Vilken kylpasta till Ryzen 3600 + Noctua-d14?

Permalänk

Vilken kylpasta till Ryzen 3600 + Noctua-d14?

Tjo!

Undrar vilken kylpasta man bör ta till en gammal Noctua D14 från 2011 och en Ryzen 3600? (fixar kompabilitetskit till ryzen 3600)

Länka gärna!

Undrar för övrigt om denna Noctuan är bättre än dagens standardfläkt som följer med Ryzen 3600 eller 3600x?

Tack för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mushroomcar:

Tjo!

Undrar vilken kylpasta man bör ta till en gammal Noctua D14 från 2011 och en Ryzen 3600? (fixar kompabilitetskit till ryzen 3600)

Länka gärna!

Undrar för övrigt om denna Noctuan är bättre än dagens standardfläkt som följer med Ryzen 3600 eller 3600x?

Tack för svar!

Ta valfri kylpasta som du hittar till bra pris. Mellan de bästa och sämsta varianterna av någorlunda kvalitet skiljer det inte mer än några grader. Noctuas NT-H1 brukar ge bra resultat till bra pris och är enkel att få tag i.

Den Noctuan utklassar standardkylaren, med tanke på skillnaden i storlek är det ingen överraskning.

Permalänk
Medlem

Hade kört på Thermal Grizzly Kryonaut om jag var du, svårt att hitta bättre pasta för den pengen. 98:- ink frakt finns på maxgaming.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk

ta vilken som helst typ brukar inget göra mer än max ett par grader skillnad oavsett sort sålänge man tar lagom mycket.

själv har jaf en tub MX2 pasta jag köpte för typ 5-6år sedan liggandes i kylen funkar väldigt bra typ samma resultat som Arctic silver 5 som jag också testat eller ranadom noname medföljande pasta till kylaren för den delen.

MX-2 8g 79:- https://www.inet.se/produkt/5320945/arctic-kylpasta-mx-2-8g-2...

Arctic Silver 5 3.5g 99:- https://www.inet.se/produkt/5321167/arctic-silver-5-kylpasta-...

denna är den som ovan rekommenderade.
Thermal Grizzly Kryonaut 1g 99:- https://www.inet.se/produkt/5320121/thermal-grizzly-kryonaut-...

är tveksam till att valet av pasta gör någon större skillnad av erfatenhet sen iaf tidigt 2000 tal så gör valet av kylpasta oerhört lite skillnad har personligen iaf aldrig märkt någon större skillnad mellan kletet man ibland får med kylare och mer påkostade diton (riskornsmetoden).

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

Thermal grizzly.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Blev thermal grizzly, massor har nämnt den! Tack för tips alla!

Permalänk
Medlem

@Mushroomcar: Hej! Vad ligger dina temps på i idle och load? Har samma kombination men tycker jag får lite höga temperaturer.. 45-50 i idle och 80 i load. Kan vara miss med kylpastan men svårt att veta utan referens!

Permalänk

@nixxu: Hej! Ursäkta för sent svar, men mina temps ligger 35-40C i idle i skrivande stund, men oftast runt 40 vad jag sett. I load ligger temperaturen på ungefär 51-58C när jag spelade BFV. Minimumvärdet var 35C och högsta värdet var 61C innan och efter jag spelade.

Ska också säga att jag tog en ganska stor droppe kylpasta, lyckades också se pastan från sidan när cpufläkten var monterad, pastan var vid kanten men hade inte runnit över, så tror jag klarade mig.

Hoppas infon är till hjälp! Bra med feedback från dig med!

Har du samma cpu-kylare? noctua nh-d14 också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

själv har jaf en tub MX2 pasta jag köpte för typ 5-6år sedan liggandes i kylen

Bör man förvara tuben i kylen?
Är det verkligen nödvändigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Skrivet av maweric:

Bör man förvara tuben i kylen?
Är det verkligen nödvändigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Undrar också detta, hur bör jag förvara det jag har kvar?

Permalänk

vet inte hur det rekommenderas att förvaras men kan tänka mig att hällre för kallt än varmt iaf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mushroomcar:

@nixxu: Hej! Ursäkta för sent svar, men mina temps ligger 35-40C i idle i skrivande stund, men oftast runt 40 vad jag sett. I load ligger temperaturen på ungefär 51-58C när jag spelade BFV. Minimumvärdet var 35C och högsta värdet var 61C innan och efter jag spelade.

Ska också säga att jag tog en ganska stor droppe kylpasta, lyckades också se pastan från sidan när cpufläkten var monterad, pastan var vid kanten men hade inte runnit över, så tror jag klarade mig.

Hoppas infon är till hjälp! Bra med feedback från dig med!

Har du samma cpu-kylare? noctua nh-d14 också?

Ja jag har också nh-d14! Men då skulle jag tro att jag snålade med kylpastan. Körde med kryonaut och använde den där konstiga "spreader"-munstycket man fick med av någon anledning... Ska nog bara köra gamla vanliga "en lagom blob i mitten" istället

Obs: mina loadtemps är Aida64 stresstest, ligger också lägre under spel!
Tack för svar!

Skickades från m.sweclockers.com