Permalänk
Medlem

Skärmen skakar samt hackar

Tjenare!

Jag har köpt en ny dator. Efter jag installerade alltihop så fick jag 2-3 st bluescreen per dag. googlade lite och kom fram till att jag omformaterar min dator. Jag behöll min gamla hårddisk så jag tänkte jag kanske inte fick bort gamla drivrutiner till mina förra delar.
Jag har inte fått någon bluescreen nu, men min skärm hoppar och hackar. Jag har en youtube länk där jag filmade.

https://www.youtube.com/watch?v=4m35w3K1TDo

Jag har testat dra ut och in skärmsladdarna, startat om datorn, ominstallera drivrutinerna. Kollat temp på grafikkort och cpu men det ser bra ut. Men det verkar inte funka.
Tänkte att det kanske finns en gud härinne som vet vad jag gjort fel.

Mina komponenter:
AMD Ryzen 9 3900X 3.8 GHz 70MB

ASUS PRIME X470-PRO

Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 2666MHz CL16 Sport

Fractal Design Edison M 750W

MSI Radeon RX 5700 XT 8GB EVOKE OC

Permalänk
Medlem

Tjena allihop igen!

Jag har nu omformaterat 2gånger. Funkade ej.
Jag har bytat grafikkort, hårddisk, det jag kunnat byta. Fortfarande samma sak.

Då borde det ju vara någon komponent som är fel kanske? Vilken är störst sannolikhet? Ram? Moderkort? Processor?

Mvh

Permalänk
Medlem

Märkligt. Har du provat nya grafikkortet på din gamla dator?
Har du senaste bios till ditt nya moderkort?
Testat annan skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elixyr:

Märkligt. Har du provat nya grafikkortet på din gamla dator?
Har du senaste bios till ditt nya moderkort?
Testat annan skärm?

Jag testade mitt gamla grafikkort i min nya dator. I och med samma hände så borde det inte vara grafikkortet.
Jag laddade ner alla nyaste drivrutinerna till alla komponenterna innan, borde haft senaste biosen då.
Jag har skiftat mellan mina två olika skärmar. Har tagit tillbaka min gamla hårddisk till min gamla dator nu och allt funkar som det ska.

Jag testade bygga min dator i inets datorbyggare. En sak som kom upp var att mitt moderkorts generation inte passar processorns.
Men båda har am4 socket, så det kanske betyder att det funkar men inte är mest optimalt?

Permalänk
Medlem

Din processor ska fungera på det moderkortet, har fin Ryzen 3000 ready logo på ASUS hemsida till och med.

Jag skulle prova att flash senaste bioset om du inte gjort det.

https://www.asus.com/se/Motherboards/PRIME-X470-PRO/HelpDesk_...

Version 5406
2019/11/25

Permalänk

har du testat annan skärm?

ser ut som att den inte uppdaterar dilden som den ska.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Skulle kunna vara kabel. Testa en annan kabel samt en annan port (hdmi, dp, dvi) på skärmen också

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

Är det bara på skrivbordet som det hackar på det sättet? Isåfall är det för att du tagit bort bilden som du har som skrivbordsbakgrund. Testa ladda ner bilden igen, gör den till skrivbordsbakgrund och behåll den som det.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

Tack för svar gubbar! Jag testar vidare imorgon och hör av mig med resultatet

Permalänk
Medlem

Har nu installerat nyaste bios, testat olika sladdar till skärmarna, bytat plats på ram minnena, bytat skärmsläckare som Seziou sa. Fortfarande samma. Har inte vågat spela något, men allt jag öppnar hoppar runder precis som allt annat, task manager, leage of legends client osv. Mozilla firefox skakade så mycket att jag Kunde inte träffa ''ladda ner'' knappen till bios. Men av någon anledning så skakar Edge typ ingenting. Jag har pratat med inet och de Kunde titta på mitt moderkort, processor samt ram. Det hade dock varit roligare om man lyckades fixa denna skiten så man slippa skicka och bygga ner alltihop :P. Här är en till film, lite mer detaljer!

https://www.youtube.com/watch?v=_nCgQDu-Y1k

Permalänk
Medlem

Hej!
Grymt bra med film som beskriver problemet, det går det SÅ mycket lättare att felsöka
Du verkar motiverad att faktiskt lösa problemet eftersom du har testat en massa saker själv, också trevligt!
Skitkonstigt problem för övrigt, ser väldigt märkligt ut

Jag rekommenderar dig att utesluta mjukvaruproblem/buggar med Windows/drivers/inställningar genom att...

Har du ett löst 4gb eller större USB-minne så kan du enkelt(det är faktiskt enkelt) ladda ner Ubuntu och live-boota det direkt från stickan - då utesluter du alla problem som kan ha med Windows att göra, väldigt bra ur felsöknings-synpunkt och rekommenderas varmt.

Förenklat:
Tanka Ubuntu-image här: https://ubuntu.com/download/desktop (.iso-fil på 1.9gb)
Tanka Rufus här: https://rufus.ie/ (Litet program för att få in Ubuntu-imagen på USBminnet.)
Rufus är inte svårt att använda, se till att målet är USBstickan bara så kan inget dumt hända oavsett vad du väljer för alternativ. Default settings ska funka dock, bara testa dig fram eller följ guidelänken nedan.

Sedan boota datorn från USB-minnet och välj först alternativet (Live-boot) så ändras inget på datorn eller windowsinstallationen, men du kan testa om du kan surfa osv och se hur grafiken ser ut i Ubuntu.

Guide finns här om du behöver mer hjälp:
https://tutorials.ubuntu.com/tutorial/tutorial-create-a-usb-s...

/Daniel

Textformatering
Visa signatur

Phanteks Shift X: // ASUS ROG Strix B550-I Gaming // AMD Ryzen 7 5800X3D // Gigabyte GTX 1080 Ti OC 11Gb //
// Corsair Vengeance RGB Pro 3600MHz 2x16GB // Corsair H115i RGB Platinum 280mm //
// LG UltraGear GN850 34" IPS 160Hz WQHD // Samsung 970 Pro 1Tb NVMe SSD + Sabrent Rocket 2Tb NVMe //

Permalänk
Medlem

En idé jag fick,testa att sänka max klockfrekvens på GPU, verkar som många har problem med 5700 korten som lösts på det sättet

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce