Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Handsprit är jättebra mot influensaliknande virus som corona och ett effektivt sätt att snabbt döda eventuella bakterier man fått på händer efter en tunnelbaneresa exempelvis.

Har läst så mycket olika påståenden om just handsprit och virus, önskar jag kunde hitta en vetenskaplig rapport som bevisar det istället för att en läkare säger ja medan en annan säger nej. Om någon har en, posta den gärna!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Pnorberg:

Har läst så mycket olika påståenden om just handsprit och virus, önskar jag kunde hitta en vetenskaplig rapport som bevisar det istället för att en läkare säger ja medan en annan säger nej. Om någon har en, posta den gärna!

Det här känns ju ganska trovärdigt iaf
https://www.lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2016/03/Vilseled...

"I samhället är vanlig handtvätt i regel fullt tillräcklig, men det beror inte på att handspriten inte skulle fungera. Effekten må vara begränsad på magsjukevirus som calici, men influensavirus och flera förkylningsvirus är mycket känsliga för handsprit."

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Hej.
Jag ska resa till Florida om ca 2v.
Många, ink min fru tycker att jag borde skita i det.
Medans jag själv varken är brydd eller rädd över att jag skulle bli smittad.
Vad jag har sett så har USA´s fall enbart kommit till landets västra delar. Antagligen för det är närmaste resvägen till Asien där ifrån.

Va tycker ni. Borde jag vara orolig och stanna hemma. Eller är det bara å resa.
Ska nämna att jag inte har blivit drabbad av tidigare smittor/virus så som svininfluensan mfl...

Visa signatur

|OS: Windows 10 64bit|MB: Asus ROG Maximus X Hero |CPU: Intel Core i7-8700K|GPU: ROG Strix RTX 2080Ti White Edition|RAM: Corsair Dominator Platinum SE Torque 32GB (4x8GB)3200MHzDDR4|SSD:Samsung M.2 970 EVO Plus 500GB Samsung SSD 750 500GB Samsung M.2 960 250GB |Chassi:Fractal Design Define R6 Vit TG|PSU: Corsair RM850x|CPU-Kylare:Asus Ryujin 240mm|Monitor:Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

"I samhället är vanlig handtvätt i regel fullt tillräcklig, men det beror inte på att handspriten inte skulle fungera. Effekten må vara begränsad på magsjukevirus som calici, men influensavirus och flera förkylningsvirus är mycket känsliga för handsprit."

Så effektiv mot vissa virus men inte andra. Sägs ju dock ingenting om dess effektivitet mot corona.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Skrivet av macce601:

Hej.
Vad jag har sett så har USA´s fall enbart kommit till landets västra delar. Antagligen för det är närmaste resvägen till Asien där ifrån.

Ska nämna att jag inte har blivit drabbad av tidigare smittor/virus så som svininfluensan mfl...

Klart du ska åka. Snart vågar väl folk inte gå till Ica ens. Löjligt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Avstängd
Skrivet av macce601:

Hej.

Svininfluensan smittade betydligt mindre.

Man kanske kan räkna med att få corona vad man än gör men det tråkiga vore om du fick skiten och vart inlåst på ditt hotell och de inte lät dig åka hem.

Permalänk
Medlem

Tack!

Visa signatur

|OS: Windows 10 64bit|MB: Asus ROG Maximus X Hero |CPU: Intel Core i7-8700K|GPU: ROG Strix RTX 2080Ti White Edition|RAM: Corsair Dominator Platinum SE Torque 32GB (4x8GB)3200MHzDDR4|SSD:Samsung M.2 970 EVO Plus 500GB Samsung SSD 750 500GB Samsung M.2 960 250GB |Chassi:Fractal Design Define R6 Vit TG|PSU: Corsair RM850x|CPU-Kylare:Asus Ryujin 240mm|Monitor:Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av macce601:

Hej.

Sålänge du inte är ett småbarn eller en gammal pensionär och du har sunt förnuft (dvs slickar inte främlingar i munnen eller placerar munnen på alla dörrhandtag du hittar) eller har kroniska lungproblem så lär du vara safe som FAN med att resa till USA.

