Intel protesterar tio år gammalt EU-domslut om konkurrensbrott mot AMD

Permalänk
Medlem

Hmmm alla exempel är amerikanska företag som klagar på att dom döms över deras shady tillvägagångssätt.

Permalänk
Medlem

Det går "bra" för AMD nu så intel menar att domen var felaktig... O K .
Intel kan ta nått äckligt o gammalt över sig, vidrigt företag.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det jag har för mig en viktig del i Intels förvar här handlar om att AMD vid tidpunkten hade enorm kapacitetsbrist, de sålde precis varenda Opteron de kunde tillverka. Företaget jag var på då körde AMD, framförallt på serversidan, så lång som möjligt men hände flertalet gånger att de blev tvungna att välja Pentium 4 (möjligen historiens sämsta server CPU-design) då det kunde vara mer än ett kvartals väntetid på Opteron. Om Intel kan bevisa att så var fallet ligger man nog rätt bra till med EUs andra tolkning.

Att Epyc ökar långsammare än till och med Intel gissade har flera orsaker. Inbyggd tröghet i marknaden räknade man med, delen jag tror de flesta missat (inklusive undertecknad innan jag började jobba med molntjänster) är att allt större andel datorkraft går till datacenter som konsumeras via "molnet". Där är prestanda/pris per vCPU det överlägset viktigaste punkten, Intel har fortfarande högre enkeltrådprestanda vilket då medför att de har högre prestanda per vCPU. Just nu är det inte tillräckligt mycket billigare att välja Epyc-baserade instanser för att kompensera förlusten i prestanda/vCPU/pris.

Eller Intel hade det fram till nyligen. AnandTech har precis testat Amazons egna ARM64 baserade servers (kolla även in enkeltrådprestanda och multicore prestanda, tänk sedan på att Amazons 64-kärnonrs CPU har den prestandan på ~100 W...).

"Cost Analysis - An x86 Massacre"

Undrar om det skulle gå att göra en micro-x64 som emulerar alla bagage instruktioner för att få en mindre och snabbare kärna?

Permalänk
Medlem

Ekonomiska brott preskriberas efter 10 år. Det borde också vara tiden där överklaganden för gamla ekonomiska brott också slutar att vara möjliga tycker jag. Likt för alla oavsett vilket ekonomiskt brott man begått.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Tänk om det fungerade lika dant för brott begångna av privatpersoner. Du sitter hemma och hackar en bank och stjäl 10 miljoner kronor. Du blir tagen av polisen och domstolen dömer dig till att betala 500.000 kr i böter. Inte helt dumt alltså, du gick ju + 9.5 milj. -_-

Bötessummorna borde vara 5x det de uppskattat ha tjänat på brottet, och 1/5 av pengarna borde gå rakt till deras konkurrenter. Då ska du se att ingen är särskilt intresserad av att spela fult längre.

Funkar det verkligen så? Jag rånar en bank och betalar bara mitt straff? Tror nog du får betala alla pengar. Det är klart hittar de inte pengarna då kan det bli jobbigt, men samtidigt får du nog vara väldigt bra på att gömma dina aktiviteter för att de inte ska komma senare och begära tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Funkar det verkligen så? Jag rånar en bank och betalar bara mitt straff? Tror nog du får betala alla pengar. Det är klart hittar de inte pengarna då kan det bli jobbigt, men samtidigt får du nog vara väldigt bra på att gömma dina aktiviteter för att de inte ska komma senare och begära tillbaka.

Du betalar det belopp som kan mätas ut, finns inte tillräckligt med pengar kan du inte betala mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Du betalar det belopp som kan mätas ut, finns inte tillräckligt med pengar kan du inte betala mer.

Så efter fem år så tar du fram pengarna och köper en klocka för 200’ då är det ingen som ifrågasätter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Så efter fem år så tar du fram pengarna och köper en klocka för 200’ då är det ingen som ifrågasätter?

Inte om du gör det i Laos

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Inte om du gör det i Laos

Fy f-n jag skulle vara en så dålig tjuv. Även om jag lyckats stjäla pengar skulle jag åka fast på att jag spenderade för mycket 😋

Permalänk
Medlem

Om Intel har bevis för att EU har gjort ett beslut på lösa grunder så är det EUs skyldighet att ta upp detta igen. Annars ser bara EU mer giriga än vad dom redan gör med tanke på att Storbritannien lämnat EU med ett stort hål i budgeten.

Detta borde också leda till att EUs felaktiga domar mot Microsoft och Google hävs.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Helt rätt av Intel att protestera mot en felaktig dom. Är detta teknikbranschens Quick-dom?

Skrivet av lindahlj:

Intel anser det och därför protesterar de. Jag kan inte uttala mig i detalj än. Men om den var felaktig eller inte kommer visa sig framöver. Vi vanliga dödligt får lita på EU-domstolen och hålla tummarna helt enkelt.

Du kan inte uttala dig ändå skriver du initialt att domen är felaktig, så vad menar du nu?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Funkar det verkligen så? Jag rånar en bank och betalar bara mitt straff? Tror nog du får betala alla pengar. Det är klart hittar de inte pengarna då kan det bli jobbigt, men samtidigt får du nog vara väldigt bra på att gömma dina aktiviteter för att de inte ska komma senare och begära tillbaka.

Jag skrev "Tänk om det fungerade lika dant...". Det jag menar med det är att Intel "stal" ju pengar från AMD i form av att de mutade företag att utesluta AMD, men boten de fick var mindre än vad de tjänade på att begå brottet. Det jag menade med exemplet var ju att "tänk om det var lika dant för privatpersoner, där straffet var böter som var avsevärt mindre än det du tjänade på att begå brottet". Och det är ju inte så det fungerar idag. En person som rånar en bank får ju fängelse, inte en bot på 10% av summan de stal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Jag skrev "Tänk om det fungerade lika dant...". Det jag menar med det är att Intel "stal" ju pengar från AMD i form av att de mutade företag att utesluta AMD, men boten de fick var mindre än vad de tjänade på att begå brottet. Det jag menade med exemplet var ju att "tänk om det var lika dant för privatpersoner, där straffet var böter som var avsevärt mindre än det du tjänade på att begå brottet". Och det är ju inte så det fungerar idag. En person som rånar en bank får ju fängelse, inte en bot på 10% av summan de stal.

Aah ja då är jag med 👍

Permalänk
Medlem

Det räcker ju dock med att titta på sådant beteende som redan är bevisat från Intel på den tiden (bland annat i egna interna mail) för att med relativ enkelhet fastslå att Intel var skyldig till konkurrensbrott.

Adored tar upp flera av dem i sin video

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Funkar det verkligen så? Jag rånar en bank och betalar bara mitt straff? Tror nog du får betala alla pengar. Det är klart hittar de inte pengarna då kan det bli jobbigt, men samtidigt får du nog vara väldigt bra på att gömma dina aktiviteter för att de inte ska komma senare och begära tillbaka.

Nej, du skulle bli skyldig att betala tillbaka de 10 miljonerna plus extra allt. Du missförstod nog inlägget. Han verkar inte mena att det skulle fungera på något annat sätt heller, utan att det snarare skulle vara andra regler för företag (vilket inte stämmer - skadestånd och böter/sanktioner är olika saker).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Jag skrev "Tänk om det fungerade lika dant...". Det jag menar med det är att Intel "stal" ju pengar från AMD i form av att de mutade företag att utesluta AMD, men boten de fick var mindre än vad de tjänade på att begå brottet. Det jag menade med exemplet var ju att "tänk om det var lika dant för privatpersoner, där straffet var böter som var avsevärt mindre än det du tjänade på att begå brottet". Och det är ju inte så det fungerar idag. En person som rånar en bank får ju fängelse, inte en bot på 10% av summan de stal.

Vite och skadestånd är två skilda saker. Det här handlar inte om ersättning för ekonomisk skada utan om ett straff för att ha brutit mot konkurrenslagarna. AMD har även krävt Intel på skadestånd och där skedde en förlikning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vite och skadestånd är två skilda saker. Det här handlar inte om ersättning för ekonomisk skada utan om ett straff för att ha brutit mot konkurrenslagarna. AMD har även krävt Intel på skadestånd och där skedde en förlikning.

Jo men absolut. Jag förstår att man inte kan ha lagar skrivna på det sättet jag föreslår. Det är ju dock fortfarande ett problem att vitet företag blir dömda för är så pass lågt att det är värt att försöka spela fult. En annan del är ju att länder håller sina egna företag om ryggen, precis som en mamma som säger att det aldrig är hennes barn det är fel på utan bara alla de andra barnen. I USA så fick Volkswagen stora böter, men ganska små i Europa för sin utsläppskandal. Google blir ju bötfällt i Europe och av EU, men sällan har de några problem i USA. USAs barn gör ju inget fel! Men kom inte här med era smutsiga utländska bilar, då blir det tjafs