Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Tele2 lanserar streamingtjänsten Comhem Play+ för 69 kronor i månaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Vad tror ni om framtiden för strömmande filmer osv, det känns som att alla hoppas på att få någon mega-samling för en kostnad i månaden och på en enda platform, men hur sannorlikt är det egentligen? Det är ju olika företag som står för sakerna och dom vill ju skydda sin egendom.

Om man vill konkurrera som tjänst-leverantör måste man göra det med något som är unikt. Det har streaming-tjänsterna för musik också försökt med, men det har inte gått så bra. I grund och botten finns Spotify för att skivbolagen var stressade över piratkopiering, insåg att deras avtal med artisterna var så skrivna att de kunde användas för att sälja strömmande musik för inga pengar, och bestämde sig för att strunta i om artisterna fick betalt. De accepterade att Spotify fick en dominerande ställning eftersom de själva kontrollerade det, och för att alternativet var piratkopiering.

För TV ser det helt annorlunda ut. Netflix (och eventuellt Prime) är de som egentligen har en ambition om att ha "allt". Detta hade de i USA under en period när de lyckades få en häng-licens från en kabel-kanal som lät dem streama "alla" filmer. När filmbolagen såg att Netflix började få en stark ställning, såg de till att Netflix inte kunde få några fler sådana rättigheter, och Netflix fick byta till att bli en serie-leverantör med lite filmer - eller som dess VD en gång sa "Vi måste bli HBO innan HBO blir oss."

Skrivet av AndreaX:

Märkligt att flera andra licensierar ut delar av sitt utbud medan de fortfarande är med och sliter i kakan om att bli den dominerande leverantören.

Antar att de helt enkelt inte ser detta som en framtida konkurrent eftersom den är för regional eller nått.

Det finns två strategier här: antingen slåss man om att bli en av ett fåtal leverantörer av streamingtjänster, eller så blir man "vapenhandlare" i streaming-kriget och säljer sina rättigheter till alla som vill betala. Det sista innebär en mindre men säkrare vinst. En liten kanal har svårt att konkurrera genom exklusivitet, för ingen vill betala för alltför många tjänster. Den fantastiska serien Counterpart lades ner efter två säsonger när den inte kunde hitta sin publik på lilla kanalen Starz. Kvalitet räcker inte hur långt som helst.

En del väljer att vara vapenhandlare på mindre marknader och vara en stor spelare hemma i USA - det varierar lite. Hur som helst kommer det att bli en utslagning bland streaming-leverantörerna, och då kommer en del av dem att retirera till att bli vapenhandlare. Comhem Play+ är en tjänst som ser ut att vara designad för att få allt som finns tillgängligt från "vapenhandlarna".

Skrivet av rj45:

Alla artister släpper i princip på spotify numera så varför skulle man inte kunna göra det för filmer?

Kan man väl, men då skulle det inte kosta 100 kr. Det produceras idag mängder av TV, och den TVn skall betalas av någon. Kreatörer och skådespelare är inte inlåsta i samma katastrofala avtal som artisterna är, så det går inte att skära i den änden - tvärtom, många av dem är bättre betalda än nånsin. Ingen vill se reklam längre, alltså är det direkt från kunden som gäller. När utslagningen av streamingtjänster kommer igång så går det kanske att få "allt", men då kommer "allt" att vara en mindre mängd än vad det är idag.

Hur långt det än går tror jag inte att verkligen allt utan citationstecken kommer att finnas på en tjänst framöver. Det bästa vi kan vänta oss är nog att alla serier som tog slut för mer än säg 5 år sen finns överallt - så skulle det möjligen kunna bli. Just nu kan man exempelvis se en utmärkt serie som Mad Men på flera streamingtjänster, trots att den en gång var ett stort affischnamn för sin kanal (AMC).

Skrivet av norrby89:

Fast även dom har extremt magert utbud tyvärr. Iallafall här i Sverige.

HBO Nordic i Sverige är helt OK jämfört med HBO Now i USA. Netflix Sverige har däremot mindre av icke-Netflix innehåll än vad den amerikanska tjänsten har.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Om man vill konkurrera som tjänst-leverantör måste man göra det med något som är unikt. Det har streaming-tjänsterna för musik också försökt med, men det har inte gått så bra. I grund och botten finns Spotify för att skivbolagen var stressade över piratkopiering, insåg att deras avtal med artisterna var så skrivna att de kunde användas för att sälja strömmande musik för inga pengar, och bestämde sig för att strunta i om artisterna fick betalt. De accepterade att Spotify fick en dominerande ställning eftersom de själva kontrollerade det, och för att alternativet var piratkopiering.

För TV ser det helt annorlunda ut. Netflix (och eventuellt Prime) är de som egentligen har en ambition om att ha "allt". Detta hade de i USA under en period när de lyckades få en häng-licens från en kabel-kanal som lät dem streama "alla" filmer. När filmbolagen såg att Netflix började få en stark ställning, såg de till att Netflix inte kunde få några fler sådana rättigheter, och Netflix fick byta till att bli en serie-leverantör med lite filmer - eller som dess VD en gång sa "Vi måste bli HBO innan HBO blir oss."

Det finns två strategier här: antingen slåss man om att bli en av ett fåtal leverantörer av streamingtjänster, eller så blir man "vapenhandlare" i streaming-kriget och säljer sina rättigheter till alla som vill betala. Det sista innebär en mindre men säkrare vinst. En liten kanal har svårt att konkurrera genom exklusivitet, för ingen vill betala för alltför många tjänster. Den fantastiska serien Counterpart lades ner efter två säsonger när den inte kunde hitta sin publik på lilla kanalen Starz. Kvalitet räcker inte hur långt som helst.

En del väljer att vara vapenhandlare på mindre marknader och vara en stor spelare hemma i USA - det varierar lite. Hur som helst kommer det att bli en utslagning bland streaming-leverantörerna, och då kommer en del av dem att retirera till att bli vapenhandlare. Comhem Play+ är en tjänst som ser ut att vara designad för att få allt som finns tillgängligt från "vapenhandlarna".

Kan man väl, men då skulle det inte kosta 100 kr. Det produceras idag mängder av TV, och den TVn skall betalas av någon. Kreatörer och skådespelare är inte inlåsta i samma katastrofala avtal som artisterna är, så det går inte att skära i den änden - tvärtom, många av dem är bättre betalda än nånsin. Ingen vill se reklam längre, alltså är det direkt från kunden som gäller. När utslagningen av streamingtjänster kommer igång så går det kanske att få "allt", men då kommer "allt" att vara en mindre mängd än vad det är idag.

Hur långt det än går tror jag inte att verkligen allt utan citationstecken kommer att finnas på en tjänst framöver. Det bästa vi kan vänta oss är nog att alla serier som tog slut för mer än säg 5 år sen finns överallt - så skulle det möjligen kunna bli. Just nu kan man exempelvis se en utmärkt serie som Mad Men på flera streamingtjänster, trots att den en gång var ett stort affischnamn för sin kanal (AMC).

HBO Nordic i Sverige är helt OK jämfört med HBO Now i USA. Netflix Sverige har däremot mindre av icke-Netflix innehåll än vad den amerikanska tjänsten har.

Tack för utförligt svar!
Vad som än händer så ska det bli väldigt intressant hur framtiden blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Tänk om man skulle ha alla dessa tjänster, säg Netflix, AppleTV, HBO Nordic, Tele2 och Comhem. Usch vad dyrt asså! Ska vi gå tillbaka till att nöja oss med betala TV licensen kanske?

TV licensen är ju iaf billigare än alla dem du nämde i årskostnad.
Sen så ser jag inte vad TV licens har med saken att göra

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

En del väljer att vara vapenhandlare på mindre marknader och vara en stor spelare hemma i USA - det varierar lite. Hur som helst kommer det att bli en utslagning bland streaming-leverantörerna, och då kommer en del av dem att retirera till att bli vapenhandlare.

Jo det är en bra poäng. Det är nog viktigare att dominera influencermarknaderna först, de andra är då lättare att ta över därefter även om dominerande eteblerade konkurrenter då finns där.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

TV licensen är ju iaf billigare än alla dem du nämde i årskostnad.
Sen så ser jag inte vad TV licens har med saken att göra

Hade de köpt in varierat kvalitetsmaterial istället för att producera så otroligt mycket "skutt, hopp, lek och plask"-program för pengarna så hade de väll kunnat kallas ett utmärkt alternativ till Netflix åtminstone?

Antar att det kan finnas någon slags skatteteknisk tanke om att hålla så många gamla kändisar som möjligt från att gå i pension dock.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Vad tror ni om framtiden för strömmande filmer osv, det känns som att alla hoppas på att få någon mega-samling för en kostnad i månaden och på en enda platform, men hur sannorlikt är det egentligen? Det är ju olika företag som står för sakerna och dom vill ju skydda sin egendom.

