Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Har du ens din TV Hub ansluten till routern?
Är din mobil ansluten till Wi-Fi?

japp inkopplad till routern, och mobilen till wifi, provade vlan 845 också men då frös bilden

Visa signatur

CHASSI Fractal Design Arc Midi R2 - NÄTAGGREGAT EVGA SuperNOVA G2 750W
MODERKORT Gigabyte GA-Z77X-D3H - PROCESSOR 8700k
MINNE Corsair vengeance 3000mhz 16 GB - GRAFIKKORT EVGA1070 TI
SSD SSD 240GB OCZ Arc 100

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriffe93:

japp inkopplad till routern, och mobilen till wifi, provade vlan 845 också men då frös bilden

Är mobilen och chromecasten anslutna till samma nät(wifi) ? att båda är anslutna till wifi är inte samma sak om det finns flera

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Är mobilen och chromecasten anslutna till samma nät(wifi) ? att båda är anslutna till wifi är inte samma sak om det finns flera

japp, är alltså den inbyggda chromecasten i tvhuben som inte funkar att casta till, funkar direkt om jag har comhems router L1, tänkte brygga L1 men hittar inte hur man gör

Visa signatur

CHASSI Fractal Design Arc Midi R2 - NÄTAGGREGAT EVGA SuperNOVA G2 750W
MODERKORT Gigabyte GA-Z77X-D3H - PROCESSOR 8700k
MINNE Corsair vengeance 3000mhz 16 GB - GRAFIKKORT EVGA1070 TI
SSD SSD 240GB OCZ Arc 100

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriffe93:

japp, är alltså den inbyggda chromecasten i tvhuben som inte funkar att casta till, funkar direkt om jag har comhems router L1, tänkte brygga L1 men hittar inte hur man gör

Har för mej att det inte går att brygga L1an , vill du få ett officiellt svar så kontakta kundservice.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Har för mej att det inte går att brygga L1an , vill du få ett officiellt svar så kontakta kundservice.

ja det verkar som att det inte går, deras chatt verkar ju ur funktion för stått stängd i 2 v nu

Visa signatur

CHASSI Fractal Design Arc Midi R2 - NÄTAGGREGAT EVGA SuperNOVA G2 750W
MODERKORT Gigabyte GA-Z77X-D3H - PROCESSOR 8700k
MINNE Corsair vengeance 3000mhz 16 GB - GRAFIKKORT EVGA1070 TI
SSD SSD 240GB OCZ Arc 100

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Har för mej att det inte går att brygga L1an , vill du få ett officiellt svar så kontakta kundservice.

Ser ut som den jag har hemma och om det är det så går det fint att brygga, kör med pfsense box efter den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriffe93:

ja det verkar som att det inte går, deras chatt verkar ju ur funktion för stått stängd i 2 v nu

Hmm , säker på att du klickat på rätt ställe ? beträffande chatten alltså.

Edit , klickade själv för att kolla , inte inloggad dock om det nu spelar någon roll , vet dock att den funkat nyligen

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Hmm , säker på att du klickat på rätt ställe ? beträffande chatten alltså.

Edit , klickade själv för att kolla , inte inloggad dock om det nu spelar någon roll , vet dock att den funkat nyligen

provat både inloggad o inte inloggad

http://www.bilddump.se/bilder/20200123114649-194.16.68.129.PNG

uppdatering: nu kom jag in efter några F5 knapptryck

Visa signatur

CHASSI Fractal Design Arc Midi R2 - NÄTAGGREGAT EVGA SuperNOVA G2 750W
MODERKORT Gigabyte GA-Z77X-D3H - PROCESSOR 8700k
MINNE Corsair vengeance 3000mhz 16 GB - GRAFIKKORT EVGA1070 TI
SSD SSD 240GB OCZ Arc 100

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriffe93:

ja det verkar som att det inte går, deras chatt verkar ju ur funktion för stått stängd i 2 v nu

Skrivet av mr_sQuinty:

Hmm , säker på att du klickat på rätt ställe ? beträffande chatten alltså.

