Gamingdator inkl allt, Budget 10k.

Permalänk

Gamingdator inkl allt, Budget 10k.

Tjena.

Fått i uppdrag av en kompis att se efter om det går att få tag i en dator åt hans 11-åriga son. Budgeten är 10k. Han kommer från konsolspel och lirar mest fortnite. Gissningsvis är det väl inledningsvis fortnite och liknande titlar han kommer spela. Då han som sagt kommer från konsol så har han heller ingen kringutrustning sedan tidigare, möjligtvis något headset.

Har knåpat lite på komponentkoll. Släng gärna ett getöga.

Mina tankar

Han är 11, han kommer säkert att gilla lysande och blinkande chassin och delar. Chassit verkar prisvärt. GPU'n verkar ha en bra prestanda/pris ratio. Presterar liknande en gtx 1660, men på en bekostnad på kanske 100w och några grader i temp? Dock en femhunka billigare.

Min ambition är ju såklart att få så mycket för pengarna som möjligt. Sedan vet jag inte, han kanske hade klarat sig med en 60hz skärm och ett gtx 1650 el dylikt. Hade sparat en flera tusen, men o andra sidan tråkigt då det blir en väldigt jobbig dator att växa med då man åker på att byta så mkt direkt.

Såå, era tankar? Är jag på rätt väg? Vad hade ni bytt ut?

Vad jag förstår så medföljer bara en fläkt i chassit. Gissar att man vill ha 2 stycken in oxå?

Tack på förhand.

Visa signatur

MVH

Permalänk
Medlem

Detta kanske vore ett alternativ. Färdig dator från HP som är nedsatt på Elgigantens januarirea från 11 990 kr till 8888 och dessutom finns som fyndvara för 7 999 kr.

https://www.elgiganten.se/product/outlet/datorer-tillbehor-fy...

Ryzen 3600, 1660 TI, 16 GB RAM, 512 GB SSD

Visa signatur

Ryzen 3600 | Sapphire PULSE Vega56 | MSI B450M Gaming Plus | Corsair Vengeance LPX 3200MHz CL16 2x8GB | Arctic Freezer 34 eSports Duo | Intel 660p M.2 512 GB | Phanteks P300 Eclipse | AOC G24C1 144Hz | Corsair RM750X

Permalänk
Skrivet av dumjohan:

Detta kanske vore ett alternativ. Färdig dator från HP som är nedsatt på Elgigantens januarirea från 11 990 kr till 8888 och dessutom finns som fyndvara för 7 999 kr.

https://www.elgiganten.se/product/outlet/datorer-tillbehor-fy...

Ryzen 3600, 1660 TI, 16 GB RAM, 512 GB SSD

Tack för tipset!

Skall säga att jag i grunden inte något fan av dessa datorer då dom ofta är svåra att uppgradera osv.

Jag provade att bygga en dator med samma spec och kom upp i ungefär samma pengar. Skillnaden att denna HP dator hade wifi, ett windows och färdigbyggd. Det fick mig att tänka om.

Med tanke på att varken den tilltänkte ägaren eller pappan är speciellt kunnig inom datorer så kändes det ganska mycket mer SAFE med en märkesdator där man med eventuella hårdvarufel själv slipper felsöka och peka ut vilken komponent som är trasig.

Det kändes som ett bra pris, och jag slog till. Hoppas han blir nöjd

Visa signatur

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Octanerering:

Tack för tipset!

Skall säga att jag i grunden inte något fan av dessa datorer då dom ofta är svåra att uppgradera osv.

Jag provade att bygga en dator med samma spec och kom upp i ungefär samma pengar. Skillnaden att denna HP dator hade wifi, ett windows och färdigbyggd. Det fick mig att tänka om.

Med tanke på att varken den tilltänkte ägaren eller pappan är speciellt kunnig inom datorer så kändes det ganska mycket mer SAFE med en märkesdator där man med eventuella hårdvarufel själv slipper felsöka och peka ut vilken komponent som är trasig.

Det kändes som ett bra pris, och jag slog till. Hoppas han blir nöjd

Samma här. Var nyligen i samma sits själv med en polare och det slutade med att jag rekommenderade denna. Slipper man agera support när det trasslar, bara att köra på garantin.

Till det priset och med plug and play som faktorer tycker jag att det är ett kap! Byggde själv liknande när Ryzen 3XXX serien släpptes i sommras och hamnade på dryga tusenlappen mer och en hel del huvudvärk från strul med BIOS osv.

Hoppas han blir nöjd

Visa signatur

Ryzen 3600 | Sapphire PULSE Vega56 | MSI B450M Gaming Plus | Corsair Vengeance LPX 3200MHz CL16 2x8GB | Arctic Freezer 34 eSports Duo | Intel 660p M.2 512 GB | Phanteks P300 Eclipse | AOC G24C1 144Hz | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem

Det jag stör mig på är att dom alltid slänger in så långsamma minnen. Så det kan ju vara ett tips att du hjälper dom och försöker överklocka dom något. Det gör en jävla skillnad i prestanda att få upp dom till 3000+

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[AOC CU34G2X 144hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Något sådant här kanske? Kan bli lite tajt med 1500 kr för skärm, mus och tangentbord. Men det går alltid att inhandla begagnat här på forumet om det så behöves
HP datorn länkad ovan är väldigt bra för att vara en prebuild, men för 500 kr mer så skulle jag köra på detta nedan alla dagar i veckan! Då har komponenterna också ett andra-hands värde vilket man kan tjäna på i längden!

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@Octanerering Kolla på Mionix Castor som mus!
Jättebra mus till superpris! Lite skumma färger dock...

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Skrivet av dumjohan:

Samma här. Var nyligen i samma sits själv med en polare och det slutade med att jag rekommenderade denna. Slipper man agera support när det trasslar, bara att köra på garantin.

Till det priset och med plug and play som faktorer tycker jag att det är ett kap! Byggde själv liknande när Ryzen 3XXX serien släpptes i sommras och hamnade på dryga tusenlappen mer och en hel del huvudvärk från strul med BIOS osv.

Hoppas han blir nöjd

Det var så jag också tänkte. Då slipper dom (jag) tjorva så mkt vid eventuella garantiärenden, liksom bara hinka in den på giganten

Skrivet av walkiii:

Det jag stör mig på är att dom alltid slänger in så långsamma minnen. Så det kan ju vara ett tips att du hjälper dom och försöker överklocka dom något. Det gör en jävla skillnad i prestanda att få upp dom till 3000+

Ja det verkar vara 2666 minnen som är stanarden. Dom säger att det skall göra stor skillnad i prestanda med 3000+ minnen. Skall säga dock att jag själv sitter på en ryzen 5 2600 med 2666 minnen och kan inte påstå att jag är besviken på prestandan. Tror jag att änn mindre han kommer att klaga. Men klart är klart, bättre är bättre

Det som får mig att svettas något mer är deras perversion att alltid lyckas slänga in så små PSU och i detta fall ett 400w (Visserligen ett 80 Plus Platinum vilket känns seriöst). Och andra sidan vet jag ju någonstans inom mig att det bara är mina egna hjärnspöken som hade vela ha 250w till åtminstone för att känna mig lugn I det systemet skall det inte vara något problem då det ändå inte finns så stora möjligheter att uppgradera med vattenkylnings, mera fläktar osv. Det systemet med en skärm + tangentbord o mus drar ca 300w så 400w borde funka galant.

Skrivet av Mattias10:

Något sådant här kanske? Kan bli lite tajt med 1500 kr för skärm, mus och tangentbord. Men det går alltid att inhandla begagnat här på forumet om det så behöves
HP datorn länkad ovan är väldigt bra för att vara en prebuild, men för 500 kr mer så skulle jag köra på detta nedan alla dagar i veckan! Då har komponenterna också ett andra-hands värde vilket man kan tjäna på i längden!
https://komponentkoll.se/bild/WkmyR.png

Tack för tipset!

Det fick HP datorn från giganten. Den borde funka för gaming ett par 3-4 år iaf utan vidare. Visserligen svårare att uppgradera och noll andrahandsvärde men fortfarande prisvärd för en färdig burk. Med alla faktorer inräknat så blir det nog bäst så Till mig själv och egen familj bygger jag såklart själv och ditt förslag såg prisvärt ut.

Det blev den kurvade AOC skärmen från mitt första inlägg och sedan något billigt TKL RGB tangentbord och någon billig spelmus. Skärmen verkar ha fått fina betyg och dom andra prylarna fungerar nog perfekt. Som instegs-gear funkar väl i princip vad som helst. Man kan ju inte veta vad som är bra förrän man vet vad som är dåligt först, osv...

Visa signatur

MVH