Du kommer högst sannolikt inte bli smittad av corona. Det största problem du kan råka ut för är spontan-karantän ifall någon på ditt hotell är smittad eller om det flygplan du åker med har någon smittad och därmed blir fast pga det vilket resulterar i att din semester tar slut och det påverkar ditt jobb eller liknande.

Jag hade personligen inte avrådit någon att åka till usa. Kina däremot? Eventuellt dumt att resa dit frivilligt. Eller typ iran eller andra i-länder som två tidigarenämnda länder.

Trevlig resa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Klart du ska åka. Snart vågar väl folk inte gå till Ica ens. Löjligt.

Ja lite så jag tolkar det också. Har vi 2 bekräftade fall i Sverige nu? Och båda har blivit smittade där det har varit som värst. Så chansen att få det i sverige anser jag inte är stor. Men ändå går vissa och är oroliga?
Ja alla tänker och beter vi oss olika i dessa situationer. Jag tillhör nog den lugnare typen. ;D

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harbls:

Sålänge du inte är ett småbarn eller en gammal pensionär och du har sunt förnuft (dvs slickar inte främlingar i munnen eller placerar munnen på alla dörrhandtag du hittar) eller har kroniska lungproblem så lär du vara safe som FAN med att resa till USA.

Du kommer högst sannolikt inte bli smittad av corona. Det största problem du kan råka ut för är spontan-karantän ifall någon på ditt hotell är smittad eller om det flygplan du åker med har någon smittad och därmed blir fast pga det vilket resulterar i att din semester tar slut och det påverkar ditt jobb eller liknande.

Jag hade personligen inte avrådit någon att åka till usa. Kina däremot? Eventuellt dumt att resa dit frivilligt. Eller typ iran eller andra i-länder som två tidigarenämnda länder.

Trevlig resa!

Nej jag ser inte häller risken som stor att bara resa till USA. Dessutom ska vi bo i eget hus och inget hotell.
Visst allt kan hända som du säger med flyg osv. Men det blir en risk jag är villig att ta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Det är lite Bagdad Bob i Sverige;
"Liten risk att smittan kommer hit"
"Sjukvården väl förberedd"

https://i.kym-cdn.com/entries/icons/facebook/000/004/130/bagdad-bob.jpg

Det är mycket som är Bagdad Bob i Sverige inte bara coronavirus...

Permalänk
Medlem
Skrivet av macce601:

Nej jag ser inte häller risken som stor att bara resa till USA. Dessutom ska vi bo i eget hus och inget hotell.
Visst allt kan hända som du säger med flyg osv. Men det blir en risk jag är villig att ta.

Exakt! Bara att tuta och köra imo. Den största risken du utsätter dig för är faktiskt att åka till USAs värsta jävla delstat någonsin
Florida ses av många amerikanera som den mest idiotfyllda staten av alla.

Men om det är okej med dig så är det bara att köra på som sagt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av macce601:

Hej.

Du behöver inte vara orolig för smittan. Men jag tror att det blir så här: Du flyger till USA utan att se någon med sjukdomssymptom. Väl i USA kliver du utanför flygplatsen, tar en sipp ur din vattenflaska och sätter den i halsen vilket orsakar en hostattack. Vakter utanför stämplar dig direkt som en terrorist som medvetet tagit in Corona i landet. Bojor på och direkttransport till Guantanamo och vi ser aldrig en post av dig här igen. 😋

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Absolut, men under förra influensasäsongen föddes min son och läste på en helvetes mycket om RS-viruset som kan vara livsfarligt för en liten krabat som inte hunnit lära sig andas genom munnen (upp till ca 6 månader) och då läste jag en hel del av där olika läkare som sa emot varandra om hur effektivt handsprit är. Kan vara att det fastnade i min skalle om att det gäller specifikt RS-viruset och att handsprit inte alls fungerar mot det vilket därefter det sedan omvandlades i min skalle till att det är oeffektivt mot alla typer av virus men sedan är det även känt att noroviruset (vinterkräksjuka) inte dör av handsprit.
Detta kan likaväl gälla coronaviruset då det har påträffats i avföringen så den överlever en tur genom magsyran.

