Permalänk

Försäkringsfrågor

Hej har vi någon vass lirare på försäkringsfrågor på kroppsskador som hänt några år tillbaka i tiden.
Jag känner att jag kanske både varit dålig på att söka rätt information + få rätt information.

Tack på förhand.

Visa signatur

Goats are like mushrooms. If you shoot a duck, I'm scared of toasters.

Permalänk
Medlem

Shoot! Är det känsliga frågor så skriv pm.

Jobbar med personskador i trafik, patientskador och ansvarsskador dvs skadestånd, duglig koll på summaförsäkringar, men jobbar inte med det.

Permalänk
Medlem

Ring ditt försäkringsbolag och fråga? Är väl ändå det deras support är till för? Plus att de kan ge dig ett faktiskt svar och inte bara massa killgissningar För du nämner ju att du vill ha "rätt" information (vilket innebär svar från rätt försäkringsfirma).

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Om ni svintooo jobbar med det och kan ge svar tips som man vanligtvis inte får av sitt normala försäkringsbolag när man ringer dit (alla samtal spelas väl in) så är det väl najs att kunna fråga här och få tips på att söka för alternativ A1 och B-femtielva som man kanske inte vet om och som försäkrings bolaget i vanliga fall inte är skyldiga att upplysa om.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk

@talonmas: Jag är kanske lite naiv att man ska få "nej det går inte att göra något år nu" så tänkte ta en koll här först. brukar bli väldigt bra, särskilt om man har lite mer kött på benen kanske det blir lättare att ta tag på det.

Visa signatur

Permalänk

@svintooo: I korta drag handlar det om en krosskada med stygn inne i vänster hand som idag börjar krångla lite, har en utbuktning på leden på två fingrar som är bråkigt när det är kallt särskilt.
Men det som jag undrar över är ju att jag inte haft en tanke på detta sen det hände och jag kan inte se några journaler på mina sidor på 1177, och under själva olyckstillfället var jag anställd som robotsvetsare och medlem i IF metall. jag har sedan dess helt bytt yrke och tillhör dom inte längre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerknacker:

@svintooo: I korta drag handlar det om en krosskada med stygn inne i vänster hand som idag börjar krångla lite, har en utbuktning på leden på två fingrar som är bråkigt när det är kallt särskilt.
Men det som jag undrar över är ju att jag inte haft en tanke på detta sen det hände och jag kan inte se några journaler på mina sidor på 1177, och under själva olyckstillfället var jag anställd som robotsvetsare och medlem i IF metall. jag har sedan dess helt bytt yrke och tillhör dom inte längre.

Så skadan inträffade i arbetet? Inträffade skadan före eller efter 2015?

Permalänk
Avstängd

Om det var en arbetsskada måste detta anmälas (jag gjorde det via AFA som vi är försäkrade på via jobbet). Om det kan göras i efterhand är jag väldigt osäker på.

Har du en olycksfallsförsäkring så ringer du dit och kollar, har du uppsökt läkarvård finns det väl någon slags journal där, tror inte du kan se allt på 1177.

Jag har massvis med läkarbesök pga handledsskada som jag inte kan se några spår av hos 1177.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Generellt kan väl sägas att om du hade en olycksfallsförsäkring typ via facket vid tiden för händelsen så omfattar den ju skadan även idag även om du inte är med i facket idag, eller jobbar kvar på samma ställe. Är det en gammal skada finns ju risk att den är preskriberad, i många fall ändrades också preskriptionsreglerna 2015-01-01. Så var skadan före 2015 är den nog sannolikt preskriberad idag om du aldrig anmälde där och då.

Att du inte kan se nått på 1177 spelar ingen roll. Du är ju opererad och därmed finns journaler för det tillfället hos den instans där du opererades.1177 visar bara journaler från typ 1-1,5 år tillbaka vill jag minnas.

Permalänk
Skrivet av svintooo:

Så skadan inträffade i arbetet? Inträffade skadan före eller efter 2015?

Skadan inträffade 2010, jag får helt enkelt ta och ringa IF Metalls lokala kontor imorgon. vems ansvar är/var det att anmäla skadan?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Till försäkringar som kan ge dig ersättning är det ditt ansvar att anmäla. Det är bara till Försäkringskassan som arbetsgivaren mig veterligen har ett anmälningsansvar (då gällande sjukpenning).

