Ingen signal från ryzen3600 msib450 pro max bygge, råd sökes.

Permalänk
Medlem

Ingen signal från ryzen3600 msib450 pro max bygge, råd sökes.

Uppdaterar min sons dator och provade amd för första gången. Tidigare halvdussin byggen har lyckats så jag är halvnovis.
AMD Ryzen 5 3600
MSI B450-A pro max
750w beg agg
Hela riggen komplett ger ingen bild, inte ens den sk posten, ingen signal alls.
Hårddisken verkade vara aktiv
Alla fläktar snurrade
Alla led lampor indikerade vitt
PROVAT: med tidigare fungerande grafikkort, ett äldre gtx 960 samt ett nyare rtx 2080
PROVAT: msi s bios flashning enligt spelets alla regler, usb stickan med bios VERKAR ha installerat senaste bios eftersom datorn bootar om och relevanta lampor släcks.
PROVAT: Olika skärmar, både dvi och HDMI
PROVAT: allt ovan med moderkortet fritt samt med bara 1 16gb sticka, ingen skillnad
PROVAT: en massa annat som jag inte kommer på nu meddetsamma och kollat en himla massa trådar både här och toms hardware, blir inte klokare.
SLUTSATS: Här behöver jag er hjälp. För det enda som återstår är att moderkortet ELLER processorn är kaputt, frågan är vilket, hur kan jag avgöra vilket som är det troligaste? Om den VEKAR acceptera nyaste bioset, eftersom den rebootar så bör väl mk vara ok eller?
Samtidigt så om processorn var paj så borde väl mk på något sätt indikera detta eller? Saker och ting (fläktar,hd,ledlampor, etc) borde väl inte "leva" s a s?
Någon som har nån idé?

Permalänk

@oliverjz:
En kollega hade liknande problem med ett moderkort från Asrock och en R7 3800X. Han hade först RAM-minnen som inte fungerade, sen visade det sig att även moderkortet hade något problem.
Min kollega försökte själv flasha BIOS och rensa CMOS men det löste inte problemet.
Webhallen gjorde en felsökning av hela datorn trots att de endast levererat några av komponenterna (inte moderkortet), och de tog inte ens något betalt vilket verkligen förvånade mig. De lyckades till slut lösa problemet genom att flasha BIOS igen.
Kanske kan vara värt att ge det ett till försök?

Vad har du annars för felsökningsmöjligheter? Var köpte du komponenterna?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

Oj, tack för snabba svar hann knappt gå ut med hunden )

Delarna, är köpta från olika ställen, bl a netonnet, webhallen samt en lokal butik, äldre komponenter som gpu och ström och annat som tidigare fungerat är från online butiker som jag inte kommer ihåg.

ezdbug har ett ljus som lyser och det är dram indikatorn, vitt, men jag har provat byta positioner samt tidigare fungerande stickor. Dock så lyser den alltid. Är det inte ok?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oliverjz:

Oj, tack för snabba svar hann knappt gå ut med hunden )

Delarna, är köpta från olika ställen, bl a netonnet, webhallen samt en lokal butik, äldre komponenter som gpu och ström och annat som tidigare fungerat är från online butiker som jag inte kommer ihåg.

ezdbug har ett ljus som lyser och det är dram indikatorn, vitt, men jag har provat byta positioner samt tidigare fungerande stickor. Dock så lyser den alltid. Är det inte ok?

Det indikerar på att något är fel på ram. Skulle dock kunna vara CPU, vet att ram lyser ibland då också.

Testat en sticka åt gången? Gärna i flera olika slots

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

@Oppna: Nu har jag trixat runt med stickorna och resultatet är skitmärkligt. I rekommenderade plats 2 händer ingenting, som jag skrev innan lyser bara dram debugen, men i plats 3 kom bild o bios och jag trodde allt var frid o fröjd. Men, så fort jag sätter i en till sticka, som prövats och fungerar i slot 3 någon annanstans, tillsamman med trean är det åter mörkt. Dessutom när jag sätter en ensam sticka i 4an så startar datorn igång av sig själv utan användning av powerswitchen. Så, i ettan hänvisar bioset att det inte är optimalt och att den ska i tvåan, i tvåan se ovan, i trean är allt ok, i fyran nån form av kortslutning, och så fort man sätter i 2 stickor är ursprungliga problemet tillbaka. Stickorna verkar uppenbarligen fungera så vad kan orsaka det här flipperspelet? Hur troligt är det att det är processorn kontra moderkortet? Vilket brukar oftast ha fabrikationsfel eller bytas ut oftast, någon som råkar veta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oliverjz:

