Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ladda hem/Uppdatera Windows 10 gratis

Permalänk
Medlem

Ladda hem/Uppdatera Windows 10 gratis

Tjena Sweclockers,

Frågar för en vän med begränsad budget: Går det fortfarande att på något sätt ladda hem Windows 10 eller uppdatera från
Windows 7 gratis?

Tack på förhand!

Hälsningar,

Albanach

P.s. Det är faktiskt för en vän!

Permalänk
Medlem

@Albanach : Yes. Via Microsofts Hemsida: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10 Sen när man installerat så kan man aktivera med sin Windows7 nyckel. Gjorde detta senast förra veckan.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@BM-Mods: Toppen! Om det inte våre så att jag tror att min kompis version av Windows 7 inte är... helt laglig. Har man en "nyckel" ändå, eller kan man skaffa en nyckel på något sätt?

Permalänk
Medlem

Går ju alltid att prova men nyckeln är nog kanske värre. Men du kan alltid installera Windows10 utan nyckel sen skaffa en nyckel och aktivera senare. Så då bara till att aktivera den versionen typ Home eller PRO som du skall skaffa nyckel för.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hej,

Du kan aktivera windows 10 med Windows 7 produktnycklar. Även datorer med Windows 8 skall gå att installera med Windows 10. Har själv testat detta så vet att det funkar. Så länge du har en giltig produktnyckel med windows 7 eller 8 så går det bra att installera Windows 10. Det enda du behöver är ett installationsmedium för Windows. Jag rekommenderar Microsoft egna verktyg som du kan ladda ner här:
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albanach:

@BM-Mods: Toppen! Om det inte våre så att jag tror att min kompis version av Windows 7 inte är... helt laglig. Har man en "nyckel" ändå, eller kan man skaffa en nyckel på något sätt?

Det är bara köra oaktiverat annars, har en dator som varit oaktiverat i nu snart 1år, står en blänkare i högra hörnet ( constant overlay) men inget som stör eg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kedom900:

Hej,

Du kan aktivera windows 10 med Windows 7 produktnycklar. Även datorer med Windows 8 skall gå att installera med Windows 10. Har själv testat detta så vet att det funkar. Så länge du har en giltig produktnyckel med windows 7 eller 8 så går det bra att installera Windows 10. Det enda du behöver är ett installationsmedium för Windows. Jag rekommenderar Microsoft egna verktyg som du kan ladda ner här:
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Hej,
Har tänkt uppdatera min dator med nytt moderkort, processor och RAM.
Samtidigt har jag tänkt byta till en ny M2 SSD och installera Windows 10 på den.
Nu undrar jag om jag först skall installera Win.7 på SSD:n eller köra Win. 10 direkt på den nya SSD.
För att kunna aktivera med min äkta Win.7 nyckel.
Tänker att om jag installerar Win 10 direkt blir det som en nyinstallation och då kanske inte min Win.7 nyckel inte fungerar.
Har skapat en Win. 10 på en USB sticka enl. ovan beskrivet med Microsoft verktyget.
Frågar här för jag har sett att det finns så mycket kundskap om detta att uppdatera till 10an med Win. 7 nyckel.
Tacksam om någon har tid och lust att hjälpa mej så det blir rätt från början.
MVH / Ahlmann

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlmann:

Hej,
Har tänkt uppdatera min dator med nytt moderkort, processor och RAM.
Samtidigt har jag tänkt byta till en ny M2 SSD och installera Windows 10 på den.
Nu undrar jag om jag först skall installera Win.7 på SSD:n eller köra Win. 10 direkt på den nya SSD.
För att kunna aktivera med min äkta Win.7 nyckel.
Tänker att om jag installerar Win 10 direkt blir det som en nyinstallation och då kanske inte min Win.7 nyckel inte fungerar.
Har skapat en Win. 10 på en USB sticka enl. ovan beskrivet med Microsoft verktyget.
Frågar här för jag har sett att det finns så mycket kundskap om detta att uppdatera till 10an med Win. 7 nyckel.
Tacksam om någon har tid och lust att hjälpa mej så det blir rätt från början.
MVH / Ahlmann

Installera 10 direkt och använd 7 nyckeln.

Microsoft la till det sättet några månader efter att 10 släpptes.

Permalänk
Medlem

Tack panpo98,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlmann:

Hej,
Har tänkt uppdatera min dator med nytt moderkort, processor och RAM.
Samtidigt har jag tänkt byta till en ny M2 SSD och installera Windows 10 på den.
Nu undrar jag om jag först skall installera Win.7 på SSD:n eller köra Win. 10 direkt på den nya SSD.
För att kunna aktivera med min äkta Win.7 nyckel.
Tänker att om jag installerar Win 10 direkt blir det som en nyinstallation och då kanske inte min Win.7 nyckel inte fungerar.
Har skapat en Win. 10 på en USB sticka enl. ovan beskrivet med Microsoft verktyget.
Frågar här för jag har sett att det finns så mycket kundskap om detta att uppdatera till 10an med Win. 7 nyckel.
Tacksam om någon har tid och lust att hjälpa mej så det blir rätt från början.
MVH / Ahlmann

Om du inte har använt din win7 nyckel tidigare för att uppdatera win10 så är det bästa att du installerar Windows 10 direkt på nya ssd. Alla win 7 nycklar skall fungera direkt med windows 10 så det skall inte vara något problem.
Har du haft Windows 10 tidigare så kan du aktivera det på en ny dator med ditt Microsoft konto. Det skall gå att koppla Windows 10 till ditt konto vilket är bättre för då är du inte bunden till hårdvaran.

Länken nedan hittar du mer information:
https://support.microsoft.com/en-us/windows/activate-windows-...

Permalänk
Hedersmedlem

Om du laddar ner och kör media creation tool på datorn som ska uppgraderas istället så behöver du inte använda en usb-pinne eller skriva någon nyckel. Installationsprogrammet kan uppgradera datorn den kör på, du får välja om du vill ha filer och inställningar kvar eller om det ska rensas.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Avstängd

Billigt Windows från Datormagazin just nu, 499 för Pro: https://mjukvara.datormagazin.se

Permalänk
Medlem

Hej och tack för ditt svar Kedom900 ! Nej jag har inte använt win7 nyckel tidigare för att uppdatera tiil win10.
Har haft ett Microsoftkonto men det var länge sedan (7-8 år ) så jag vet inte om det är aktivt längre.
I annat fall registrerar jag ett nytt. Väntar på grejer till uppdateringen än, så till helgen blir det kanske aktuellt med win10.
Skriver här och berättar hur det gått.
MVH / Ahlmann

Permalänk
Medlem

Lovade skriva och berätta hur det gått.
Funkade helt utan problem, så här gjorde jag.
Laddade hem W10 med mickrosofts egna verktyg som jag lade på ett USB minne.
Som jag skrivit tidigare har uppdaterat dator med nytt moderkort, processor och M2 SSD, NVMe.
Sätter i USB minnet och startar datorn och kollar i Bios direkt.
Där ser jag att både SSD.n och USB minnet finns med, klickar på USB minnet och väljer öppna och startar installationen.
Får i början av installationen skriva in produktnyckel och jag skriver min W7 home nyckel där.
Installationen fortsätter och installerar utan problem.
Tack Microsoft! Gratis är gött.
MVH / Ahlmann

Permalänk

Drar upp tråden igen. Har köpt en windows 8 pro år 2012. Går det använda den nyckeln och windows 10 iso på usb för att få windows 10 på min nya burk?

Visa signatur

kan lite av varje

Permalänk
Avstängd
Skrivet av janne_145:

Drar upp tråden igen. Har köpt en windows 8 pro år 2012. Går det använda den nyckeln och windows 10 iso på usb för att få windows 10 på min nya burk?

Sannolikt så funkar det utmärkt. Bara att testa, funkar det inte så får du väl köra på W8 som ju ändå är vad du köpte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av janne_145:

Drar upp tråden igen. Har köpt en windows 8 pro år 2012. Går det använda den nyckeln och windows 10 iso på usb för att få windows 10 på min nya burk?

Det bör inte vara några problem, är inte länge sedan jag installerade W10PRO och aktiverade med W7PRO-key

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av BM-Mods:

Det bör inte vara några problem, är inte länge sedan jag installerade W10PRO och aktiverade med W7PRO-key

Sweet då testar jag när den kommer hem Tack för svar!

Visa signatur

kan lite av varje

Permalänk
Medlem
Skrivet av janne_145:

Sweet då testar jag när den kommer hem Tack för svar!

Jag installerade Windows 10 på en dator som hade Windows 8 för 2 veckor sedan utan problem. Aktiverades en Windows 10 Home licens

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Jag installerade Windows 10 på en dator som hade Windows 8 för 2 veckor sedan utan problem. Aktiverades en Windows 10 Home licens

Oki. Tänkte mest slippa köra in win 8 för att sen installera win 10 tänkte jag. Får testa win 10 usb först och om det inte går får jag gå den "hårda" vägen hehe

Visa signatur

kan lite av varje

Permalänk
Medlem
Skrivet av janne_145:

Oki. Tänkte mest slippa köra in win 8 för att sen installera win 10 tänkte jag. Får testa win 10 usb först och om det inte går får jag gå den "hårda" vägen hehe

Jag gjorde ingen uppgradering, utan jag rensade disken och la in Windows 10 rakt av bara

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Jag la in windows 10 home och när jag skulle aktivera det så kom en update till 10 pro Tack för hjälpen alla

Visa signatur

kan lite av varje