Permalänk
Medlem

Ny Spel Dator.

Hej
Måste köpa ny dator för den gamla som är runt 5+ år gammal börjar bli konstig. (kan inte starta om men kan stänga av på, crashar ibland vid nedstängning etc)
Har satt ihop en lista men eftersom min kunskap är några år bakom så vore det skönt att några andra hade kollat över det så jag nite har missat något själv klart.
Mål med datorn är överlag fps och MMO (WoW) spel där jag då vill ha bra grafik och fps men också att den ska hålla flera år innan nästa uppgradering eller köp.
Vill inte bygga den själv på grund av att nerver som inte lägger sig. (har byggt datorn som jag använder just nu)

https://www.webhallen.com/cart/302709,256271,197951,236123,23...

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av akawos:

Måste köpa ny dator för den gamla som är runt 5+ år gammal börjar bli konstig. (kan inte starta om men kan stänga av på, crashar ibland vid nedstängning etc)

Testat att återställa Windows?
Uppdaterat alla drivrutiner?
Uppdaterat BIOS?
Låter inte som hårdvaruproblem...

Skrivet av akawos:

Har satt ihop en lista men eftersom min kunskap är några år bakom så vore det skönt att några andra hade kollat över det så jag nite har missat något själv klart.

Webhallen monterar inte Noctua NH-D15. Max 950 gram.

Skrivet av akawos:

har byggt datorn som jag använder just nu

Då gick det ju bra och du borde kunna uppgradera den du har nu om du behöver bättre prestanda.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: ja, jag har återställt windows och ominstallerat. alla drivrutiner är updaterade och bios som dator har var någon custom inet version och tillverkaren har inte någon nyare version iheller.
Tror att moderkortet antingen är gammalt eller har blivit skadat på något sätt. Moderkortet är det ända jag inte updaterade så det är nog från ca 2014.
Var hittade nu info om max gränsen på vikten. Har kollat innan och nu igen och kan inte hitta någonstans att de har skrivit en max gräns på fläkten.

Edit - De har tydligen hittat en lösning så de nu monterar tyngre kylare och har tagit bort den regeln med max vikt.

Ny information i Edit
Permalänk
Medlem

Jag tycker ditt grafikkort var lite i underkant för totalkostnaden, dessutom en fördel att inte bara köra AMD då de saknar vettiga encoders i såväl CPU som GPU.
https://www.inet.se/datorbygge/b1133362/spel-dator-sub-19k

Permalänk
Medlem

@Mordekai: Tackar för tipset.
Vad menar du med encoders? Är inte det bara för streamers (obs)?

Permalänk
Medlem

@akawos: Ja eller om du vill koda om en film från ett format till ett annat. Spara en filmsnutt etc.

Permalänk
Medlem

Weballenvariant

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorbygge/b1133389/19k-dator

Windows kan du köpa på ebay för 50kr sen fläkten som kommer med 3700x funkar men kan va lite högljudd

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 4ghz, Gigabyte rtx 2060 OC, NZXT H400i, MSI B450M MORTAR, 16gb ddr4 3200mhz, Kingston 240gb ssd, WD blue 1tb 7200rpm, EVGA GQ 650W, Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

Då du har byggt din förra dator så tycker jag att du ska bygga den också!
Windows köper du från cdkeysdeals.com
ESD-armband kan du köpa från inet, om du inte redan har ett.
Sedan är det bara att lägga till ett par vettiga fläktar så har du en kanonburk!

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp. Ni har get mig lite att tänka och fundera på.