Sen så här är en sammanfattning av en rapport som publicerades i höstas:

"In a series of tests, the researchers from the Kyoto Profectural University of Medicine found that ethanol-based disinfectants, or hand sanitizers, would have be in contact for at least 4 minutes with the influenza A virus before killing it, a much longer duration than typical use. After 2 minutes of use, the virus was still active.."

http://www.cidrap.umn.edu/news-perspective/2019/09/hand-sanit...

Så visst, enligt deras undersökningar så verkar det fungera, men i värsta fall om viruset har skydd runt om sig får du se till att ha aktivt handsprit i handen i fyra minuter. Vilket betyder att det är något man alltid bör göra.
Mest effektivt är att tvätta händerna, t.om. utan tvål (blev förvånad av att läsa det).

Men sen så säger andra emot undersökningen där det beror på hur handspriten användes så som sagt, en säger en sak medan en annan säger annat.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Svininfluensan smittade betydligt mindre.

Man kanske kan räkna med att få corona vad man än gör men det tråkiga vore om du fick skiten och vart inlåst på ditt hotell och de inte lät dig åka hem.

Vette tusan, men däremot massvaccinerade folk sig mot svininfluensan vilket gjorde att det p.g.a. det smittade färre/mindre. Denna gång finns ju inget vaccin.

Tror nog att vi alla kommer exponeras förr eller senare vad vi än gör, sen blir en del inte smittade alls, en del blir lite snuviga o.s.v. När det väl är ”överallt” kommer man sluta låsa in folk på hotell, för det gör ingen skillnad när tillräckligt många är smittbärare.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehsnils:

Om det nu blir brist på vårdplatser så är det givetvis ett problem.

Alla som är sjuka blir inte radikalt dåliga, men skulle kunna isoleras i hemmet.

Sitter hemma sedan i söndags med influensan (hoppas jag det är och inte COVID-19). 38+ i feber flera dagar i rad.

Om jag skulle fått COVID-19 så är det en helt annan historia eftersom jag inte varit ute och rest utan bara varit på jobbet och handlat innan jag "arkiverat" mig hemma. Då finns det säkerligen fler som är smittade redan. Troligen har jag blivit smittad på jobbet - en av de större arbetsplatserna i Göteborg.

Är det sannolikt att många på jobbet har kommit tillbaka från semester från varmare länder som kanske drabbats av viruset som t.ex., Italien, Thailand, osv? Tydligen kan de smitta fast de själva inte känner av några symptom vilket jag finner underligt. Det betyder att viruset på något vis måste kunna vistas utanför kroppen, typ i stil med munherpes.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Är det sannolikt att många på jobbet har kommit tillbaka från semester från varmare länder som kanske drabbats av viruset som t.ex., Italien, Thailand, osv? Tydligen kan de smitta fast de själva inte känner av några symptom vilket jag finner underligt. Det betyder att viruset på något vis måste kunna vistas utanför kroppen, typ i stil med munherpes.

Där sa du något. Det finns ju vissa naturliga resistenta gener hos vissa människor där de själva inte påverkas av virus men kan bära viruset vidare till andra.
Jag själv är immun mot vinterkräksjukan och har pga det varit barnvakt till hela familjen under flera år när vinterkräksjukan slagit på.
Frågan är om det finns något liknande mot denna typen av virus. Jag vet inte så jag tänker inte ens låtsas att jag vet (vilket många andra på internet borde ta åt sig och bara hålla käften istället för att sprida mer missinformation)

Men det KAN ju vara så att personer som inte är mottagliga vad gäller corona och därför tänker "jag mår bra som fan.. inga problem här inte!!" och därför sprider viruset till massa andra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Ja, kommer själv hem nu på söndag och har varit som närmast ca 5km ifrån ett hotell som nyligen blev isolerat, kommer inte åka till arbetsplatsen på två veckor för att inte oroa någon i onödan, det är så mycket känslor i omlopp just nu.