@Oppna: Nu har jag trixat runt med stickorna och resultatet är skitmärkligt. I rekommenderade plats 2 händer ingenting, som jag skrev innan lyser bara dram debugen, men i plats 3 kom bild o bios och jag trodde allt var frid o fröjd. Men, så fort jag sätter i en till sticka, som prövats och fungerar i slot 3 någon annanstans, tillsamman med trean är det åter mörkt. Dessutom när jag sätter en ensam sticka i 4an så startar datorn igång av sig själv utan användning av powerswitchen. Så, i ettan hänvisar bioset att det inte är optimalt och att den ska i tvåan, i tvåan se ovan, i trean är allt ok, i fyran nån form av kortslutning, och så fort man sätter i 2 stickor är ursprungliga problemet tillbaka. Stickorna verkar uppenbarligen fungera så vad kan orsaka det här flipperspelet? Hur troligt är det att det är processorn kontra moderkortet? Vilket brukar oftast ha fabrikationsfel eller bytas ut oftast, någon som råkar veta?

Låter märkligt. Jag hade lite problem att få igång mina stickor i mitt moderkort också. Blev bättre efter en bios uppdatering, men det har du redan gjort förstår jag. Har du möjlighet att testa några andra stickor?

Jag hade nog testat med en annan bios version samt andra ram stickor och om det fortfarande inte fungerat så hade jag lämnat tillbaka moderkortet. Värt att testa är också att testa default settings och xmp i bios för att se om något av de hjälper. Det kan ju vara saker så som start up voltage eller liknande som inte är rätt.

Vilka ram stickor har du exakt, hade varit intressant att kolla i qvl.
Får du något minnesträning när du startar datorn? Dvs den håller på att startar om och har sig?

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Hedersmedlem

Om det hade varit Intel (med LGA-sockel) och du hade haft problem med vissa RAM-modulsplatser så hade jag misstänkt böjda pinnar i CPU-sockeln. Men eftersom det är AMD och därmed PGA så är det inte sannolikt.

Det det däremot kan vara är att du råkat kleta på för mycket icke-ledande kylpasta som sedan spridit ut sig och hamnat på CPU-pinnarna vilket förstör någon pinnes funktion. Värt att kolla.

Permalänk
Medlem

Hade nog börjat med det @pv2b skriver. Låter mer rimligt än det jag skrev.

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Efter min senaste post och kombinerandet av stickor på olika platser så har nu även 3an lagt av med bara dram ljuset på (, vilket tyder på nån sorts slumpartat fel, dessutom så tänds numera/senaste testen boot ezdebug lampan när man sätter stickan där, ej gjort det tidigare.
Har ju flashat bioset 3-4 ggr, ingen aning om det är ofta eller ej, men om man inte rör nåt där mellan testerna så borde väl inte bioset "ändra" sig självt eller?
Pasta har jag svårt att tänka mig har kletat ut, för den var applicerad i förpackningen, men visst ska kolla det så fort jag hinner.
Stickor har jag i en annan dator, intel, vid sidan om, som fungerar där så...vengeance lpx 16gb 3000, och äldre som jag även provat 8gb 2400.
Bios kommer jag inte in till nu igen som sagt ( kan inte ändra något där, för tillfället.
Nej den startar inte om och och sånt, utan OFTAST så sätter allt igång dram tänds och så händer inget mer än att den snurrar på i helt konstant läge.
När jag fick upp bioset några gånger tidigare så märkte jag att fläktarna snurrade igång, fler lampor tändes och slocknade, sen pausade fläktarna innan de startade upp igen. Samt alla ljus släcktes.
MEN, ny grej jag märkt är att det luktar ovanligt mycket, osäker om det bara är "ny elektronik" lukt eller bränt, men det ökar ju längre datorn är igång.
Vet tyvärr inte vad PGA innebär pv2b, inte heller alltför mycket om skillnaderna mellan amd och intel mer än att pinsen sitter på processorn, till skillnad från kortet. Tanken slår mig om man på nåt sätt kan tryckt in pinsen när jag spände på medföljande kylare, för den krånglade något och jag var ärligt talat osäker hur mycket man ska skruva, van vid att bara trycka ner den. De ser raka ut annars.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av oliverjz:

Vet tyvärr inte vad PGA innebär pv2b, inte heller alltför mycket om skillnaderna mellan amd och intel mer än att pinsen sitter på processorn, till skillnad från kortet. Tanken slår mig om man på nåt sätt kan tryckt in pinsen när jag spände på medföljande kylare, för den krånglade något och jag var ärligt talat osäker hur mycket man ska skruva, van vid att bara trycka ner den. De ser raka ut annars.

PGA = Pin Grid Array = pinnarna sitter på processorn
LGA = Land Grid Array = pinnarna sitter på moderkortet

Så länge processorn satt i sockeln korrekt när du monterade kylaren så kan du inte ha böjt pinnar genom att dra åt kylarmonteringen. Ska du ta av processorn var beredd på att processorn kan ha kletat ihop med kylaren. Om det händer, vrid lite försiktigt på kylaren tills det släpper. Om inte det räcker, kör igång datorn en stund så processorn kan bli varm, stäng sedan av och prova igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oliverjz:

Tack för svaren!

Efter min senaste post och kombinerandet av stickor på olika platser så har nu även 3an lagt av med bara dram ljuset på (, vilket tyder på nån sorts slumpartat fel, dessutom så tänds numera/senaste testen boot ezdebug lampan när man sätter stickan där, ej gjort det tidigare.
Har ju flashat bioset 3-4 ggr, ingen aning om det är ofta eller ej, men om man inte rör nåt där mellan testerna så borde väl inte bioset "ändra" sig självt eller?
Pasta har jag svårt att tänka mig har kletat ut, för den var applicerad i förpackningen, men visst ska kolla det så fort jag hinner.
Stickor har jag i en annan dator, intel, vid sidan om, som fungerar där så...vengeance lpx 16gb 3000, och äldre som jag även provat 8gb 2400.
Bios kommer jag inte in till nu igen som sagt ( kan inte ändra något där, för tillfället.
Nej den startar inte om och och sånt, utan OFTAST så sätter allt igång dram tänds och så händer inget mer än att den snurrar på i helt konstant läge.
När jag fick upp bioset några gånger tidigare så märkte jag att fläktarna snurrade igång, fler lampor tändes och slocknade, sen pausade fläktarna innan de startade upp igen. Samt alla ljus släcktes.
MEN, ny grej jag märkt är att det luktar ovanligt mycket, osäker om det bara är "ny elektronik" lukt eller bränt, men det ökar ju längre datorn är igång.
Vet tyvärr inte vad PGA innebär pv2b, inte heller alltför mycket om skillnaderna mellan amd och intel mer än att pinsen sitter på processorn, till skillnad från kortet. Tanken slår mig om man på nåt sätt kan tryckt in pinsen när jag spände på medföljande kylare, för den krånglade något och jag var ärligt talat osäker hur mycket man ska skruva, van vid att bara trycka ner den. De ser raka ut annars.

Iom att du provat olika ram så hade jag nog kikat på cpun. Om den ser ok ut så hade jag nog testat annat moderkort (dvs lämnat tillbaka) därefter ny cpu.

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

Tjoho!

Fick bytt processorn och ekipaget spann igång som en kattunge, med bild senaste bios och fungerande windows till på köpet )
Men bytte även ut PSUn eftersom det visade att lukten kom från den, så kan inte svära på att allt var processorns fel, inte heller att det var aggregatets eftersom det driver den äldre maskinen.

Stort tack för råden och visat intresse! Fick mig att ändra misstankarna från moderkortet till processorn.

PS. Några råd från ni som hade likartat system om jag borde trixa nåt med bioset för att trimma den något eller låta allt vara på default?

Permalänk
Medlem

@oliverjz: Skönt att det löste sig. OC är inte speciellt nödvändigt på zen2. Jag har bara ram OC/XMP igång samt PBO. Cool n quiet kan vara bra om din cpu fläkt hoppar upp och ner i varv.

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce