Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Finns det inte en risk att när kvartalsrapporterna börjar dyka upp och vi ser första vågen av hur coronaviruset påverkar produktion osv att det blir en rejäl dipp?
Är långt ifrån en börshaj men funderar på att sälja av fonder osv och ligga på pengarna ett tag, är det "dumt" om jag inte behöver pengarna tycker ni?
Ser ni inga risker med coronaviruset sett ur ett börsperspektiv?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Irre:

Ibland blir det halva reapriset...

Skickades från m.sweclockers.com

Har man varit med ett tag så lär man sig att en nedgång på 4 procent är ingenting. Det kommer börja kännas vid 40%, men då är det ju köpläge.

Skrivet av reverend benny:

Finns det inte en risk att när kvartalsrapporterna börjar dyka upp och vi ser första vågen av hur coronaviruset påverkar produktion osv att det blir en rejäl dipp?
Är långt ifrån en börshaj men funderar på att sälja av fonder osv och ligga på pengarna ett tag, är det "dumt" om jag inte behöver pengarna tycker ni?
Ser ni inga risker med coronaviruset sett ur ett börsperspektiv?

Klassiska "Timing the market vs time in market". Frågan är varför du ska sälja nu? Du borde ha sålt förra veckan. Om du säljer nu och det blir en rekyl om 2 veckor. Då har du gjort det klassiska sälja i botten och köpa i toppen. Småspararna gör det jämt. Har du lite likvider så skadar det inte att slänga in lite. Tänk att timing the market så måste du göra rätt 2 ggr, både när du går in och går ut. För min del får det gärna gå ned mer. Då handlar man billigt. Alla experter sa att 2019 skulle vara ett riktigt skitår på börsen. Vad händer? Den går upp 30% på ett år. Tänk om du hade sålt och legat likvid.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av reverend benny:

Finns det inte en risk att när kvartalsrapporterna börjar dyka upp och vi ser första vågen av hur coronaviruset påverkar produktion osv att det blir en rejäl dipp?
Är långt ifrån en börshaj men funderar på att sälja av fonder osv och ligga på pengarna ett tag, är det "dumt" om jag inte behöver pengarna tycker ni?
Ser ni inga risker med coronaviruset sett ur ett börsperspektiv?

Det är främst sjuka och gamla som kolar precis som det varit vid alla andra influensor, masshysterin gör mer finansiell skada än viruset. Men den går över så snart vår kollektiva attention span uttömts. Det är möjligt att vi får en dipp, men det är också möjligt att den redan varit. Svårt att veta för den som inte kan se in i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

@reverend benny: risken finns nog men tror marknaden kommer vara väldigt förlåtande jag
Senare rapporter bör vara bättre också då det kommer finnas en uppdämd konsumtionsvilja.

Permalänk
Inaktiv

Jag har inte hunnit kolla själv men analytikerna tror börsen börjar vända uppåt redan idag. Kan bli en spännande dag hur utfallet nu än blir.

EDIT: Jodå, börsen stiger.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Redsense Medical släppte sin årsrapport idag. Intäkter på 0,4 mSEK i Q4-17, 1,8 mSEK i Q4-18 och 4 mSEK i Q4-19. Går åt rätt håll.

https://mb.cision.com/Main/12367/3045172/1200481.pdf

De har även utvecklat och testat en mer avancerad sensor som ska kunna användas i smarta plåster.

https://news.cision.com/se/redsense/r/redsense-utvecklar-prot...

Mölnlycke köpte nyligen rättigheterna till en liknande uppfinning av Innovation Skåne.

http://www.innovationskane.com/sv/molnlycke-koper-rattigheter...

Deras idé grundar sig i mätningar med resistans vilket har sina nackdelar. Detta är vad Patrik Byhmer (VD för Redsense Medical) skriver om skillnaderna.

"När vi jobbade med sårvårdsprojektet undersökte vi i ett tidigt skede även användandet av resistans, eller mer korrekt uttryckt, ledningsförmåga, konduktans (1/R). Metoden kan användas för att mäta vissa fenomen i ett sår, men även om kapacitivitet och frekvensberoende inkluderas blir mätfel och begränsningar stora, jämfört med optisk mätteknik. Begränsningarna bedömdes leda in i en återvändsgränd.

Problem som t.ex. uppkommer vid resistansmätning är störningar från den ökade ledningsförmågan och variationer, från kroppssalter. Störningar är stora i förhållande till vad som behöver detekteras. Att t.ex. mäta förekomst av blod i flytande form med ledningsförmåga ger stora störningar från svett. Liknande störningar kommer finnas vid resistansmätningar i sårexudat.

En annan begränsning som är mindre tydlig är indikatorer som kan användas för att överföra information från te.x. bakterieförekomst till konduktans, blir begränsade om endast konduktans används för detektering. Här är de optiska indirekta metoderna vida överlägsna.

Jämförs sedan hur en massproducerad produkt ska utformas så har metoden med ledningsförmåga mekaniska nackdelar. Tunna ledare går lätt sönder. Även kontaktering är en akilleshäl. Vi tittade på lösningar och det finns mer eller mindre komplexa metoder som kan förbättra kontaktering med metoder för kalibrering. Vårt optiska system tillåter en ljusöverföring med ”optisk klappkontakt”. I vårt patent finns en särskild patentsökt metod som löser detta.

Ur ett miljöperspektiv bedöms metoder som behöver elektriska ledare i metall instoppade i sårvårdsprodukter problematiska. Metallen kan komma behöva separeras från förbandet när den ska kastas. Vår optiska metod planeras använda plaster som tillåts följa med sårvårdsprodukter utan att behöva plockas ur. Speciellt när dessa två produkter jämförs så kommer vår lösning vara den mest hållbara."

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag har inte hunnit kolla själv men analytikerna tror börsen börjar vända uppåt redan idag. Kan bli en spännande dag hur utfallet nu än blir.

EDIT: Jodå, börsen stiger.

Skickades från m.sweclockers.com

Stiger? Ser inget som stiger just nu. Börsen faller flr andra dagen i sträck.
Sedan helgen har man lyckats radera hela tillväxten som har byggts upp i år. dvs det tog 2-3 dagar att radera en tillväxt som har byggts upp på 50 dagar.
Frågan nu är - hur längre till kommer detta att falla? Själv avvaktar jag nog några dagar till innan månadens pengar skall investeras.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Kul att följa nedgången och se vilka som i princip inte drabbas alls. Spelföretagen verkar inte röras alls, inte typ EA iaf. Virgin Galactic verkar kunna stå pall, trots sjuk värdering.

Jag har iaf snart handlat upp månadens sparpeng. Blev mest Facebook, tror de kommer gå bra framåt. Fortsatte även nibbla lite mer Aurora Cannabis, fast det känns som gambling

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Börsen svänger och folk är förvånade? Varför?

Är folk så obildade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Börsen svänger och folk är förvånade? Varför?

Är folk så obildade?

Var i tråden ser du nån som är förvånad?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Savage_Gray:

Stiger? Ser inget som stiger just nu. Börsen faller flr andra dagen i sträck.
Sedan helgen har man lyckats radera hela tillväxten som har byggts upp i år. dvs det tog 2-3 dagar att radera en tillväxt som har byggts upp på 50 dagar.
Frågan nu är - hur längre till kommer detta att falla? Själv avvaktar jag nog några dagar till innan månadens pengar skall investeras.

Börsen steg vid start, då jag skrev imorse, men sen har det mestadels gått utför under dagen. Efter lunch har jag för mig det steg igen för att sedan fortsätta sjunka.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nioreh83:

Kul att följa nedgången och se vilka som i princip inte drabbas alls. Spelföretagen verkar inte röras alls, inte typ EA iaf. Virgin Galactic verkar kunna stå pall, trots sjuk värdering.

Jag har iaf snart handlat upp månadens sparpeng. Blev mest Facebook, tror de kommer gå bra framåt. Fortsatte även nibbla lite mer Aurora Cannabis, fast det känns som gambling

Skickades från m.sweclockers.com

Hade varit lite skoj om cannabisföretagen iallafall gav utdelning i form av röka.

Väldigt få av de aktier jag bevakar som öht gick plus idag. Knep ett par Embracer själv, men i övrigt blev det att hålla i pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hade varit lite skoj om cannabisföretagen iallafall gav utdelning i form av röka.

Haha, ja det hade varit trevligt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Fick tag på lite moderna-aktier för runt 22usd. vad tror ni, sälja?

Funderar på att köpa AMD aktier nu också när det gått ner lite. köpa -> vänta och hoppas på att det får Appleaffären?

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Jag är också sugen på att köpa lite amerikanska papper nu under dippen.
Velar mellan:
Visa/Mastercard
JP Morgan/Wells Fargo/Citibank
Nåt inom stortech: Apple, Microsoft, Alphabet
Har även flera silikonfirmor på radarn: Qualcomm, TSMC, AMD, Nvidia, Micron.
Har också längre följt Macys, Boeing, KraftHeinz. Men dessa är väldigt ostabila företag just nu.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det är främst sjuka och gamla som kolar precis som det varit vid alla andra influensor, masshysterin gör mer finansiell skada än viruset. Men den går över så snart vår kollektiva attention span uttömts. Det är möjligt att vi får en dipp, men det är också möjligt att den redan varit. Svårt att veta för den som inte kan se in i framtiden.

Hade köpt det om inte utbildade läkare strukit med. Precis denna attityd kommer göra det väldans trist för oss om några veckor.
Mestadels pga den sjukt slappa attityden från våra myndigheter då vi får fortfarande resa hur vi vill typ och ingen karantän när vi kommer hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Jag är också sugen på att köpa lite amerikanska papper nu under dippen.
Velar mellan:
Visa/Mastercard
JP Morgan/Wells Fargo/Citibank
Nåt inom stortech: Apple, Microsoft, Alphabet
Har även flera silikonfirmor på radarn: Qualcomm, TSMC, AMD, Nvidia, Micron.
Har också längre följt Macys, Boeing, KraftHeinz. Men dessa är väldigt ostabila företag just nu.

Amerikansk bank är ju i mycket bättre skick än europeisk motsvarighet, troligtvis för att de inte har samma bekymmer med negativa räntor, vilket har en tendens att döda lönsamheten hos affärsbanker.

Framtiden får väl utvisa om Usa går samma öde till mötes, Europa sa samma sak om Japan, "detta inträffar aldrig här", och jänkarna säger samma sak nu.

Tech kan nog fortsätta gå bra, men värderingarna är tokhöga. De ostabila företagen du nämner, Macys, har 4.5 i P/e och delar ut 10% i vinst, men de verkar spå fortsatt sjunkande omsättning, och visst varuhandel, detaljhandel är väl inget jag personligen gillar. Tillväxt kostar dyrt förvisso, "buy once, cry once" är ju ett talesätt.

Det är en fin balansgång mellan tillväxt och "value" investering.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

https://rikatillsammans.se/corona-virus/

Håller helt och hållet med. Får man ont i magen nu när börsen går ner så har man fel risk. I så fall kan man sälja nu men vara beredd på att det kostar en slant.

Permalänk
Medlem

Lär er av 2008 finanskrasch.

Börsen kommer gå fint.
Du som individ kanske blir sjuk. Men börsen kommer gå fint.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Hong Kong delar ut helikopterpengar, 12500kr per vuxen. Personligen tror jag mer på detta än Sveriges/EU:s experiment med negativa räntor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Lär er av 2008 finanskrasch.

Börsen kommer gå fint.
Du som individ kanske blir sjuk. Men börsen kommer gå fint.

Nästa år kommer arbetsmarknaden bestå av 50% av millenials som inte upplevt någon nedgång alls. När finanskraschen pågick så gick dom flesta fortfarande på högstadiet och hade inga pengar investerade eller risk att bli av med jobbet. Dom flesta idag har säkert för hög risk.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Irre:

Hong Kong delar ut helikopterpengar, 12500kr per vuxen. Personligen tror jag mer på detta än Sveriges/EU:s experiment med negativa räntor.

Jag misstänker, speciellt med det kulturellt grundade beteendet att spara i Asien, att dessa pengar inte kommer stimulera ekonomin nämnvärt utan hamna i en påse under huvudkudden.

Jag är dock inte nationalekonom.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Bara köpa på, inte sälja, är man långsiktig så kommer det räta upp sig. Man ska inte lyssna på vad alla säger om att nu kraschar det, nu går det upp. Visst är du daytrader men siktar du på 10-15-20-25-30 års sikt spelar det minimal roll. En nergång ser jag som något bra, fynd läge att köpa för bra pris. Men man kommer både köpa dyrt och billigt under sin tid oavsett.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Vänligen håll inlägg i tråden kopplade till ämnet. Att bara slänga ur sig trams och nonsense är självfallet fortfarande reglerat under §1.6 trots att detta är en ekonomitråd.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Köpte på mig lite SAS och Norwegian nu på förmiddagen, de har tagit duktigt med stryk senaste dagarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nukethenick:

Köpte på mig lite SAS och Norwegian nu på förmiddagen, de har tagit duktigt med stryk senaste dagarna.

Ja man blir lite sugen på SAS nu faktiskt. Lägre än på typ 7 år nu

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Musikälskare

Bara att sitta stilla i båten och investera mera imo.

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av flashen:

Bara att sitta stilla i båten och investera mera imo.

Och framförallt inte sälja.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lite jobbigt när allt gått ner så mycket så jag vet knappt vad jag vill köpa längre.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av anon5930:

Och framförallt inte sälja.

Skickades från m.sweclockers.com

Det passade rätt bra att det gick ner just nu när man har en automatisk överföring av en del av lönen till Avanza!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?