Permalänk
Medlem

Tänkte lägga om mitt månadssparande och tar gärna feedback!

Gillar indexfonder då jag inte har superkoll på marknaden rent allmänt. Min idé är att spara i 5 olika billiga indexfonder med fokus på olika regioner. Sparhorisont är 10+ år. Har en buffert på 2 månadslöner, utöver det så är detta allt mitt sparande.

Länsförsäkringar Japan Indexnära
Avanza global
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Länsförsäkringar USA Indexnära
Avanza emerging markets

Fördelar och nackdelar med mitt tankesätt? Ser det ok ut?

Permalänk
Medlem

@Sarky: Jag håller helt med dig om att index är bra. Jag tycker nog dock att det finns bättre fonder att välja.
* Det är redan mycket usa och japan i avanza global.
* Spiltan aktiefond sverige är inte en indexfond.

Kolla gärna på rikatillsammans rekommendation för 2020:
https://rikatillsammans.se/ombalansering-2020/

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

@Sarky: Jag håller helt med dig om att index är bra. Jag tycker nog dock att det finns bättre fonder att välja.
* Det är redan mycket usa och japan i avanza global.
* Spiltan aktiefond sverige är inte en indexfond.

Kolla gärna på rikatillsammans rekommendation för 2020:
https://rikatillsammans.se/ombalansering-2020/

https://i0.wp.com/rikatillsammans.se/wp-content/uploads/2020/01/rikatillsammans-100procent-aktier-ver200117.png?fit=1600%2C900&ssl=1

Du har rätt, bör nog se över den geografiska spridningen lite bättre. Angående Spiltan så var det meningen att skriva Spiltan Aktiefond Investmentbolag som har en avgift på 0.25.

Tack för svaret!

Permalänk
Medlem

Japans ekonomi har väl inte visat några tecken av tillväxt under många år nu....

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Japans ekonomi har väl inte visat några tecken av tillväxt under många år nu....

Är det inte då man skall köpa, enligt alla kloka förståsigpåare? Köp på botten, sälj på toppen?

Köp köp, billigt billigt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8755:

Vet inte om detta är rätt ställe för investering i digital valut etc
Har funderingar att köpa bitcoin för ca 1000kr (från vinst i min spelaktie, utdelning).
Har hittat denna https://www.coinmama.com/ för köp av valuta sen exodus som wallet. Testade Coinbase men de vill inte godkänna mitt körkort ^^.

Någon som har testat att köpa/har denna wallet?

Plocka inte någon random småsite, ta någon av de större. Coinbase, Bitstamp, Bitfinex.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av simonw:

Plocka inte någon random småsite, ta någon av de större. Coinbase, Bitstamp, Bitfinex.

Tack
Då testar jag någon av dessa 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Är det inte då man skall köpa, enligt alla kloka förståsigpåare? Köp på botten, sälj på toppen?

Köp köp, billigt billigt!

"köp billigt" gäller när marknaden genomför en kortsiktig korrigering.
Finanskriserna varar några år och sedan återhämtas marknaden.
Japans ekonomi har haft deflation i över 30 år nu utan några som helst tecken till tillväxt.
Detta är en osund marknad som visar inga tecken av att vara levande.. snarare väldigt dött....
Jag är extremt dåligt påläst, men tycker så här: USA verkar vara etta på listan av handel/forskning/innovation i dagens läge. Minst 10 år till tror jag.
Snart kommer Kina/Indien ta över, då de har bemanning och naturresurser, men behöver teknologier, infrastruktur mm... om 10-50 år kommer de växa mycket
Efter Indien kommer vi se hur Sydamerika och speciellt Afrika expanderar kraftigt. 30-100år
Om 100 år när alla har det så bra och ingen vill jobba billigt kommer en 3e världskrig bryta ut och mänskligheten kommer endast ha nytta av alla skills man har från Fallout 2 eller Metro Exodus

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Har sparat i en japanfond och den har gått upp 20% senaste 2-3 åren.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

"köp billigt" gäller när marknaden genomför en kortsiktig korrigering.
Finanskriserna varar några år och sedan återhämtas marknaden.
Japans ekonomi har haft deflation i över 30 år nu utan några som helst tecken till tillväxt.
Detta är en osund marknad som visar inga tecken av att vara levande.. snarare väldigt dött....
Jag är extremt dåligt påläst, men tycker så här: USA verkar vara etta på listan av handel/forskning/innovation i dagens läge. Minst 10 år till tror jag.
Snart kommer Kina/Indien ta över, då de har bemanning och naturresurser, men behöver teknologier, infrastruktur mm... om 10-50 år kommer de växa mycket
Efter Indien kommer vi se hur Sydamerika och speciellt Afrika expanderar kraftigt. 30-100år
Om 100 år när alla har det så bra och ingen vill jobba billigt kommer en 3e världskrig bryta ut och mänskligheten kommer endast ha nytta av alla skills man har från Fallout 2 eller Metro Exodus

Swedbanks rysslandfond går riktigt bra. Ryska marknaden kan vara ett tips att kolla på med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Senaste tre åren har globalt index (ex. LF global indexnära) gått +54%, senaste två åren +35%. USA har gått +65%/+45% samma perioder.