Är skadan från 2010 så är ditt anspråk sannolikt preskriberat, men du kan ju alltid höra med dem. Du ska då ringa försäkringsbolaget och inte Metall (annat än att ta reda på vart eventuell olycksfallsförsäkring var tecknad vid tillfället för skadan). Är det en arbetsskada så borde skadan också ha anmälts till AFA.

Permalänk
Medlem

Skadan inträffade 2010, jag får helt enkelt ta och ringa IF Metalls lokala kontor imorgon. vems ansvar är/var det att anmäla skadan?

Det är arbetsgivaren som skall anmäla arbetsskador.
Hade ni en lokal fack-klubb på din arbetsplatsen?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svintooo:

Till försäkringar som kan ge dig ersättning är det ditt ansvar att anmäla. Det är bara till Försäkringskassan som arbetsgivaren mig veterligen har ett anmälningsansvar (då gällande sjukpenning).

Är skadan från 2010 så är ditt anspråk sannolikt preskriberat, men du kan ju alltid höra med dem. Du ska då ringa försäkringsbolaget och inte Metall (annat än att ta reda på vart eventuell olycksfallsförsäkring var tecknad vid tillfället för skadan). Är det en arbetsskada så borde skadan också ha anmälts till AFA.

Fast om skadan är anmäld när den hände, så kan TS ansöka om ersättning efteråt? Dvs för problem som uppkommit i efterhand pga skadan som är anmäld.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av oobum:

Det är arbetsgivaren som skall anmäla arbetsskador.
Hade ni en lokal fack-klubb på din arbetsplatsen?

Ja det hade vi.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av oobum:

Fast om skadan är anmäld när den hände, så kan TS ansöka om ersättning efteråt? Dvs för problem som uppkommit i efterhand pga skadan som är anmäld.

Och vad händer om arbetsskadan inte är anmäld?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Ja är skadan anmäld så borde det gå att pröva skador relaterade till olyckan absolut, beaktat att han hör av sig inom den för aktuell försäkring gällande preskriptionstid.

Permalänk
Medlem

Då har du nog inte så mycket att hämta tyvärr. Men jag förstod aldrig om det faktiskt är en arbetsskada eller om du vill anmäla till en privat eller kollektivt avtalad olycksfallsförsäkring? Eller kanske både och?

Permalänk
Skrivet av svintooo:

Då har du nog inte så mycket att hämta tyvärr. Men jag förstod aldrig om det faktiskt är en arbetsskada eller om du vill anmäla till en privat eller kollektivt avtalad olycksfallsförsäkring? Eller kanske både och?

En lägesställare som hölls på plats med magnet lossnade och landade inne i min hand när jag svetsade manuellt, mitt under jobbpasset, så arbetsskada måste det vara tänker jag. Men har som sagt inte tänkt mer på det nu än att det nu börjar göra mer och mer ont vid ombytlig väder, jag har utbuktnad på två fingrars första led och ett ärr på några cm inne i handen. Men jag glömde ju såklart att ringa försäkringsbolaget idag, får vänta tills måndag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En lägesställare som hölls på plats med magnet lossnade och landade inne i min hand när jag svetsade manuellt, mitt under jobbpasset, så arbetsskada måste det vara tänker jag. Men har som sagt inte tänkt mer på det nu än att det nu börjar göra mer och mer ont vid ombytlig väder, jag har utbuktnad på två fingrars första led och ett ärr på några cm inne i handen. Men jag glömde ju såklart att ringa försäkringsbolaget idag, får vänta tills måndag.

Ja då är ju sannolikt AFA aktuellt vad gäller arbetsskadan och eventuell olycksfallsförsäkring också då. Men stor risk att händelsen är preskriberad oavsett försäkring. Men ring bolagen och kolla för säkerhets skull. Lycka till!

Permalänk
Medlem

Om de inte anmäldes när det hände så är det en preskriptionstid på 10 år. Efter det finns det inget att hämta. (efter 2015)
Skada skedd innan 2015 har 3 år.

https://www.konsumenternas.se/forsakring/fakta/om-handlaggnin...

Visa signatur