Och det kommer tillbaka sportlovsfirare från skidsemestrar i norra italien.

Läs på lite in inkubationstid, man blir inte sjuk direkt, men kan smitta under tiden, viruset lever i kroppen. Herpes är latent virus, har man fått det blir man aldrig av med det f.ö.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Skrivet av Elektroman:

Så effektiv mot vissa virus men inte andra. Sägs ju dock ingenting om dess effektivitet mot corona.

Skrivet av Pnorberg:

Absolut, men under förra influensasäsongen föddes min son och läste på en helvetes mycket om RS-viruset som kan vara livsfarligt för en liten krabat som inte hunnit lära sig andas genom munnen (upp till ca 6 månader) och då läste jag en hel del av där olika läkare som sa emot varandra om hur effektivt handsprit är. Kan vara att det fastnade i min skalle om att det gäller specifikt RS-viruset och att handsprit inte alls fungerar mot det vilket därefter det sedan omvandlades i min skalle till att det är oeffektivt mot alla typer av virus men sedan är det även känt att noroviruset (vinterkräksjuka) inte dör av handsprit.
Detta kan likaväl gälla coronaviruset då det har påträffats i avföringen så den överlever en tur genom magsyran.

Sen så här är en sammanfattning av en rapport som publicerades i höstas:

"In a series of tests, the researchers from the Kyoto Profectural University of Medicine found that ethanol-based disinfectants, or hand sanitizers, would have be in contact for at least 4 minutes with the influenza A virus before killing it, a much longer duration than typical use. After 2 minutes of use, the virus was still active.."

http://www.cidrap.umn.edu/news-perspective/2019/09/hand-sanit...

Så visst, enligt deras undersökningar så verkar det fungera, men i värsta fall om viruset har skydd runt om sig får du se till att ha aktivt handsprit i handen i fyra minuter. Vilket betyder att det är något man alltid bör göra.
Mest effektivt är att tvätta händerna, t.om. utan tvål (blev förvånad av att läsa det).

Men sen så säger andra emot undersökningen där det beror på hur handspriten användes så som sagt, en säger en sak medan en annan säger annat.

Handsprit hjälper huvudsakligen mot bakterier och virus som har ett hölje: https://sv.wikipedia.org/wiki/Desinfektionssprit#Handsprit

Coronavirus har ett hölje så handsprit är effektivt mot detta virus: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ja, kommer själv hem nu på söndag och har varit som närmast ca 5km ifrån ett hotell som nyligen blev isolerat, kommer inte åka till arbetsplatsen på två veckor för att inte oroa någon i onödan, det är så mycket känslor i omlopp just nu.

Och det kommer tillbaka sportlovsfirare från skidsemestrar i norra italien.

Läs på lite in inkubationstid, man blir inte sjuk direkt, men kan smitta under tiden, viruset lever i kroppen. Herpes är latent virus, har man fått det blir man aldrig av med det f.ö.

Spontant tänker jag mig att även om man kan smitta under inkubationstiden så är man antagligen inte alls lika smittsam som när man väl för symptom och aktivt sprider virus med hosta och nysningar. Men detta är en rens spekulation från min sida, någon annan kanske sitter med mer info?

Permalänk
Medlem

Det finns nog flera faktorer, och det är också så att viruset kan överleva en stund på andra ytor som "alla" kommer i kontakt med som dörrhandtag och kaffemaskiner. Eller om någon hostar/nyser så kan det spridas med luften som cirkulerar.

Ett av de överhängande problemen är att i USA så har de haft problem med att testa, det har visat sig att det test som FDA godkänt inte fungerat bra och att de nu fått göra om testet. Dessutom är kostnaden för ett test där $3000, vilket alltså är c:a 30kSEK. Och eftersom FDA måste godkänna "allt" som används i sjukvården i USA så har de inte kunnat köpa in alternativa tester från t.ex. Japan.

Risken är alltså att det finns ett stort mörkertal där.

Och vicepresident Pence har fått på sig att leda hanteringen av viruset. Hans "track record" är tydligen inte den bästa.

Permalänk
Medlem

Någon italiensk idiot reste till Åland och tog corona med sig. Snart är corona I Stockholm antar jag :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Spontant tänker jag mig att även om man kan smitta under inkubationstiden så är man antagligen inte alls lika smittsam som när man väl för symptom och aktivt sprider virus med hosta och nysningar. Men detta är en rens spekulation från min sida, någon annan kanske sitter med mer info?

Från folkhälsomyndigheten nedan, men man får tänka på att 80% bara blir lindrigt sjuka, d.v.s. lite normalt vintersnuviga som hälften av oss springer runt varje vinter ändå...

Smittar viruset under inkubationstiden?
Tillgänglig fakta visar att det nya coronaviruset smittar när patienten är sjuk och i samband med insjuknandet. Den kunskap och erfarenhet som vi har just nu visar också att personer inte smittar under inkubationstiden, det vill säga tidsrymden mellan smittotillfället och när sjukdomen bryter ut. De som har varit utsatta för smitta ska dock vara uppmärksamma på tidiga tecken på sjukdom.

Vi grundar vårt ställningstagande bland annat på följande:

Det finns gedigna vetenskapliga studier och en vetenskaplig utvärdering om coronaviruset som ger sjukdomen sars, som spreds i världen våren 2003. Utvärderingar från det utbrottet, visar tydligt att sars-coronaviruset inte smittar över huvud taget under inkubationstiden. Bland samtliga kända virussjukdomar är det mycket ovanligt att man smittar under inkubationstiden. Däremot smittar många virus i samband att sjukdomen bryter ut. Mycket tyder därför på ett liknande händelseförlopp även för det nya coronaviruset covid-19.
Många exportfall av det pågående utbrottet av covid-19 från Kina har nu identifierats. Bland dessa fall finns det inga bekräftade beskrivningar om smittspridning under inkubationstiden.
Kunskaper om det nya coronaviruset tillkommer varje dag och vi följer kunskapsläget noga. Om faktaunderbyggda nya uppgifter framkommer som ger anledning till att förändra våra bedömningar kommunicerar vi detta. Folkhälsomyndigheten samarbetar nära WHO i dessa frågor.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Någon italiensk idiot reste till Åland och tog corona med sig. Snart är corona I Stockholm antar jag :/

Och hur är man idiot om man reser innan man visste om utbrottet? Detta är typexempel på att folk låter känslorna ta överhand, tagga ner lite, det finns risker med att leva, man kan inte skydda sig mot allt.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

5 nya fall Känns som detta är något som världen kommer få anpassa sig till

https://www.dn.se/nyheter/sverige/patient-med-bekraftat-coron...

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Det är lite Bagdad Bob i Sverige;
"Liten risk att smittan kommer hit"
"Sjukvården väl förberedd"

https://i.kym-cdn.com/entries/icons/facebook/000/004/130/bagdad-bob.jpg

Bagdad Bob var bra, men han har ingenting på Dan Eliasson.

Permalänk
Skrivet av Navicula:

Snart? Det finns redan ett bekräftat fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Och hur är man idiot om man reser innan man visste om utbrottet? Detta är typexempel på att folk låter känslorna ta överhand, tagga mer lite, det finns risker med att leva, man kan inte skydda sig mot allt.

Tack. Precis så. Hen kan ju själv bära på viruset utan att veta om det haha

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av videopac:

Ställer in och ställer in. Vill man ha tillbaka pengarna för resan så är det inte så lätt.

(Avbeställningsskydd täcker inte att man bara ändrar sig)

Läste på om avbeställningsskyddet i em och som du säger man måste ha giltiga skäl tex akut sjukdom, dödsfall i familjen, huset brinner ner etc eller landet man ska till har blivit farligt.

TUI säger att dom följer Svenska Myndigheters råd så jag gissar att om UD avråder från resor till Gran Canaria så går det utnyttja avbeställningsskyddet annars inte.

Personligen hoppas jag Gran Canaria klarar sig från Coronaviruset eftersom vi har verkligen sett fram mot den här resan.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB