Bästa M2 Nvm för operativsystem.

Permalänk
Medlem

Bästa M2 Nvm för operativsystem.

Jaaoo,

bygger nytt som så många andra.
Kör en 3900X på ett Asus Prime-X570 PRO med 32 Gb G.Skill 3600Mhz.
M2-djungeln är stor och läskig för en trebarnsfar med tajt plånbok.
Vill inte satsa på fel häst.

Datorn ska användas till musikskapande primärt och spel sekundärt (behåller mitt gamla GTX 1070 tillsvidare).
Ljudbanker o dyl kommer ligga på separata SSD-diskar.

Vad ska man egentligen köra på.
Intels billiga QLC med dubbelt så mycket utrymme eller någon annan 1TB-variant som ska vara snabbare.
Har för mig att TLC lämpar sig bättre för OS men jag kan ha drömt?

Gief feedback to villrådig n00b.! Plz halp!

Visa signatur

Ayasake: AMD Ryzen 3900X - Asus Prime X570-PRO
G.Skill 128Gb DDR4@3600Mhz - Kingston KC2000 1TB
Asus GeForce GTX 1070 - Corsair 750W RMX V2 -
Noctua NH-D15 chromax.black - Fractal Design Meshify S2

Permalänk
Medlem

Samsung 970 evo plus kanske? Just nu kostar 500gb 1099kr hos Webhallen (visserligen slut i lager men går att beställa och skall komma in igen i dagarna). Lite dyrare än Intel men mycket snabbare.

Har själv köpt en som skall monteras imorgon.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Jag har kört Samsungs ssd i flera år och inte haft ett enda problem. Bra priser till bra prestanda och riktigt bra kvalitet. Det blir EVO 970 nästa gång jag byter ut systemdisken ( om det skulle behövas..)

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

@w3tt3x:

Skulle leta efter tester för det du vill göra men jag gissar att du inte kommer tjäna något i tid på att köpa en nvme-ssd istället för en sata-ssd. Har du ljudbankarna på sata-ssd:er så kommer ju det också påverka. Förtjänsten med en nvme disk som os-disk eller för spel är också försumbar. Annat är om man sysslar med saker där hastigheten spelar roll, om man tex ägnar sig åt att redigera okomprimerad 4k/8K filer, databaser, eller sysslar med virtualisering med mängder av gäster och alla behöver snabb diskåtgång.

Samsung 970 evo plus har rekommnderats, men är du ute efter en 1Tb disk så är ju den 26% dyrare än Samsung 860 EVO Series MZ-76E1T0B, och du kommer troligen inte märka mycket skillnad om någon.

Köper du en 500Gb modell så är prisskillnaden icke-existerande (om man jämför välkända butiker och om man får tag på en från webbhallen för 1099), dock du har bara två m.2 platser och skall man då stoppa in så små diskar som 500Gb?

För en OS-disk så skulle jag hellre köpa MLC eller TLC än QLC.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av w3tt3x:

Jaaoo,

bygger nytt som så många andra.
Kör en 3900X på ett Asus Prime-X570 PRO med 32 Gb G.Skill 3600Mhz.
M2-djungeln är stor och läskig för en trebarnsfar med tajt plånbok.
Vill inte satsa på fel häst.

Datorn ska användas till musikskapande primärt och spel sekundärt (behåller mitt gamla GTX 1070 tillsvidare).
Ljudbanker o dyl kommer ligga på separata SSD-diskar.

Vad ska man egentligen köra på.
Intels billiga QLC med dubbelt så mycket utrymme eller någon annan 1TB-variant som ska vara snabbare.
Har för mig att TLC lämpar sig bättre för OS men jag kan ha drömt?

Gief feedback to villrådig n00b.! Plz halp!

Är inte så skitviktigt, du läser ju bara systemfilerna vid boot, sedan ligger de ofta i minnet.
Skall du också ha disken som stor dataswap blir kraven tuffare.
Jag undviker själv QLC men det kan vara fördomar från min sida.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |