Permalänk
Medlem

@Baxtex: Det har ju dock inget med att investera i marknaden att göra så då tror jag du tolkat det väldigt konstigt. Sen att personen är ute och cyklar i att en krasch är en omfördelning är en annan sak.

Skrivet av Koffe_93:

Min personliga åsikt är att en börskrasch är en omfördelning utav rikedom och förhoppningsvis kan gynna oss unga då min generation hittils inte fått något bra inköpsläga på börsen sen jag iallafall började min ekonomiska resa.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Savage_Gray:

Nu är det så att vi inte har träslöjd i högstadiet, den tar ju slut i mellanstadiet om jag inte missminner mig, och jag tycker även att sådant som börsen/fonder mm är för svårt för en fullvuxen allmänbildad människa.
En 13-15 åring är för omogen och outvecklad för att lära denne om privatekonomi.
Men som en del av gymnasieutbildningen - definitivt.

Nu skrev jag det mest som ett skämtsamt inlägg, men privatekonomi handlar ju om så mycket mer än bara börsen/fonder. Finns jättemycket man kan lära även en 13-15 åring inom ämnet.
Kanske lite off-topic dock, så agree to disagree

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Plockade lite vinst i Virgin Galactig idag. Tredubblade på några veckor. Galet!

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nu skrev jag det mest som ett skämtsamt inlägg, men privatekonomi handlar ju om så mycket mer än bara börsen/fonder. Finns jättemycket man kan lära även en 13-15 åring inom ämnet.
Kanske lite off-topic dock, så agree to disagree

Nu är det faktiskt så att de flesta företag är inte ett dugg intresserade av eko-smarta-människor.
Om alla slutade spontankonsumera impulsköpa gärna med lånade pengar till 20-25% ränta och skyhöga avgifter,. hur skulle då företagandet se ut?

Nej nej. Företagen vinner på att tillverka produkter av dålig kvalité med en kort livslängd och få folk att köpa mer och mer, oavsett om de behöver detta eller inte.
Tänk på hela "mode/fashion" industrin. Bara för att tröjan var "inne" förra året så får man längre inte ha den på sig och måste ha något från den nya kollektionen? Hallå!?!

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Savage_Gray:

Nu är det faktiskt så att de flesta företag är inte ett dugg intresserade av eko-smarta-människor.
Om alla slutade spontankonsumera impulsköpa gärna med lånade pengar till 20-25% ränta och skyhöga avgifter,. hur skulle då företagandet se ut?

Nej nej. Företagen vinner på att tillverka produkter av dålig kvalité med en kort livslängd och få folk att köpa mer och mer, oavsett om de behöver detta eller inte.
Tänk på hela "mode/fashion" industrin. Bara för att tröjan var "inne" förra året så får man längre inte ha den på sig och måste ha något från den nya kollektionen? Hallå!?!

Gissar på att du citerade fel?

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Koffe_93: Ganska skum syn att hoppas att börsen kraschar och folk får en ekonomisk smäll för att du inte hann med att köpa in dig innan den här ökningen ändå. Det kommer fler chanser, du kan köpa in dig nu också och vara långsiktig om det nu kommer en nedgång.

Som jag skrev en bit ovan så är det såklart beklagligt att folk hamnar illa till när börsen går ned i form av arbetslöshet och såklart ekonomiskt.
Sedan så vill jag inte minnas heller att jag hoppades på att folk skulle hamna i ekonomiskt misär bara för att jag är medveten om riskerna som börsens spel för med sig.

Sen ska jag även förtydliga om att jag inte har varit utanför börsen sedan jag började mitt sparande runt 2018 och har inga planer på att hoppa av, dock så har jag minimerat risken i min portfölj.

Ska hur som helst bli intressant och se var börsen för med sig i framtiden oavsett vilket håll det rör sig mot.

Visa signatur

l Antec Three Hundred l Corsair CX 600W l 2x4+2x2=12 gb 1600mhz
l XFX Radeon HD 6950 2Gb l Gigabyte GA-990XA-UD3 l AMD Phenom II x6 3,2ghz
l Noctua NH-U9B SE2 l Verbatim 120Gb ssd l 1tb 7200rpm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Nu är det så att vi inte har träslöjd i högstadiet, den tar ju slut i mellanstadiet om jag inte missminner mig, och jag tycker även att sådant som börsen/fonder mm är för svårt för en fullvuxen allmänbildad människa.
En 13-15 åring är för omogen och outvecklad för att lära denne om privatekonomi.

Vi hade ekonomi i skolan och vi fick även köpa aktier på låtsas och sedan följa upp. Praktisk kunskap är också viktigt, så det är bra om man lär sig båda.

Det var dock ingen kurs som hette specifikt Ekonomi.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

Men inte om man investerar, då går ju pengarna in i ekonomin igen. Om man lägger pengarna på hög däremot..

Fast vad genererar det för mer värde av att jag köper en aktie av dig, och sen köper du den av mig? Förutom att staten får lite skatt på det hela. Samma teori som trickle-down-teorin, som tyvärr inte ledde till vad man hade trott. Att om de rika betalade mindre skatt och hade enorma förmögenheter så skulle medelklassen och underklassen får ta det av det hela. Det enda som hände att över en viss gräns så orkade de rika inte att konsumera, inte heller investera så de lade pengarna på hög och det kom inte till det till den stora massan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gainsgoblin:

@Baxtex: Det har ju dock inget med att investera i marknaden att göra så då tror jag du tolkat det väldigt konstigt. Sen att personen är ute och cyklar i att en krasch är en omfördelning är en annan sak.

Det är inte helt fel där anser jag. Klart att det blev en omfördelning 2008 när småspararna som saknade kunskap och information fick se sina förmögenheter utraderade. Omfördelning från fattiga till rika. =P

Permalänk
Medlem

Köpte amd aktie för 15 000 när den va värd 12 dollar, nu är den värd nästan 57. Min känsla säger sälj. Sen är min känsla fel nästan varje gång. Va säger ni, är det dags?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nioreh83:

Jag känner likadant. Är så tråkigt med helg när börserna är stängda

Skrivet av e1m1:

@anders190:

Nej för sjutton, helg är king!

Händer dock att jag får för mig att kolla avanza på helgen, och sedan blir lite ledsen när jag kommer på att det inte kommer vara någon skillnad mot när jag kollade på fredag

Skrivet av Sisyfos:

Haha! Det där är kusligt igenkännbart nu när du säger det. Har kommit på mig själv med att spana in börsskärmen flera lördagar/söndagar och blivit besviken på att det inte är vardag Egentligen är det ju ganska irrationellt då min sparhorisont är mycket lång, som sig bör med aktiesparande. Men det har ändå blivit intressant att följa börsen på daglig basis!

Känns som många av oss tänker i liknande banor. Jo jag hade gillat om det gick att följa börsen varje dag, dygnet runt. Så investeringarna får fortsätta arbeta. Men det är nog ändå bra med två dagars paus ändå.
Jag brukar göra någon form av översikt lördag/söndag hur veckan gått, och snegla efter något intressant att titta närmare på när börsen drar igång igen. Skönt att veta att när man sliter på jobbet så arbetar investeringarna på vid sidan om.

Skrivet av Trunk:

Vänta tills börsen sjunker, då är det helt plötsligt inte lika roligt längre :/

Helt sant det! När Trumpen och Kina bråkade som vildast förra året kollade jag ganska sällan in mitt sparande. Sedan är tanken för min del att vara redo och investera mer vid dippar framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadzon:

Köpte amd aktie för 15 000 när den va värd 12 dollar, nu är den värd nästan 57. Min känsla säger sälj. Sen är min känsla fel nästan varje gång. Va säger ni, är det dags?

Håller mina ett tag till, med tanke på rykten om att apple testar amd. Dementerar apple säljer jag direkt

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Skulle gemene man spara 50% av sin nettolön skulle ekonomin krascha och folk skulle bli arbetslösa. Detta är baksidan av en konsumtionsdriven ekonomi. Staten skulle definitivt behöva sänka räntan till - 2% och hög skatt på sparande. För min del får de andra gärna slösa, medan vi som sparar får bra villkor.

Så kan det vara. Är det bättre att jag köper saker som jag inte behöver? Jag kan förvisso köpa ett dyrare hus och börja amortera igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Håller mina ett tag till, med tanke på rykten om att apple testar amd. Dementerar apple säljer jag direkt

Skit svårt... De fortsätter gå upp as we speak. De måste väl ändå nått sin topp snart...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Savage_Gray:

Nu när vi inte har barn lägger vi(jag+fru) undan ca 55% av lönen efter skatt.
Problemet är att vi startade spara pengar först november 2019. Så det är inte mycket kapital som är undanlagt än så länge.
Synd att ingen hade utbildat/berättat om fondsparandet för oss tidigare, typ 2008.

Viktigaste är ju att komma igång i mitt tycke, bättre sent än aldrig, även om sent är ganska relativt. Önskar själv jag började redan när ISK som spar och investeringsform kom. :/

Skrivet av Savage_Gray:

Jag är beredd att hålla med här, ekonomi gäller alla och det bör vara obligatoriskt för alla. Speciellt de som fortfarande är kvar i skolan, kanske vi kan slippa belasta samhället med fler lyxfällan-fall. Ganska opolitisk fråga som jag ser det, folk måste börja se möjligheter och tänka mer på vad man gör med sin tid och sina resurser.

Jag önskar som ovan att jag fått upp ögonen för det hela tidigare, har blivit ett ganska stort intresse vilket jag aldrig någonsin hade kunnat trott att det skulle bli.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cadzon:

Får du sova om nätterna?

Skrivet av Nioreh83:

Köpte själv en hög aktier i och med ryktet, inte bestämt mig hur länge jag kommer sitta kvar. Egentligen nöjd med vad kursen låg på för en timme sedan men lite så man undrar hur högt aktien kan gå.

Inte lika kul att hoppa in när kursen redan är hög men magkänslan säger att AMD har ett bra år framför sig om de inte gör bort sig. Zen 3, Zen 2 i laptops som plockas upp av systembyggare, nya grafikkretsar, säkert nya Epycs och Threadrippes och framförallt PS5 och XSX. Och blir det AMD CPUs i Apples datorer? Bonus.

Sen gillar jag att kombinera datorintresset med investerandet, vill gärna ha AMD, Nvidia och Intel i portföljen även om det i många fall säkert finns mycket mer lukrativa aktier att spekulera i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadzon:

Skit svårt... De fortsätter gå upp as we speak. De måste väl ändå nått sin topp snart...

Vad har Intel att kontra med? Det är ett duopol med ingen chans för uppstickare pga x86/x64 licensen så enda konkurrenten är Intel eller om hela världen bestämmer sig för att arm är allt nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Får du sova om nätterna?

Jodå, när jag inte jobbar går de bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Vad har Intel att kontra med? Det är ett duopol med ingen chans för uppstickare pga x86/x64 licensen så enda konkurrenten är Intel eller om hela världen bestämmer sig för att arm är allt nu.

Jag har egentligen ingen bra koll på hur aktier fungerar. Intels värde var ju inte så super högt när dom var helt ohotade (även nvidia).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag är beredd att hålla med här, ekonomi gäller alla och det bör vara obligatoriskt för alla. Speciellt de som fortfarande är kvar i skolan, kanske vi kan slippa belasta samhället med fler lyxfällan-fall. Ganska opolitisk fråga som jag ser det

Kanske är så att det är för många elever per lärare så att de elever som har svårt i skolan inte fångas upp. Fick du inte lära dig grundläggande ekonomi i skolan?

Det jag menar är att ni argumenterar som att saker inte lärs ut och jag betvivlar sanningshalten i detta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cadzon:

Jodå, när jag inte jobbar går de bra

Haha! Bra det.

Skrivet av Elektron:

Kanske är så att det är för många elever per lärare så att de elever som har svårt i skolan inte fångas upp. Fick du inte lära dig grundläggande ekonomi i skolan?

Det jag menar är att ni argumenterar som att saker inte lärs ut och jag betvivlar sanningshalten i detta.

Skolan idag skiljer sig nog en hel del från när jag gick på 90-talet. Närmaste vi kom ekonomi då var nog på hemkunskapen. Men det lilla jag minns är att det till 90% handlade om att laga mat, väldigt lite ekonomi.

Dock var det nog bättre belastning på lärare då, samt att de elever med olika typer av problem oftast inte ingick i den ordinarie undervisningen utan hade specialpedagoger.

Jag hoppas verkligen att dagens unga förbereds för den verklighet de ska ut i. Känns som dagens unga kan få en rätt hård start, och sen gäller det förstås att de tar till sig av det de förväntas lära sig med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

De borde undervisa privatekonomi i skolorna på högstadiet.. istället är det syslöjd och träslöjd som premieras. Glöm inte hemskunskapen

Jag vill å andra sidan argumentera att det i dagens samhälle där det inte går fem minuter innan många tar upp telefonen är extra viktigt med slöjd och hemkunskap. Att arbeta med händerna är nyttigt av flera orsaker, inte minst för själen.

Skrivet av Elektron:

Jag sitter här och försöker minnas men jag tror inte vi fick lära oss speciellt mycket om privatekonomi, kanske till och med ingenting. Nationalekonomi däremot vet jag att vi satt ett gäng timmar med. Jag är född på slutet av åttiotalet.

Permalänk
Medlem

Jag kör bland annat en investmentbolag portfölj som är för stunden fördelad enligt nedan.

Berkshire Hathaway Inc Class B 8,57%
Brookfield Asset Management Inc 6,70%
Danaher Corp 6,55%
Loews Corp 6,34%
Markel Corp 6,96%

Bure Equity 3,41%
Creades A 4,22%
ICA Gruppen 4,22%
Industrivärden C 11,32%
Investor B 11,23%
Kinnevik B 6,98%
Latour B 5,59%
Lundbergföretagen B 7,79%
Svolder B 3,69%
Traction B 3,00%
Öresund 3,42%

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag gick i grundskolan från mitten av 80-talet till början av 90-talet, och därefter gymnasiet. I grundskolan var det lite ekonomi i samhällskunskapen. Hemkunskapen handlade nästan uteslutande om matlagning, bakning och hur man tvättar. På gymnasiet hade vi ämnet företagsekonomi, och där fick vi lite mer ekonomi, men det var inget från privatekonomiskt perspektiv. Jag hade, om jag fick styra över skolan, gjort företagsekonomi till ett nischämne för folk som läser med den inriktningen, och i stället haft ett ämne som kunde heta "privatekonomi" eller "hushållsekonomi", där man gick igenom lån, sparande, hur ränta funkar, hur belåning funkar, försäkringar, avbetalningar, hur man gör en budget, osv.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Jag gick i grundskolan från mitten av 80-talet till början av 90-talet, och därefter gymnasiet. I grundskolan var det lite ekonomi i samhällskunskapen. Hemkunskapen handlade nästan uteslutande om matlagning, bakning och hur man tvättar. På gymnasiet hade vi ämnet företagsekonomi, och där fick vi lite mer ekonomi, men det var inget från privatekonomiskt perspektiv. Jag hade, om jag fick styra över skolan, gjort företagsekonomi till ett nischämne för folk som läser med den inriktningen, och i stället haft ett ämne som kunde heta "privatekonomi" eller "hushållsekonomi", där man gick igenom lån, sparande, hur ränta funkar, hur belåning funkar, försäkringar, avbetalningar, hur man gör en budget, osv.

Inte alls dumt förslag. Jag tror, om jag får killgissa lite, att det förväntas att privatekonomi ska ingå i uppfostran. Att man som förälder ska tänkas ta upp hur man hushåller med pengarna, hur man investerar pengarna, uppskjuten belöning, ränta-på-ränta-effekten, riskmanagement osv. Givetvis har de barn vars föräldrar ser det som som ett av de viktigaste kunskaperna man har med sig, en edge gentemot de barn som har föräldrar som tänker "pengar kommer vid varje månadsslut". Jag fick aldrig lära mig av mina föräldrar kring grejerna som jag tog upp. Så jag har fått lära mig på egenhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Inte alls dumt förslag. Jag tror, om jag får killgissa lite, att det förväntas att privatekonomi ska ingå i uppfostran. Att man som förälder ska tänkas ta upp hur man hushåller med pengarna, hur man investerar pengarna, uppskjuten belöning, ränta-på-ränta-effekten, riskmanagement osv. Givetvis har de barn vars föräldrar ser det som som ett av de viktigaste kunskaperna man har med sig, en edge gentemot de barn som har föräldrar som tänker "pengar kommer vid varje månadsslut". Jag fick aldrig lära mig av mina föräldrar kring grejerna som jag tog upp. Så jag har fått lära mig på egenhand.

Precis. Samma här.
Mina föräldrar vet inget om ränta på ränta effekten. Och de finns många andra som inte vet.
Att de ska lära ut detta till sina barn finns inte på kartan.
Uppfostran ja, men råkar du föddas i en familj bestående av outbildade föräldrar (tex ekonomiskt outbildade) så har du en uppförsbacke och kanske råkar bli upplyst i sen 30års åldern.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Motargumentet är väl att det är helt poänglöst att lära ut något i skolan om barnens föräldrar aldrig tillämpat något liknande eller låtit barnen lära sig pengars värde genom åren. Det är inte som att det är avancerade koncept utan snarare väldigt enkla koncept som de flesta borde första om man förstår orsak och verkan kombinerat med väldigt enkel matte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Motargumentet är väl att det är helt poänglöst att lära ut något i skolan om barnens föräldrar aldrig tillämpat något liknande eller låtit barnen lära sig pengars värde genom åren. Det är inte som att det är avancerade koncept utan snarare väldigt enkla koncept som de flesta borde första om man förstår orsak och verkan kombinerat med väldigt enkel matte.

Här kommer ett axplax av vad jag kunde hitta som ingår i gymnasiets matematik.

Matte 1
"Metoder för beräkning av räntor och amorteringar för olika typer av lån med kalkylprogram"

Matte 2
"Metoder för beräkningar med kalkylprogram vid budgetering"

Källa
https://www.skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laropla...

Sedan ska jag erkänna att jag har lite dålig koll på detta men visst läser alla gymnasier minst Matte 2?

Jag har dock inte hittat hittills någon kursplan för någon obligatorisk kurs som tar upp ränta på ränta effekten.

Ränta på ränta verkar det som det tas upp i uppgifterna i Matte 1 enligt
https://www.matteboken.se/lektioner/matte-1/procent/ranta

Skrivet av anon5930:

Haha! Bra det.

Skolan idag skiljer sig nog en hel del från när jag gick på 90-talet. Närmaste vi kom ekonomi då var nog på hemkunskapen. Men det lilla jag minns är att det till 90% handlade om att laga mat, väldigt lite ekonomi.

Dock var det nog bättre belastning på lärare då, samt att de elever med olika typer av problem oftast inte ingick i den ordinarie undervisningen utan hade specialpedagoger.

Jag hoppas verkligen att dagens unga förbereds för den verklighet de ska ut i. Känns som dagens unga kan få en rätt hård start, och sen gäller det förstås att de tar till sig av det de förväntas lära sig med.

Jag är född 85 så jag är gubbe jag också ;).
Dagens unga lär nog mer eller mindre tvingas in i högskolan för att få jobb, något som inte direkt behövs då jag själv gick ut skolan. Men jag ska erkänna att jag var ekonomiskt omogen och min egna personliga mognad ändrades kraftigt mellan 20-30år. Men smatidigt känner jag ingen ånger över att jag köpte motorcyklar, bilar och reste jorden runt när jag var yngre istället för att spara.

Jag kunde åka utomlands och komma hem och vara så pank så jag fick sälja något för att kunna köpa mat. Fast det kan jag ju knappast klandra skolan för.

Permalänk
Medlem

Ja man läser det som mycket annat, folk är dock inte kapabla att ta till sig det. Själva matten och koncepten är väldigt enkla som sagt.
Det är väl ganska tydligt eftersom folk här tycker att man inte fick lära sig något alls om detta men likväl så läste dom troligtvis det i skolan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Här kommer ett axplax av vad jag kunde hitta som ingår i gymnasiets matematik.

Matte 1
"Metoder för beräkning av räntor och amorteringar för olika typer av lån med kalkylprogram"

Matte 2
"Metoder för beräkningar med kalkylprogram vid budgetering"

Källa
https://www.skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laropla...

Sedan ska jag erkänna att jag har lite dålig koll på detta men visst läser alla gymnasier minst Matte 2?

Jag har dock inte hittat hittills någon kursplan för någon obligatorisk kurs som tar upp ränta på ränta effekten.

Ränta på ränta verkar det som det tas upp i uppgifterna i Matte 1 enligt
https://www.matteboken.se/lektioner/matte-1/procent/ranta

Om matte 2 motsvarar matte b så nej. Alla som läser praktiska eller ”enkla” utbildningar (handel, bf, hr, fordon, alla hantverks linjer t.ex. murare osv) läser inte detta.
Sen är det stor skillnad på att kunna räkna procent och förstå vad det egentligen innebär. När det gäller räntor är folk väldigt oförstående.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3