Edit , klickade själv för att kolla , inte inloggad dock om det nu spelar någon roll , vet dock att den funkat nyligen

Skrivet av kriffe93:

provat både inloggad o inte inloggad

http://www.bilddump.se/bilder/20200123114649-194.16.68.129.PNG

uppdatering: nu kom jag in efter några F5 knapptryck

Chatt är ju ett väldigt tidsineffektivt sätt att kommunicera så det är väl inte jätteförvånande att de ofta har chatten nere för att hantera ärenden snabbare (dvs genom telefon) nu när de medvetet men utan avsikt försämrar kundservicen genom deras outsource:ing av kundservicen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Står på sidan att uppdatering från Com Hem ska implementeras när man startar om modemet och har även läst på annat håll att Com Hem redan skickat ut patch för detta. Kan inte se att vare sig mjukvara eller firmware uppdaterats. Hur vet man om modemet har patchats?

Skrivet av iller:

Fråga Com Hem med tanke på du inte ser nytt versionsnummer.

Enligt mail-svar från support ska de ha skickat ut de senaste patcharna senast den 15:e januari. Men jag sitter med firmware och mjukvara senast uppdaterad 2016, trots omstart av modem 16:e januari. Nån mer med Compal CH7486E som skulle kunna slå en glutt på vilka software och firmware-versioner som är installerade i era modem? Själv har jag software version CH7486E-5.510.5.11-SH och firmware version 5.510.5.11. Försökt, via tillverkarens sida, leta fram om det finns nyare versioner att tillgå men hittade inga där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Enligt mail-svar från support ska de ha skickat ut de senaste patcharna senast den 15:e januari. Men jag sitter med firmware och mjukvara senast uppdaterad 2016, trots omstart av modem 16:e januari. Nån mer med Compal CH7486E som skulle kunna slå en glutt på vilka software och firmware-versioner som är installerade i era modem? Själv har jag software version CH7486E-5.510.5.11-SH och firmware version 5.510.5.11. Försökt, via tillverkarens sida, leta fram om det finns nyare versioner att tillgå men hittade inga där.

Du menar att du aldrig frågade support vilket versionsnummer det skall vara?

Bara för att de skickat ut något ett visst datum behöver det inte vara samma datum i FW utan kan vara mycket tidigare med tanke på det skall från tillverkare till leverantör.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Enligt mail-svar från support ska de ha skickat ut de senaste patcharna senast den 15:e januari. Men jag sitter med firmware och mjukvara senast uppdaterad 2016, trots omstart av modem 16:e januari. Nån mer med Compal CH7486E som skulle kunna slå en glutt på vilka software och firmware-versioner som är installerade i era modem? Själv har jag software version CH7486E-5.510.5.11-SH och firmware version 5.510.5.11. Försökt, via tillverkarens sida, leta fram om det finns nyare versioner att tillgå men hittade inga där.

Dom behöver inte nödvändigtvis göra en uppdatering av mukvaran för att lösa buggen. Dom kan ha skickat en ny konfig-fil till modemet som blockar access från allt utom deras specifikt angivna nät.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Du menar att du aldrig frågade support vilket versionsnummer det skall vara?

Bara för att de skickat ut något ett visst datum behöver det inte vara samma datum i FW utan kan vara mycket tidigare med tanke på det skall från tillverkare till leverantör.

Jodå, jag fick bara inget riktigt svar från dem. Det kan ju vara som Phunky svarade efter dig, att en konfigurationsfil uppdaterats.

Skrivet av Phunky:

Dom behöver inte nödvändigtvis göra en uppdatering av mukvaran för att lösa buggen. Dom kan ha skickat en ny konfig-fil till modemet som blockar access från allt utom deras specifikt angivna nät.

Ok, det kan vara möjligt eftersom exploiten ju gällde någonting med spectrumanalysatorn i modemet, som jag inte tror man kommer åt som vanlig användare (eller?).

Permalänk
Medlem

Någon som fått/testat det nya c3 modemet med wifi6 än?

Hur enkelt är det att smöra till sig ett nytt modem? Har compal tror jag.

Permalänk
Skrivet av crion:

Någon som fått/testat det nya c3 modemet med wifi6 än?

Hur enkelt är det att smöra till sig ett nytt modem? Har compal tror jag.

Brukar begära nytt modem varje år när man förlänger bindningstiden, brukar inte vara några problem om man ringer uppsägningsavdelningen dessutom får man oftast mycket bättre pris då deras jobb är att få dig att stanna.

EDIT självklart inte om det inte kommit nya modem då förstås!

Permalänk
Medlem

1600kr listpris för c3 modemet med wifi6.
ingår numera i 1200 tjänsten annars.