+20% på två är är ju såklart ändå 20%, men det är inte direkt imponerande givet hur resten av världen utvecklats.

Permalänk
Skrivet av griid:

https://www.xe.com/sv/currencycharts/?from=SEK&to=JPY&view=2Y

Permalänk
Medlem

Jag skriver inget så finns det inget att ta bort. Tråkigt när man anstränger sig och lägger ner tid. Min varning om sjunkande kurser tycks besannas. Ha en bra dag, det handlar trots allt bara om pengar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Irre:

Jag skriver inget så finns det inget att ta bort. Tråkigt när man anstränger sig och lägger ner tid. Min varning om sjunkande kurser tycks besannas. Ha en bra dag, det handlar trots allt bara om pengar.

Sjunkande kurser har väl mer med oro på börsen över just Coronaviruset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Senaste tre åren har globalt index (ex. LF global indexnära) gått +54%, senaste två åren +35%. USA har gått +65%/+45% samma perioder.

+20% på två är är ju såklart ändå 20%, men det är inte direkt imponerande givet hur resten av världen utvecklats.

Det är därför man har sina ägg i olika korgar så man slipper oroa sig över en marknad...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Sjunkande kurser har väl mer med oro på börsen över just Coronaviruset?

Samt en rekyl från i fredags.

Permalänk
Inaktiv

Var i fel tråd så det försvann(borttaget i hur sparar du).

Jag investerar i räntor 1000kr 6% högrisk utan statens skydd. Sen 1200kr i ett spelbolag som ger 15kr i utdelning varje vecka.

Var någon som frågade om spelbolaget.
Dom sysslar med att investera i spelbolag som de sedan får utdelning ifrån. Denna utdelning delas ut som andelar. Andelarna har en egen börs (snart)där man kan sälja.

Bolaget ligger utomlands.
De har ett svenskt börsbolag som de jobbar med inom gambling. Samt ett flertal utländska gamling företag.

Dock är risken extrem hög i denna investering dvs jag har använt min utdelning som jag fick tidigare och köpt detta.

Ska man investera i detta så räkna med att pengarna kan försvinna.
Jag har fått tillbaka min investering men detta innebär inte att att du får det.
Resten av pengarna är investerade på bankkonto 0,5% ränta 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8755:

Var i fel tråd så det försvann(borttaget i hur sparar du).

Jag investerar i räntor 1000kr 6% högrisk utan statens skydd. Sen 1200kr i ett spelbolag som ger 15kr i utdelning varje vecka.

Var någon som frågade om spelbolaget.
Dom sysslar med att investera i spelbolag som de sedan får utdelning ifrån. Denna utdelning delas ut som andelar. Andelarna har en egen börs (snart)där man kan sälja.

Bolaget ligger utomlands.
De har ett svenskt börsbolag som de jobbar med inom gambling. Samt ett flertal utländska gamling företag.

Dock är risken extrem hög i denna investering dvs jag har använt min utdelning som jag fick tidigare och köpt detta.

Ska man investera i detta så räkna med att pengarna kan försvinna.
Jag har fått tillbaka min investering men detta innebär inte att att du får det.
Resten av pengarna är investerade på bankkonto 0,5% ränta 😀

Vad är det för bluff- och bågfirma? 15kr i veckan utdelning på 1200kr aktier är inte normalt. Det betyder en direktavkastning på 65% årligen. Det finns inte i normala världen.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Vad är det för bluff- och bågfirma? 15kr i veckan utdelning på 1200kr aktier är inte normalt. Det betyder en direktavkastning på 65% årligen. Det finns inte i normala världen.

Antar att han köpt aktier vid uppstart utanför börsen och att firman sedan växt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nioreh83:

Sa att det är högrisk med chans att förlora pengarna ^^

Dom är i startup. Startade förra året om jag inte minns fel. Kan vara bluff företag. Dock har de app hos Apple och Google store. Eget visa kort. Ska tydligen anställt lite folk i Sverige nu. Är någon svensk som har varit med och startat det. Sen är det ingen garanti att det är ok.

Är lite som lotto att investera i detta bolag. Har gått bra än så länge men ingen garanti i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8755:

Sa att det är högrisk med chans att förlora pengarna ^^

Dom är i startup. Startade förra året om jag inte minns fel. Kan vara bluff företag. Dock har de app hos Apple och Google store. Eget visa kort. Ska tydligen anställt lite folk i Sverige nu. Är någon svensk som har varit med och startat det. Sen är det ingen garanti att det är ok.

Är lite som lotto att investera i detta bolag. Har gått bra än så länge men ingen garanti i framtiden.

Startups brukar i de flesta fall leva på investerarpengar och gå med förlust tills de kommit igång. Inte ge rekordutdelningar.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nioreh83:

Startups brukar i de flesta fall leva på investerarpengar och gå med förlust tills de kommit igång. Inte ge rekordutdelningar.

Dom delar ut andelar. Dessa andelar ska tydligen sluta delas ut när allt är igång vad jag har förstått(Eller bli mindre förmånligt)Är andelarna som är värt något. Är dessa jag får som utdelning nu. Sen blir det kvartalsutdelning från dessa ”aktier”. Framkommer dock inte hur mycket utdelning. Kan var 1%, mer, mindre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

Jag köpter bara fonder automatiskt så jag försöker inte timea marknaden. Bara intresserad av att höra lite teorier.

Samma sak här. Hoppas att jag inte lät dryg. Har alltid försökt time:a marknaden och det går åt skogen. Så nu jag släppt det.

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om Lysa?

Bloggen rika tillsammans var lyriska över Lysa som de också råkar vara sponsrade av. De säger att de har hälften av sitt sparkapital där. Avgiften är max 0,4% (<0,24% Lysas avgift) och det låter ju väldigt bra. Är det ett bra alternativ för en som inte är särskilt insatt i ämnet? Tanken är att jag ska gå in med 10k och sedan köra 1k i månaden på 60/40. Jag har idag bara någon LF Sparmål-fond hög risk som är ett pensionsspar (vi måste ha LF eftersom vi har huslånet hos dem).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Irregular Programming:

Samt en rekyl från i fredags.

Sant, rörde sig en del då med. Intel drog iväg skapligt efter deras rapport, ett flertal andra backade. Av det jag håller koll på. Men igår backade allt jag bevakar och i vissa fall äger. Ubisoft steg marginellt. Intressant att se hur det går idag. Borde nog vara hyffsat läge att "fynda" lite.

Känns som att kursen bör återgå till det normala om ett par dagar, syntes lite tecken på det igår men det är väl mer min magkänsla. Inte hunnit sia i morgonkaffets sump ens.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KurtEgon:

Vad tycker ni om Lysa?

Bloggen rika tillsammans var lyriska över Lysa som de också råkar vara sponsrade av. De säger att de har hälften av sitt sparkapital där. Avgiften är max 0,4% (<0,24% Lysas avgift) och det låter ju väldigt bra. Är det ett bra alternativ för en som inte är särskilt insatt i ämnet? Tanken är att jag ska gå in med 10k och sedan köra 1k i månaden på 60/40. Jag har idag bara någon LF Sparmål-fond hög risk som är ett pensionsspar (vi måste ha LF eftersom vi har huslånet hos dem).

Det är ett bra alternativ om du vill vara investerad utan att behöva engagera dig ett dugg. Man får betala lite för den bekvämligheten, men det är fortfarande billigt och om alternativet är att man aldrig kommer igång för att man tycker det är för krångligt så är de skitbra.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Blev nyfiken på Lysa så startade ett konto där och satte ett sparande på 500kr i månaden.
Får vi se vart detta tar vägen.
Satte 75% aktier och 25% räntor. Tar gärna en högre risk.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Jag tycker lysa ser mycket bra ut och rekommenderar lysa till min familj och vänner som inte har intresse eller tid att sätta sig in i börsen. Dvs de flesta.

Permalänk
Medlem

Har inget större sparande men gått in i två läkemedelsbolag, Oasmia som under 2019 fick sitt läkemedel godkänt och Rhovac som nyligen påbörjat Fas 2b. Ett gav på 7,5 kr för Oasmia och 15,2 kr för Rhovac.

Mest spännande är Rhovac som utvecklar ett immunterapi läkemedel för att lära kroppens T-celler att angripa cancerceller. Enorm potential vid lyckat utfall av studierna men också en väldigt stor risk att förlora hela värdet ifall studien misslyckas, fas 1 visade dock ett signifikant immunsvar även efter 12 månader vilket i sig är en seger över prostatacancer.

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem

Någon som hoppat på Enzymatica i tid?