Multiroom, 20+ högtalare i 6 zoner

Permalänk
Medlem

Multiroom, 20+ högtalare i 6 zoner

Jag kommer att renovera en 4:a på ca 85kvadrat och tänkte då passa på att lägga in multiroom/multizone stöd.
Tanken är att sätta upp högtalare genom hela lägenheten och sedan dela upp dessa i zoner för att kunna välja var musik ska spelas.
När jag Googlar på detta så får jag antingen upp små system med Sonos eller system med en förstärkare som klarar 3 zoner och max 12 högtalare. Jag får inte upp speciellt mycket om hur man sätter upp större system.

Jag antar att det blir någon form av huvudenhet/styrenhet och sedan en förstärkare per zon men vad dessa heter eller hur de är sammankopplade vet jag ej.

Zonerna är tänkta enligt följande:
1. Vardagsrum / kök
2. Sovrum 1
3. Sovrum 2
4. Sovrum 3
5. Badrum 1
6. Badrum 2

Fyra av dessa zoner skulle bestå av en högtalare.
Vardagsrum/kök och sovrum 1 skulle bestå av flera högtalare.

Enkelhet i systemet vore önskvärt. Någon lyssnar på Spotify i ett sovrum, en annan på Storytell i ett annat sovrum och någon tittar på TV i sovrum 1 (där det finns flera högtalare).

Elen i lägenheten kommer troligen styras av ett KNX-system. Oklart om ljudsystemet ska ha någon koppling dit eller om det blir separat.

Hur gör man detta på ett bra sätt?

Permalänk
Medlem

Det går säkert att knåpa ihop något själv med t ex RPi, flerkanaligt ljudkort, flerkanaliga förstärkare osv. Annars finns det färdigt att köpa. Control4 erbjuder nog precis vad du är ute efter - men det kostar bra med flis... https://www.control4.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrinitoN:

Det går säkert att knåpa ihop något själv med t ex RPi, flerkanaligt ljudkort, flerkanaliga förstärkare osv. Annars finns det färdigt att köpa. Control4 erbjuder nog precis vad du är ute efter - men det kostar bra med flis... https://www.control4.com/

Jag vill inte knåpa ihop det själv. Sådana lösningar har en tendens att inte fungera i längden utan handpåläggning då och då.
Jag vill ha mer specifik info än att system X och Y möjligen kan göra det.

Permalänk
Geeks
SweClockers

@AnAx: I praktiken finns tre vägar att gå här:

1. Konsumentanpassat system, typ Sonos. Enkelt att sätta upp och installera, lätt att använda men inte särskilt flexibelt. Sonos klarar upp till 32 högtalare/zoner vill jag minnas.
2. Hemmabygge med exempelvis Rpi. Oändliga valmöjligheter och extremt flexibelt, men förhållandevis krångligt att sätta upp och kan i viss mån även vara mindre användarvänligt.
3. Proffsinstallation. Liknar 2, men du slipper göra jobbet själv. Bara $$$ sätter gränserna för vad som är möjligt att åstadkomma.

Av ditt inlägg låter det som att 1 eller 3 passar dig bäst. Det skadar ju inte att kontakta Hifiklubben eller Reference Audio och be om råd/offert om vad en proffsinstallation skulle kosta.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Testa "Svenska Hemautomatiseringsgruppen" på facebook, där finns det en hel del folk som bygger med t ex KNX och Control4.

Annars kan du t ex kolla på Denon HEOS, (tror) att en polare lyckades länka ihop multipla stärkare till ett system:
https://www.hifiklubben.se/streaming/heos-by-denon/heos-by-de...
Hifiklubben bör kunna komma med bra feedback gällande de system dom har.