Jag vill också ha detta men finns inte risken att det hämnar innovation? Konkurrens är ju bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JBerger:

Det här är ju något EU kan börja lagstifta om; vi behöver inte ha femtioelva tusen olika "play+" tjänster

Hur skulle en sådan lagstiftning se ut tänker du? I grova drag alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carus:

Tror också tyvärr det är rätt osannolikt även om det verkar funka rätt bra i musik med tex spotify. Det sannolikaste är att marknaden delas upp i allt fler aktörer som har en liten del av utbudet och därmed ökar pirat användandet istället.

Skrivet av rj45:

Lite ironiskt då streaming skulle vara piratdödaren...

Så går det med giriga företagsledningar, problemet är ju att majoriteten av alla rättigheter för filmer och serier på ett eller annat vis ägs av några få stora hollywoodbolag som vägrar lära sig.

Skapa motsvarande Spotify och Apple där det mesta finns tillgängligt med en högst två tjänster för film och serier så är jag säker på att de skulle kunna döda av piratkopieringen för filmer och serier med.

Kolla på musikindustrin idag, piratkopieringen där ar ju nästan helt död nu är bara några få som vill ha riktig studiokvalitet som fortfarande piratkopierar då streaming tjänsterna inte erbjuder det.

Permalänk
Medlem

Det är så tråkigt att värdet på streaminhtjönsterna kontinuerligt devalveras. Sanningen är och förblir att folk vill lägga max ett par hundra i månaden på media.

Och för övrigt så är den enda strömmande tjänst jag saknar den mest uppenbara. Typ Tv1 -tv6 plus några fillers för en 50-lapp i månaden max.

Så artificiellt konstruerade begränsningar så man blir knäpp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

Om jag inte missat något så verkar det här vara sensationellt värdelöst.

De verkar bara ha "senaste avsnittet" av serier de sänder, eller i bästa fall en halv säsong.
Klicka på titlarna här till exempel:
https://www.comhemplay.se/serier/tv-serier

Jag antar att det handlar om att deras avtal säger att de får visa avsnitten runt tidpunkten det går i någon kanal de sänder, ungefär som att det går att gå tillbaka något dygn i tablåtv-appar och titta på redan sända program.

Men det är ju totalt meningslöst för alla som är ute efter en streamingtjänst. Det här är ett halvtaskigt alternativ till att spela in ett avsnitt som du missar.

Permalänk
Medlem

Haha, vilken jävla skittjänst, det blir ju roligare ju mer man tittar på det.

Om man skulle ta och binge-watcha det här Downton Abbey, som man hört så mycket om?
https://www.comhemplay.se/program/SH016280070000%7C%7CSVOD%2C...

...eller ja, man får nöja sig med avsnitt 4,5,6 och 7 av säsong 5 då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rj45:

Lite ironiskt då streaming skulle vara piratdödaren...

Netflix var väl det när det kom? Går säkert att hitta statistik på... I takt med att företagen blir girigare så blir det ju dock omöjligt att hitta något som duger som konsument.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hur skulle en sådan lagstiftning se ut tänker du? I grova drag alltså.

Förbjuda alla stremingtjänster i Sverige förutom svt play. Då får vi en stor streamingtjänst utan vinstintresse. Då borde ju alla bli nöjda? ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gratis för befintliga ComHem kunder i 12 mån? Betyder det att jag får tjänsten gratis om jag har bredband hos ComHem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Gratis för befintliga ComHem kunder i 12 mån? Betyder det att jag får tjänsten gratis om jag har bredband hos ComHem?

Ja. Jag har bredband hos dem och har registrerat mig och fått mina 12 gratismånader. Så här vid första anblick så verkar tjänsten helt okej. Inte särskilt nytt innehåll, men ändå mycket som är sevärt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Det här är ju något EU kan börja lagstifta om; vi behöver inte ha femtioelva tusen olika "play+" tjänster

Det är en del av EU:s långsiktiga mål med en gemensam digital marknad och då kanske även streamingtjänsterna påverkas positivt? I den bästa av världar i alla fall

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag missat det i denna tråd. Vet någon om det går att streama i 4k med denna tjänst?

Permalänk
Medlem

Ja 12 månaders "gratis" säger man inte nej till.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

200-300 för att se allt? Ja det var billigt o bra.
Men du betalar typ redan 200-300 för bara netflix o HBO

Nja kanske inte betalar fullt pris, delar det med en kompis så borde varit tydligare.
Svårt att motivera högre kostnader ändå när jag lika gärna kan få tag i materialet på annat vis på några minuter.

Permalänk
Avstängd

Najs, har mobilabb hos Tele2 så får ett år gratis. Tackar jag inte nej till.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elektron:

Förbjuda alla stremingtjänster i Sverige förutom svt play. Då får vi en stor streamingtjänst utan vinstintresse. Då borde ju alla bli nöjda? ^^

Skickades från m.sweclockers.com

En sådan lagstiftning tror jag inte EU skulle vara intresserade av. Det går lite emot hela idén med frihandel inom Europa.

Permalänk
Medlem

Suck... Kan inte bara Telia/Telenor/Tre/Bahnhof gå samman och släppa någon tjänst med extra allt?

Det är inte bara det att jag/man "måste" ha 5-10 olika konton på lika många olika tjänster, allt finns inte här i Sverige pga. Regionalt hittepå. Söker jag efter en film eller serie så kanske den finns på Netflix, så Netflix dyker upp högst i sökmotorn. Däremot är filmen låst här i Sverige. Visst kan jag hyra den hos Apple/Google/Amazon men den ingår ju i princip i en tjänst jag redan betalar för? Man känner sig lurad, surfar in på den där bukten och hittar därmed filmen. Det är till och med lättare att hitta en film olagligt än att få reda på om jag kan se den lagligt.

Jag hade inte direkt höga förväntningar på mediabolagen, de var ovilliga att utvecklas för 15 år sedan och de är inte mycket bättre nu ¯\_(ツ)_/¯

Får väl köpa mig en DVD och titta på... Nej just ja, min dator saknar DVD-läsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Får väl köpa mig en DVD och titta på... Nej just ja, min dator saknar DVD-läsare

Framtidsbusiness; En lagringshall dit kunder skickar in sina DVD/Blueray, vilka där sätts i robotiserade skivrack så de kan streamas tillbaka till de skivlösa prylarna hemma.

Allt för endast priset av en DVD-läsare per månad!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Framtidsbusiness; En lagringshall dit kunder skickar in sina DVD/Blueray, vilka där sätts i robotiserade skivrack så de kan streamas tillbaka till de skivlösa prylarna hemma.

Allt för endast priset av en DVD-läsare per månad!

Haha, det vore något

En till nackdel med strömmad media, livslängden! När en serie blir mindre populär så tas den ibland bort. Vilket ofta gör att den inte finns någonstans alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

-"Har du sett senaste avsnittet av Kenny Starfighter på Comhem Plaij pluuus premium i fyra kååh?"

Snacka om att det där extra pluset känns löjligt. Varför? Hur? Vad?

Ska de släppa en till tjänst om ett år som heter play plus 1?
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Elektron:

Köpa fysik film eller hyra digitala utgåvor finns ju såklart men de lär mer vara ett komplement till streaming än ersättning.

Fördelen då är ju åtminstone att man inte behöver ha flera plattformar. Med fysisk film slipper man också DRM och inget bolag i hela världen kan ta ifrån en möjligheten att kolla på filmen längre fram, vilket känns lite mer tveksamt jämfört mot iTunes eller vad det numer kallas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

-"Har du sett senaste avsnittet av Kenny Starfighter på Comhem Plaij pluuus premium i fyra kååh?"

Snacka om att det där extra pluset känns löjligt. Varför? Hur? Vad?

Ska de släppa en till tjänst om ett år som heter play plus 1?
Skickades från m.sweclockers.com

Gisningsvis för att särskilja sig emot den befintliga comhem play-tjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Framtidsbusiness; En lagringshall dit kunder skickar in sina DVD/Blueray, vilka där sätts i robotiserade skivrack så de kan streamas tillbaka till de skivlösa prylarna hemma.

Som den här: https://www.theverge.com/2019/12/13/21019565/murfie-madison-w...

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Det är till och med lättare att hitta en film olagligt än att få reda på om jag kan se den lagligt.

Jag kan rekommendera justwatch.com, eller appen i din telefon eller surfplatta med samma namn. Dels kan man söka på serier och filmer och få den att tala om var de finns (ingående i ett abonnemang eller om man måste betala), dels kan man se vad som är nytt på alla tjänster man har på en skärm utan att tvingas utsättas för Netflix' autospelande reklam. Funkar bra - förutom appen på AppleTV, men den är officiellt i beta än så länge.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av rj45:

Yep. Typ så. Enda bra är HBO och Amazon.

HBO har dåligt utbud och konstigt ljud tycker jag,amazon prime laggar texten på många filmer samt gammalt mög till filmer.

Skickades från m.sweclockers.com