Troligtvis ersätter den c2 längre fram helt. Då alla nya telefoner etc. lanseras med wifi6.

Permalänk

Familjen har eventuellt möjlighet att flytta till en större lägenhet som har Comhem, tre hål i väggen, FiberKoax som de själva kallar det. Min erfarenhet av comhem för 9-10 är sen var att FiberKoax i regel hade högre ms vid t.ex. gaming än fiber på den tiden. Har någon möjlighet att bekräfta eller dementera om fallet är så i dagsläget. Har i dagsläget Bitcoms tre hål i väggen så borde iofs inte kunna vara sämre. Inte avgörande för en flytt eller ej, men ändå nyfiken.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Augustini:

Familjen har eventuellt möjlighet att flytta till en större lägenhet som har Comhem, tre hål i väggen, FiberKoax som de själva kallar det. Min erfarenhet av comhem för 9-10 är sen var att FiberKoax i regel hade högre ms vid t.ex. gaming än fiber på den tiden. Har någon möjlighet att bekräfta eller dementera om fallet är så i dagsläget. Har i dagsläget Bitcoms tre hål i väggen så borde iofs inte kunna vara sämre. Inte avgörande för en flytt eller ej, men ändå nyfiken.

Latenser är normalt sett sämre på kabelmodem jämfört med fiber. Jag får 8-11ms till ping.sunet.se själv med Comhem 600/50.

Permalänk

@Fulci: Det brukar vara så i regel ja. Men de siffror du nämner är betydligt bättre än motsvarande tjänst hos Bitcom som jag i dagsläget har. Bara blivit sämre för varje ny operatör som tar över driften. Tele2 -> Bredbandsbolaget -> Telenor -> Bitcom. Tack för svar.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

@Augustini Bara för referens, bor söder om Stockholm i ett bra Comhem område. Har alltid nära max kapacitet när jag testar på bredbandskollen. Omgivningen spelar ibland roll, hur mycket andra på samma anslutning sitter och tankar osv. Fick 580/46 och 8,9ms på bredbandskollen nu (något under taket alltså).

Permalänk
Medlem

Om ni skulle välja mellan Comhem och Telenor bredband, vad skulle ni valt?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Om ni skulle välja mellan Comhem och Telenor bredband, vad skulle ni valt?

Ur mitt perspektiv.

1. Comhem via fiber
2. Telenor via fiber
3. Comhem via fiberkoax (koaxialkabel)
4. Telenor via ADSL.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Augustini:

Familjen har eventuellt möjlighet att flytta till en större lägenhet som har Comhem, tre hål i väggen, FiberKoax som de själva kallar det. Min erfarenhet av comhem för 9-10 är sen var att FiberKoax i regel hade högre ms vid t.ex. gaming än fiber på den tiden. Har någon möjlighet att bekräfta eller dementera om fallet är så i dagsläget. Har i dagsläget Bitcoms tre hål i väggen så borde iofs inte kunna vara sämre. Inte avgörande för en flytt eller ej, men ändå nyfiken.

Jag är nöjd med Comhem via fiberkoax (bor i Stockholm) men ja, latency/svarstid är högre än fiber. Kan möjligen spela roll om du spelar mycket seriöst online (?) men annars spelar det nog mindre roll (surfning, streaming av film etc fungerar utmärkt). Har 300/10 abonnemang och får just 13,89 ms i latency till en dator via wifi från routern. Skulle jag kört trådat till datorn från routern skulle jag få lite lägre/bättre latency. Gissar att jag får ungefär samma latency som @Fulci om jag kör trådat från routern. I övrigt levererar den alltid marginellt bättre än utlovat 300/10 och har varit mycket nöjd med upptid (nästan inget strul alls under ett par år). Har möjlighet till fiber hemma också men valde faktiskt fiberkoax eftersom det då blir så himla smidigt med sladdar och router bakom tv bänken där "tre hål i vägguttaget" finns, superenkelt att gömma allt. Min fiberswitch är nämligen idiotiskt placerad precis bredvid ytterdörren. Möjligt jag kommer dra kabel för fiber lägenheten i framtiden men avvaktar... Kan också nämna att jag har Comhems C2 router, de har tydligen en vassare modell, C3. En nackdel med mitt 300/10 abonnemang är 10mbit upp, ska se om jag ökar på det, om detta irriterar eller ej beror väl på hur mycket data man laddar upp (tex vid backup online samt vilket tålamod man har).

