Köpråd Bärbar dator till arkitektstuderande

Permalänk

Köpråd Bärbar dator till arkitektstuderande

Hej
Vill ge min dotter en bärbar dator i julklapp och behöver lite råd. Hon är arkitekststuderande. Har inte koll på vad programmen heter som hon använder/kommer att använda.
Någon som kan råda mig?

Permalänk
Medlem

Köp en Mac!

Skickades från m.sweclockers.com
Edit: eftersom det troligtvis är sådana på hennes blivande arbete!

Komplem
Permalänk
Skrivet av Irre:

Köp en Mac!

Skickades från m.sweclockers.com
Edit: eftersom det troligtvis är sådana på hennes blivande arbete!

Jag vet, men de är ju så förbaskat dyra

Permalänk
Medlem

@nille12345: Om hon har ett Mecenatkort så kan du ju sponsra henne att köpa en själv, för då har man ju i alla fall 10% rabatt på Apple grejer via Mecenat.

Permalänk

Det är för dyrt med en Mac så nu vore jag väldigt tacksam om jag kunde få tips på en bärbar dator som lever upp till de krav jag beskrivit.
Gör inget om priset är överkomligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@nille12345: Det är svårt att säga utan att veta vilken programvara hon kommer att använda, skolan har oftast en lista på krav för datorer. Generellt sett så är det svårt att kombinera arkitekt-dator och billig. Efter mina 5 minuter efterforskningar så verkar det vara ungefär samma krav som för en grafiker/designer då det dels används ganska stora avancerade filer och även renderas en hel del. Så generellt sett så vill man ha en dator med 16 gb ram, gärna 4 cores/ 8 treads minimum gärna mer och ett dedikerat grafikkort.

https://www.architecturelab.net/best-laptop-for-architects/ finns det tips men nästan alla är professionella workstations som kostar 20-40 000 kr.

Vad ligger din budget på så kan jag komma med bättre råd på en billigare dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av nille12345:

Hej
Vill ge min dotter en bärbar dator i julklapp och behöver lite råd. Hon är arkitekststuderande. Har inte koll på vad programmen heter som hon använder/kommer att använda.
Någon som kan råda mig?

Frågan är om du inte borde vända dig direkt till de som håller i kursen. Det finns så många variabler att ta hänsyn till att oavsett vad vi säger så kan det lätt bli fel. Bara en sådan sak som GeForce vs Quadro. Om programmen drar nytta av ett Quadro-kort kommer även ett enklare sådant spöa upp de snabbaste GeForce-korten. Om de inte drar nytta av de specifika Quadro-egenskaperna så är det bortkastade pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Medlem

@nille12345:
Jag kan inte riktigt ge dig råd om vilken typ av hårdvara som är bäst lämpad, men jag hittade lite information från KTH om deras arkitektutbildning. I ett av dokumenten fanns det information om vilka program dom verkar använda i årskurs 1. Det var:

  • Adobe paket

  • Rhino

  • AutoCAD

Källor:

Kanske gör detta att det underlättar jakten. Lycka till

Ps. Här är en sökning på prisjakt med filtret nvidia quadro/AMD FirePro som GPU, Minst i5 CPU men även i7 och i9, 16Gb RAM och 15" skärm. Jag hittade en hel del matnyttigt i länken som @sarlucic länkade till som kanske kan hjälpa dig. Ds

Lagt till prisjaktlänk med filtrering
Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk

Tack för hjälpen. Jag läser dina länkar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Permalänk

Det är denna jag menar:

Lenovo Legion Y540 - 15,6" | i7 | 16GB | 512GB | GTX 1660Ti | 144Hz

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En begagnad Macbook Pro av senare årsmodeller bör tillgodose behoven väl och de behåller också värdet bra över tid, vilket kan vara värt att beakta i de fall behoven ändras. Se till att den har minst 8gb ram men helst 16gb och minst fyrkärnig processor.

Edit:
Ett alternativ till Mac om datorn inte ska vara av släpbar modell är att satsa på en ultrabook, typ:
https://www.dustinhome.se/product/5011104719/zenbook-pro-14-u...

Den, och liknande datorer, kommer högst troligt duga bra prestandamässigt för Adobe, AutoCAD, ArchiCad osv samtidigt som formatet är klart mer tilltalande än för de du länkat ovan. Ska den inte släpas på och utseendet är oviktigt spelar detta mindre roll och du kan satsa på en bärbar riktad mot företag typ Dell Latitude 5490.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Baserat på informationen från @sarlucic länk till arkitektdatorer skulle jag föredragit Lenovon med följande motivering:

  • 6 CPU kärnor istället för 4

  • Något högre klockfrekvens för CPU'n i både bas och turbo läge

  • 16Gb ram med möjlighet att lägga till ytterligare 16Gb om behovet finns. Acer går inte att uppgradera på den punkten

  • Mindre HDD, men 512Gb är en bra start. Går ju alltid att byta ut om behovet faller på

  • Nvidia grafikkort med 6Gb RAM mot 2Gb RAM

  • HDMI och Mini-DP port ger möjlighet att koppla in extra skärm/ar om behovet skulle behövas

  • 2 års garanti mot 1 år

  • Finns i lager jämfört med Acer som beräknas komma i februari 2020

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite väl mycket hårdvarunörd-skygglappar här inne.

Sannolikt behövs det inte alls särskilt mycket prestanda för att göra bra ifrån sig på utbildningen. Precis som för alla andra studenter torde alltså portabilitet och batteritid väga tyngst. Krävs det fräsig hårdvara så ska skolan givetvis ställa det till förfogande, men jag är skeptisk. Eventuellt kommer det vara extra obekvämt att jobba på en liten skärm. En större laptop mildrar men löser inte det problemet, det kostar dock avsevärt i smidighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Tycker det är lite väl mycket hårdvarunörd-skygglappar här inne.

Sannolikt behövs det inte alls särskilt mycket prestanda för att göra bra ifrån sig på utbildningen. Precis som för alla andra studenter torde alltså portabilitet och batteritid väga tyngst. Krävs det fräsig hårdvara så ska skolan givetvis ställa det till förfogande, men jag är skeptisk. Eventuellt kommer det vara extra obekvämt att jobba på en liten skärm. En större laptop mildrar men löser inte det problemet, det kostar dock avsevärt i smidighet.

En bärbar arbetsdator är givetvis ett komplement till institutionens professionella utrustning. Jag använder en Matebook X Pro med högsta spec (i7/16gb/mx150) för liknande uppgifter idag och det är klart tillräckligt. Det jag saknar är touchskärm med stöd för aktiv penna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tack för alla kommentarer. Hon vill att den ska vara portabel och ha en 15 skärm. Vilken rekommenderar ni då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera en XPS 15 9560, ganska likvärdig en macbook men inte lika saftigt pris, runt 9-10k begagnat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-zebb

Permalänk

Den väger 2 kg. Är det hyfsat lätt för att vara en bärbar? Har ingen aning

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk

Är i Växjö och fick syn på den här på blocket:
https://www.blocket.se/annons/kronoberg/macbook_pro_15__med_n...

För gammal?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@nille12345:

2 kg är ganska lätt för en 15" dator, men ändå inte superkompakt. Datorn i blocketlänken skulle jag säga är för gammal iaf.

Den här tycker jag verkar schysst om man vill hålla sig under 15k:
https://www.inet.se/produkt/1963975/acer-aspire-a515-15-6-i7-...

Tyvärr så står det ju att den inte väntas in i lager förrän 5:e februari...

Permalänk

Verkar bra, men hon kan nog inte ge sig till tåls så länge, men tack för tipset

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nille12345:

Verkar bra, men hon kan nog inte ge sig till tåls så länge, men tack för tipset

Skickades från m.sweclockers.com

Den här har något sämre processor men jag skulle säga att den trots det är ett riktigt vasst och prisvärt alternativ:
https://www.komplett.se/product/1139077/datorer/datorer-barba...

Kan ju avvakta och se om någon annan håller med

Permalänk
Medlem

Dustinhome säljer Dell XPS 13 9380 för 9.990:- med Ubuntu förinstallerat. Men givetvis ska man kunna installera Windows 10 utan problem.

Permalänk
Medlem

Åk och känn på skillnaden mellan en 15" dator som hon önskar och en ultrabook på 13-14", då jag inte är säker på att åsikten är densamma efteråt. Den Dell XPS 13 som Selfish länkat är ett riktigt bra val för syftet, liksom den datorn jag länkade innan.

Sen så är det ju som jag tidigare nämnt viktigt att inte glömma andrahandsvärdet. Det är inte säkert att en 17k Macbook är dyrare i längden än en pc för 10k.

Viktiga faktorer för likartade studier:
Processor
Ram
Skärm (upplösning/färgkorrekthet, men också möjlighet till aktiv penna)
Storlek
Batteri
Tangentbord och ev. touchpad
Tillbehör!

Edit: meningsbyggnad...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nille12345:

Är i Växjö och fick syn på den här på blocket:
https://www.blocket.se/annons/kronoberg/macbook_pro_15__med_n...

För gammal?

Skickades från m.sweclockers.com

Denna är utdaterad pga tidig generation av processor och låg skärmupplösning. Däremot fungerar den andra du länkat, men den är orimligt dyr jämfört med en ny Macbook Pro 13 som börjar runt 15k.

Ex. Macbook Pro 13 fyndvara ~12k
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baltzar:

Åk och känn på skillnaden mellan en 15" dator som hon önskar och en ultrabook på 13-14", då jag inte är säker på att åsikten är densamma efteråt. Den Dell XPS 13 som Selfish länkat är ett riktigt bra val för syftet, liksom den datorn jag länkade innan.

Sen så är det ju som jag tidigare nämnt viktigt att inte glömma andrahandsvärdet. Det är inte säkert att en 17k Macbook är dyrare i längden än en pc för 10k.

Viktiga faktorer för likartade studier:
Processor
Ram
Skärm (upplösning/färgkorrekthet, men också möjlighet till aktiv penna)
Storlek
Batteri
Tangentbord och ev. touchpad
Tillbehör!

Edit: meningsbyggnad...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag misstänker också att 15" är för stort för en dator som man ska bära med sig varje dag, överallt. Vissa gör det ändå. Svårt att säga vad som är rätt och fel här.

Permalänk

Tack för alla bra tips. Vi funderar lite nu och har blivit klokare

Skickades från m.sweclockers.com