett innan köp.

  • Lagringen på 512Gb borde räcka till en första början. Går med största sannolikhet att utöka till 1TB

  • Skärm på 15"

  • Förhållandevis lätt - 1.6Kg. Det är klart bättre än 2Kg+

  • Grafikkortet är på 4GB och bör kunna fungera till en början i alla fall

Lycka till i jakten

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk

Tusen tack för all hjälp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nille12345:

En sista fråga:)
Denna fick väldigt bra kritik i nya Pc för alla. Vad tror ni om den?

https://www.komplett.se/product/1135667/gaming/speldator/barb...

Skickades från m.sweclockers.com

Om det är en 15" dator som absolut önskas så är det inget dumt val sett till specifikstionerna, tänk dock på att en konsumentinriktad gamingdator riskerar att ha kortare livslängd.

Nu är ni dessutom uppe i prisklassen för bra Macbooks och ultrabooks. Har dottern redan börjat studera och nu insett vad hon vill ha, eller är det förberedande inför studier? Om det är det senare kanske inköpet skall avvaktas med så hon ser vad andra använder.

Edit gällande Baloos inlägg ovan:
I första hand är det ju tänkt att vara en studiedator som också har som krav att fungera bra för arbete i de program som institutionen kan tänkas använda: Adobepaketet, Office, AutoCAD, Archicad, ArcGIS osv.

15"+ är ju klart önskvärt om man skall jobba på en dator och den i princip används som en stationär. Med föreläsningar, workshops och grupparbeten 2-3 ggr per dag anser jag att det finns andra saker att prioritera, även om det givetvis är upp till var och en. Och en någorlunda färgkorrekt skärm kommer bespara många plotterutskrifter.

Gällande lagringskapacitet är 250gb+ ett måste då ex. CAD-filer, objekt, bilder osv. kräver mycket utrymme, men det är knappast något måste med mycket mer än så ifall tillgång till internet kommer finnas då institutionen lär bistå med Office 365 inkl. lagring.

Edit 2:
Har nu kollat igenom den länkade datorn lite snabbt och den verkar vara ett starkt val sett till prisklassen! Jag tycker dock ni ska jämföra upplevelsen i butik också då det är stor skillnad mellan alla datorer och ju högre upp i pris man kommer desto mer kräsen kan man vara.

Permalänk

Hon har gått 1,5 år på utbildningen och framför allt använt universitetets stationära datorer med stora skärmar. De har även rekommenderat att man minst har en 15 skärm för att det inte ska bli för pilligt med deras olika projekt. Hon kommer ofta att ta med sig datorn även till universitetet, så den får ju gärna vara smidig att ta med sig. Annars känns ju så klart en 13 tums skärm klart mer portabel, men jag har ju ingen inblick i deras blivande projekt.
Inget lätt beslut det här. Tycker dock att verkar som om likvärdiga Macs prestandamässigt-så vitt jag kan bedöma- är betydligt dyrare. Har jag fel? Inget lätt val det här

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Denna är lite i överkant vad gäller det pris vi tänkt oss, men mycket känns sympatiskt. Vad tänker ni?

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.673731/test-ultrabook/sida/...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@nille12345:
Det är en ultrabook som du fått tips om tidigare. Med en vikt på 0,99kg så är den väldigt trevlig och bära på. Den viktnedgången kommer inte uppoffring. Den kan mycket väl vara en bra kompromiss med vikt och prestanda fast till en högre kostnad.

Jag hittar dock inte så mycket specifik information om den, priset ligger enligt prisjakt på ungefär 15,500 med bara 1 leverantör. Med pricerunner hittar jag en snarlik för strax under 14,000. I och med det är du nära eller t.o.m över din budget.

Slutord: Du har fått många bra tips i tråden från ultrabook inom budget till laptop med 15" inom budget. Jag citerar @baltzar som sa "Jag tycker dock ni ska jämföra upplevelsen i butik också då det är stor skillnad mellan alla datorer och ju högre upp i pris man kommer desto mer kräsen kan man vara". Och i värsta fall kan du fråga om det finns möjlighet att utnyttja ångerrätten ifall datorn inte passar behoven.

Så på med kläderna o ut o kläm på prylarna o se vad du tycker sen

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nille12345:

Hon har gått 1,5 år på utbildningen och framför allt använt universitetets stationära datorer med stora skärmar. De har även rekommenderat att man minst har en 15 skärm för att det inte ska bli för pilligt med deras olika projekt. Hon kommer ofta att ta med sig datorn även till universitetet, så den får ju gärna vara smidig att ta med sig. Annars känns ju så klart en 13 tums skärm klart mer portabel, men jag har ju ingen inblick i deras blivande projekt.
Inget lätt beslut det här. Tycker dock att verkar som om likvärdiga Macs prestandamässigt-så vitt jag kan bedöma- är betydligt dyrare. Har jag fel? Inget lätt val det här

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, men då borde hon ju ha sett lite på vad de andra använder och baserar således sina preferenser på egna erfarenheter, vilket gör att jag tycker du ska lyssna till vad hon vill ha då det i slutändan är hon som ska använda den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farsan Baloo:

Så på med kläderna o ut o kläm på prylarna o se vad du tycker sen

Definitivt ett första steg att ta. Redan genom att åka till Elgiganten och känna på datorerna kunde jag sålla bort de flesta märken då jag köpte min, kvar fanns Apple, Huawei och Dell som jag funderade på.

Sen går ju som sagt ångerrätten att nyttja om ni skulle hitta någon ni "tror" passar oavsett köp i butik eller online. Allt kommer vara en kompromiss och det gäller att hitta den kompromissen man känner sig mest bekväm med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag säga att 14" är minimum om man ska jobba med typ adobe program eller 3d program (har ingen koll på autocad men tex Maya-interfacet är smärtsamt på en 13" skärm).

15" är mycket trevligare för att faktiskt få grejor gjort, och det har ju börjat komma lite vettiga lättare 15tum:are nu, typ MSI P63an som nämndes ovan (fast annan billigare variant här):
https://www.webhallen.com/se/product/302671-MSI-PS63-8SC-036N...

Webhallen har en med i7a och utan dedikerat grafikkort också på rean nu för 9500, oklart hur mycket det behövs dock?

Permalänk

Är ett knapptryck ifrån att beställa denna :
https://www.inet.se/produkt/1963400/acer-swift-7-2019-14-i7-1...
Har lyssnat på era goda råd och tror nog att en 14 tum lättviktig bärbar kan vara en väldigt bra kompromiss.
Ser de tekniska detaljerna bra ut, tycker ni?
Känner inte alls till något om grafikkortet och om det håller måttet för Adobes program.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nille12345:

Är ett knapptryck ifrån att beställa denna :
https://www.inet.se/produkt/1963400/acer-swift-7-2019-14-i7-1...
Har lyssnat på era goda råd och tror nog att en 14 tum lättviktig bärbar kan vara en väldigt bra kompromiss.
Ser de tekniska detaljerna bra ut, tycker ni?
Känner inte alls till något om grafikkortet och om det håller måttet för Adobes program.

Skickades från m.sweclockers.com

Tog bort mitt inlägg fort efter att ha dubbelkollat processornamnet. Processorn i den länkade datorn är 2 kärnig med 4 trådar. Den kommer duga till arbete om vikt och storlek är det absolut viktigaste då datorn är extremt tunn och smidig. I erat fall skulle jag rekommendera att gå upp till en i5 8250u som absolut lägsta krav.

Jämför gärna med min Matebook X Pro som jag anser är extremt portabel och således smidig att bära omkring på. Lägre vikt än så är bara bonus.

Permalänk

Tack för dina tankar, Baltzar!
Nu är min dotter verkligen sugen på den här:
https://www.inet.se/produkt/1963400/acer-swift-7-2019-14-i7-1...

Vad tror ni? Håller den måttet? Vet inget om grafikkortet. Kanske för dåligt för Adobeprogram, eller vad säger ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ringde och pratade med Inet som tyckte att jag behövde en dator med ett dedikerat grafikkort och att den här datorn kanske inte var lämplig. Tråkigt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nille12345:

Ringde och pratade med Inet som tyckte att jag behövde en dator med ett dedikerat grafikkort och att den här datorn kanske inte var lämplig. Tråkigt

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt, den fungerar garanterat till den användningen, men jag hade definitivt gått upp till en dator med som sämst den processorn jag länkade innan. En tvåkärnig processor är klent redan idag och betalar man 14k för en dator vill man nog att den ska ha en livscykel på åtminstone 4-5 år.

Har ni varit iväg och känt på några datorer än?

Permalänk
Medlem

@nille12345:
Ett ärligt svar från @inet är min åsikt. I övrigt kan jag inte tillföra så mycket mer.
Helt naturligt att ha beslutsångest men som @baltzar uttryckte det "Har ni varit iväg och känt på några datorer än?". Om inte, gör det Välj ut några kandidater från alla goda tips du fått och möt dom i verkligheten. Fråga om ångerrätten - att dottern kan få prova den och returnera om den inte passar.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk

Beger oss ut i verkligheten i morgon. Tack återigen för all hjälp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Jag tänker lite annorlunda jämfört med de flesta andra på tråden. Jag räknar med att en dator kan hålla i 10 år.

Det gör att jag tittar mest på känslan i skärmen, tangentbordet och styrplattan. Gärna också på vad tillverkaren har för rykte runt livslängden på batteriet (1000+ cykler garanterat?).

Jag bryr mig inte så mycket om CPU. Skiljer inte så mycket i praktiken om man inte har speciella krav och det har man sällan utslagit över 10 år.

En Acer skulle jag bara köpa i prisklassen 4-5k. Stor risk för crapware också. Inget kul att sitta med i 10 år.

Så efter mitt tänkande hamnar jag på en MacBook Pro 13" för runt 16k. Lätt att bära. Nya tangentbordet. Branschens överlägset bästa styrplatta. Skärmen har hög upplösning så man får samma effekt som 15" bara man sitter lite närmre (eller kopplar den till någon extern skärm).

Knalla in på en butik med Apple-prylar och känn efter vad som känns som en trevlig arbetspartner, flera timmar om dagen, de kommande 10 åren.

Permalänk

Tänkvärt! Kilar in där också i morgon

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Jag tänker lite annorlunda jämfört med de flesta andra på tråden. Jag räknar med att en dator kan hålla i 10 år.

Det gör att jag tittar mest på känslan i skärmen, tangentbordet och styrplattan. Gärna också på vad tillverkaren har för rykte runt livslängden på batteriet (1000+ cykler garanterat?).

Jag bryr mig inte så mycket om CPU. Skiljer inte så mycket i praktiken om man inte har speciella krav och det har man sällan utslagit över 10 år.

En Acer skulle jag bara köpa i prisklassen 4-5k. Stor risk för crapware också. Inget kul att sitta med i 10 år.

Så efter mitt tänkande hamnar jag på en MacBook Pro 13" för runt 16k. Lätt att bära. Nya tangentbordet. Branschens överlägset bästa styrplatta. Skärmen har hög upplösning så man får samma effekt som 15" bara man sitter lite närmre (eller kopplar den till någon extern skärm).

Knalla in på en butik med Apple-prylar och känn efter vad som känns som en trevlig arbetspartner, flera timmar om dagen, de kommande 10 åren.

Håller med dig till fullo och det var där någonstans vi började tråden

Gällande prestanda så finns det ju oavsett vissa utgångskrav som man inte bör frångå.

En Macbook Pro är ett val som inte kan gå fel i princip. Även datorer inriktade mot företag såsom Lenovo Thinkpad, Dell XPS osv är automatiskt ett säkert val.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Vad man köper beror på hur utvärderingen går till. Tittar man på specs så vinner Windows-burken. Tar man sig tiden att känna på byggkvalitet och känsla så vinner Mac.

Apple tar häftigt betalt för specs så köper man som privatperson är det snikmodellen som gäller.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baltzar:

<klipp>
Gällande prestanda så finns det ju oavsett vissa utgångskrav som man inte bör frångå.

Jag har gjort en rätt grundlig genomgång av CPU-prestanda och hela marknaden är numera hårt komprimerad. Du får nästan samma enkeltrådade prestanda oavsett vad du väljer för CPU, från 700 kr upp till antal tiotusen kr. Det du betalar för är antalet kärnor och därmed flertrådat prestanda, vilket då klassiskt behövs för videoredigering och liknande uppgifter, men som inte spelar någon större roll för de vanligaste uppgifterna.

RAM är lite lurigare men 8GB räcker för det mesta. Jag skulle nöja med med 8GB om jag köpte från Apple, annars 16GB. För SSD är behovet i princip oändligt men å andra sidan går det alltid att fixa med något externt.

Permalänk
Medlem

Undvik mac då du betalar för en massa design och inte en massa hårdvara. Med mac kommer du även behöva virtualiseringsmjukvara och win10. Jobbar just med CAD/BIM och visualisering på alla tänkbara sätt. Viktigaste är en stark cpu och ram-minne. En gpu används främst till rendering skulle jag säga. Tror att spelkorten funkar ok nuförtiden för detta. För rena workstations så har lenovo P och W serien. Hp har z-book och dell har precision. Tror dock inte att dessa behövs på utbildningsnivå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk

Nu har vi varit ute och klämt på datorer
Min dotter gillade särskilt Acer Swift, dell xps, Lenovo yoga och hp Envy. Även huawei matebook är intressant
Vi har bara inte hittat någon som uppfyller våra krav och ligger runt 15 000.
Våra krav:
14 tum skärm
I7
Ram 16
Dedikerat grafikkort
Ssd 500
Tips någon?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nille12345:

Nu har vi varit ute och klämt på datorer
Min dotter gillade särskilt Acer Swift, dell xps, Lenovo yoga och hp Envy. Även huawei matebook är intressant
Vi har bara inte hittat någon som uppfyller våra krav och ligger runt 15 000.
Våra krav:
14 tum skärm
I7
Ram 16
Dedikerat grafikkort
Ssd 500
Tips någon?

Skickades från m.sweclockers.com

En Prisjakt-sökning baserat på era krav: https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?m=s428973288

Har ingen erfarenhet av nya Asus ZenBook själv men dom ser trevliga ut, både med och utan extraskärm. Har ni klämt på dom också?

Permalänk

Tack för hjälpen.
Tror vi slår till med denna:
https://www.inet.se/produkt/1964185/lenovo-yoga-s740-14-i7-16...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Datorn är härmed beställd. Tusen tack för all hjälp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@nille12345:
Lycka till nu och hoppas dottern blir nöjd

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk

Såg nyss att datorn är beställd. Det ser ut att vara en bra dator.

*edit*
Gamla inlägget.

Ja, jag är fördomsfull. Men jag gissar att det är en hel del macar på den utbildningen speciellt bland kvinnorna. Låt oss anta att hon brukar umgås med 4st kvinnor på utbildningen och alla har en Appledator, ja vilken dator tror ni på alla sätt och vis kommer underlätta hennes vardag?

Så mitt råd är att fråga henne vad resten av klassen har och vad hon vill ha. Inte för att spä ut fördomarna mer så har också utseendet en större betydelse för kvinnor, så det handlar inte alltid bara om att hårdvaran är den bästa utan att datorn inte ser ut som...