Något jag uppskattar med Comhem är också att cloud tjänsten ingår gratis med obegränsat utrymme (beroende på abonnemang).

En annan orsak till att det blev Comhem är väl att jag också kör TVn via "tre hål i väggen" uttaget också, antar jag tjänar någon krona på att köpa allt via dem (dock säkert ingen större skillnad). Det är en ganska stor skillnad på Comhems priser efter två år, då kanske det vore mest ekonomiskt att hoppa på något helt annat två års erbjudande från en annan leverantör.

Permalänk
Medlem

Kanske en dum fråga men gör det någon skillnad att koppla tv-hubben i routern eller i medieomvandlaren/fiberkonverteraren?

Som det är nu så går kabeln från hubben direkt i konverteraren och då hamnar den inte på samma nätverk som mobilerna som går via wifi vilket leder till att det inte går att casta till hubben.

Eller har jag missförstått något?

Hubben verkar ha en privat ip på 10.X.X.X men övriga enheter ligger på 192.X.X.X.

Permalänk
Medlem

@klahar:
Hos Comhem skall det i allmänhet gå att koppla in tv-hubben i routern, om du har en ComHem router.
Ibland går det inte p.g.a. det lokala fiber nätet.
Så testa om det fungerar att koppla den till routern.

Den casting som finns inbyggd i olika apparater är oftast sämre, kompatibilitet, upplösning m.m., än en Chromecast.
Det bästa är oftast att skaffa en Chromecast och sätta i TV:n.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

@klahar:
Hos Comhem skall det i allmänhet gå att koppla in tv-hubben i routern, om du har en ComHem router.
Ibland går det inte p.g.a. det lokala fiber nätet.
Så testa om det fungerar att koppla den till routern.

Den casting som finns inbyggd i olika apparater är oftast sämre; kompatibilitet, upplösning m.m.
Det bästa är oftast att skaffa en Chromecast och sätta i TV:n.

Jag har en vanlig chromecast så det är egentligen inget större problem utan var lite mer nyfiken. Jag har en första generationens chromecast så det är kanske annars dags att köpa en ny ändå

Vet du om trafiken påverkas? Dvs om jag t ex ser på tv samtidigt som man streamar något. Borde det bli någon märkbar skillnad? Har 300/100.

Permalänk
Medlem

@klahar:
Eftersom du har 300/100 så är det väl Coax (tre hål i väggen) du har.
Inte helt säker på hur det fungerar där.
Vanlig IPTV tar c:a 10 Mbit/s och ligger "ovanpå" internet så skall inte på verka.
Om man redan har en maxad lina, dvs 1 Gbit/s på fiber, så kan den inte ligga ovanpå så då tar den en liten del av Internet bandbredden.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

@klahar:
Eftersom du har 300/100 så är det väl Coax (tre hål i väggen) du har.
Inte helt säker på hur det fungerar där.
Vanlig IPTV tar c:a 10 Mbit/s och ligger "ovanpå" internet så skall inte på verka.
Om man redan har en maxad lina, dvs 1 Gbit/s på fiber, så kan den inte ligga ovanpå så då tar den en liten del av Internet bandbredden.

100MBit upload erbjuds bara när du väljer tjänsten 1200/100 över "Fiberkoax".

Sitter man dock i ett stadsnät kan du få 100MBit upload på alla tjänsterna.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har flyttat in i Comhem-hus som använder comhems fibercoax (3 hål i väggen). Har problem med pingen när jag spelar csgo. Första dagarna hade jag 12-15 i ping, sen dess ligger jag plötsligt på 35-40. Använder sladd rakt in i datorn från deras C2-router. Jag kör wifi till 2 mobiltelefoner samt TV från samma router.

Jag har deras 300/10-paket, och wifi och vanlig surf fungerar som det ska. Testat att dra ut alla sladdar osv. Får 11ms på bredbandskollens test. Jag har en bra dator så det ska inte vara problemet.

Någon som har förslag på lösning?

Permalänk
Medlem

Update: pratade med Comhems tekniska support. Han pratade om packet-loss, att normalt är max 0.2, och att min ligger på 97%, vilket är extremt dåligt enligt honom. Jag har inte koll på sådant tekniskt så det säger mig inget. Han felanmälde och skulle återkomma inom ett par dagar.